Trying to create my ultimate toy

3D printer heeft ook al wat uren gedraaid.
Zitje uitgetekend op een paar avonden.
Bekijk bijlage 1745778
Bekijk bijlage 1745779
Model in 2 stukken gesneden van elk 350mm hoog. In de deling flenzen voorzien om de delen aan elkaar te bouten.
Nog aan het experimenteren met software. Voorste deel is met Prusaslicer geprint. Finish is heel goed. Maar ik had problemen met hechting op het bed. Vond geen goede instelling hiervoor. Maar die zou er blijkbaar wel zijn.
Bekijk bijlage 1745777
Achterste deel met de software geprint die bij de printer zit (Crealityslicer). Hechting was beter. Maar de finish van de print was niet schitterend. Heb tijdens het printen de snelheid ook lager gezet. Maar daardoor duurde de print wel.... 82.7 uur...
Voorste deel 49.5 uur.
Bekijk bijlage 1745780
Bekijk bijlage 1745781
Bekijk bijlage 1745782
Bekijk bijlage 1745784
De 2 delen aan elkaar hebout en gelast.
Dit is in PLA geprint. Niet het meest duurzame product voor structurele delen. Maar het geheel is sterk genoeg om effectief te kunnen gebruiken. Er zijn ook 2 tunnels in voorzien die rechtstreeks op het subframe rusten. Lassen was wel niet eenvoudig. PLA is zeer gevoelig voor hitte. Naast de las kromp het materiaal een beetje. Maar dat is bij te werken.
Ik ga misschien wel een nieuwe versie printen in carbon houdend PLA of PET G.
Maar in ieder geval zeer tevreden met wat er mogelijk is met een dergelijk toestel.
Bekijk bijlage 1745786
Erg mooi!
 
Sexy tank, maar volgens mij kan jij in alu een mooier zitje maken.
Wie weet 😁 ik vind het wel geslaagd. Was oorspronkelijk ook alleen maar bedoeld om een afdruk van te nemen en in carbon te maken. Maar de vormen zijn toch wat complex geworden voor een 2delige mal. Er komen misschien nog wel nieuwe versies van zitje en/of tank. Maar ik ga dit eerst zo afbouwen.
 
Nice! Ja, ik had hun ook gevraagd of ze zin hadden om een uitlaat te bouwen, maar de planning zit vol voor de komende 22 weken. Dus dan maar zelf aan de slag. Maar ze hebben mij wel goed op weg geholpen met onderdelen. Goeie service!
Bekijk bijlage 1745761
Dat is een topteam met liefde voor hun vak. Ik ben mijn motor bijna een jaar kwijt geweest. Ik had hen wel gezegd dat ze hem er mochten tussen nemen als het wat rustiger was ...maar het werd niet rustiger 🤣
Voor de rest heb je weer topwerk geleverd 😉
Maar bij elke rem/schakel set die ik al gezien heb scharniert het rem/schakel pedaal op de bout waar de voetsteun mee bevestigd is. Heb je het anders gedaan voor een bepaalde reden? Of heb 8k gewoon nog niet goed rond gekeken 😅
 
Dat is een topteam met liefde voor hun vak. Ik ben mijn motor bijna een jaar kwijt geweest. Ik had hen wel gezegd dat ze hem er mochten tussen nemen als het wat rustiger was ...maar het werd niet rustiger 🤣
Voor de rest heb je weer topwerk geleverd 😉
Maar bij elke rem/schakel set die ik al gezien heb scharniert het rem/schakel pedaal op de bout waar de voetsteun mee bevestigd is. Heb je het anders gedaan voor een bepaalde reden? Of heb 8k gewoon nog niet goed rond gekeken 😅
Dit wordt wel meer zo gedaan, met een apart scharnierpunt en niet rond de voetsteun. Eerste 4 generaties CBR600's hadden dit bijvoorbeeld, maar zelfs bij GP machines zie je dat wel eens, maar het komt inderdaad wel minder vaak voor.
Ik heb het scharnierpunt lager gelegd, omdat anders de schakelstang tegen de schetsplaat gaat komen. Ik wil een omgekeerd schakelpatroon en dan komt die stang vrij hoog.
 
Wauw wat een vakwerk weer de laatste weken, je hebt de snelheid er lekker in zitten met produceren.


durft het bijna niet te vragen maar is het 3d model van het yz250 blok te koop :$
Heb je hem helemaal zelf opgemeten en getekend of gescand? Aan het model te zien lijkt die wel helemaal getekend.
Daar moeten heel wat uurtjes in zitten dan..
 
Wauw wat een vakwerk weer de laatste weken, je hebt de snelheid er lekker in zitten met produceren.


durft het bijna niet te vragen maar is het 3d model van het yz250 blok te koop :$
Heb je hem helemaal zelf opgemeten en getekend of gescand? Aan het model te zien lijkt die wel helemaal getekend.
Daar moeten heel wat uurtjes in zitten dan..
Hey Daan, blok is volledig ingetekend, ja. En daar zitten inderdaad belachelijk veel uren in. Ooit een YouTube filmpje in elkaar gestoken (beetje debiel als ik het nu bekijk 😄) Daarin is te zien hoe het model is opgebouwd.
Zou nu sowieso voor een 3d scan gaan. Die technologie wordt toch meer en meer toegankelijk.
Ik heb al dikwijlder de vraag gekregen of ik 3d modelen wil delen. Maar dat doe ik eigenlijk liever niet net omdat er zo gigantisch veel tijd in steekt (verkopen dus ook niet). Ik heb wel ooit eens iets geruild, maar dan krijg van die modellen die niet naar mijn standaarden getekend zijn en die ik dus ook niet ga gebruiken. En nee, ik ben echt geen 3D tekenwonder. Meer een kwestie van veel geduld 😄
Maar... moest je een bruikbaar 3D model van een latere CRF 450 hebben, is er misschien iets te regelen 😁
 
Als ontwikkelaar en bijna fulltime bezig te zijn met machine onderdelen tekenen en bedenken weet ik inderdaad maar al te goed hoeveel werk het is. Dus ik snap je keuze heel goed! Wel respect hoe je dat blok zo netjes hebt na kunnen tekenen, ik was er denk ik niet op gekomen om het zo op de manier te doen ;)

Ik wacht maar al te graag af op je volgende update ;D
 
Prachtige methode, gebruik ik zeer courant voor dingen. Werkt top.

Ook voor modelleren van onderdelen waarvan enkel beperkt bemate pdf tekeningen beschikbaar zijn.
 
Hey Daan, blok is volledig ingetekend, ja. En daar zitten inderdaad belachelijk veel uren in. Ooit een YouTube filmpje in elkaar gestoken (beetje debiel als ik het nu bekijk 😄) Daarin is te zien hoe het model is opgebouwd.
Zou nu sowieso voor een 3d scan gaan. Die technologie wordt toch meer en meer toegankelijk.
Ik heb al dikwijlder de vraag gekregen of ik 3d modelen wil delen. Maar dat doe ik eigenlijk liever niet net omdat er zo gigantisch veel tijd in steekt (verkopen dus ook niet). Ik heb wel ooit eens iets geruild, maar dan krijg van die modellen die niet naar mijn standaarden getekend zijn en die ik dus ook niet ga gebruiken. En nee, ik ben echt geen 3D tekenwonder. Meer een kwestie van veel geduld 😄
Maar... moest je een bruikbaar 3D model van een latere CRF 450 hebben, is er misschien iets te regelen 😁
Klinkt heel bekend.
Ben ook al meerdere keren gevraagd om een Step-file........

Greetz, Q
 
Me likey likey.

Hoe is de lijn indien niet op de paddockstand?
Lijkt alsof het zadel wel heel vlak is?

Verder geen kritiek, buiten dat we ons beledigd voelen dat de eerste hi res pics hier niet staan :+
 
Me likey likey.

Hoe is de lijn indien niet op de paddockstand?
Lijkt alsof het zadel wel heel vlak is?

Verder geen kritiek, buiten dat we ons beledigd voelen dat de eerste hi res pics hier niet staan :+
Thanks! Ook zonder paddockstand is die lijn nog steeds oplopend naar achter. Maar redelijk vlak inderdaad. Ik vind het zeker niet storend.
De reden dat ik hier nog niks gepost heb is dat het gewoon een super hectische periode is geweest om het project af /rijdend te krijgen. Ik doe mee aan de #dreambuildoff wedstrijd door Roland Sands Design georganiseerd (te volgen via #dreambuildoff op instagram of website van dreambuildoff) . Deadline was afgelopen weekend. Ik moest voor die tijd een filmpje posten van een rijdende motor. Ik ben in april nooit gaan slapen voor 2-3 uur snachts. De laatste week verlof genomen, maar nog mijn peren gezien... Uiteindelijk eerste testrun gedaan 12 uur voor de deadline en die zaterdagavond foto's en filmpje gaan maken in een staalbedrijf.
Zal hier dadelijk nog wat meer gedetailleerde posts plaatsen over uitlaat, voorkapje,...
 
Begin april het 3D model van de uitlaat een update gegeven en alle ontvouwingen omgezet naar een brandprogramma om alles uit te laten laseren.
2022-04-06_004400.jpg

2022-04-06_004700.jpg

2022-04-06_004926.jpg

IMG-20220407-WA0003.jpeg

Laten laseren:
IMG_20220415_164059.jpg

Die avond onmiddellijk beginnen walsen van de segmenten en dat viel gelukkig goed mee. Enkel de bredere stukken moesten er wat dikwijlder door. Maar dat kwam uiteindelijk ook goed.
IMG_20220416_181648.jpg

IMG_20220417_194820.jpg

Petanquebal gebruikt om de overgangen ronder te kloppen. Eerst punten en dan hameren op de bal. Voor de kleinere secties had ik een kleiner kogeltje gedraaid.
IMG_20220418_005023.jpg

IMG_20220418_225721.jpg

IMG_20220419_002641.jpg

En dan veel passen en prullen om het er mooi onder te krijgen
IMG_20220421_003708.jpg

IMG_20220423_024213.jpg

IMG_20220424_182400.jpg

IMG_20220424_182418.jpg

Hier moest dan nog een voorste steunpunt bijkomen en een stukje tailpipe. Paasweekend aan begonnen, door de week iedere avond / nacht aan verder gewerkt. En het weekend erop was ie gelijk hierboven
 
Had ik maar de rust ruimte kennis en centen om dit soort dingen te maken. Wat een mooie hobby.
Petje af x veel 👌
 
Begin april het 3D model van de uitlaat een update gegeven en alle ontvouwingen omgezet naar een brandprogramma om alles uit te laten laseren.
Bekijk bijlage 1757536
Bekijk bijlage 1757537
Bekijk bijlage 1757538
Bekijk bijlage 1757540
Laten laseren:
Bekijk bijlage 1757541
Die avond onmiddellijk beginnen walsen van de segmenten en dat viel gelukkig goed mee. Enkel de bredere stukken moesten er wat dikwijlder door. Maar dat kwam uiteindelijk ook goed.
Bekijk bijlage 1757542
Bekijk bijlage 1757543
Petanquebal gebruikt om de overgangen ronder te kloppen. Eerst punten en dan hameren op de bal. Voor de kleinere secties had ik een kleiner kogeltje gedraaid.
Bekijk bijlage 1757544
Bekijk bijlage 1757545
Bekijk bijlage 1757546
En dan veel passen en prullen om het er mooi onder te krijgen
Bekijk bijlage 1757547
Bekijk bijlage 1757549
Bekijk bijlage 1757551
Bekijk bijlage 1757553
Hier moest dan nog een voorste steunpunt bijkomen en een stukje tailpipe. Paasweekend aan begonnen, door de week iedere avond / nacht aan verder gewerkt. En het weekend erop was ie gelijk hierboven
Kunst die uitlaat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan