Triumph Trophy 900

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor zover mijn ervaring reikt leunen de meeste motoren op het voorwiel als ze op de middenbok staan. Had laatst een ouwe BMW GS in mijn schuur staan om een klusje aan te doen en toen viel me op dat die op het achterwiel leunde.
 
En kleppen stellen of cilinderwerk is natuurlijk ook een fluitje van een cent bij een GS .
Je moet natuurlijk niet vergeten dat Triumph toen deze fietsen uitkwamen begin 90 met het modulaire systeem , en een geheel nieuwe fabriek en personeel, al 100 jaar achter lagen op BMW met zijn boxers O-) Tegenwoordige Triumph's zijn al een stuk sleutelvriendelijker
 
Voor zover mijn ervaring reikt leunen de meeste motoren op het voorwiel als ze op de middenbok staan. Had laatst een ouwe BMW GS in mijn schuur staan om een klusje aan te doen en toen viel me op dat die op het achterwiel leunde.
Klopt, dat is mijn ervaring ook. Maar als je het voorwiel er uit haalt verschuift het zwaartepunt dusdanig dat hij op zijn achterwiel gaat staan. maar niet bij deze fiets.
 
En kleppen stellen of cilinderwerk is natuurlijk ook een fluitje van een cent bij een GS .
Je moet natuurlijk niet vergeten dat Triumph toen deze fietsen uitkwamen begin 90 met het modulaire systeem , en een geheel nieuwe fabriek en personeel, al 100 jaar achter lagen op BMW met zijn boxers O-) Tegenwoordige Triumph's zijn al een stuk sleutelvriendelijker
Met die redenatie zouden de BMW's van na 1969 ook onlogischer in elkaar zitten als de fietsen die nog uit München kwamen.
John Bloor was al een oude Triumph man uit Meriden. Ze hebben toen ook gebruik gemaakt van oude kennis van Les Harris en andere oude knarren.
Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat deze motor meer op efficiënte fabricage dan op onderhoud gemaakt zijn. Dat luchtfilter is natuurlijk geen enkel probleem als je het blok met carburateurs en luchtfilterhuis van onderaf in het frame schuift. Net als de middelste bougie.
Volgens mij hebben ze mannen van Toyota over de vloer gehad toen ze deze fietsen ontwierpen.
 
Vraagje.
Ik heb de totaal verroeste Trophy poten er uit gemept. Nu met de Sport RS poten er in heb ik ineens heel weinig veerweg. Er blijkt 7cm lengte verschil in de poten te zitten.
Zit dat lengteverschil in de binnenpoten of zitten er bussen onder de poten?
 
Met die redenatie zouden de BMW's van na 1969 ook onlogischer in elkaar zitten als de fietsen die nog uit München kwamen.
John Bloor was al een oude Triumph man uit Meriden. Ze hebben toen ook gebruik gemaakt van oude kennis van Les Harris en andere oude knarren.
Maar ik krijg steeds meer het gevoel dat deze motor meer op efficiënte fabricage dan op onderhoud gemaakt zijn. Dat luchtfilter is natuurlijk geen enkel probleem als je het blok met carburateurs en luchtfilterhuis van onderaf in het frame schuift. Net als de middelste bougie.
Volgens mij hebben ze mannen van Toyota over de vloer gehad toen ze deze fietsen ontwierpen.

Voor deze blokken hebben ze hun inspiratie bij Kawasaki gehaald.
De moderne Triumphs zitten echt wel degelijk in elkaar, en er is ook fatsoenlijk aan te sleutelen.
Maar ze hebben inderdaad niet de logica en systematiek van de Duitsers.
 
Ik zit op dood spoor met de voorvork.
Dat ze korter zijn kan ik mee leven en eventueel aanpassen. Maar ik loop er tegen aan dat mijn vooras glad is om met een wurging in de poot aangeknepen te worden. De onderpoot die ik heb zit schroefdraad in en geen wurging.
Als iemand en as met schroefdraad heeft zou ik al weer een eind geholpen zijn.
Anders zal ik mijn oude onderpoten moeten gebruiken en nieuwe keerringen plaatsen.
 
Ik zit op dood spoor met de voorvork.
Dat ze korter zijn kan ik mee leven en eventueel aanpassen. Maar ik loop er tegen aan dat mijn vooras glad is om met een wurging in de poot aangeknepen te worden. De onderpoot die ik heb zit schroefdraad in en geen wurging.
Als iemand en as met schroefdraad heeft zou ik al weer een eind geholpen zijn.
Anders zal ik mijn oude onderpoten moeten gebruiken en nieuwe keerringen plaatsen.
Het lijkt mij dat de uitdaging van een 7 cm te korte binnenpoot veel groter is dan een andere steekas zoeken/maken.
 
Gisteravond nog een beetje gepimpt. Weet je nog hoe het motordeksel er uit zag?
IMG_20200725_144227206.jpg


Na een beetje borstelen en schuren een likje primer:

IMG_20200816_174537345.jpg


En daarna een likje zwart.

IMG_20200817_154816626.jpg
 
Misschien past dit niet bij de lowbudget gedachte van dit project maar heeft iemand hier al eens zijn blok laten droogijsstralen?
Heb eigenlijk geen idee wat dat kost voor één motorfiets?
 
Generator deksel ook maar gepimpt.
Bekijk bijlage 1534649
Ja het is natuurlijk 1000% vooruitgang, maar zo'n motor is eigenlijk te slecht om op deze manier op te knappen he, die moet uit elkaar.
Het blinkt weer, maar waarschijnlijk zitten al die bouten ook intern nog vol roest.
Plus goede kans dat het over 2 jaar allemaal weer afgebladderd is.

Magoed dat vind ik dan..

Die carburateur op de foto's erboven ... :o:o
 
Het gaat me er om dat de motor weer rijdbaar wordt, ik ben hem niet aan het verbouwen, restaureren of tunen. Hij zag er uit alsof hij zo uit het kanaal kwam, dat is nu weer redelijk weggewerkt. Ik post plaatjes omdat het leuk is voor het topic. Volgende stap is het luchtfilter schoonmaken en de carburateurs terugplaatsen, daar is niets leuks aan.
Hoewel ik gisteren het topic van Nop terug heb zitten lezen, dat is toch ook wel gaaf O-)
 
Ha, nou begrijp me goed, vrijheid blijheid en ik vind elk soort motor opknapbeurt leuk om te zien, maar volgens mij ben je wel degelijk (ook) cosmetisch bezig ;) toch?
Niet dat er wat mis is met opknapwerk met het blok in de motor hoor, maar je slaat zo wel een boel verborgen werk over.

Wat heb je met de carburateurs gedaan? Zijn dat dezelfde die je terug gaat zetten?
Ze zien eruit alsof ze bij het wrak van de Titanic zijn gevonden :+

Denk dat zelf @Wimvlis hier nog wakker van zou liggen, en die is wel wat gewend (aan brakke motoren die hij weer tot leven wekt) :P
 
Tuurlijk, wat ik nu zwart gemaakt heb is cosmetisch. Maar het zit ver af van nieuwstaat. Achteraf had ik de motor eerst even met de hogedrukspuit onder handen moeten nemen. Dat ga ik nu maar doen als de carburateurs en het filter er weer op zitten. Het grijs dat je op de laatste foto's ziet is voornamelijk stof.
De carburateurs heb ik lekker met een hard borsteltje en WD40 gedaan. De binnenkant lekker doorgeblazen. Zoals ik al schreef, inwendig waren die dingen brandschoon.

Ik was afgelopen weekend kijken bij een Speed triple. Die was een jaar ouder maar geen roestig moertje te zien, echt alles als nieuw. Dan sta je verbaast als je ziet hoe die van mij er aan toe is. Maar gelukkig, als ik die kuipentroep weer terug zet zie je er allemaal niets meer van.
Het tot leven wekken is geen probleem, hij heeft al weer gelopen. Als de voorvork op orde was geweest had ik al weer een blokje kunnen rijden. Het blok is technisch goed.
 
Dit stond op het Triumph Riders Forum laatst. Is dan wel de 1200 maar is hetzelfde principe blok...Niet stuk te krijgen dus :-)

Die "ouwe" 1200 Trophy's zijn niet stuk te krijgen.
Een vriend van ons heeft in Manchester een kleding en accessoires winkel op gebied van motoren. Hij heeft een klant en die man is motorkoerier . Deze man rijdt heel Europa door en heeft dan ook altijd haast dus er wordt flink doorgereden zeg maar. Is overigens niet per definitie slecht voor een motor natuurlijk.
Na een x aantal jaar wilde de koerier zijn Triump inruilen cq verkopen en weer een nieuwe aanschaffen omdat er inmiddels ruim 300.000 ja u leest het goed driehonderduizend mijl en dat is zo'n beetje 480.000 km op de teller stond. Al die tijd waren er geen noemenswaardige problemen van technische aard geweest.
De dealer waar de koerier de motor inruilde nam contact op met Triump , de ingeruilde Triumph is teruggaan naar de fabriek en daar hebben ze hem helemaal uit elkaar getrokken. Met name alle bewegende delen werden minutieus bekeken en nagenoeg alles was nog ruim binnen de toleranties. Hij had er rustig nog een tijdje mee door kunnen koerieren.
Ik weet niet of de man toen weer een Trophy gekocht heeft maar ik denk het wel
 
Moet je het vervolg er ook bij vermelden:

dat verhaal gaat al een hele tijd de ronde....de ene keer is het en motorkoerier uit Londen op een sprint , de andere keer is het een trophy uit Manchester. Dan weer dat Triumph een koerier een nieuwe motor gaf nadat zij hoorden dat zijn Trident 900 meer dan 250.000miles had gereden het blok wel eens wilden zien van binnen. Maar dat ze ongeveer onverwoestbaar zijn lijkt wel te kloppen.
 
Ik heb een BMW K75 gehad met dik twee ton op de teller. Mijn R1100GS staat op 235K. Ik ken een verhaal van een Duitser die 7,5 ton op een K75 gezet heeft. De blokken kunnen het wel hebben, ik twijfel er niet aan dat de Triumph het ook aan kan. Het probleem is echter niet de motor. Het is alles wat er omheen zit. Voornamelijk elektrische componenten. Maar chroom en lak vallen er na die tijd ook af.
 
Van het weekend de vork bij Nop62 opgepikt. Die zit er nu in, samen met nieuwe remblokjes en vloeistof. De voorkant is dus weer in orde.
Starten doet hij ook. Alleen gaat hij vanzelf in de toeren omhoog. Ik moet dus op zoek naar een vacuüm lek. Waarschijnlijk een slang die ik niet afgedopt heb. De tank zit er nog niet op dus dan hou je wel wat slangen over.
 
Goed bezig!
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. (en wat foto's van de gehele motor).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan