TRX vraagje

Tuutuut

MF veteraan
23 jun 2003
5.711
7
Purmerend
Hoi allen,

Ik zag hieronder al een topic staan over de Yamaha TRX maar ik zag er niets over
woon-werk verkeer in staan. Is de TRX, net als zijn broer de TDM, ook geschikt voor dagelijks woon-werk verkeer? En zo ja, waar moet je dan op letten in gebruik en bij aanschaf?

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuwe motor die ik dagelijks ga gebruiken voor woon-werk en de TRX heeft mijn aandacht getrokken :]
Ik kijk ook o.a. naar een Fazer 600 en de Kawa ZR-7S maar die komen zo saai over ;)

Alvast bedankt voor de antwoorden :}
 
Hoi,

de TRX is zeker geschikt voor woon-werkverkeer. Laag verbruik, eenvoudig en dus goedkoop in onderhoud en niet geheel in de laatste plaats, je rijdt eens een keer op wat anders.

Let er goed op dat je hem netjes warm rijdt (moet natuurlijk bij alle motoren) en als ik jou was zou ik proberen een van de laatste modellen te krijgen (die rood-zwarte of die groen-blauwe). Deze hebben namelijk een wat kortere eerste versnelling dus is je koppeling niet snel versleten....

Succes ermee...
 
Hmm... Ik ben zelf een iets andere mening toegedaan.

TRX is een perfecte "weekend warrior", maar als ik de motor als hoofdvoertuig ging gebruiken, dan kwam er denk ik wel een andere fiets bij. Er zitten nou eenmaal een aantal oncomfortabele nadelen aan de YamDuc.

- Erg harde zit
- Langzaam rijden is vervelend (trillen / stuiteren / schudden)
- Weinig bescherming tegen de wind op de snelweg
- Hoewel de mijne er nog relatief weinig last van heeft (0,75 liter op 6000 km), schijnen ze vrijwel allemaal olie te gaan zuipen.
 
Hmm... Ik ben zelf een iets andere mening toegedaan.

TRX is een perfecte "weekend warrior", maar als ik de motor als hoofdvoertuig ging gebruiken, dan kwam er denk ik wel een andere fiets bij. Er zitten nou eenmaal een aantal oncomfortabele nadelen aan de YamDuc.

- Erg harde zit
- Langzaam rijden is vervelend (trillen / stuiteren / schudden)
- Weinig bescherming tegen de wind op de snelweg
- Hoewel de mijne er nog relatief weinig last van heeft (0,75 liter op 6000 km), schijnen ze vrijwel allemaal olie te gaan zuipen.

Niet echt mee eens, harde zit? (als duo wel :) ) , trillingen,krijg er geen slapende vingers,voeten van, tot 140km/h valt het goed mee (sneller=duur), er zitten echt wel olie zuipers tussen...maar verder een lekker bakkie :}
 
:^

en echt zuinig rijdt hij ook niet!

Mwaaaah. Dat valt toch nog wel mee ? Ik moet naar reserve rond de 250 KM. En da's dan 15 liter. Toch makkelijk 1 op 16. En dan rij ik niet rustig; denk dat ik er dan wel 1 op 18 a 19 uit moet kunnen persen. Vind ik voor een relatief sportieve motor niet al te gek.
 
Hmm... Ik ben zelf een iets andere mening toegedaan.

TRX is een perfecte "weekend warrior", maar als ik de motor als hoofdvoertuig ging gebruiken, dan kwam er denk ik wel een andere fiets bij. Er zitten nou eenmaal een aantal oncomfortabele nadelen aan de YamDuc.

- Erg harde zit
- Langzaam rijden is vervelend (trillen / stuiteren / schudden)
- Weinig bescherming tegen de wind op de snelweg
- Hoewel de mijne er nog relatief weinig last van heeft (0,75 liter op 6000 km), schijnen ze vrijwel allemaal olie te gaan zuipen.
Helemaal mee eens. Bovendien is het olie controleren "redelijk omslachtig"
 
Hahah.. Oh ja , dat was ik vergeten.

Wat was er ook alweer goed aan die fiets ?? :+
vrop vrop...BROOAAAP! Bochie links ("schraap" zegt m'n kneeslider), bochie rechts ("schraap" zegt m'n andere kneeslider), Bochie links ("schraap" zegt m'n kneeslider), bochie rechts ("schraap" zegt m'n andere kneeslider), enzovoort.

Ondertussen wordt die grijns op mijn smoel steeds groter...... :]
 
vrop vrop...BROOAAAP! Bochie links ("schraap" zegt m'n kneeslider), bochie rechts ("schraap" zegt m'n andere kneeslider), Bochie links ("schraap" zegt m'n kneeslider), bochie rechts ("schraap" zegt m'n andere kneeslider), enzovoort.

Ondertussen wordt die grijns op mijn smoel steeds groter...... :]

Aaah... Ok ... dat was het! Ook wel weer een nadeel trouwens, die krengen zijn DUUR man (sliders)!

Maar die vrop vrop...BROOAAAP klopt!
 
- Erg harde zit
Er zijn toch ook zachtere zitjes te koop?
- Langzaam rijden is vervelend (trillen / stuiteren / schudden)
Bij welke snelheid is dit?
- Weinig bescherming tegen de wind op de snelweg
Ik rij nu naked dus ik ben wat gewend })
- Hoewel de mijne er nog relatief weinig last van heeft (0,75 liter op 6000 km), schijnen ze vrijwel allemaal olie te gaan zuipen.
Heeft het olieverbruik ook nog iets met de staat van de motor te maken?
Dus dat bijv. een TRX met een hoge olie verbruik slecht motorisch onderhouden is?
:9
 
Helemaal mee eens. Bovendien is het olie controleren "redelijk omslachtig"
Hoezo is het olie controleren "redelijk omslachtig"?
Is het oliepijl wel goed te meten of is dit ook onduidelijk te zien? :?
 
Olieverbruik komt bij alle yamaha's met 5 kleppen per cilinder voor. Yamaha vindt 1 liter op 1.000 km acceptabel (ik vind 1 liter op 1.000 km tijd voor revisie....)

Je kunt tijdens een proefrit wel een indruk krijgen hoe het olieverbruik ontstaat. Accelereer flink er rem vervolgens hard op het blok af. Komen er wolkjes blauwe rook uit, dan zuigt'ie olie langs de kleppen in de cilinder. Da's nie fijn, laten staan die fiets.
Rookt 'ie niet, dan komt het gewoon langs de zuigers (schraapveer). Is vervelend (regelmatig controleren) maar meer ook niet.

Olie controleren bij een TRX is een verhaal apart. De TRX heeft 2 oliepompen, 1 in het carter en 1 in een olietank achter de cilinders. Bij stilstand zakt alle olie in het carter en is er in het peilglas (achter de cilinders) niks te zien.
Officieel moet je de motor een kwartier (!) stationair laten lopen, vervolgens de motor rechtop houden en dan kijken.
De meeste TRXers kijken als ze stilstaan voor een stoplicht even in het peilglas en vullen dan thuis (indien nodig) wel bij.

Laat je niet al te veel van de wijs brengen van wat je hier leest. Ga lekker een uitgebreidde proefrit maken, vraag de verkoper de oren van z'n lijf en beslis dan of een TRX iets voor jou is.

Ik heb na een heleboel 4-cilinders (GPX 750R, GPZ900R, FZR 1000, XJ 900, XJ750) nog geen seconde spijt gehad van de aanschaf van m'n TRX
 
Er zijn toch ook zachtere zitjes te koop?

Uiteraard.

Bij welke snelheid is dit?

Bij stadsverkeer tot de 50 ongeveer. Al moet ik er bijzeggen dat als je een nieuwere TRX hebt dat er dan een kleiner tandwiel op zit. Schijnt _VEEL_ fijner te rijden. Aangezien ik zelf een '96-er heb zit ik te wachten totdat mijn ketting is versleten en gooi er dan ook een kleinere op.

Ik rij nu naked dus ik ben wat gewend })

Oooh.. dan is dit geen probleem voor je. Tot 120 km/u is het overigens goed te doen.

Heeft het olieverbruik ook nog iets met de staat van de motor te maken?
Dus dat bijv. een TRX met een hoge olie verbruik slecht motorisch onderhouden is?
:9

Oei... Hier durf ik geen gefundeerde uitspraak over te doen. Er zijn meerdere theorien in de omloop over het ontstaan van het olieverbruik. Mijn gok is dat het weinig te maken heeft met het onderhoud; het is namelijk niet zo dat ie' de motor echt opstookt. Yamaha geeft een tolerantie op van 1 liter op 1000 km, en zeggen dat zolang de motor niet walmt het goed is. Persoonlijk zou ik me hier niet al te druk over maken; de motor staat bekend als superdegelijk (jaren lang gebruikt in de TDM). Wellicht dat een andere TRX bezitter een wat meer gefundeerde uitspraak kan doen.


Hoezo is het olie controleren "redelijk omslachtig"?
Is het oliepijl wel goed te meten of is dit ook onduidelijk te zien?

TRX heeft een "dry sump" --> het olieniveau in het kijkglaasje is ALTIJD anders. Koude motor , lauwe motor, warme motor, motor na hard trappen op snelweg --> het niveau klopt naar mijn gevoel nooit. :-)

Begin me nu wel af te vragen of het wel een leuke betrouwbare
woon-werk fiets is

Betrouwbaar issie zeker! En :] is ook gegarandeerd. Als je in staat bent om wat te investeren dan kun je van een TRX een perfecte fiets voor dagelijks gebruik maken! (Double Bubble ruitje, nieuw zitje, een keer goed laten afstellen op je uitlaten , groter achtertandwiel of kleiner voortandwiel).
 
Nou, nou, wel een hoop vcerschillende meningen trouwens.

Veel wind vangen? Dat valt best wel mee. Ik reed vroeger altijd nakeds en nu kruis ik vrij gemakkelijk 160 met mijn 1.96 meter lengte, dus dat zit wel goed. Zo niet, koop dan een Gold-Wing.

Veel verbruik? Valt heel erg mee. 1 op 18 zonder echt super rustig te rijden is heel gemakkelijk haalbaar. Ik heb er bos-dempers op en geen andere sproeiers.

Trillen? Koop dan weer een Gold-Wing. Het valt best wel mee en by the way, zoiets kun je ook karakter noemen. Het leeft tenminste. Een cbr is ook maar zo netjes....

Hard zadel? Hiermee ben ik het totaal niet eens...... Ik ben ermee de Dolomieten en Alpen doorgeweest, maar de "pijn" was zeer goed te vergdragen.

Trouwens degenen die de yamaha een yamduc noemt, hou daar aub mee op. Een duc is (gelukkig) heel wat anders en ik zou er niet mee willen ruilen (eenheidsworsten)

Nou, dat was weer een geheel ander verhaal en ook nog eens echt waar.

Succes ermee...
 
Nou, nou, wel een hoop vcerschillende meningen trouwens.

Veel wind vangen? Dat valt best wel mee. Ik reed vroeger altijd nakeds en nu kruis ik vrij gemakkelijk 160 met mijn 1.96 meter lengte, dus dat zit wel goed. Zo niet, koop dan een Gold-Wing.

Veel verbruik? Valt heel erg mee. 1 op 18 zonder echt super rustig te rijden is heel gemakkelijk haalbaar. Ik heb er bos-dempers op en geen andere sproeiers.

Trillen? Koop dan weer een Gold-Wing. Het valt best wel mee en by the way, zoiets kun je ook karakter noemen. Het leeft tenminste. Een cbr is ook maar zo netjes....

Hard zadel? Hiermee ben ik het totaal niet eens...... Ik ben ermee de Dolomieten en Alpen doorgeweest, maar de "pijn" was zeer goed te vergdragen.

Trouwens degenen die de yamaha een yamduc noemt, hou daar aub mee op. Een duc is (gelukkig) heel wat anders en ik zou er niet mee willen ruilen (eenheidsworsten)

Nou, dat was weer een geheel ander verhaal en ook nog eens echt waar.

Succes ermee...

:^ Volledig mee eens.

Een TRX kan een heerlijke woonwerkverkeer fiets zijn maar tegelijkertijd ook nog een weekendwarrior en cicuit fiets of een fijne motor voor op vakantie.
Een echte alles kunner dus.

Wat ik wel een beetje jammer vind is het lage vermogen, slechts 80 trappelende pony's op het achterwiel ;( dat hadden d'r best 10 meer mogen zijn.


Op dinsdag 24 juni 2003 09:58 schreef Trixxie het volgende:
:^

en echt zuinig rijdt hij ook niet!

Wat is jouw kilometer stand?? en heeft ie een Dyno-jet kit??

Het wil wel eens voorkomen(nou ja wel eens, ze krijgen het allemaal)dat de emulsie buizen ovaal worden.
Dit leid tot extreem hoog brandstof verbruik en mooie zwarte wolken uit de uitlaat bij volgas.
'k heb er zelf net twee nieuwe in zitten :} nu looptie weer 1 op 20, was 1 op 13.
 
:^ Volledig mee eens.

Een TRX kan een heerlijke woonwerkverkeer fiets zijn maar tegelijkertijd ook nog een weekendwarrior en cicuit fiets of een fijne motor voor op vakantie.
Een echte alles kunner dus.

Dit willen we horen *D

Het enige nadeel wat ik heden dus hoor is het olieverbruik en het vermogen wat iets hoger had gemogen. Het vermogen zal ook wel opgekrikt kunnen worden met een dynokit en andere uitlaten dus dat is ook niet echt een nadeel })

Of trillen en wind een nadeel zijn is snel te merken tijdens een proefrit en erg persoonsgebonden. :)

Maar toch leuk om te lezen dat de TRX die uit productie is steeds geliefder wordt bij de motorrijders :+
 
Laat je ons in ons "home-topic" ff weten wat je van de eventuele test-rit vond ? Ik waarschuw je maar vast, als je er een keer op hebt gereden dan wil je er 1.
 
En als je in de buurt woont en ook nog een beetje knap kunt rijden, dan wil ik zelfs mijn eigen hobbelpaard wel even uitlenen voor een proefrit.

Wedden dat dit beter rijdt dan een ZR7 :r
 
En als je in de buurt woont en ook nog een beetje knap kunt rijden, dan wil ik zelfs mijn eigen hobbelpaard wel even uitlenen voor een proefrit.
Thanks, maar er staan er genoeg te koop ik de buurt voor een proefrit :)
Daarnaast heb ik hem ook wel eens ergens te huur gezien? Maar ik ben vergeten waar. '(

Hoeveel kan het blok eigenlijk draaien? Ik zie er veel te koop staan die al 30 a 40k op de teller hebben staan. :)
 
Hoeveel kan het blok eigenlijk draaien? Ik zie er veel te koop staan die al 30 a 40k op de teller hebben staan. :)

De Veurzittert van de TRX/TDM club heeft al meer dan 80.000km met zijn TDM gereden en die gaat naar eigenzeggen steeds beter lopen en is nog lang niet aan revisie toe dus met de betrouwbaarheid zit ut wel goed denk ik.

Veel mensen verkopen hun TRX rond die kilometerstand omdat dan de kleppen gestelt moeten worden(officieel bij 42000 maar voor de '96er TRX liefst iets eerder ivm de zachtere klepzittingen).
Als je dit laat doen door je dealer ben je zo €250,- kwijt 't is nl. best wel ff een klusje.
Heb je echter een beetje sleutel ervaring en wat knap gereedschap dan is dit heel goed zelf te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan