Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels ook lid van de Triumph Tiger 800 club. Ik heb afgelopen weekend een Tiger 800 XC gekocht uit 2014 met 24000km op de teller. Veel opties waaronder: ABS, handvat verwarming, middenbok, handkappen en een 3 delige kofferset. Ik ben heel blij met de motor op 1 puntje na: tussen de 45 en 80km/h heb ik last van "hobbelen". Volgens mij komt dit uit de voorvork/voorwiel. Nu heb ik hier al het een en ander over gelezen op dit forum maar dit was allemaal vrij oud. Zijn er meer mensen die hier last van hebben/ last van hebben gehad/ er wat vanaf weten? Mijn voorband is een Heidenau k60. Die is een vrij off-road georiënteerd band. Zou deze dat kunnen veroorzaken?
IMG_20200401_194715608.jpg
 
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels ook lid van de Triumph Tiger 800 club. Ik heb afgelopen weekend een Tiger 800 XC gekocht uit 2014 met 24000km op de teller. Veel opties waaronder: ABS, handvat verwarming, middenbok, handkappen en een 3 delige kofferset. Ik ben heel blij met de motor op 1 puntje na: tussen de 45 en 80km/h heb ik last van "hobbelen". Volgens mij komt dit uit de voorvork/voorwiel. Nu heb ik hier al het een en ander over gelezen op dit forum maar dit was allemaal vrij oud. Zijn er meer mensen die hier last van hebben/ last van hebben gehad/ er wat vanaf weten? Mijn voorband is een Heidenau k60. Die is een vrij off-road georiënteerd band. Zou deze dat kunnen veroorzaken?Bekijk bijlage 1481342
Ja, de k60 heeft dat extreem. Nu de scorpion trail 2 en bijna geen last meer. Durfde met de K60 ook niet veel harder dan 180. Daarboven werd het stuur zeer onrustig.

Ook de originele band heeft dit (Bridgestone). De dealer heeft destijds wel de vering aangepast toen werd het al iets beter. Maar het is niet weg.
 
Laatst bewerkt:
Beste Texan,

Bedankt voor je reactie. Weet je ook wat de dealer destijds heeft aangepast? Met de orginele Bridgestone bedoel je denk ik de battle wing 501?

Groet, Xray911
 
Beste Texan,

Ik denk dat je mijn vraag niet helemaal goed hebt gelezen ;) Ik vroeg me af of je weet wat de dealer heeft aangepast aan je vering?

Groet, Xray911
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Welkom bij de club. Voor wat betreft het gehobbel van het voorwiel zijn er 2 verdachten. 1: je velg is onrond. Deze afwijking word veroorzaakt door de lasnaad. Dit is gezien je opmerking over de snelheid de hoofdverdachte. Bij mij had het origineel een te grote afwijking. Dit mag uit mijn hoofd maximaal 1 mm zijn. Deze is onder garantie vervangen. Nummer 2 is de afdichting van de vorkpoten. Deze wil nog wel eens voor stickslip zorgen. Andere vorkolie i.c.m. de groene SKF afdichting is hier een goede remedie tegen.
 
@ Texan: 180? Dat heb ik nog nooit gehaald met mijn XC. 160 is de absolute max zonder onrust in het stuur. Ik hou 140 aan met volle bepakking nadat ik in Duitsland eens een keer een tankslapper kreeg. Misschien dat een stuurdemper zou helpen. Ik heb ze wel eens op het australische Tigerforum voorbij zien komen maar die dingen zijn best wel prijzig.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Welkom bij de club. Voor wat betreft het gehobbel van het voorwiel zijn er 2 verdachten. 1: je velg is onrond. Deze afwijking word veroorzaakt door de lasnaad. Dit is gezien je opmerking over de snelheid de hoofdverdachte. Bij mij had het origineel een te grote afwijking. Dit mag uit mijn hoofd maximaal 1 mm zijn. Deze is onder garantie vervangen. Nummer 2 is de afdichting van de vorkpoten. Deze wil nog wel eens voor stickslip zorgen. Andere vorkolie i.c.m. de groene SKF afdichting is hier een goede remedie tegen.
 
@ Texan: 180? Dat heb ik nog nooit gehaald met mijn XC. 160 is de absolute max zonder onrust in het stuur. Ik hou 140 aan met volle bepakking nadat ik in Duitsland eens een keer een tankslapper kreeg. Misschien dat een stuurdemper zou helpen. Ik heb ze wel eens op het australische Tigerforum voorbij zien komen maar die dingen zijn best wel prijzig.
Ik haal zo’n 215 op de teller? Zonder dat het eng wordt.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Welkom bij de club. Voor wat betreft het gehobbel van het voorwiel zijn er 2 verdachten. 1: je velg is onrond. Deze afwijking word veroorzaakt door de lasnaad. Dit is gezien je opmerking over de snelheid de hoofdverdachte. Bij mij had het origineel een te grote afwijking. Dit mag uit mijn hoofd maximaal 1 mm zijn. Deze is onder garantie vervangen. Nummer 2 is de afdichting van de vorkpoten. Deze wil nog wel eens voor stickslip zorgen. Andere vorkolie i.c.m. de groene SKF afdichting is hier een goede remedie tegen.

Beste Ron,

Bedankt voor je reactie. Begrijp ik hieruit dan ook goed dat jij er voor het vervangen van je velg er ook last van had? En nu dus ook niet meer? Een onronde velg zou een stuk vervelender zijn dan het vervangen van een voorband :(. Heb nog wel garantie bij de dealer dus maar eens naar kijken. Ik neem aan dat dit gewoon kan met de band er nog op? En dan kijken naar de buitenrand van de velg?

Groeten xray911
 
Ik had hier ook last van ja. Houd er wel rekening mee dat een stalen velg nooit helemaal zuiver rond is maar er geld een tolerantiegrens die door de fabriek gehanteerd word en ja, er slipt er wel eens een door de kwaliteitscontrole.
Kijken naar de buitenrand zou voldoende moeten zijn als hij buiten de tolerantie valt. Geef het voorwiel een slinger en houd een latje of zo bij de velgrand .
Dan zie je het zo. Of anders even op de balanceermachine.

Velgenspuugmachine:

 
Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels ook lid van de Triumph Tiger 800 club. Ik heb afgelopen weekend een Tiger 800 XC gekocht uit 2014 met 24000km op de teller. Veel opties waaronder: ABS, handvat verwarming, middenbok, handkappen en een 3 delige kofferset. Ik ben heel blij met de motor op 1 puntje na: tussen de 45 en 80km/h heb ik last van "hobbelen". Volgens mij komt dit uit de voorvork/voorwiel. Nu heb ik hier al het een en ander over gelezen op dit forum maar dit was allemaal vrij oud. Zijn er meer mensen die hier last van hebben/ last van hebben gehad/ er wat vanaf weten? Mijn voorband is een Heidenau k60. Die is een vrij off-road georiënteerd band. Zou deze dat kunnen veroorzaken?Bekijk bijlage 1481342

Proficiat!
Dat hobbelen heb ik op mijn 2015 XRX ook een beetje last van, maar dan bij een lagere snelheid. Ergste is bij file rijden en vrij vlak asfalt. Dacht eerst aan voorwiel lagers, deze lijken me in orde, hoor en voel geen onvolkomenheden, maar verdenk toch het meest de banden. Dit zijn nog de originele 1e montage Pirelli’s scorpion op de gegoten velgen. (En geen spaakwielen zoals op de XC versies)
Nou moeten deze in de loop van het jaar toch gewisseld worden, (staat nu bijna 16000 op de teller), dus ben van plan om meer “weggerichte“ banden te laten monteren. Ben er nog niet uit welke. Keuze met 19” voorwiel is wat beperkter, maar volgens mij zijn er road smarts of pilot road verkrijgbaar in deze maatvoering.
Tips of adviezen zijn welkom.
 
Weliswaar voor de XC, maar ben een grote fan van de scorpion trail 2 als straatband. Goede grip op elk moment vanaf de start van de rit. Slijtage kan ik nog niet veel over zeggen.
 
Op mijn xrx ligt het 4e setje dunlop trailsmart , prima grip ,ook bij nat en koud weer , opvallend mijn voorband doet ongeveer 10.000 km en de achterband ca 13.000.
Ik was van plan om de volgende keer een set pirelli scorpion trail 2 te monteren , schijnen het ook goed te doen.

Dat hobbelen had ik voor de voorvork aanpassing ook , nu niet meer.
Zie mijn vorige post.
 
Ik heb inmiddels even naar mijn velgen gekeken en de voorvelg is netjes rond. De achtervelg heeft wel een hoogteslag er in zitten. Gok rond de 1mm maar is moeilijk om dit nauwkeurig te meten. Dit zie ik ook heel marginaal terug in de band. Daarnaast vandaag de achter demper en veer terug gezet naar de originele "Triumph" instellingen. De vorige eigenaar had de preload een stuk omhoog geschoefd. Eens kijken wat dat doet.

Op mijn xrx ligt het 4e setje dunlop trailsmart , prima grip ,ook bij nat en koud weer , opvallend mijn voorband doet ongeveer 10.000 km en de achterband ca 13.000.
Ik was van plan om de volgende keer een set pirelli scorpion trail 2 te monteren , schijnen het ook goed te doen.

Dat hobbelen had ik voor de voorvork aanpassing ook , nu niet meer.
Zie mijn vorige post.

Beste Jos,

Je hebt het dan over de groene SKF keerringen en de 5W olie? Volgens mij is het vervangen van die dingen met het aanschaffen van wat speciale gereedschappen goed zelf te doen. Toch nog maar eens in verdiepen.

Proficiat!
Dat hobbelen heb ik op mijn 2015 XRX ook een beetje last van, maar dan bij een lagere snelheid. Ergste is bij file rijden en vrij vlak asfalt. Dacht eerst aan voorwiel lagers, deze lijken me in orde, hoor en voel geen onvolkomenheden, maar verdenk toch het meest de banden. Dit zijn nog de originele 1e montage Pirelli’s scorpion op de gegoten velgen. (En geen spaakwielen zoals op de XC versies)
Nou moeten deze in de loop van het jaar toch gewisseld worden, (staat nu bijna 16000 op de teller), dus ben van plan om meer “weggerichte“ banden te laten monteren. Ben er nog niet uit welke. Keuze met 19” voorwiel is wat beperkter, maar volgens mij zijn er road smarts of pilot road verkrijgbaar in deze maatvoering.
Tips of adviezen zijn welkom.

Grappig ik heb het ook juist op "vlak" asfalt. Maar wel bij hogere snelheden (45+). Het lijkt net of de schokdemper op dat moment "gelocked" wordt en elke korrel op de weg door de demper heen komt en aan het stuur wordt doorgegeven. Op slechter asfalt lijkt de demper wel gewoon te blijven werken (continu in beweging?).

Het is dat mijn voorband zo goed als nieuw is. Anders had ik er al een andere op gelegd. Bijvoorbeeld die Scorpion trails.
 
Xray jij hebt toch een xc ? Die voorvork en achtershock zijn wezenlijk anders dan mijn xrx vering.
Aan mijn voorvork valt aan de demping niets te stellen , en aan mijn achtershock ook niet , bij jouw xc wel.

Bij de xrx zijn de 5w olie , en dan de beste die er is , en de skf keerringen essentieel , voor het goed werken van de voorvork .

Hoe dat bij de xc is weet ik niet , maar zo te zien aan de km stand, 24000 , mag jouw vering ook wel eens een service beurtje , of is dat al gedaan ?

J&J suspension in Mill is een heel goed adres !
 
Heb sinds enkele dagen een nieuwe tiger 900, wat mij opvalt is dat je het ruitje niet in de hoogste stand kan zetten want dan komt het onderste gedeelte uit de geleiderails. Iemand dit ook al meegemaakt? Verder is het een fantastische motor.
 
  • Leuk
Waarderingen: wj63
Xray jij hebt toch een xc ? Die voorvork en achtershock zijn wezenlijk anders dan mijn xrx vering.
Aan mijn voorvork valt aan de demping niets te stellen , en aan mijn achtershock ook niet , bij jouw xc wel.

Bij de xrx zijn de 5w olie , en dan de beste die er is , en de skf keerringen essentieel , voor het goed werken van de voorvork .

Hoe dat bij de xc is weet ik niet , maar zo te zien aan de km stand, 24000 , mag jouw vering ook wel eens een service beurtje , of is dat al gedaan ?

J&J suspension in Mill is een heel goed adres !

Hallo Jos,

Aan de voorvering van de XC is ook niks in te stellen. Alleen de achterdemper. Hier kan je rebound en preload instellen.

Volgens mij heeft de XC nog geen service gehad aan de voorvork (heb onderhoud wel gezien maar moet het nog ontvangen van de dealer). Heb even me j&j gebeld en die was bekend met het probleem. Sterker nog hij kan het ook oplossen. Volgens hun zit er een fout in het ontwerp van de demper waardoor "hij op de olie staat". Om dit op te lossen word er een aanpassing aan de cartridge gedaan zodat "hij niet meer op de olie staat" tevens komen er groene SKF keerringen in en in mijn geval ook zwaardere veren (ik weeg 92kg). Kost wel een flinke duit maar volgens j&j suspension herken ik de XC daarna niet meer terug. Ze gaven ook aan dat deze fout zowel in de XR als de XC zit. Zit er aan te denken om dit te laten doen. Irriteer me er namelijk behoorlijk aan.

Heb sinds enkele dagen een nieuwe tiger 900, wat mij opvalt is dat je het ruitje niet in de hoogste stand kan zetten want dan komt het onderste gedeelte uit de geleiderails. Iemand dit ook al meegemaakt? Verder is het een fantastische motor.

Gefeliciteerd!
 
Als je je aan iriteerd ,zeker doen!
Hou ons op de hoogte, ik ben erg benieuwd.

Aan mijn achterschock is ook niets te stellen, die gaat medio december ook naar J en J .
 
Terug
Bovenaan Onderaan