Triumph Tiger 800 en 800XC deel 4

Hoe zijn die Michelin Anakee Adventure in natte omstandigheden?

Op de weg neem ik aan? Zoals elke Michelin band die ik heb gereden, vol vertrouwen.


Modder is voor dit type banden zowieso een spelbreker...




Ik ga het bij de Anakee Adv's houden, passen wat beter bij een allroad dan de PR5 trail die ik ervoor had liggen...
M'n vrouw rijdt met Scorpion Trail 2 op de Tiger, ook heel tevreden ervan.
 
Op de weg neem ik aan? Zoals elke Michelin band die ik heb gereden, vol vertrouwen.


Modder is voor dit type banden zowieso een spelbreker...




Ik ga het bij de Anakee Adv's houden, passen wat beter bij een allroad dan de PR5 trail die ik ervoor had liggen...
M'n vrouw rijdt met Scorpion Trail 2 op de Tiger, ook heel tevreden ervan.

Ik zie door de banden het bos niet meer...

Maar idd, op de weg. Modder wil ik ook ver vandaan blijven. Het zit hem vooral in een band waarmee ik én van NL naar Zweden of Noorwegen kan karren. Én daar lekker door de bossen kan scheuren op onverharde wegen, en weer terug naar NL.
 
Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Tiger 800 XC. De fiets wordt primair voor woon-werk verkeer gebruikt en bevalt me erg goed. Inmiddels is de achterband toe aan vervanging. Ik heb erg goede ervaring met Michelin Pilot Road 4 banden. Nu zij het zo dat deze niet te verkrijgen is voor het 21" voorwiel en ik wel graag met een zelfde type voor en achterband rij. Een tweetal vragen:
  1. Wat voor straat banden raden jullie aan? Ik zoek een band die ook goed grip heeft bij lagere temperaturen en regen. Dual compound zou fijn zijn.
  2. Is het gebruikelijk de binnenband direct te vervangen met de buitenband, of gaat deze langer mee?

Allen bedankt voor jullie advies. Ik heb gekozen voor een setje Pirelli Scorpion Trail 2 banden. Ben benieuwd hoe het rijdt.
 
Sinds afgelopen weekend mag ik mezelf ook tot de Tiger 800 club rekenen. Ondanks het weer toch een goede 300km gereden.

Wat een beest. Wat een heerlijke machine!

IMG_1574_small.png
 
Laatst bewerkt:
Beste mede Triumph rijders. Ik heb nog wat prachtig spul voor de Tiger 1050 liggen welke tegen leuke bedragen weg mogen!

CNC Gefreesde GSG Mototechnik valsliders.

tr-tiger1050-018.jpg



tr-tiger1050-024.jpg


Mogen voor een leuk bod weg :).
 
Nog een andere vraag. Ik kwam erachter dat de motor een Arrow uitlaat heeft zonder db-killer. Nu lees ik hier en daar verhalen over flinke boetes en evt. zelfs inbeslagname als je wordt aangehouden.

Weten jullie of de Arrow op de Tiger de geluidsnorm overschrijd zonder killer? En waar evt. db-killers te kopen zijn voor een arrow-uitlaat? Als het goed is kun je die zo vast- of losmonteren toch?
 
Beste mede Triumph rijders. Ik heb nog wat prachtig spul voor de Tiger 1050 liggen welke tegen leuke bedragen weg mogen!

CNC Gefreesde GSG Mototechnik valsliders.

tr-tiger1050-018.jpg



tr-tiger1050-024.jpg


Mogen voor een leuk bod weg :).
Verkeerde topic? Of passen deze ook op de 800?
 
Volgens mij heeft nog niemand jouw vraag beantwoord. Ik heb het 2018 XC model. Ik pas vanwege passagier regelmatig de achtervering aan. Let op, je hebt 2 verstelopties (noot: weet de juiste namen even niet uit mijn hoofd). Je hebt de "schroef" die naar het achterwiel wijst. Die kan maar enkele slagen draaien. Je hebt dwars op het achterwiel (ongeveer tegen de veer aan) een korte zwarte buis. Aan de rechterkant (ongeveer 2 euro stuk grootte) zie je een gat voor een inbus. Deze heeft een bereik van 18 slagen. Normaal staat hij in het midden. Je kan dan 9 slagen met de klok mee (strakker zetten) of 9 slagen tegen de klok in (losser zetten). Je moet zelf tellen want er zit geen klik of iets dergelijks.

Bij mij moet je een klein beetje kracht zetten (denk aan schroef indraaien) maar je hoeft absoluut niet te wringen. Ook is het goed duidelijk wanneer je aan het eind van het draaien zit. Succes!
Hoi Boris,

Bedankt voor jouw reactie. Ik ken de instructies, maar de verstelling ging me te zwaar. Dus inmiddels terug geweest naar de verkoper. Die pakt een imbus en verstelde 'm zonder problemen 🤔. Pfff, blijkt dat het na een ritje idd veel makkelijker te gaan. Alsof door het stilstaan de imbus vast is gaan zitten (nog geen maand). Kan de veervoorspanning nu makkelijk bijstellen, maar wat er nu aan de hand was 🙃?

Groeten,

Henry
 
Moet de naam van het topic gewijzigd worden? De nieuwe Tiger 900 is ook onder ons zag ik bij mijn achterbuurman Blom Leusden.
 
Nahhh.. compleet nieuw zou ik hem niet noemen hoor. Ja, er zijn veel dingen verbeterd/veranderd maar het blok is gewoon weer wat opgeboord en aangepast zodat hij aan de euro 5 eisen voldoet. Compleet nieuw is wat Triumph met hun marketingpraat ons wil doen geloven.
Ik zou het gewoon het tiger 800/900 topic noemen. Het is simpelweg de opvolger van de derde generatie 800. Zelfde range. Zelfde doelgroep.
 
Af gelopen zaterdag een proef rit gemaakt op de Nieuwe Tiger 900 rally pro bij Mcrijen .

Dat rijdt dus wel ff anders dan een 800 , en echt meer voelbaar vermogen aanwezig al is tie dan ook 95 pk , maar met beduidend meer koppel.
De uitrustig is dan ook bijzonder rijkelijk TFT scherm lijkt wel een flat screen aan de muur zo groot en een keuze aan menu's
Echt een hele fijne motor rijdt super remt en stuurt verschrikkelijk goed en ziet er goed uit , wat volwassener , groter allemaal .
is idd wel stevig aan de prijs als tie van alle gemakken is voorzien .
Maar dan heb je wel wat !
 

Bijlagen

  • tiger 900.jpg
    tiger 900.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 20
De nieuwe heeft niet meer vermogen maar meer koppel door een andere tandwielverhouding. De crossplane krukas doet ook een duit in het zakje van het gretiger gevoel van de 900. Ik heb mijn tandwielverhouding ook iets aangepast. (voor 15 tands ipv de standaard 16) Dit rijd lekkerder offroad. Ik moet zeggen dat ik het geluid van de 900 wel lekkerder vind klinken. Een stuk minder braaf als de 800.
 
Af gelopen zaterdag een proef rit gemaakt op de Nieuwe Tiger 900 rally pro bij Mcrijen .

Dat rijdt dus wel ff anders dan een 800 , en echt meer voelbaar vermogen aanwezig al is tie dan ook 95 pk , maar met beduidend meer koppel.
De uitrustig is dan ook bijzonder rijkelijk TFT scherm lijkt wel een flat screen aan de muur zo groot en een keuze aan menu's
Echt een hele fijne motor rijdt super remt en stuurt verschrikkelijk goed en ziet er goed uit , wat volwassener , groter allemaal .
is idd wel stevig aan de prijs als tie van alle gemakken is voorzien .
Maar dan heb je wel wat !
De nieuwe heeft niet meer vermogen maar meer koppel door een andere tandwielverhouding. De crossplane krukas doet ook een duit in het zakje van het gretiger gevoel van de 900. Ik heb mijn tandwielverhouding ook iets aangepast. (voor 15 tands ipv de standaard 16) Dit rijd lekkerder offroad. Ik moet zeggen dat ik het geluid van de 900 wel lekkerder vind klinken. Een stuk minder braaf als de 800.

Ben heel benieuwd maar de nieuwe tiger! Als het corona gebeuren weg is ga ik zeker een proefrit maken :d
 
En ik ook ! De peekaas zijn hetzelfde gebleven , maar 10% meer koppel in het lage en middengebied, betere stuur en rem en veer eigenschappen , en ook nogvwat lichter 😍 en ik vind hem mooi , de gt dan.

Dit is wel degelijk een compleet andere motor!
 
Vandaag een dagje vrij en van de gelegenheid gebruik gemaakt om dijken te inspecteren. Heb diverse tigers voorbij zien komen waarvan 1 op de Drielse Rijndijk. 👍

DSC_0424.JPG
 
Ik heb gisteren besloten om m'n Tiger 800 in te ruilen voor een Scrambler 1200 XE. Na bijna 5 jaar op de Tiger ben ik toe aan iets anders, en van geen enkele motor waar ik tot nu toe op gereden heb werd ik zo blij van als de Scrambler 1200 :]

Ik heb nog wat accesoires liggen die ik niet mee ga inruilen. Is er wellicht iemand hier met interesse? :)
  • Handlebar riser kit voor Tiger 800 (eerste roadie, of XR. Niet voor de XC!) (Triumph part no. A9638167) - €60
  • Lustracing jackup kit +30mm, kortere dogbones om de achterkant op te hogen (alleen Tiger 800) - €35
  • Uitlaatdemper + linkpijp, Scorpion Serket Parallel Carbon (E-keur incl Db-killer) - €280
 
Laatst bewerkt:
ik ben sinds kort ook in het bezit van een Tiger 800 xrx, uit 2016 met 15,6k op de teller.
rijdt echt lekker-soepel, echt een verschil met mijn bmw K1100rst, 10 jaar woon-werk op deze motor gereden, tijd voor wat lichters.
Er zat een originele Triumph kofferset op maar dat vond ik ik niks, zware lompe dingen. Deze set heb ik verkocht en de kofferset van mijn vorige woon-werk motor erop gemonteerd. Ik heb alleen de bestaande bevestigingspunten gebruikt van de Tiger en hierop beugeltjes passend gemaakt. Het zijn volledige koffers, de rechter koffer is dus niet gehalveerd door de demper. Dit heb ik opgelost door de originele demper te vervangen door een r6 einddemper te monteren.
Bijkomend voordeel is de gewicht besparing, de bmw koffers en de r6 demper lichter zijn dan de originele onderdelen.

Heb nog een paar verbeterpunten, ruitje verhogen, voorvork aanpassen, deze is te hard, teveel uitgaande demping en een db killer in de r6 demper maken. is te hard, teveel uitgaande demping en een db killer in de r6 demper maken.

IMG_4867.JPG
IMG_4868.JPG
IMG_4869.JPG
IMG_4870.JPG
 
Hoi wachter
Wat de voorvork betreft , vervang de olie door 5w en vervang de ori keerringen en stofringen door keerringen van skf , de groene, die dingen zijn DUUR , maar hun geld waard!

Dat scheelt al een pak ! Als dat nog niet naar je zin is kun je de rebound nog aanpassen , j en j suspension in Mill is daar goed in !!
 
Jos,
Bedankt voor de tips om de voorvork te verbeteren. Ga ik mee aan de slag, heb wel vaker een usd los/open gemaakt, wel een *** klusje tov een ouderwetse voorvork. Zag op Youtube een filmpje van Dave Moss, die pompte vet tussen de kering en de poot om de weerstand/wrijving te verminderen, wil ik ook gaan proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan