Trying to create my ultimate toy

Ik heb het zelf nooit laten doen. Maar ik dacht dat mijn nonkel (Stefan, ken je ook wel) de krukas van zijn FN viercilinder van 1913 heeft laten lasercladden. Moet hem eens vragen wie dat gedaan heeft. Stuur het u wel via PB
 
Goed idee, maar zal niet in de buurt zijn denk ik.
In Waregem is er zo een bedrijf zie ik op het internet.
Maar heb een topic geopend bij "techniek en vragen" onder het onderwerp "Kruk-tap HVOF - spuiten"
Volgens mij is LASERCLADDEN inderdaad een betere techniek dan HVOF- opspuiten.
Aan de vele verschillende antwoorden is het nog moeilijk wat te kiezen....!
 
Hee Anton, ik heb al heel lang niet meer op MF gezeten en zag je topic, wat een gaaf project heb je nu weer man. Geweldig !
Ik blijf het volgen en beterschap met je been.
 
Rechter en linker deel van de achterbrug zijn afgelast.
IMG_20200502_172030.jpg

Het ontwerp een heel klein beetje aangepast. Binnenwanden door laten lopen van voor tot achter. In mijn eerste ontwerp was 1 deel rond de achterveer geplooid en 1 rond het achterwiel. Zoals hier te zien:
2019-01-16_215200.jpg

Maar dat was moeilijk in 1 stuk de plooien rond het achterwiel. Nu wel wat extra lasjes, maar het geheel is wel iets stijver.
Rechts ook een tussenschot toegevoegd om de stijfheid wat symetrischer te krijgen met de linkerkant waar de kettingtunnel in verwerkt is.
Volgende stap is om het tussenstuk te frezen waar de lagering van het linksysteem in komt.
 
Goed bezig...., maar wat ben je van plan als hij klaar is de achterbrug in bedoel dan het uiterlijke?
Mooi polieren, glasparelstralen of een mooi kleurtje laten anodiseren?
Heb je al een schatting gemaakt hoeveel het project in totaal gaat wegen 8-) !
 
Goed bezig...., maar wat ben je van plan als hij klaar is de achterbrug in bedoel dan het uiterlijke?
Mooi polieren, glasparelstralen of een mooi kleurtje laten anodiseren?
Heb je al een schatting gemaakt hoeveel het project in totaal gaat wegen 8-) !
Voorlopig laat ik de achterbrug gewoon brushed. Schuren met 220 korrel. Wel kwetsbaar voor krassen. Maar dat vind ik nog het meest racy.
Totaal gewicht hoop ik rond de 75kg te kunnen houden. Maar ik heb het blok eigenlijk nooit gewogen 😁. Wie zien dus wel waar het schip strandt. Moet eens een optelsommetje maken met alles wat ik nu heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik zat ook rond dat gewicht te denken.
Iets meer dan 1kg per PK, dat beloofd 8-) !
Mijn Honda crossmotor CR250cc 2Takt van 2005 zit leeg zonder vloeistoffen in aan 96,4 kg volgens het WPHB.
Weet niet als de huidige 2 takt 250cc'ers (Yamaha, KTM) veel lichter zijn maar denk van niet veel.
Je zal toch aardig moeten testen met het aantal tanden van het achterste tandwiel om het vermogen een beetje onder controle te kunnen houden zodat je het nog min of meer onder controle kan houden :P.
 
Stukje voor de lagering van het linksysteem is ook nagenoeg klaar. Ik had geen dikke blok alu 6082 meer liggen en heb het dus in 2 delen gemaakt. Wordt nog samengelast uiteraard.
IMG_20200514_235859.jpg

IMG_20200515_000023.jpg

Eerste keer dat ik een lagerpassing uitgekotterd heb op een freesbank. Lukte perfect met het kotterkopje. Tot op een honderste nauwkeurig. Klein freesbankje, maar ideaal voor deze kleine aluminium onderdelen.
IMG_20200509_223113.jpg

Ik heb nog wat ball nosed freesjes besteld om her en der wat eindafwerking te doen.
Nu nog een steuntje maken om dit deel op de mal te kunnen bevestigen. Dan nog 2 platen maken en vervolgens de brug aflassen.
 
Stukje voor de lagering van het linksysteem is ook nagenoeg klaar. Ik had geen dikke blok alu 6082 meer liggen en heb het dus in 2 delen gemaakt. Wordt nog samengelast uiteraard.
Bekijk bijlage 1500530
Bekijk bijlage 1500531
Eerste keer dat ik een lagerpassing uitgekotterd heb op een freesbank. Lukte perfect met het kotterkopje. Tot op een honderste nauwkeurig. Klein freesbankje, maar ideaal voor deze kleine aluminium onderdelen.
Bekijk bijlage 1500532
Ik heb nog wat ball nosed freesjes besteld om her en der wat eindafwerking te doen.
Nu nog een steuntje maken om dit deel op de mal te kunnen bevestigen. Dan nog 2 platen maken en vervolgens de brug aflassen.

Ziet er weer geweldig uit!
 
Even met een ander project bezig geweest. Een CNC router gekocht.
IMG_20200613_163209.jpg

Duits toestel (Isel) dat door de vorige eigenaar is omgebouwd met Eding sturing. De ombouw was eigenlijk een stageproject van iemand in een bedrijfje. Mechanisch gedeelte wat is aangepast heb ik volledig terug uit elkaar genomen en op mijn manier terug in elkaar gezet. En dat was nodig. Ze hebben het gelukkig niet gebruikt na de ombouw anders was het niet goedgekomen. Parameters van de stappenmotoren klopte ook niet. Ze kunnen het dus niet gebruikt hebben. Maar na heel wat "fine-tuning" staat het toestel terug opgebouwd in de kelder.
Er zit een zware 2.2kw spindelmotor op die tot 24.000 rpm kan (ook nieuw). Verder is het natuurlijk geen heel zware machine. Maar voor wat steuntjes, schetsplaten en ander klein alu spul te frezen moet het wel voldoen lijkt mij. Met het toevoegen van minimaal smering is het misschien ook te gebruiken voor grotere stukken. We zullen wel snel genoeg merken wat kan en waar de grenzen liggen. Het geeft in ieder geval de mogelijkheid om complexere dingen te maken.
Nu terug verder met de achterbrug.
 
Neem je freeswerk aan voor medemotards?
Dat is eigenlijk niet de bedoeling. Dit is een vrij lichte machine die voornamelijk voor prototyping gebruikt wordt. Ik moet sowieso zelf eerst de mogelijkheden en grenzen gaan aftasten. Voorlopig enkel ook eerst met dxf files aan het prullen geweest die je rechtstreeks kan inladen. CAM software heb ik wel ter beschikking, maar heb ik mij nog niet in verdiept.
 
Als je de CAM software onder de knie hebt wil je niks anders meer. 😂 Het is dan voortaan zo snel dat ik voor een klein onderdeel al vaak niet meer met de conventionele bank werk.
 
Een beetje wel :]
Maar niet zo gaaf als jouw machine. Zou ook wat zwaar zijn om in de kelder te krijgen
Mooi hoor Anton, als je het onder de knie hebt kun je er mooie onderdelen mee maken. Ik heb mijn Bf25 freesbank laten ombouwen naar cnc maar het is 'nog al' wennen, nog best lastig allemaal. Maar moet er ook wat meer tijd in steken.😁
Verder nog iets aan de achterbrug gedaan?
 
Mooi hoor Anton, als je het onder de knie hebt kun je er mooie onderdelen mee maken. Ik heb mijn Bf25 freesbank laten ombouwen naar cnc maar het is 'nog al' wennen, nog best lastig allemaal. Maar moet er ook wat meer tijd in steken.😁
Verder nog iets aan de achterbrug gedaan?
De achterbrug is bijna klaar om afgelast te worden. Moet nog 1 plaat maken. Volgende week dus hopelijk klaar.
Ik wist niet dat je een omgebouwde cnc bank hebt.
Bij de Eding software is het redelijk eenvoudig om met de dxf-file import functie snel iets te frezen. Zeker als je met layers werkt kan je al snel relatief complexere dingen maken. Die functie voldoet ook voor 90% van de delen die ik wil maken. Zelf G-codes creëren met CAM software moet ik mij ook nog in verdiepen. De cam software uit mijn ProE pakket lijkt mij niet de meest eenvoudige.
Welke sturingsoftware gebruik jij bij je BF25?
 
Terug
Bovenaan Onderaan