Triumph Tiger Sport 1050 vs Ducati Multistrada 950 testrit

Mario de Roos

Die hard MF'er
13 jun 2015
669
1
Zuid Holland
Gisteren testritten gemaakt op twee fietsen die ik interessant vind als opvolger voor mijn huidige Honda NC750D Integra, 1e was de Triumph Tiger Sport 1050 (2017) en de 2e was een Ducati Multistrada 950 (2017)
De Tiger doet eigenlijk alles goed op de slecht bruikbare spiegels en windscherm na dan, gashandel zou ook wel wat meer draaiweerstand mogen hebben.
Dan de Multistrada, om eerlijk te zijn doet de Triumph zo'n beetje alles beter maar de Duc is echt een feest om op te mogen rijden!!

Volgend jaar staat er dus een Ducati Multistrada 950 in mijn schuur 😎



 
Dat is best grappig dat je en motor kiest die alles slechter doet
Maar ik begrijp het perfect is saai , heb zelf een monster en een shovelhead , en al rijdt die laatste nogal wat zal ik zeggen " zoals een 35 jaar ouwe motor" , pak ik die het meeste
 
Grappig, heb laatst hetzelfde gedaan, maar ook de Tracer 900 meegenomen als test. :P
Heb ze alle drie gehuurd een dagje.
Voor mij beviel de Multi 950 ook het beste als totaal plaatje.
Het blok van de Triple blijft wel geweldig.
Mmmh triple blok in de Multistrada dan maar... O-) :P
 
Alles slechter is wat overdreven ;) Qua spiegels / display / gashandel weerstand en windbescherming is de Duc duidelijk de betere, en persoonlijk vind ik de kortere zit op het stuur van de Duc ook prettiger / speelser.

Dat is best grappig dat je en motor kiest die alles slechter doet
Maar ik begrijp het perfect is saai , heb zelf een monster en een shovelhead , en al rijdt die laatste nogal wat zal ik zeggen " zoals een 35 jaar ouwe motor" , pak ik die het meeste
 
Juist dat Testastretta 11° twin blok maakt voor mij de Duc een feest om mee te rijden :]

Grappig, heb laatst hetzelfde gedaan, maar ook de Tracer 900 meegenomen als test. :P
Heb ze alle drie gehuurd een dagje.
Voor mij beviel de Multi 950 ook het beste als totaal plaatje.
Het blok van de Triple blijft wel geweldig.
Mmmh triple blok in de Multistrada dan maar... O-) :P
 
11 graden ed en andere technische details zal mij worst wezen...als hij lekker zit en stuurt....en vooral het de komende jaren zonder problemen ook doet.

Afgelopen zomer tijdens de motorcycle event op Twente bijna de gehele dag op de 1200 voorgereden....mijn oordeel was ook een feest om op te rijden.

Veel rijplezier ermee!
 
11 graden ed en andere technische details zal mij worst wezen...als hij lekker zit en stuurt....en vooral het de komende jaren zonder problemen ook doet.

Afgelopen zomer tijdens de motorcycle event op Twente bijna de gehele dag op de 1200 voorgereden....mijn oordeel was ook een feest om op te rijden.

Veel rijplezier ermee!

Ik vrees dat bij de Duc daar het schoentje wel wringt.
 
Kijk daar hebben we wat aan, Ducati heeft in het verleden een naam opgebouwd als zijnde een probleem merk maar wat ik er nu van lees valt dat met hun huidige motoren allersins mee :)

Mis je de 1200 niet nu met je huidige 950?


Ik heb ruim 3 jaar en 25.000km probleemloos op een Multi 1200 gereden. Nu 3 maanden en 5000km op de 950 en nog steeds probleemloos. Dus dat schoentje zit prima.
 
Ik heb een Hyperstrada 939 met hetzelfde motorblok. Nu 12000 km mee gereden, geen enkel probleem.
Vroeger had ik een Tiger 1050, veel zwaarder maar op het gevoel ook veel krachtiger en soepeler.
 
Kijk daar hebben we wat aan, Ducati heeft in het verleden een naam opgebouwd als zijnde een probleem merk maar wat ik er nu van lees valt dat met hun huidige motoren allersins mee :)

Mis je de 1200 niet nu met je huidige 950?
Nee helemaal niet. Dit is mijn review op de Dutch Ducati Multistrada Group.

Na 5000km een verslag van de 950. Ik heb in die paar maanden (sinds half juni) dat ik hem heb toch sneller de 5000 aangetikt dan ik dacht.

Zoals de meeste wel weten kom ik van een 1200S uit 2011 met Rexxer en Ohlins ECU update en ben ik naar de 950 overgestapt. Waarom… Er was budget en de vrouw was het er ook mee eens. Tsja dan ben je er al. De reviews en testen waren positief, en ook de ervaring van Carlo Bankers maakte mij nog enthousiaster. De 1200 was toch al weer 6 jaar en 52.000 km erop. Dat was nu dus alweer bijna 60.000 geweest als ik ermee was doorgereden.

Afgelopen weekenden heb ik hem goed kunnen testen in Luxemburg en Teutoburgerwald.
Achter de 1200 multi’s aan is echt even meer werken dan achter een GS aan, maar dat zal niemand verbazen. Maar hij blijft echt met gemak bij, je moet wel actief schakelen, waar je de 1200 met 60/70 uit zijn 3 vol open kan gooien moet je de 950 echt in de 2 hebben. Maar dat bevalt mij wel, het geeft mij wat meer beleving. Hoog in de toeren went snel.

Riding Modes, bij de testrit dacht ik Sport is waar ik de 950 in moet rijden. Maar ik rij ook op de 950 het meeste in Touring stand. Het is net even wat vriendelijker. Urban en Enduro is 75pk en dat merk je echt veel meer dan de 100pk van de 1200.

Ook op de autobahn gekeken wat de top is, 241 op de teller heb ik gezien maar hij begon wel wat te wiebelen boven de 230. De vierkante topkoffer zal hier denk ik de veroorzaker zijn. Volgens mij kon hij nog wel iets door maar daar was niet genoeg ruimte voor. Maarja als ik 300 wil dan koop ik wel een Blackbird (heb ik gehad maar 299 op de teller is heel even leuk maar echt wel heel hard).

De motor stuurt echt snaarstrak op het korte werk, je kunt hem helemaal in de begrenzer gooien door bochten heen. Bij de 1200 valt dan het vermogen hard weg en bij de 950 gaat dat heel beheerst. Ook op hogere snelheden doet hij precies wat ik wil.

De ruit werd ik gek van, te veel turbulentie. Ik heb een korter Fabbri ruitje erop gezet en deze ook nog een 4CM ingekort. Voor mij nu prima.

Het zadel van de 1200 vond ik beter, ik kan nu prima 800km op een dag doen maar dan voel ik wel dat ik op de motor heb gezeten, dat had ik op de 1200 niet. Dit zadel is iets zachter en iets smaller, maar ik zit verder wel heerlijk “in” de motor op de 950. Ik heb ook geen klachten over te heet worden wat sommige op de 1200 DVT ervaren.

De remmen van de 950 zijn beter dan op mijn 1200, zit meer gevoel in en remmen gewoon harder. Achterrem (voor de meeste 1200 meelezers, die sponzige hevel bij de rechtervoet) blijft kneiterhard en werkt goed.
Tot nu toe is er ook nog niets stuk gegaan, en zover ik weet zijn er ook geen recalls.

Handvatverwarming, die kunnen ze nog steeds niet leveren. Eigenlijk toch schandalig. Maarja Ducati denk ik dan maar.

Het actieve veringgedeelte mis ook helemaal niet, ik had vooraf bedacht dat dat wel het geval zou zijn. Ik heb alles wat strakker afgesteld en voor mij is hij nu perfect.

Verbruik, hier wint de 950 ruim. 1:17.5 gemiddeld over de laatste 2500km gemeten. En dan hebben we het over sportief rijden (voor mij normaal gebruik) i.c.m. de rit naar Lux en Teutoburgerwald (en daar ging het best vlot ;-) ) en ook 160 over de snelweg. 1:23 kan ook maar dan rij je overal netjes met het verkeer mee.
Bij nog 75km range gaat het benzinelampje aan en als de range op 0 staat zou de tank leeg moeten zijn. Meestal gaat er dan 17 liter in, afgelopen zondag 18.5 liter dus die werkt een stuk beter dan op de 1200. Die slurpte ook iets meer benzine, 1:12 was daar het gemiddelde met hetzelfde gebruik.

Banden, achterband was bij 5000km op de 1200 al een twijfelgevalletje of ik daar nog een weekend mee weg zou gaan. Maar als ik nu naar de band kijk lijkt hij nog wel nieuw. Vreet dus minder banden, en ik rij echt niet rustiger op de 950.

Ja we zijn echt vriendjes geworden, en ik was al zo blij met de 1200.
 
Nee helemaal niet. Dit is mijn review op de Dutch Ducati Multistrada Group.
....(heel verhaal)...... ik rij echt niet rustiger op de 950.

Ja we zijn echt vriendjes geworden, en ik was al zo blij met de 1200.

Mooi verslag.
Mag ik vragen hoe lang je bent?
Ben zelf 1,72 en had in de hoogste stand van de ruit bijna geen turbulentie. De laagste wel.
Dus als de 950 komt, zal er wss bij mij ook wel een ander ruitje op komen.
Mario, wat was jouw ervaring met de ruiten?
Op de Tracer 900 maakte de stand van de ruit niet uit voor mij, overal turbulentie...
De Tiger viel me alleszins mee. Zat voor mij beetje tussen de Tracer en 950 in qua turbulentie.
Maar de MTS vind ik gewoon mooier 8-)

Eerst nog maar even sparen :P
 
Laatst bewerkt:
Zit toch garantie op joh ;) maar als ie hier niet tegen kan dan gaan we maar niet meer in de regen rijden. En wassen ook maar niet meer doen.
Ik heb met een 750SS na een regenachtige rit door Frankrijk gehad dat de lagertjes van de riemen roestig werden.
 
Ik heb met een 750SS na een regenachtige rit door Frankrijk gehad dat de lagertjes van de riemen roestig werden.

En toen je met je T Ford door de regen ging? Iets met appel en peer toch. Ik heb dit over een Multi nog nooit gehoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan