Triumph Trophy 900

pCave

Die hard MF'er
14 mei 2003
551
0
Apeldoorn
Ik was op zoek naar een oudere Pan of nieuwere Diversion. Ik kwam een Triumph Trophy 900 tegen en vind dit een verschrikkelijk mooie fiets.
Tis geen eenheidsworst zoals de eerder vernoemde machines (no offense, er is natuurlijk wel een reden waarom er zoveel van rondrijden). De looks vind ik :9~ (vooral de tellers). Na een klein proefritje (was zo geregeld :} ) kom ik op twee nadeeltjes, een te laag scherm (zo opgelost) en een ketting ipv cardan (dan maar smeren).

Heeft iemand ervaringen met deze motorfiets en of ervaringen met Triumph in het algemeen. Zijn er bepaalde kwalen waar ik op moet letten? Heeft deze fiets veel en duur onderhoud nodig? Hoeveel kilometers kan zo'n Triumph nou lopen?
(Ja ik heb de zoekfunctie gebruikt, ik weet dat er wat met de versnellingbak kan zijn en dat ze een beetje zuipen)
 
Laatst bewerkt:
is toch een toerfiets en juist geen algemeen 13-in-een-dozijn-jap fietsje?

edit: dit bedoel ik niet hatelijk.... er is natuurlijk een goede reden waarom er zoveel divjes, pans en andere toerfietsen zijn, ze zijn gewoon goed.
 
Algemeen is letterlijk algemeen, daar komen 10 keer meer lezers pieppen dan in toerfietsen. Ergo 10 keer meer kans op een antwoord.
It's up to you mate ;)
 
Nou ja, up to me....
Ik kan hem niet verplaatsen ;) (en een tweede topic openen is zooo... uhm :+ )
 
Heb een paar jaar op deze fiets gereden en ik moet zeggen met veel plezier en genoegen.De broblemen met de versnellingsbak komen mij vreemd voor,geen last van gehad en bovendien schakelde hij licht en zonder veel lawaai.Benzine verbruik kon inderdaad wel wat beter met gemiddeld zo,n 1 op 15.Ben toen ook gezwicht voor de Trophy om z,n Britse uitstraling klokjes chroomranden e.d.Maar het mooiste is toch wel de brul van die 3 cilinder vanaf zo,n 6000 toeren krijg je rillingen van over je rug.Onderhoud valt best wel mee is te vergelijken met soortgelijke fietsen
 
Zou iemand mij eens wat fototjes kunnen sturen m.b.t ruiten voor de trophy '98
Vind namelijk ook dat het origineel wat te laag is en vind opt net geen foto's
indien iemand mss een site kent waar dat ik ze zou kunnen bekijken ,ben ik ook al een beetje verder
alvast bedankt

grtz
 
www.brabantmotoren.nl en www.mhe.nl zijn beide triumph dealers met een behoorlijk assortiment, misschien dat zij je eraan kunnen helpen.

Verder ken ik de Triumph Trophy alleen van zien. M'n toenmalige instructeur bij MHE (5 jaar geleden) rijdt nog steeds op zijn 1200 versie van deze fiets, en hij is al over de 150.000 volgens mij. :}

Edit: Heb die Trophy intussen van hem overgekocht. Wat een apparaat! :}
 
Laatst bewerkt:
Heb 7 jaar Triumph Trophy 900 gereden; is een prachtige fiets. Bij sportief (stevig) doorrijden een benzineverbruik 1 op 17.2
Nadeel is niet direkt de ketting, maar wel het kettingvet(balletjes) die in de garage bij het parkeren ect opp de grond terecht komen. En ze dan later aan je schoenen mee het huis inneemt.Daarom zelf geswitcht naar de Pan European 1300.
Maar de Trumph is een aparte mooie styling en verder een zeer betrouwbare fiets.

Leen
 
Leen die 1 op 17,2 haalde ik bij stevig doorrijden bij lange na niet,was dan bij mij eerder 1 op 13.Kettingvet op de garage vloer? misschien gebruik je te veel kettingvet.
 
[off-topic]

toen k nog n echte dromer was (dwz 15 en geen rbw) heb ik vaak bij de trophy 900 van de vader van een vriend van mij achterop gezeten.. ow wat heb ik staan kwijlen bij die motor :9~

[/off-topic]

mooie motor, geweldige vormgeving --> wat dat betreft goede keus

over de rest kan ik je helaas nix vertellen :+
 
Hoi ik rij sinds een jaar of drie een sprint 900 (zelfde blok als de trophy 900)en ben dik tevreden over deze motor. 1 keer heb ik grote kosten gehad (1000 euries)maar verder gewoon een beurtje en gaaaaan. Ben afgelopen zomer naar zwitserland geweest en heb 10 dagen op passen gereden. In 1 keer naar huis gereden (bijna 1000 km) en toch regelmatig 150 op de klok. Kortom de volgende wordt weer een triumph maar dan een sprint RS.
Succes

Peter
 
Nog maar even reageren.
De 750,900, 1000 en 1200 modellen van Triumph zijn allemaal module blokken. Of: alle elementen in die motorblokken worden voor verschillende versies gebruikt. Je kan het al een beetje raden. 900 => 3 cylinder, 1200 => 4 cylinder Boring en slag zijn hetzelfde behalve met 1 cylinder meer. Zo ook met de 750 3 cylinder (zelfde boring maar kortere slag)en de 1000 4 cylinder. Zo hebben ze dat ook gedaan met koppeling en versnellingsbak en dergelijke.
Kortom: Veel onderdelen zijn behoorlijk grof uitgevoerd.

Veel succes,

Peter
 
ik rij nu drie jaar een trophy 900, viel direct voor uiterlijk, kleurstelling. Dat het een driecilinder was boeide mij minder na het behalen van mijn rijbewijs. Pre was wel dat ik iets 'aparts' wilde.
Ik heb er nu 95.000 km opzitten, jaarlijks motorvakanties naar alpen/vogezen/dolemieten, en dan is het hard werken voor hem. Persoonlijk vind ik dat hoge onderhoudskosten heb, maar een motor die 30.000 per jaar rijd is simpelweg duur.
Als je veel kilometers zou maken, zou ik iig de volgende keer voor een motor met cardan gaan, en een nieuwere motor waarbij de grote beurt intervallen hoger liggen (en zelf meer doen mbt de kleine beurten). Zomers zit ik iig bijna iedere maand bij de motorzak, bandje voor, bandje achter, kleine beurt, ketting...en dat tikt aan...

De trophy zelf is er een uit 95, met een andere uitlaat erop wat een best gaaf geluid voortbrengt. De problemen die ik tot nu toe heb gehad is denk ik voornamelijk slijtage, normaal onderhoud. Apart waren 2 bougie kabels die doorwaren, remleidingen voor, de onstekingscomputer die kapot was (duur geintje, konden ze gelukkig repareren) maar het duurde wel lang voor de problemen opgelost waren en de computer terug was.
Een keer stil gestaan, ivm de onstekingsproblemen door de computer. Voor de rest eigen schuld, zoals verlichting aan laten staan enzo :)


Het heeft wel lang geduurt voor ik een motorzaak vond waar ik het prettig vond om hem in onderhoud te doen. Dat is weliswaar geen offiele triumph dealer, maar ze doen aardig hun best en ik krijg altijd een leenmotor mee.
Mag ook wel, geloof dat ik ze een aardig omzet geef, zomers en winters.

Het einde jaar komt eraan, traditioneel het moment terug te rekenen wat dat ding mij dit jaar heeft gekost aan onderhoud, maar ook alle bijkomende kosten. Zal de berekening volgende week eens posten..

Frank
 
Laatst bewerkt:
Heyy Frank,

Je praat over behoorlijk wat onderhoudskosten door de intervallen. Ik doe elke 10000 een beurtje (met een 900 sprint) en tussendoor moettie maar zien!! En zelfs dan ziet de olie er nog heel schoon uit.....
Ondanks dat kost onderhoud veel geld van een motor... das wel duidelijk.

De volgende motor met cardan.... Ja dat is een uitkomst denk ik, maar er is zo weinig keus in cardanners.

Succes

Peter
 
Nog gefeliciteerd met je aankoop,

FF on topic: Ik rij zelf een '98 Trophy 1200. Daar zit een verhoogde ruit op. Was upgrade vanaf fabriek. Hiervoor heb je ook een nieuw bovenstuk van je kuip (waar de lampen inzitten) voor nodig. Is als OEM een prijzig grapje. Na schade wilde ik een nieuwe bestellen. Kwam op ongeveer 800 euries. Heb toen maar gerepareerd en losse ruit gekocht. (ook nog 270 E).
Overigens is het verschil minimaal. Ben 1.94 en zit nog met mijn kop vol in de turbulentie.

Kan voor mijn uitvoering (met 11 gats bevestiging, orgineel heeft 9 gats) geen verhoogde aftermarket ruit krijgen. Nie in Nederland nie in Belgie nie in Frankrijk en ook nie in Duitsland.

Ik houd me ook aanbevolen mocht iemand toch een verhoogde ruit kunnen vinden.

Overigens rijd ik nu ruim 40k op mijn Trophy. Elk jaar nieuwe olie en filters, bougies e.d . Doe het onderhoud zelf.

Extra onderhoud: Nieuwe benzine slangen. Orginele zijn niet top, heb daarvoor bij een automaterialen handel gewapende slang gehaald (2 meter voor 8 euro).
Verder een nieuwe kettingset (niet orgineel Triump maar aftemarket Kawa zzr 1200).
Veel los spul (ketting set remblokken e.d. handels spiegels e.d ) is idem aan Kawa 1200.
Veel plezier met je Trophy.


P.s. Verbruik krijg ik niet onder 1 op 14
 
Terug
Bovenaan Onderaan