Truusjetrap wil ook een span aanbouwen.

truusjetrap

als alles brandt, brandt water ook
16 nov 2009
6.019
1.885
Wilp
Mijn bedoeling is om er zoiets van te maken. Een Suzuki Gsx 750es met zo n zijspan.
20220112_193333.jpg
 
Nu heb ik een soort van hulpframe voor pas en meetwerk gemaakt en is mijn vraag, kan ik een hulpframe met flenzen aan het frame maken? Op de plaats waar het blok ook gemonteerd is. Er zal ook een derde aansluiting moeten komen die ook vast zit aan de andere kant. Foto is van het proef hulpframe. En nee ik ga het niet van platte strip maken. Daar heeft Hellracer me al op gewezen.
20220126_175808.jpg
20220126_175808.jpg
20220126_175820.jpg
 

Bijlagen

  • 20220126_175815.jpg
    20220126_175815.jpg
    168,7 KB · Weergaven: 19
En nee ik ga het niet van platte strip maken. Daar heeft Hellracer me al op gewezen.
Heel goed.
Gebruik inderdaad de bouten waarmee het blok vast zit. Het frame kan niet veel hebben. Ik zou ook de voorste zwanehals zoveel mogelijk naar achter verdraaien om moment te verkleinen.
De achterste kogel zal wat lastig worden, die uitlaat zit goed in de weg.
 
hee Truusje, een jupiter bak die heb ik aan mijn BMW R100 rt hangen. Leuk project.
 
Hé leuk, een nieuw project bij de spannen !!:t

Heb voor mijn eerste span ook wel eens naar zo'n ES zitten kijken om een bakkie aan te bouwen.
Het werd mij toen af geraden omdat ik voor laswerk op anderen ben aangewezen en je idd een heel subframe moet maken aangezien het eigen frame van de motor nogal zwak is.
"papieren frame" werd er toen geloof ik gezegd.

Maar zo te zien kun jij zelf lassen, dan wordt het een ander verhaal.
Als ik jouw was zou ik de bevestigingspunten door koppelen naar de andere kant van de fiets, als extra stevigheid
 
Hé leuk, een nieuw project bij de spannen !!:t

Heb voor mijn eerste span ook wel eens naar zo'n ES zitten kijken om een bakkie aan te bouwen.
Het werd mij toen af geraden omdat ik voor laswerk op anderen ben aangewezen en je idd een heel subframe moet maken aangezien het eigen frame van de motor nogal zwak is.
"papieren frame" werd er toen geloof ik gezegd.

Maar zo te zien kun jij zelf lassen, dan wordt het een ander verhaal.
Als ik jouw was zou ik de bevestigingspunten door koppelen naar de andere kant van de fiets, als extra stevigheid
Dat is ook de bedoeling, om het ook door te verbinden naar de andere kant.
 
Inderdaad, zoveel mogelijk kracht overbrengen naar de andere kant van het frame. Ik zie ook wel eens zijspanbouwers die als subframe een groot u-frame onder de motor door laten lopen om zo aan twee kanten van het blok/ frame de bevesting te maken. De krachten worden op die manier goed verdeeld over het slappe frame. Bij mijn eigen K1200RS EML bv. ligt de motor eigenlijk over het subframe van het span heen en wordt dat zowel links als rechts van het blok gevolgd. OP de foto van een vergelijkbare aanbouw aan een R1100S kun je de framesteun zien aan de rechterkant ter hoogte van het rempedaal. Die steun loopt onder het blok door naar een vergelijkbare schetsplaat links. De motor hangt daar eigenlijk op het zijspanframe vast. Voor zit iets vergelijkbaar. Omdat het geheel gebout is is het nog enigzins eenvoudig te maken en aan te passen.

csm_r1100s-06_08706b1dd4.jpg

Aan de achterkant kun je eventueel nog richting de bevestiging van het gietdeel voor de voetsteun gaan maar dat gietdeel zelf kan niet al te veel hebben. zou het dan liever als bevestiging naar het frame brengen.

Met een licht bakje ook niet al te bang zijn.
 
We gaan t zien, zit nu nog van alles te overdenken. Nog een maandje en dan gaan we het groeiseizoen weer in en dan is de tijd beperkt. Maar ik heb ook geen haast. Ik kan nog rijden O-)
20210620_140209.jpg
 
Mooi! Een bouwtopic is altijd goed.
Je ziet het, de goede adviezen stromen binnen.
De voetsteun kun je eigenlijk niet gebruiken als bevestiging punt, dat is veel te zwak. De aanbouw punten van de voetsteun plaat kun je wel heel goed gebruiken want die zitten (als ik het goed zie) op het frame, op de motorblok ophang punten.
Dat zou ik eigenlijk met alle bevestigingspunten van je subframe zoveel mogelijk proberen: gebruik de locaties waar het blok in het frame zit. Aan alle twee de kanten.
 
De voetsteun kun je eigenlijk niet gebruiken als bevestiging punt, dat is veel te zwak. De aanbouw punten van de voetsteun plaat kun je wel heel goed gebruiken want die zitten (als ik het goed zie) op het frame, op de motorblok ophang punten.
Ik ben bang dat het bracket op een paar blikjes aan het frame zit.
1643373869388.png
 
Dat lijkt mij ook, zoveel mogelijk bouten van die schetsplaat meepakken en eigenlijk het frame negeren en op het motorblok bouwen.
 
Bij zo'n licht framepje moet je zorgen dat er een solide verbinding tussen achterbrug en balhoofd komt waar je het zijspan aan bevestigd.
Ik zou de bouten van de achterbrug als belangrijkste bevestigingspunt kiezen.
Het motorblok is niet van belang.
Maar dat is mijn bescheiden mening


En liefst een fuseebesturing *D
 
Ik zou ook gebruik maken van de bev punten die in de voorste verticale koker zitten
en verder alles goed schoren naar de linker kant van het frame
en gebruik goede dikwandige kokers er komen toch wel wat krachten op.
zie een 4in 1 uit laat te vinden en bouw die om naar een linker uitgang heb je wat meer ruimte voor de bevestigingspunt
Een schommelarm voorvork is zeker een aanrader, en kijk dan ook bij andere merken of maak een naloop verkorter
ik zal er even 2 foto's bij zoeken van het span van een maatje van me;

ruwe fase naloop verkorter Kawa racer poten kroonplaten intruder

5xkALGnm.jpg


En de hele motor hier zie je ook dat de uitlaat links zit ipv rechts

DOn8luwl.jpg
 
Bij zo'n licht framepje moet je zorgen dat er een solide verbinding tussen achterbrug en balhoofd komt waar je het zijspan aan bevestigd.
Ik zou de bouten van de achterbrug als belangrijkste bevestigingspunt kiezen.
Het motorblok is niet van belang.
Die bouten van de achterbrug kun je echt slecht bij, die liggen diep verstopt en er is maar weinig ruimte om vanaf daar naar buiten te gaan.
Als ik het mij goed herinner.
Ik heb ooit een maandje lang ook zo'n gsx gehad.
 
Zou dat gaan met een flens aan de blokbevesteging en met dikwandig koker verder werken. Probleem ligt in hoofdzaak bij die bevesteging boven de rem. Daar moet ik overheen denk ik zelf. En zoveel ruimte laten dat m n voet nog fatsoenlijk kan remmen. Kan misschien ook met dikwandig rond, dat kan je evt buigen.
 
20220201_221937.jpg
Eerste bevestiging klaar, de 2e last ik bij een constructie bedrijf maken. De buren dus.
 
Ik kan aan de achterkant een flens schroeven voor een bevestiging naar de andere kant van het frame. Achter de uitlaatbochten komt ook een bevestiging aan beide kanten van het frame.
 
Terug
Bovenaan Onderaan