Triumph tiger met issues

divdriver

Die hard MF'er
30 jul 2005
575
1
Vijfhuizen
Hallo medeMF-ers,

Ik heb sinds een aantal jaar een Triumph Tiger uit '95 die me tot afgelopen september nooit in de steek heeft gelaten. Tijdens een weekendje Eifel sloeg t blokje bij vol gas en hoge toeren echter opeens af. Na een tijdje wachten langs de kant van de weg wilde hij wel weer starten. Mijn vermoeden: probleem met benzine aanvoer:bij rustig rijden waren er namelijk geen problemen, alleen bij flinke belasting van de motor sloeg hij af.
Bij het motorvriendelijke hotel het kraantje uit de tank geschroefd: het hele filter onder de meuk. Dus, achteraf niet zo slim, filter eraf en naar de plaatselijke motorboer gereden voor een extern filtertje. Dit bleek niet de oplossing: Ik heb nog een tweehonderd km prima kunnen rijden, maar daarna kwam hetzelfde probleem weer terug. Brommer op de aanhanger en terug naar huis.
Thuis heb ik de carburateurs schoon gemaakt (weinig vuil tegen gekomen) en de boel weer gestart. De motor start prima en als ik rustig gas geef klimt hij ook rustig in de toeren. Geef ik vanuit stationair echter ineens een flinke dot gas, valt de motor meteen uit. Geef ik iets gecontroleerder gas, dan sputtert t blok een beetje, maar klimt alsnog in toeren.(Fiets gewoon op de bok, ik heb niet meer gereden)
Ik ben op t punt van complete radeloosheid, heb al m'n haren uit de kop getrokken en weet niet meer hoe ik nu verder moet? Graag jullie input; wat moet ik testen,wat zou t kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp en flauwe vrijdagavond commentaar :+
 
..het lijkt op benzinetekort.. loopt het (vacuum?) kraantje wel door? geen lek in de luchtslang? of vacuum door te-goed-afsluitende tankdop?

Idd, en kijk ook eens naar je luchtfilter.

Het probleem is dus wanneer de motor ineens veel benzine moet geven. Ben geen monteur maar dan krijgt hij of niet genoeg brandstof of niet genoeg lucht of juist teveel lucht.

Zou het dan ook nog de brandstofpomp kunnen zijn?
 
Bedankt voor je reactie Sammy. De kraan loopt prima door, daar verwacht ik geen probleem. Ook verwacht ik niet dat de tank vacuüm trekt.

Wat bedoel je precies met de luchtslang? Er lopen drie slangen vanaf mijn (drie) carbs, twee worden door Haynes "vent hoses" genoemd (die zitten met een T-stukje tussen de carbs) en een "vacuum hose" (die zit boven op een van de carbs, volgens mij zonder verbinding met de andere carbs. Op de andere carbs zit op deze plek een dopje) Geen van de drie slangen is ergens op aangesloten;ze hangen los vanaf de carbs. De vent hoses zijn niet verstopt en een lek zou mijns inziens niets uit maken, aangezien ze toch nergens op aangesloten zijn. De vacuum hose heb ik er even af gehad,  het slangetje leek verstopt; alsof er een filtertje in heeft gezeten dat verstopt is geraakt. Er was duidelijk al eens aan het slangetje gerommeld,  want er was wat vervorming door hitte. Wat doet deze vacuum hose en hoort deze in verbinding te staan met de buitenlucht, of juist niet?

Insane,
Ik zal ook nog eens kijken of hij inderdaad niet teveel lucht aanzuigt. De verbinding tussen de carbs en het luchtfilter vond ik ook niet top en ik kan niet uitsluiten dat hier wat valse lucht aangezogen word.
Er zit geen brandstofpomp op, dus dat kan het probleem niet zijn :)

Bedankt voor het meedenken, daardoor kan ik weer door. :}
 
Jij bent hier degene met een Haynes boek van jouw motor, daar moet toch ook die vacuümslang in te vinden zijn?
Mijn ervaring is dat slangen die direct in verbinding staan met inlaatvacuüm nooit zomaar open horen te zijn.
 
Beste Robinjo,

Helaas is meneer Haynes opvallend zwijgzaam over de vacuum hose. Hij wordt benoemd, maar er wordt verder niet uitgelegd wat hij voor dient etc. Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet denken: als het lucht door zou moeten laten, waarom zit hij dan maar op 1 carb? En als hij geen lucht door hoeft te laten, waarom zit er dan een slangetje?

(Waar t ook voor dient, t lijkt me sterk dat dit slangetje de problemen veroorzaakt; het zou alleen verstopt geraakt kunnen zijn waardoor het geen lucht meer door laat. Ik zou nog ff kunnen checken of dit t probleem veroorzaakt door de slang er af te trekken en te kijken of t blok daar lekkerder van gaat lopen, maar t lijkt me allemaal niet aannemelijk. Of is dit te kort door de bocht?)

Ik ga eerst nog eens goed kijken naar de aansluiting van het luchtfilter op de carbs, dat is het makkelijkst te checken en volgens mij zou valse lucht best eens de oorzaak kunnen zijn.
 
Het is een ouderwets on/off/res kraantje, met de reserve d.m.v. een "rietje" bij de "on-stand". Ik wil er wel een foto van maken, maar de kraan heeft niks geen bijzondere standen, trucjes of vacuüm of iets dergelijks. Hij werkt hetzelfde als het kraantje van mijn Enfield, gewoon ouderwetse techniek *D
 
Ok, dat is origineel zo? Want ik ben het wel met Robinjo een dat open slangen naar je inlaatvacuüm niet goed zijn. Kun je die slang eens afdoppen/dichtknijpen en kijken hoe die dan loopt?
 
Laatst bewerkt:
Beste Robinjo,

Helaas is meneer Haynes opvallend zwijgzaam over de vacuum hose. Hij wordt benoemd, maar er wordt verder niet uitgelegd wat hij voor dient etc. Ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet denken: als het lucht door zou moeten laten, waarom zit hij dan maar op 1 carb? En als hij geen lucht door hoeft te laten, waarom zit er dan een slangetje?

(Waar t ook voor dient, t lijkt me sterk dat dit slangetje de problemen veroorzaakt; het zou alleen verstopt geraakt kunnen zijn waardoor het geen lucht meer door laat. Ik zou nog ff kunnen checken of dit t probleem veroorzaakt door de slang er af te trekken en te kijken of t blok daar lekkerder van gaat lopen, maar t lijkt me allemaal niet aannemelijk. Of is dit te kort door de bocht?)

Ik ga eerst nog eens goed kijken naar de aansluiting van het luchtfilter op de carbs, dat is het makkelijkst te checken en volgens mij zou valse lucht best eens de oorzaak kunnen zijn.

Als de motor loopt en je houdt je vinger op het uiteinde en hij wordt vastgezogen hoort het niet volgens mij, zo heb je een grote bron van valse lucht wat het mengsel verstoord, wordt armer... Ik zou kijken wat er gebeurt als je dat slangetje (of de aansluiting waar hij op zit) afsluit. Mocht dat slangetje er horen te zitten dan wordt het gene waar hij voor is niet van vacuüm voorzien en dan kan dat weer problemen veroorzaken.
 
Gecheckt bij Haynes; kraantje is orgineel.
Het slangetje is al "afgedopt". Er zit namelijk waar hij aansluit op de carb een hoekstukje, waar nog iets in zat. Ik kan niet goed beoordelen wat dit is/was, mogelijk een filtertje dat verstopt is geraakt. Het blokkeerde wel de lucht, want met de compressor erop, kwam er geen lucht door t hoekstukje.
Bedankt voor de link naar dat forum. Ga ik zeker raadplegen.
Helaas ben ik nu niet in de gelegenheid om de garage in te duiken. Ik ga, zodra de gelegenheid zich weer voor doet, verder met jullie tips. Eerst ff de luchtfilteraansluiting controleren, onder het mom van "makkelijkste mogelijke oorzaken eerst onderzoeken" (en daarna toch ook ff checken hoe dat zit met dat gekke slangetje. Er is in t verleden duidelijk mee gerommeld, maar ik heb duizenden km's probleemloos ermee gereden)
 
Heb mijn Tiger afgelopen donderdag gekocht.
Ik zit net het WPHB door te bladeren en daartussen zitten wat bonnen van onderhoud en onderdelen.

Op 1 van de bonnen staat:

Omschrijving: Motor valt spontaan uit.

Sensor ontsteking +pakking

De monteurs van Moto Breda zijn er een uur en kwartier mee bezig geweest aan het tarief te zien.

Misschien heb je er wat aan.
 
Insane Bane, gefeliciteerd met je tiger! Leuk!

Ik heb gister de boel weer grotendeels uit elkaar gehaald en het luchtfilter sloot inderdaad niet mooi aan op de carbs. De rubber manchetten die voor de aansluiting moeten zorgen hebben een paar mooie droogtescheuren en ik heb ze er niet meer goed over gekregen. Nu op zoek naar een paar passende exemplaren ... B|
 
Laatst bewerkt:
Hoera, ik pruttel weer! En de tijger ook! :+

Een "vers" luchtfilterhuis met goed aansluitende manchetten en het schoonmaken van de carbs hebben de truc gedaan. Hij loopt weer zoals het hoort.

Wat nu dat vacuüm slangetje doet blijft een vraag :P

Iedereen bedankt voor jullie hulp. :}
 
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb de carbs schoon gemaakt, boel weer in elkaar gezet, getest; nieuw probleem ontdekt (gas open=motor uit), luchtfilter gecheckt en vervangen. Net weer getest en beide problemen waren opgelost.
 
Terug
Bovenaan Onderaan