Triumph trophy 1200 1996 koppeling

RvdBerg

Rookie
31 jul 2020
6
2
Hallo, heb de ketting van mijn Triumph net vervangen en nu valt het mij op dat het achterwiel lichtjes draait als ik de motor aan heb in zijn vrij. Zat gelijk te denken aan de kopelingsplaten, maar wellicht dst iemand een ander idee heeft?

Tevens hakkelt de motor bij het optrekken een beetje dus moet ik wat meer gas geven om dat te voorkomen, carburateurs zijn gesynchroniseerd wellicht de bougies?
 
Wat precies dat hakkelen is...


Is dat met nog koud blok?
Goede vraag. Het is zowel met warme motor als koud. Hoe leg ik dat uit. Als ik optrek en gas geef pakt de motor op een gegeven moment op en kom je in beweging. Als ik niet teveel gas bij geef gaat hij een beetje sputteren en moet ik echt wat gas geven en de koppeling vrij plotseling laten gaan of intrekken ander bokt ie en krijg ik het sputteren. Alsof je niet weet hoe je moet optrekken 😁, snap je?
 
Dat klinkt alsof de carburateurs lekker uitgesopt moeten worden. Misschien rotte gasnaalden of gescheurd membraan. Ik zou beginnen met even de deksels van de carburateurs afschroeven.
 
controleer de gasnaalden en gasbuizen op slijtage.
is heel vaak versleten bij deze motor.
bobines gaan ook nogal eens stuk.
als je het over de koppeling hebt, controleer of de platen niet gebroken zijn en of de veren achterop de koppeling niet gebroken zijn.
die veren zijn transmissiedempers.
kijk dan gelijk naar de as van de dynamo.
de as daarvan zit achter de koppeling en de bout die daarin zit loopt wel eens los.
 
En op welke manier lost dit welk probleem op?
Betere vonk: Minder 'hakkelen'.

't Is maar een voorstel. Zoals zoveel voorstellen die gedaan worden waar iemand zonder sleutelervaring niet veel mee kan, anders dan naar de/een dealer (terug)gaan of in dit geval naar degene door wie de carbs zijn gesynchroniseerd.

Overigens: Als je nog nooit bougies hebt gewisseld dan gaat bougies wisselen bij een Trophy een beste uitdaging worden!

En bij de 3 cilinder helemaal aangezien de middelste bougie recht onder de dikke framebuis ligt..

En inderdaad, in de 'vrij' draait een achterwiel vaak iets mee, dat is normaal.
 
Laatst bewerkt:
Tevens hakkelt de motor bij het optrekken een beetje dus moet ik wat meer gas geven om dat te voorkomen, carburateurs zijn gesynchroniseerd wellicht de bougies?
Zit je niet gewoon te laag in je toeren?

Hallo, heb de ketting van mijn Triumph net vervangen en nu valt het mij op dat het achterwiel lichtjes draait als ik de motor aan heb in zijn vrij. Zat gelijk te denken aan de kopelingsplaten, maar wellicht dst iemand een ander idee heeft?
Zoals @Martell al zei; dat is normaal.
 
Betere vonk: Minder 'hakkelen'.

't Is maar een voorstel. Zoals zoveel voorstellen die gedaan worden waar iemand zonder sleutelervaring niet veel mee kan, anders dan naar de/een dealer (terug)gaan of in dit geval naar degene door wie de carbs zijn gesynchroniseerd.

Overigens: Als je nog nooit bougies hebt gewisseld dan gaat bougies wisselen bij een Trophy een beste uitdaging worden!

En bij de 3 cilinder helemaal aangezien de middelste bougie recht onder de dikke framebuis ligt..

En inderdaad, in de 'vrij' draait een achterwiel vaak iets mee, dat is normaal.

De wereld heeft een eeuw op normale bougies gereden, en het grootste deel rijd er nog steeds mee, zonder hakkelen...

En dit is een 4 cilinder.
 
@Clank, nee niet te laag in het toerental. Ineens gas geven geeft ook het zelfde gedrag vooral als de motor belast wordt "optrekken" gewoon gas geven in zijn vrij is minder problematisch moet ik zeggen.

Dacht bij dit gedrag ook aan de carburateurs, maar omdat deze nirt zo lang geleden gesynchroniseerd zijn dacht ik dat er wellicht een ander probleem is. Triumph is "nieuw" voor mij dus weet weinig om problemen, handige weetjes etc.
Veel met Japanse motoren gereden en klussen aan de motor kan ik wel, maar dit is mijn eerste Triumph, vandaar de onzekerheid.
 
Laatst bewerkt:
@Clank, nee niet te laag in het toerental. Ineens gas geven geeft ook het zelfde gedrag vooral als de motor belast wordt "optrekken" gewoon gas geven in zijn vrij is minder problematisch moet ik zeggen.

Dacht bij dit gedrag ook aan de carburateurs, maar omdat deze nirt zo lang geleden gesynchroniseerd zijn dacht ik dat er wellicht een ander probleem is. Triumph is "nieuw" voor mij dus weet weinig om problemen, handige weetjes etc.
Veel met Japanse motoren gereden en klussen aan de motor kan ik wel, maar dit is mijn eerste Triumph, vandaar de onzekerheid.

Ik zou hiermee beginnen.

controleer de gasnaalden en gasbuizen op slijtage.
is heel vaak versleten bij deze motor.
bobines gaan ook nogal eens stuk.
als je het over de koppeling hebt, controleer of de platen niet gebroken zijn en of de veren achterop de koppeling niet gebroken zijn.
die veren zijn transmissiedempers.
kijk dan gelijk naar de as van de dynamo.
de as daarvan zit achter de koppeling en de bout die daarin zit loopt wel eens los.


Verder zijn deze motoren in de basis niet heel veel anders dan een Japanner.
 
Nadat ik iridium bougies in mijn 700 Maxim had gemonteerd startte hij stukken beter en kon na 200 meter de choke er al af terwijl daarvoor zeker 1000 meter de choke nog nodig was..

oude A's doen nukkig, je vervangt ze door nieuwe B's en het nukkig gedrag is weg.
wil dat zeggen dat B's beter zijn dan A's ?
Neen. om daarover te oordelen moet je nieuwe B's met nieuwe A's vergelijken.
 
Betere vonk: Minder 'hakkelen'.

't Is maar een voorstel. Zoals zoveel voorstellen die gedaan worden waar iemand zonder sleutelervaring niet veel mee kan, anders dan naar de/een dealer (terug)gaan of in dit geval naar degene door wie de carbs zijn gesynchroniseerd.

Overigens: Als je nog nooit bougies hebt gewisseld dan gaat bougies wisselen bij een Trophy een beste uitdaging worden!

En bij de 3 cilinder helemaal aangezien de middelste bougie recht onder de dikke framebuis ligt..

En inderdaad, in de 'vrij' draait een achterwiel vaak iets mee, dat is normaal.
:N

Koper is het best geleidende metaal (op zilver na dan), blijft stabieler qua temperatuur maar gaat alleen minder lang mee
 
oude A's doen nukkig, je vervangt ze door nieuwe B's en het nukkig gedrag is weg.
wil dat zeggen dat B's beter zijn dan A's ?
Neen. om daarover te oordelen moet je nieuwe B's met nieuwe A's vergelijken.
Klopt. Ik had al nieuwe A's gemonteerd, en heb daarna nieuwe B's geplaatst gewoonweg omdat ik die inmiddels ook had aangekocht in USA (buitenkansje, daar zijn ze flink goedkoper) en zo kon ik de proef op de som nemen.

Overigens worden er hier en daar namaak iridium bougies aangeboden (met name online), dus wees op je hoede..
 
Bedankt voor het meedenken rn de tips. Ik ga dus in eerste instantie eerst naar de carburateurs kijken. Ik heb deze (nog) niet zelf gecontroleerd maar de vorige eigenaar had dit laten doen , zegt hij 🤔. Trouwens natuurlijk snap ik dst een apanse motor in de basis natuurlijk niet anders is, maar vaak zijn er handige weetjes voor motoren van verschillende merken ☺. En het is alweer een tijd geleden dat ik zelf aan het klussen was, tja kinderen en werk. 😏
 
Terug
Bovenaan Onderaan