Triumph Trophy 900 springt & slaat af bij schakelen na tijdje stilstaan

Pali

Rookie
29 apr 2019
15
7
Vught
Hi leden,

Enkele maanden geleden heb ik mijn Suzuki Bandit ingeruild voor een Triumph Trophy 900 uit 1993, en sindsdien met veel plezier enkele duizenden kilometers op de teller gezet.
Tot nu toe heb ik er geen problemen mee ervaren, echter heb ik hem door omstandigheden sinds juli in de garage laten staan.

Vandaag wou ik weer een ronde gaan rijden, en ik was blij verrast dat de Triumph direct startte en als een zonnetje liep.
Echter, zodra de Triumph in zijn eerste versnelling zette, uiteraard met de koppeling ingeknepen en de standaard omhoog, sprong deze vooruit en sloeg hij gelijk af.
Nadat dit een tweede keer gebeurde ben ik op zoek gegaan naar mogelijke problemen en oplossingen.

- De olie stond wat laag, maar boven de minimale streep. Uit voorzorg heb ik hem wel wat aangevuld zodat hij nu netjes tussen de min en de max staat.
- Het niveau van de koppelingsvloeistof is nog goed en deze is netjes doorzichtig. Qua druk voelt deze ook als voorheen.
- De vrijstandsensor werkt, voor zover ik kan zien, zoals het hoort. Zodra ik de standaard inklap gaat het lampje op mijn stuur althans uit.
- Wat wel opvalt: Met de motor uit, deze in de eerste of tweede versnelling, en de koppeling in, is het niet mogelijk de motor te verrijden. Het achterwiel slaat dan vast.

Van wat ik tot nu toe heb gelezen lijkt het er op dat ik plakkende koppelingsplaten heb, zou dat kunnen kloppen met deze symptomen? Het Haynes handboek is inmiddels onderweg, hopelijk kan ik hier iets uithalen, maar wellicht heeft een van jullie nog tips.

Mocht dit inderdaad klinken als plakkende koppelingsplaten, wat kan ik hier het beste aan doen? Online las ik dat je het beste de motor op de bok kan zetten om het achterwiel te laten draaien om alles weer los te laten komen maar deze heeft de vorige eigenaar helaas verwijderd. Mocht iemand een tip hebben om het achterwiel toch van de grond te krijgen zonder bok dan hou ik me aanbevolen ;-)

Voor nu heb ik de Triumph terug in de garage gezet gezien er niet mee te rijden valt, maar uiteraard hoop ik nog wat kilometers te kunnen maken in de komende week met het mooie weer :-)

Elke hulp wordt op prijs gesteld!
 
Ik had op mijn TDM dit ook, plakte al na een week. Voor mij was toen de oplossing steeds: voorrem in, iets toeren opbouwen (2500 ongeveer) en dan gewoon in zn 1 zetten. Dat trok de platen weer los. Geeft even een tik, maar werkte altijd prima.

Hij slaat af als je dit koud en stationair doet omdat hij dan maar nét genoeg vermogen levert om zichzelf draaiende te houden en kan niet de kracht leveren om de boel los te trekken.

Oorzaak van het plakken heb ik geen idee van. Bij mij was het ontstaan nadat er een nieuwe (b-merk) koppeling en (a-merk) olie in gegaan was.
 
Kan dit verder geen kwaad? Lijkt me dat je bak best een klap krijgt zo, wil m'n oude dame natuurlijk geen pijn doen 😉
Heel eerlijk: geen idee. Als ie echt flink vast zit wellicht wel ja, maar dat was bij mij nooit het geval. Ik had de eerste keer geprobeerd of ik hem los kon krijgen door de motor heen en weer te wiegen en zo een tik te geven mbv het achterwiel, misschien dat je daarmee kan beginnen.
 
Of de motor aanduwen, en al rijdend de koppeling intrekken en beginnen te remmen met een beetje gas erop.
En dan de achterrem gebruiken ipv de voorrem.
 
Lijkt idd op plakkende platen, je kan ff je koppelingshendel met een tiewrap vastzetten en wat betreft je achterwiel van de grond, heb je wel eens gedacht aan een paddockstand?
 
Heel eerlijk: geen idee. Als ie echt flink vast zit wellicht wel ja, maar dat was bij mij nooit het geval. Ik had de eerste keer geprobeerd of ik hem los kon krijgen door de motor heen en weer te wiegen en zo een tik te geven mbv het achterwiel, misschien dat je daarmee kan beginnen.

Ik ben vandaag met de tips aan de slag gegaan, en heb hiermee succesvol de Triumph in z'n eerste versnelling weten te krijgen. Hij wou wel gelijk gaan rijden, maar daar had ik al op gerekend afgaande op de berichten hier. Dus vol goede moed m'n kleding aangetrokken, helm op, en langzaam door de straat gereden met de achterrem er lichtjes op zoals Red Force aangaf. Hiermee kreeg ik hem uiteindelijk ook in zijn tweede versnelling, maar hierna hield het op.

Met de motor in z'n tweede versnelling leek de koppeling vrij weinig meer te doen. Wanneer ik zo'n 3000 toeren aanhou en de koppeling inknijp blijft de motor vrolijk op 3000 toeren verder tuffen. Ik voel totaal niet dat de koppeling ontkoppeld in dit geval. Ik voel nog wel tegendruk in de hendel, en kan ook (met wat moeite) terugschakelen naar zijn eerste versnelling, maar verder dan de tweede versnelling kom ik niet. Wanneer ik de motor in zijn tweede versnelling laat uitrollen met de koppeling in valt hij uiteindelijk ook uit wanneer het toerental laag genoeg zakt.

Nadat ik rustig naar huis ben gereden heb ik de startprocedure een uurtje later nogmaals geprobeerd, maar dit gaat nog steeds zoals voorheen.
Klinkt dit nog steeds als plakkende platen, of moet ik eerder gaan denken aan platen die aan vervanging toe zijn en/of een hydraulisch systeem wat niet lekker werkt?
 
Of of


Koppeling functioneert niet

Of

Platen blijven plakken

Of

Beide

Kun je controleren of de bediening vd koppeling werkt? Dus of met inknijpen vd hevel ook daadwerkelijk bij het blok eea bediend wordt?
 
Kun je controleren of de bediening vd koppeling werkt? Dus of met inknijpen vd hevel ook daadwerkelijk bij het blok eea bediend wordt?

Niet dat ik kan zien, het zijn metalen hydraulische leidingen dus er valt helaas weinig aan af te zien.
Inmiddels heb ik een half uurtje geleden het Haynes onderhoudsboek in ontvangst mogen nemen, het lijkt er op dat ik wat zal moeten sleutelen om te zien of de koppeling überhaupt iets doet.
 
Niet dat ik kan zien, het zijn metalen hydraulische leidingen dus er valt helaas weinig aan af te zien.
Inmiddels heb ik een half uurtje geleden het Haynes onderhoudsboek in ontvangst mogen nemen, het lijkt er op dat ik wat zal moeten sleutelen om te zien of de koppeling überhaupt iets doet.
Idd

Goed dat je manual hebt.

Dan kun je lezen en zien waar je moet zijn 👍
 
Hier had ik ook aan gedacht maar ik heb hem dot weekend opgevuld met Castrol Power RS 4T 10W-40, die gaat er eigenlijk altijd in. Geen problemen mee gehad het afgelopen jaar.

Ik kwam net wel een soortgelijk verhaal tegen van een andere Triumph bezitter, en hier bleek een klein lek bij de slave cylinder van de koppeling de boosdoener te zijn. Ik heb dit net bij mezelf gechecked en verrek, aan de achterkant van de slave cylinder, verstopt in het blok en compleet uit zicht haalde ik met een papiertje wat vloeistof weg. Ik vermoed dus dat hier ook mijn euvel zit, wat de lage druk in de hendel kan verklaren.

Ik ga hier de komende dagen mee aan de slag, hopelijk zit hier het probleem in.
 
Hier had ik ook aan gedacht maar ik heb hem dot weekend opgevuld met Castrol Power RS 4T 10W-40, die gaat er eigenlijk altijd in. Geen problemen mee gehad het afgelopen jaar.

Ik kwam net wel een soortgelijk verhaal tegen van een andere Triumph bezitter, en hier bleek een klein lek bij de slave cylinder van de koppeling de boosdoener te zijn. Ik heb dit net bij mezelf gechecked en verrek, aan de achterkant van de slave cylinder, verstopt in het blok en compleet uit zicht haalde ik met een papiertje wat vloeistof weg. Ik vermoed dus dat hier ook mijn euvel zit, wat de lage druk in de hendel kan verklaren.

Ik ga hier de komende dagen mee aan de slag, hopelijk zit hier het probleem in.
Check 👍

Voelt als op druk komen, maar mechanisch gebeurt er te weinig.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan