Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Ik heb nu een 2015 xrx met 43000km ervaring.
De motor is helemaal naar mijn zin , zeker na aanpassing vd voorvork!
Maar ik ben toch(erg) benieuwd wat de 900gt toevoegd , 10% meer koppel, betere remmen ,lager gewicht en zwaartepunt mmm klinkt prima !
Ik heb ook al proefgereden met de ktm 790 adventure s , lekker laag zwaartepunt, veel koppel, makkelijk op technische stukken.
En prima standaard veer elementen .
Toch maar eens een ritje gaan maken op de 900 gt dan.
 
Ik heb een proefrit op de 900gt gedaan en die is op alle vlakken beter: acceleratie, remmen, sturen, alles.
Ter illustratie: na de proefrit miste ik op mij eigen 800 bijna de bocht op een rotonde :o

Ik hoop het geld volgend jaar bij elkaar te (al ga ik de Tracer900 ook nog even rijden voor die tijd)
 
Ik heb nu een 2015 xrx met 43000km ervaring.
De motor is helemaal naar mijn zin , zeker na aanpassing vd voorvork!
Hyperpro er in?

Ik ga de 900 eens meenemen als leenfiets als mijn 800 voor onderhoud moet.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik het opvallend vond dat met de flinke aanpassingen aan het blok, het vermogen ongewijzigd is. Ik had het persoonlijk wel mooi gevonden als ze hem naar 100+ pk hadden getrokken. Ter vergelijk: Tracer 900 heeft 115 pK en de F900XR zit op 105 pK. Beide met vergelijkbaar koppel.

Ik snap dat dat een papieren vergelijk is, maar vind wel dat de Tiger 900 nu op papier een beetje onder doet. Toen het nog een 800 was konden ze zich nog verschuilen achter die missende 100cc ;).
 
Nee geen hyperpro , gewoon dunnere olie en skf keerringen, de groene , geen stickslip meer een wereld van verschil.
Overigens , de 900 heeft 10%meer koppel, meen dat dat nogal een verschil is.
Die 95 peekaa is gewoon genoeg , dat grotere koppel dat is veeeeel belangrijker.
 
Die slip-stick loop ik ook tegenaan... zat al langer te twijfelen om daar wat aan te (laten) doen, maar dan is de hyperpro upgrade ook meteen mooi meegenomen natuurlijk.
 
Wat is het hier stil ? Heeft er al iemand op de nieuwe 900 serie gereden of aangeschaft ?
Ik ben benieuwd naar de rij ervaring tov de 800 .

Ik had er bijna eentje gekocht, een Rally Pro.

Heb zelfs een heel klein beetje spijt dat ik het níet gedaan heb omwille van de “big balls 1290” die ik heb aangeschaft.

Als je enkel de 800 als referentie hebt ga je motorisch niks te kort komen, helaas was ik een beetje verpest door het KTM motorblok.
Qua loop is zo’n triple echt fantastisch, ultra soepel met voor mij als twin liefhebber een goede sound.
En zuinig; op een 80 km/h weg zag ik zomaar 3.5/100 voorbijkomen.

Quickshifter is werelds.
Net als de handelbaarheid, je draait hm op een postzegel.

Afwerking is zeker heel goed, behalve binnenkant topkuip dat had beter gekund.
Gaaf die hoekige tank, de panelen, zelfs de zijstandaard is stijlvol ontworpen.

Dashboard is heel helder en volop informatief.
Echter de layout is wel dramatisch, toerenteller vrijwel niet afleesbaar.
Joystickje vraagt wat gewenning maar is goed mee te leven.

Wat voor mij eigenlijk de dealbreaker was, vering en remmen.
De Showa vering is duidelijk te soft en afgesteld op lichtere personen, ook de Brembo Stylema’s konden mij niet overtuigen helaas.
Om dan op een fiets van bijna €18.000 nog eens voor €1500 aan Wilbers spul te moeten investeren, nah nee.

Ik denk dat het een fijne woon-werk motor is en/of weekendje weg. Wie weet... als ik de KTM snel zat ben... ;)
 
In april was hier een discussie stukje over hobbelen van de Tiger en kwamen allerlei oplossingen voorbij over aanpassingen aan vering, demping, keerringen etc.
Had zelf ook last van het hobbelen op de originele banden (Scorpion trail). Vorige week mijn eerste langere rit gemaakt na de 20k beurt waarbij ook een nieuwe set rubber omgelegd is (Scorpion trail 2), en het hobbelen is geheel verdwenen!
Rijdt allemaal weer superstrak (naar verhouding voor iemand die verder geen ervaring heeft met andere vering op deze motor.8-))
 
Andere vering hoeft niet , andere voorvorkkeeringen wel en om de 20000 km vorkolie verversen , de groene skf , wereld van verschil !
Om de keringen aan te pakken moet de heleboel toch uit mekaar, wat is dan het argument tegen het vervangen van de veren voor een setje progressieve? (Behalve dat t grofweg 100€ kost)
 
Ik zal me even voorstellen als een nieuwe Tiger XCX 2015 eigenaar sinds vorige week. Hopelijk kan ik er dit seizoen nog wat kilometer mee maken!

Foto:


Als ik het contact inschakel maakt hij trouwens wel een bijzonder raar geluid. Weet iemand wat dit is?


CB32869E-C7FC-44F5-9B1E-F7FFC7790A97.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Als ik het contact inschakel maakt hij trouwens wel een bijzonder raar geluid. Weet iemand wat dit is?

Triumph start geluid

Dat is een link die naar de inlog van Google gaat, die maakt tot daar echt geen geluid.... ;-)
 
Nice! Veel plezier :)

Hier exact hetzelfde geluid, nooit zorgen om gemaakt maar gokte zelf al wel dat het brandstofpomp is ja.

Ben het wel met je eens dat het een vreemd geluid is, bijna alsof er een inbelverbinding op zit.
 
Heb sinds een half jaar de tiger 900 rally pro en ben daar erg enthousiast over. Heb er een week mee off road gereden in de Alpen en dat was geen enkel probleem. Zit comfort is goed,het scherm tov de 800 is vele malen beter. De verschillende rij modi vind ik niet zo spectaculair uitgezonderd de off road modus. Niet belangrijk maar wel prettig de 900 rijd onder normale omstandigheden makkelijk 1 op 20. Het afleveren van de motor had wel iets nauwkeuriger gemogen.
 
Heb sinds een half jaar de tiger 900 rally pro en ben daar erg enthousiast over. Heb er een week mee off road gereden in de Alpen en dat was geen enkel probleem. Zit comfort is goed,het scherm tov de 800 is vele malen beter. De verschillende rij modi vind ik niet zo spectaculair uitgezonderd de off road modus. Niet belangrijk maar wel prettig de 900 rijd onder normale omstandigheden makkelijk 1 op 20. Het afleveren van de motor had wel iets nauwkeuriger gemogen.

Dag Ozzy, mijn 900 RallyPro komt over 2 weken. Ik ben zeer benieuwd. Wat bedoel je met afleveren? Welke accessoires heb je op laten zetten?
 
Ik had er bijna eentje gekocht, een Rally Pro.

Heb zelfs een heel klein beetje spijt dat ik het níet gedaan heb omwille van de “big balls 1290” die ik heb aangeschaft.

Als je enkel de 800 als referentie hebt ga je motorisch niks te kort komen, helaas was ik een beetje verpest door het KTM motorblok.
Qua loop is zo’n triple echt fantastisch, ultra soepel met voor mij als twin liefhebber een goede sound.
En zuinig; op een 80 km/h weg zag ik zomaar 3.5/100 voorbijkomen.

Quickshifter is werelds.
Net als de handelbaarheid, je draait hm op een postzegel.

Afwerking is zeker heel goed, behalve binnenkant topkuip dat had beter gekund.
Gaaf die hoekige tank, de panelen, zelfs de zijstandaard is stijlvol ontworpen.

Dashboard is heel helder en volop informatief.
Echter de layout is wel dramatisch, toerenteller vrijwel niet afleesbaar.
Joystickje vraagt wat gewenning maar is goed mee te leven.

Wat voor mij eigenlijk de dealbreaker was, vering en remmen.
De Showa vering is duidelijk te soft en afgesteld op lichtere personen, ook de Brembo Stylema’s konden mij niet overtuigen helaas.
Om dan op een fiets van bijna €18.000 nog eens voor €1500 aan Wilbers spul te moeten investeren, nah nee.

Ik denk dat het een fijne woon-werk motor is en/of weekendje weg. Wie weet... als ik de KTM snel zat ben... ;)

The Danman is om. Toch je1090 ingeruild?
Hoe bevalt de grotere broer?
Ik heb de 790 adventure gehuurd in augustus. Fijne motor maar dook behoorlijk in de vering voor. Toch maar gekozen voor de Tiger 900 Rally Pro.
 
The Danman is om. Toch je1090 ingeruild?
Hoe bevalt de grotere broer?
Ik heb de 790 adventure gehuurd in augustus. Fijne motor maar dook behoorlijk in de vering voor. Toch maar gekozen voor de Tiger 900 Rally Pro.

Hey Jos, ja klopt gekozen voor de grote broer! De 1090R is naar mijn zwager gegaan.

Heb je proefgereden op de 900 RP? Die vond ik namelijk ook vrij zacht afgeveerd.
 
[QUOTE="Jos68,
Ik heb de 790 adventure gehuurd in augustus. Fijne motor maar dook behoorlijk in de vering voor. Toch maar gekozen voor de Tiger 900 Rally Pro.
[/QUOTE]

Die 790 adventure was dat de R ?
 
[QUOTE="Jos68,
Ik heb de 790 adventure gehuurd in augustus. Fijne motor maar dook behoorlijk in de vering voor. Toch maar gekozen voor de Tiger 900 Rally Pro.

Die 790 adventure was dat de R ?
[/QUOTE]

Nee, dat was de gewone uitvoering waarvan je de voorvering niet kunt instellen. Bij de Rvkan dat wel.
 
Hey Jos, ja klopt gekozen voor de grote broer! De 1090R is naar mijn zwager gegaan.

Heb je proefgereden op de 900 RP? Die vond ik namelijk ook vrij zacht afgeveerd.

Ja, dat klopt, maar zowel voor als achter kunt je de vering volledig instellen. Ik heb er op 1 gereden waarvan ze de demping strakker hadden gezet. Stuurt magnifiek. Op die jou is dat volgens mij electronisch te regelen. Heb je een 2020 exemplaar gekocht?
 
Ja, dat klopt, maar zowel voor als achter kunt je de vering volledig instellen. Ik heb er op 1 gereden waarvan ze de demping strakker hadden gezet. Stuurt magnifiek. Op die jou is dat volgens mij electronisch te regelen. Heb je een 2020 exemplaar gekocht?

Ah nice!
Nee alleen op een S is dat elektronisch, ik heb een R, zegmaar de Rally Pro van KTM 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan