Trotse eigenaar van CB900 Bol D'or zoekt wat raad!

IK heb me juist een CB900F Bol D'or aangeschaft. Hij is niet echt meer 100% origineel (kleur, uitlaat, accesoires) maar het is de bedoeling dat hij volledig gerestaureerd wordt. Hij heeft echter enkele probleempjes:

1) Na het uitkuisen van de carbs (alles goed doorgeblazen), het syncroniseren en het afstellen van de mengselschroeven (2 toeren uitgedraaid), het vervangen van de bougies en benzine heb ik hetvolgende probleem. Starten en stationair draaien verloopt vrij vlot (soms enkele knallen bij het stationair draaien). Maar bij het accelereren stopt hij prompt op 6000 rp/m en wijgert hij te stijgen in toeren, dit gaat gepaart met knallen en ploffen.
Op het forum en internet heb ik zo wat rondgezocht maar vindt ik niet echt duidelijke antwoorden. De meeste mensen hebben dit probleem blijkbaar pas vanaf 8000 rp/m ;-). Ik heb wel opgemerkt dat de hars uit de cdi blokjes niet echt meer 100% op zn plaat zit. Kan dit het probleem veroorzaken?

2) Mijn Bol rook ook wat zwart. Vooral als de motor koud staat. Eens hij warm staat valt het voor mij binnen het aanvaardbare. De motor heeft ondertussen 67000km. Welke zijn de voornaamste oorzaken bij bollen voor het olieverbruik (dichtingen klepgeleiders, olieschraapveren, cilinderkoppakking??

100_0104_klein.jpg

Bedankt voor de hulp!
Diabolix

Laatst bewerkt:
ik denk niet dat je zo makkelijk de choke de schuld kan geven, als hij verneukt ontsteekt krijg je ook zwarte rook van niet verbrande meuk.

ik zou als ik jou wat je CDI eens goed (laten) nakijken (even wisselen met een andere bol en je hebt uitsluitsel.)

anders misschien de pulsgever ? (heeft een bol die?)

theo

Ik heb een sterk vermoeden dat het van de ontsteking komt en denk de cdi's te vervangen. Ik vraag me enkel af wat die kosten nieuw? Ik weet dat de prijs ervan flink kan oplopen. Heeft iemand er soms in 2de hands die nog in goede staat zijn? (met hars erin ;-))

Is welhaast zeker een probleem in je ontsteking.
kijk peet zijn Topic even Post van Péétje Brik in topic 'Ontstekingsunit stuk ?'.

Is redelijk hetzelfde geweest. Mogelijk weet die raad bij jou in de buurt.

Succes :)

@HPLaverda : Dit gaat over een heel ander model.
@TS : Als je de zoekfunctie gebruikt zul je hierover genoeg topics tegenkomen.
Misschien heb je mazzel en heeft Peetje Brik nog wat liggen, Anders met het brik naar een motorsloop toerijden en ter plaatse onderdelen uitproberen(cdi unit,bobines en evt opnemer), scheelt je weer onnodige uitgaven. Meet ook je bougiekappen even door en zet er in ieder geval nieuwe bougies in, om alle onstekingsfouten uit te sluiten.

Laatst bewerkt:
Gaat ook niet om model maar meer probleem CDI...vandaar ;)
Electriek van die fietsen ontloopt elkaar niet zoveel.

Het onstekingscircuit van een VF is echt heel anders dan van een Bol. De enigste overeenkomst is dat het op een Honda zit en peperduur is '(

Laatst bewerkt:
Mijn broer heeft een bol 750 en had hetzelfde probleem, we hebben ons rotgezocht maar de oplossing was erg simpel en goedkoop.

nodig;

bobinekabel (paar euro de meter)
4 bougiedoppen (ongeveer 14 euro per 4 bij roukama)
4 nieuwe bougies (2,50 euro bij roukama)

probleem was dat de bougiedoppen gewoon doorgeslagen waren. bougies sleten hierdoor ook als de nete.
na het vervangen reed de motor als een tiet, echtongelooflijk hoe soepel zo'n oude bak op de 10.000 toeren komt.

hiervoor hadden we last van dezelfde verschijnselen, namelijk;
- moeilijk starten
- zwarte roook
- zwarte bougies
- slecht in toeren komen
- trillende motor (voel je goed met je knie tegen het blok)

cmsnl rules!, ene keer wat sneller dan weer wat langzamer maar geen hoge verzendkosten, geen gezeur, automatische afschrijving. Ik gebruik cmsnl voor originele honda onderdelen, ff nummerintikken en bestellen maar.
bevalt mij perfect, voor het gewone standaardwerk zoals, filters, olie, bougies, bougiesdoppen etc ga ik naar roukama ( www.roukama.nl ) niet duur en supergave tent. echte brikkers daar.

heb deze week een revisiekit gekocht voor mn carbu's bij cmsnl. Moet wel 2 weken wachten op de levering want de shop manual die ik erbij heb besteld blijkt niet voorradig te zijn '( '(

Kan iemand me trouwens zeggen welk merk de uitlaat is?

Laatst bewerkt:
Heb me 2 componenten epoxy hars aangeschaft met de bedoeling om de ontekingsversterkers hiermee terug te vullen. Maars sinds ik weet dat deze spulletjes 261€ per stuk nieuw kosten, durf ik er niet goed aan beginnen :X
Weet iemand of die epoxy hars niet te agressief is voor de componenten van de versterkers? (is namelijk gemaakt om glas te lijmen etc..)

BTW: mijn restauratieproject staat op http://www.boldor.tk

Heb me 2 componenten epoxy hars aangeschaft met de bedoeling om de ontekingsversterkers hiermee terug te vullen. Maars sinds ik weet dat deze spulletjes 261€ per stuk nieuw kosten, durf ik er niet goed aan beginnen :X
Weet iemand of die epoxy hars niet te agressief is voor de componenten van de versterkers? (is namelijk gemaakt om glas te lijmen etc..)
Kan geen kwaad voor je CDI-blokjes, werkt juist uitstekend! Heb namelijk hetzelfde probleem gehad, kijk maar op http://www.motor-forum.nl/forum/topic/52268?highlight=cdi

Succes!! *D

Weet iemand hoe ik druk kan zetten op het voorvork?
Volgens sommigen zou er 0.9 bar in moeten, maar hoe kan ik er de lucht in persen?

Hoeveel olie moet er in per poot? (is een diameter 35mm vork)

Thx
diabolix

D'r hoeft toch geen druk in je voorvork? 0,9 bar is net zo hoog als de buitenluchtdruk? gewoon olie erin en dichtdraaien

Laatst bewerkt:
Kijk eens op www.boldorclub.nl ben ik sinds kort ook lid van. :]
Deze club kan je bijstaan voor wat betreft onderdelen en technische kennis.
Ik heb daar ook een sloopmotor kunnen kopen voor de onderdelen.
Dat was heel wat goedkoper dan alle onderdelen los bij een sloop 8-)

Weet iemand hoe ik druk kan zetten op het voorvork?
Volgens sommigen zou er 0.9 bar in moeten, maar hoe kan ik er de lucht in persen?

Hoeveel olie moet er in per poot? (is een diameter 35mm vork)

Thx
diabolix

De vorkpoten die ondersteund worden door luchtdruk zaten volgens mij op de latere modellen cb900 (vanaf '82??). Deze vorkpoten hebben een diameter van 37 mm en zijn duidelijk herkenbaar door het ventieltje bovenop 1 vorkpoot en het luchtslangetje dat hiervandaan naar de andere vorkpoot loopt. Het klopt inderdaad dat er 0.9 bar overdruk op moet staan.

weet iemand soms hoe ik te weten kan komen welke carburateur origineel op welke plaats zat?
Het enige dat ik weet is dat op nr2 geen synchronisatievijs (scrabblewoord }) ) zit en dat normaalgezien de 2 buitenste carburateurs een gepolierd deksel hebben

thx
diabolix

Als je intussen zover bent dat je weet dat nr 2 geen sync"vijs" heeft, dan kun je aan nr 1 en 4 zien dat de as waarmee ze aanelkaar zitten bij nr 1 vanafboven gezien rechts zit en bij nr 4 eveneens vanaf bovengezien links zit.
Nr 3 blijft dan over, deze heeft dus wel een sync"vijs" en tevens aan beide zijden de as welke em aan nr 2 en nr 4 koppelt.

Als je nu toch lekker bezig bent, vervang dan gelijk de kleine o-ringen rond de benzineleidingkjes tussen de carbs, en smeer daar een beetje vet aan als je deze zaak weer terug aanelkaar hangt!!!!!!
Kijk ook naar de membramen achter de dekseltjes aan de zijkant op je carbs!!!, deze willen na al die jaren verslijten en dan gaat het rubberern laagje eraf en laten lucht door wat ze eigenlijk tegen moeten houden! Dit geeft heeeeel slecht starten tot gevolg. Schrik niet van de prijs. Er zitten ook achter elk dekseltje een heeeeeeeeeeeeeel klein o-ringetje, zorg dat je die niet verliest en dus vergeet.
suc6

Laatst bewerkt:
ik heb complete revisiekits gekocht voor al de carbs, dus....
Starten doet iet erg goed (beter dan sommige nieuwe }) ) dus ik vermoed dat de membraantjes wel goe zijn (worden sowiso gechecked)
Foto's volgen als ik er mee bezig ben (waarschijnlijk weekend)

Terug
Bovenaan Onderaan