Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

iemand die weet als de radiator van een 2012 XC past op een 2016 XCA ? Na een klein ongevalletje is ie aan vervanging toe :-) . De stocknummers zijn verschillend, maar misschien lukt het wel?
 
Zijn er nog mensen geïnteresseerd in een tiger 800 XC met 32900 km gereden incl volledige onderhoudsgeschiedenis?

Vraagprijs 6500 incl koffers, wil er graag snel vanaf.

Motor is gebruikt voor een reis naar de noordkaap en ga nu weer verder op mijn fz1.

Meer info, graag een pb. Motor staat op mp en op het forum staat een link naar mijn reis zodat je echt alles weet over de fiets.
 
Dag heren/(dames?)
Ik zal mezelf even voorstellen:
Ik ben Rick 32 jaar jong kom uit provincie Overijssel en lees al enkele dagen 'jullie' topic door met veel interesse 😁.
Zoals jullie aan mijn belachelijke 10 jaar geleden forum naam kunnen zien heb ik een cross achtergrond. Gezien ik nu aan het revalideren ben van mijn 3e knie operatie laat ik het offroad gedeelte achter me. Naar veel verschillende wegmotor te hebben gehad van 'sjopper' tot wegracer heb ik afgelopen weekend mijn Mv Agusta f3 Rivale 800 verkocht. Super fiets overigens. Maar ik wil graag eens lekker kunnen toeren en met de vrouw eens weekenden weg op de 'brommer' vandaar mijn zoektocht naar een allroad motor. Ook lijkt het me super om er eens met een paar man op uit te gaan. En tadaaaa ik beland bij de Triump tiger uit. In mijn geval ga ik opzoek naar een xr versie vanaf 2015 ivm ik genoeg cross terrein gezien heb. Qua sleutel achtergrond red ik me prima. 6 jaar werkzaam geweest als monteur in de motorcross. Ik heb hier al heel wat tips gelezen en hoop dat ik in de tijd ik weer mag rijden een fijne xr kan vinden en mee kan discussiëren hier op het forum.
Gegroet.
20190607_131828.jpg
 
Welkom Rick.

"Ook lijkt het me super om er eens met een paar man op uit te gaan."
Mij ook. :) Als ik het goed begreep wordt vanuit dit forumonderwerp weinig georganiseerd.
 
Ook van mij , welkom Rick
Een tiger xrx is een goede keus voor een ex crossert , stuurt net wat makkelijker en scherper door het kleinere voorwiel , en de strakkere vering tov de xrc.
Als ook ex crossert , met de xrx kan je ook prima bospaadjes en knippenpaadjes pakken , ook een droog slootje etc gaat prima ,maar als het moeilijker wordt, die +200kg zijn er !!

Paar jaar geleden nog aan de 1e mf allroadrit meegedaan , als voorrijder van de snelste groep LEUK !
 
Dag heren/(dames?)
Ik zal mezelf even voorstellen:
Ik ben Rick 32 jaar jong kom uit provincie Overijssel en lees al enkele dagen 'jullie' topic door met veel interesse 😁.
Zoals jullie aan mijn belachelijke 10 jaar geleden forum naam kunnen zien heb ik een cross achtergrond. Gezien ik nu aan het revalideren ben van mijn 3e knie operatie laat ik het offroad gedeelte achter me. Naar veel verschillende wegmotor te hebben gehad van 'sjopper' tot wegracer heb ik afgelopen weekend mijn Mv Agusta f3 Rivale 800 verkocht. Super fiets overigens. Maar ik wil graag eens lekker kunnen toeren en met de vrouw eens weekenden weg op de 'brommer' vandaar mijn zoektocht naar een allroad motor. Ook lijkt het me super om er eens met een paar man op uit te gaan. En tadaaaa ik beland bij de Triump tiger uit. In mijn geval ga ik opzoek naar een xr versie vanaf 2015 ivm ik genoeg cross terrein gezien heb. Qua sleutel achtergrond red ik me prima. 6 jaar werkzaam geweest als monteur in de motorcross. Ik heb hier al heel wat tips gelezen en hoop dat ik in de tijd ik weer mag rijden een fijne xr kan vinden en mee kan discussiëren hier op het forum.
Gegroet. Bekijk bijlage 1406800

Ow man, dat had een mooie inruiler geweest voor mijn XRX....Wat een mooi apparaat. En 3 cilinder 800 toch?
 
Ow man, dat had een mooie inruiler geweest voor mijn XRX....Wat een mooi apparaat. En 3 cilinder 800 toch?
Yes 3 cilinder 800cc 125 pk quickshift echt een kanon... maaar niet echt geschikt voor lange toertochten en voor een bijrijder.
Maar xrx heb je nog?
 
Ja, de XRX staat hier in de garage. Ik kom van een ducati 2 klepper af en mis serieus het koppel. De XRX is wel een heerlijke machine om mee op vakantie te gaan en te toeren. Helemaal met de Touratech kofferset die ik er op heb. 38 om 32 liter.
 
Ja, de XRX staat hier in de garage. Ik kom van een ducati 2 klepper af en mis serieus het koppel. De XRX is wel een heerlijke machine om mee op vakantie te gaan en te toeren. Helemaal met de Touratech kofferset die ik er op heb. 38 om 32 liter.

Staat hij ergens te koop dan?
 
haha, nee dat niet. maar als er direct een goede prijs voor wordt geboden mag hij weg. Dan doe ik de investering in tunen niet meer. Ik zou namelijk na mijn vakantie een volledig nieuw uitlaatsysteem bouwen en dan de ecu flashen. Dan zou ik een hoop meer koppel moeten krijgen en ook een stuk meer topvermogen (dat laatste boeit me niet zo). Maar tegen die tijd heb ik er weer tegen de 800 in gestoken.
Hij is wel behoorlijk compleet opgebouwd nadat ik hem heb aangeschaft. Staat nu 34000km op de teller. Heeft recent onderhoud gehad waarbij ik ook het luchtfilter heb vervangen voor een uitwasbaar exemplaar. Olie, filter, bougies zijn gedaan. Heb er nu 4000km sinds aanschaf mee gereden. Die cruisecontrol is echt wel een fijne optie op de snelweg!
Extra opties, touratech GPS beugel, GIVI valbeugelset, GIVI Hugger, Triumph Snavel in kleur (Caspian Blue). XCX stuurverhogers. En de Touratech kofferset (die komt van mijn oude motor af. Niet nieuw meer, maar nog in goede bruikbare staat).
9000 euro moet hij wel opleveren. Er staan op marktplaats nog een aantal motoren van rond die prijs, dus ik denk dat dit realistisch is. Ik weet dat ik inlever op de accessoires maar dat weet je van tevoren.
 

Bijlagen

  • 20190705_204122.jpg
    20190705_204122.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 21
  • 20190705_204127.jpg
    20190705_204127.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 19
  • 20190705_204132.jpg
    20190705_204132.jpg
    110,3 KB · Weergaven: 23
  • 20190705_204139.jpg
    20190705_204139.jpg
    266,6 KB · Weergaven: 20
  • 20190705_204144.jpg
    20190705_204144.jpg
    194,3 KB · Weergaven: 24
  • 20190705_204148.jpg
    20190705_204148.jpg
    341,7 KB · Weergaven: 27
  • 20190705_204324.jpg
    20190705_204324.jpg
    330 KB · Weergaven: 30
  • 20190705_204329.jpg
    20190705_204329.jpg
    184,2 KB · Weergaven: 25
  • 20190705_204337.jpg
    20190705_204337.jpg
    239,3 KB · Weergaven: 28
  • 20190705_204340.jpg
    20190705_204340.jpg
    172,5 KB · Weergaven: 25
  • 20190705_204348.jpg
    20190705_204348.jpg
    277,9 KB · Weergaven: 19
Dat is een super mooie motor.
Is mij qua km stand/prijs aan de hoge kant. Ik zie ze inderdaad ook op mp staan.
Dat neemt niet weg dat ik voor je hoop dat je hem goed kunt verkopen.
 
Defiduc
Je schrijft dat je een compleet nieuw uitlaatsysteem wil bouwen , waardoor je meer koppel krijgt , kun je uitleggen wat je wil gaan doen, zoiets vind ik erg interessant .
Ben toevallig net bezig aan precies zoiets ,maar dan aan een Italiaanse 2 cilinder.
 
Defiduc
Je schrijft dat je een compleet nieuw uitlaatsysteem wil bouwen , waardoor je meer koppel krijgt , kun je uitleggen wat je wil gaan doen, zoiets vind ik erg interessant .
Ben toevallig net bezig aan precies zoiets ,maar dan aan een Italiaanse 2 cilinder.
Het systeem onder deze italiaanse heb ik ook zelf gemaakt. Dempers gaat me nog even te ver omdat ik daarvoor de apparatuur niet heb. Maar de bochtenset heb ik wel gemaakt inclusief collector en flensen. Standaard zit er een 38mm bochtenset met katalysator onder. Ik heb een 45mm systeem gemaakt.
Dat wil ik ook met de Tiger gaan doen. Door een grotere diameter bochten krijg je meer koppel (als het goed is).
Ik heb begrepen dat er inmiddels via de Triumph dealer nu een katvervanger te verkrijgen is. Daarbij zaag je de bochten door onder de collector (die zit naar mijn mening bij de 800 erg dicht op het blok. Daar schuif je de katvervanger op en daar zit al een lambdasondemoer op.
Dat is de makkelijke manier om de kat te vervangen.
Ik wil een systeem bouwen dat een grotere diameter heeft en waarbij de bochten iets verder pas bij elkaar komen. Wordt nog een puzzeltje, maar er lijkt genoeg ruimte voor te zijn.
Dan een E3 keur open demper er op en dan zou het flink moeten schelen. ECU laat ik dan bij MADracing in Noordscharwoude flashen. Die heeft dat bij de Multistrada, hypermotard, 999 ook al gedaan met goed resultaat.

De multistrada staat overigens te koop! is een project waar ik geen tijd en ruimte meer voor heb sinds de verhuizing.

1407825

1407828
 
Laatst bewerkt:
Dat heb je netjes gemaakt ! Of je door een grotere diameter bochtenset , meer koppel gaat krijgen weet ik niet .
Ik kom uit de 2 takt wereld , en dat is niet te vergelijken.
Het is schijnbaar wel zo , hoe verder je de collector naar achteren verhuisd [4takt] , verhuisd ook het max koppel ook naar een lager toerental.
 
Dat heb je netjes gemaakt ! Of je door een grotere diameter bochtenset , meer koppel gaat krijgen weet ik niet .
Ik kom uit de 2 takt wereld , en dat is niet te vergelijken.
Het is schijnbaar wel zo , hoe verder je de collector naar achteren verhuisd [4takt] , verhuisd ook het max koppel ook naar een lager toerental.

Even opgezocht en idd.
De diameter van de primaire pijp bepaald het toerental van max koppel
- een dunnere pijp is lager toerental
- een dikkere pijp is hoger toerental

De lengte van de primaire pijp bepaald de hoogte van het koppel voor het toerengebied van max koppel
- een langere pijp geeft meer koppel
- een kortere pijp geeft minder koppel

Dan kan ik dus dezelfde diameter blijven gebruiken. Dat maakt het bouwen een stuk eenvoudiger want dan kan ik de flenzen en de eerste bochten gebruiken. Alleen dus de collector naar achteren verplaatsen. Even zien of ik daar genoeg ruimte voor heb zonder grondspeling in te leveren. Die is al niet hoog bij de XRX.
 
Even een andere vraag. Ik ga in augustus op vakantie en ben aan nieuwe banden toe. Welke ervaringen hebben jullie? Ik wil af en toe ook licht offroad kunnen rijden en zit er aan te denken om er Heidenau K60 Scout onder te zetten. Die heb ik eerder al onder mijn Cagiva's gehad en kon er op de weg flink mee doorrijden. Ook offroad op de lichtere fiets (W16) kon ik er knap mee wegkomen. Of dat met een zwaardere fiets ook lukt vraag ik me af. Andere suggesties?
De huidige (origineel gemonteerde) Metzelers ben ik niet zo over te spreken. Bij mij glijd de achterband iets te snel weg op asfalt. Dat kan aan mijn rijstijl liggen natuurlijk, maar ja....het is makkelijk je bandenkeuze aan te passen dan je rijstijl ...;-)
 
De mitas e07 is redelijk allround , en goedkoop , op mn tiger heb ik al voor de 3e keer de dunlop trail smart ,prima band ,ook als het flink regent kan je nog goed doorrijden , grip in modder etc is NUL.
Misschien dat ik de volgende set een keer de pirelli scorpion 2 probeer
 
Gisteren is de hvv verwarming van de 800xr vervangen aan de rechterkant.
Bij de off triumph dealer keurig gedaan voor 95 euro..
Op verzoek is de tiger aan de pc gehangen om het gereedschap symbooltje te verwijderen.

Mij is toen verteld dat de tiger niet de laatste software heeft gekregen en dat de gasklephuizen niet synchroon waren afgesteld.

Nu moet ik zeggen dat deze 800 met 40k op de teller, loopt als een turbine. Stottert niet, slaat niet af, is keirig in verbruik etc...
Heeft bij 37k een beurt gehad bij een soort beun die wel goed zou moeten zijn met triumphs... dat was overigens eenmalig. Was niet echt evreden..

Vraag: wat mis ik aan de software ?
Vraag: kan het blok nog steeds werkelijk zo mooi en probleemloos draaien terwijl die gasklephuizen dus kennelijk niet synchroon staan..?
 
Volgens mij gaat het er in dat ze gecontroleerd moeten worden en indien nodig gesynchroniseerd. Denk niet dat ze aan de computer kunnen zien of ze in sync zijn of niet (kan verkeerd zijn in ken er niets van)
 
Terug
Bovenaan Onderaan