Trying to create my ultimate toy

22 apr 2020
91
53
Bocholt
Volgende stap is de tank. Ik heb een hoop plaatbewerkingsmateriaal aangekocht (engels wiel, strecher/shrinker, hamers, lederen vormzak,...) waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Maar dat komt wel goed.
Het begin is gemaakt door het gereedschap aan te kopen, het resultaat hiermee komt vroeg of laat vanzelf wel :).
Zo een lederen vormzak heb ik ik ook al jaren.
Ik gebruik die voor deukjes uit spatborden te halen, werkt zelfs beter dan ik verwacht had destijds.

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
391
531
Bree (B)
Heel gaaf! Waarom heeft die voorschijf geen patroon/profiel als ik vragen mag?
Al een idee voor het uitlaat traject?
Beringer gebruikt voornamelijk schijven zonder patroon. Dit is ook de gietijzeren versie. Die zijn in veel gevallen niet geperforeerd (iets fragiler materiaal).
De uitlaat gaat onder het blok doorlopen. Vanaf de cilinder een kronkel naar links (gelijk een mx uitlaat), maar dan centraal onder het blok. Rechts naast de uitlaat komt een verticale radiator (vrij klein). Daarboven, horizontaal, een grotere radiator over de volledige breedte.
Ben aan het twijfelen of ik de uitlaat zelf ga maken. Op zich een leuke klus, maar om wat tijd te winnen, her en der eens prijs vragen.

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
9.315
3.089
wezemaal
De uitlaat gaat onder het blok doorlopen. Vanaf de cilinder een kronkel naar links (gelijk een mx uitlaat), maar dan centraal onder het blok.
al eens grofweg gekeken hoe lang en dik zo'n uitlaat gaat worden ? uitsparing in de achterbrug zou wel eens nodig kunnen blijken.
hier kan je zelf mee aan het rekenen gaan :
http://users.telenet.be/jannemie/FOS PIPE.xlsm
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
391
531
Bree (B)
al eens grofweg gekeken hoe lang en dik zo'n uitlaat gaat worden ? uitsparing in de achterbrug zou wel eens nodig kunnen blijken.
hier kan je zelf mee aan het rekenen gaan :
http://users.telenet.be/jannemie/FOS PIPE.xlsm
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.
Thanks! Exacte traject moet ik eens uitzetten. Zal die excel file eens bekijken. Ik heb wel wat referenties van mx uitlaten gevonden voor de YZ250. imageproxy.jpeg

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
9.315
3.089
wezemaal
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen TIMING en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.
foutje verbetert ;)

Bovenaan Onderaan