Trying to create my ultimate toy

Geplooid subframe zou mij ook intrigeren als optie. Zie het als één groot box section. Waar je materiaal weg haalt uit het vlak waar je minder stijfheid nodig hebt.

Dus horizontaal materiaal tegen het verwringen.. en verticaal materiaal tegen doorzakken.

Horizontaal plaat bovenaan kan eventueel direct dienst doen als basis voor zadel. En misschien ook voor de bevestiging van de tank. In plaats van een aparte beugel te moeten maken.
 
Geplooid subframe zou mij ook intrigeren als optie. Zie het als één groot box section. Waar je materiaal weg haalt uit het vlak waar je minder stijfheid nodig hebt.

Dus horizontaal materiaal tegen het verwringen.. en verticaal materiaal tegen doorzakken.

Horizontaal plaat bovenaan kan eventueel direct dienst doen als basis voor zadel. En misschien ook voor de bevestiging van de tank. In plaats van een aparte beugel te moeten maken.
Had een optie kunnen zijn, maar we waren het pad van de kokerconstructie al ingeslaan. Kokers komen van een CBR 600 pc35 subframe (uit de container gevist bij de sloop). Deze hebben een mooie radius en een degelijke kwaliteit.
IMG_20210712_163646.jpg

Steuntjes gefreesd voor het zitje vooraan te bevestigen.
IMG_20210721_123451.jpg

Gedeeltelijk afgelast:
IMG_20210727_204502.jpg

Uitlaatsteun moet nog gefreesd worden. Maar ik ben aan het wachten op freesjes uit het verre oosten.
Voorlopig verder met het ontwerp van de tank aan het worstelen. Alu plaat van 1.5mm voor de tank kan ik volgende week uithalen.
 
Nog wel een beetje aan freezen geweest aan de verstelbare voetsteunplaten. Ook al om te kijken waar mijn knieën ergens uitkomen bij de tank waar ik weldra aan ga beginnen.
IMG_20210804_140928.jpg

IMG_20210804_140733.jpg

IMG_20210804_140714.jpg

Daarnet ook nog een schetsplaat gefreesd voor het subframe. De bevestiging voor de steun van de uitlaatdemper. Nog niet volledig klaar. Begon wat laat te worden 😁
 
Klopt wat je zegt dat een powerjet belangrijk is om het laatste restje vermogen uit het blok te halen (door bij hoog toerental het mengsel net iets armer te maken). Maar ik ben in dit geval niet op zoek naar een piekerig topvermogen. Aangezien we in eerste instanties op kartcircuits gaan rijden. Ik heb liever een koppelrijker karakter in dit geval. En dan zal een Lectron of iets simpelere carb zeker wel voldoen. Ik moet toch nog een extra carburator bij zorgen.
Er zal sowieso nog wel hel wat testwerk aan vooraf gaan eer het ding wat berijdbaar wordt.
Ik heb een andere ervaring. Pwk30 op rd350. De powerjet werkt alleen >3/4 gas. Daarom kan mainjet een maatje kleiner. Bij volgas voorkomt de powerjet te arm komen te staan. En met mainjet maatje kleiner loopt het precies goed.
maar welke verhouding powerjet mainjet?
Heb nu 40/130. Iemand hier een tip?
 
powerjet dient niet tot 3/4de gas.
na max vermogen is het mengsel te rijk met een gewone carbu. daarom kleinere HS en powerjet tot aan max vermogen, daarna enkel nog HS
 
Gaaf om het project zo te volgen.
Maar zie ik daar het volgende project al kaar staan?

Bekijk bijlage 1669505
Blok slingert hier al sind 2008 ergens rond 😃
Was eigenlijk als project bedoeld toen, maar ben toen uiteindelijk aan de MiniRR begonnen. Blok wel in 3D getekend destijds
Pro E blok3.jpg

Pro E blok1.jpg

Op zich wel een fijn smal compact blok voor een flat track project ofzo.. Wie weet 😉
 
Voetsteuntjes gedraaid en daarna profiel op gefreesd met de verdeeltafel. Niet het spannendste werk, maar geeft best wel voldoening.
IMG_20210902_023725.jpg

IMG_20210831_233428.jpg

IMG_20210831_235831.jpg

IMG_20210903_000648.jpg

IMG_20210903_222310.jpg

Het maken van de voetsteunen had ik een beetje naar voor getrokken om te kijken waar mijn knieën ergens uitkomen om de tank te maken. Maar ook omdat ik een gevoel van de zithouding wou krijgen. Ik mis namelijk een 25 graden buiging in mijn rechter knie sinds mijn accidentje 2 jaar geleden. Maar het komt allemaal positiever uit dan gedacht. Zithouding voelt vrij compact aan, maar ruimer dan gedacht voor de knieën. Bij het hangen in de bocht /knee down toestanden,.. buigt de knie uiteraard verder door, maar dit moet wel net goedkomen.
Volgende stap is de tank. Ik heb een hoop plaatbewerkingsmateriaal aangekocht (engels wiel, strecher/shrinker, hamers, lederen vormzak,...) waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Maar dat komt wel goed. Tank van de MiniRR is enkel met een kunstof hamer en wat houten blokken gemaakt, en dat resultaat viel best wel mee. En die is gemaakt uit 2mm 6082 T6 plaat. Verschrikkelijk materiaal om te vormen (harder dan pisbak staal). Ik zou een stuk 1.5mm plaat in 5005 kwaliteit krijgen (half zo taai als 6082). Maar dat is uiteindelijk 2mm geworden. Niet heel ideaal, maar we gaan het een poging geven. Anders bestel ik nog wel een 1.5mm plaat
 
Laatst bewerkt:
Voetsteuntjes gedraaid en daarna profiel op gefreesd met de verdeeltafel. Niet het spannendste werk, maar geeft best wel voldoening.
Bekijk bijlage 1672790
Bekijk bijlage 1672791
Bekijk bijlage 1672793
Bekijk bijlage 1672795
Bekijk bijlage 1672796
Het maken van de voetsteunen had ik een beetje naar voor getrokken om te kijken waar mijn knieën ergens uitmonen om de tank te maken. Maar ook omdat ik een gevoel van de zithouding wou krijgen. Ik mis namelijk een 25 graden buiging in mijn rechter knie sinds mijn accidentje 2 jaar geleden. Maar het komt allemaal positiever uit dan gedacht. Zithouding voelt vrij compact aan, maar ruimer dan gedacht voor de knieën. Bij het hangen in de bocht /knee down toestanden,.. buigt de knie uiteraard verder door, maar dit moet wel net goedkomen.
Volgende stap is de tank. Ik heb een hoop plaatbewerkingsmateriaal aangekocht (engels wiel, strecher/shrinker, hamers, lederen vormzak,...) waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Maar dat komt wel goed. Tank van de MiniRR is enkel met een kunstof hamer en wat houten blokken gemaakt, en dat resultaat viel best wel mee. En die is gemaakt uit 2mm 6082 T6 plaat. Verschrikkelijk materiaal om te vormen (harder dan pisbak staal). Ik zou een stuk 1.5mm plaat in 5005 kwaliteit krijgen (half zo taai als 6082). Maar dat is uiteindelijk 2mm geworden. Niet heel ideaal, maar we gaan het een poging geven. Anders bestel ik nog wel een 1.5mm plaat
Keurig werk! Ga je de alu delen achteraf nog anodizeren of behandelen?
Misschien ook leuk om af en toe eens een plaatje van het geheel er bij te zetten.
 
Keurig werk! Ga je de alu delen achteraf nog anodizeren of behandelen?
Misschien ook leuk om af en toe eens een plaatje van het geheel er bij te zetten.
Voor sommige delen zou het inderdaad beter zijn om te anodiseren. Niet zozeer al corrosie bescherming, maar vooral voor slijtage. Bij het hart van de achterschijf was dit al ter spraken gekomen. Bekijken we wel als al het draai en freeswerk klaar is.
Foto's van het geheel in de kelder doen een beetje afbreuk aan de bike. Wordt eens tijd om het ding wat daglicht te gunnen en buiten wat foto's te trekken inderdaad 😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan