Trying to create my ultimate toy

Hubertje

MF veteraan
14 dec 2011
4.750
436
33
Hangt af van hoe ze vervormd zijn he.. ;)
Maar je weet maar al te goed wat je doet, als jij zegt dat t goed zit, durf ik daar wel op vertrouwen.
Ik heb r ook helemaal geen last van als je mis bent :+
 
22 apr 2020
35
11
42
Bocholt
Als de passing perfect rond is, is het draagvlak in het lager beter benut ten opzichte van een lager dat ovaal vervormd wordt. De laatste zou dus sneller kunnen slijten. Alles draait goed, as schuift er mooi door. De minimale vervorming zal dus wel verwaarloosbaar zijn. Maak er mij in ieder geval geen zorgen over.
Als de as er mooi door schuift zoals je vermeld, heb je het inderdaad goed voor mekaar.
Gemakkelijk is dat niet om te maken, dat weet ik wel :) .
Een kogellager dat ovaal vervormd is draait niet goed, je kan minimaal C3 of C4 lagers monteren voor een "beetje" vervorming op te vangen.
Hoe is die lagering, toch met naaldlagers?
In de motorcross is zo een achter-brug gelagerd in naaldlagers, ik weet niet als daar ook verschillende tolerantie's in zijn zoals de kogellagers?
 

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
339
234
42
Bree (B)
Als de as er mooi door schuift zoals je vermeld, heb je het inderdaad goed voor mekaar.
Gemakkelijk is dat niet om te maken, dat weet ik wel :) .
Een kogellager dat ovaal vervormd is draait niet goed, je kan minimaal C3 of C4 lagers monteren voor een "beetje" vervorming op te vangen.
Hoe is die lagering, toch met naaldlagers?
In de motorcross is zo een achter-brug gelagerd in naaldlagers, ik weet niet als daar ook verschillende tolerantie's in zijn zoals de kogellagers?
Rechts zijn het 2 kogellagers (opgesloten tussen een kraag in de bus en een circlips), links 2 naaldlagers. Speling op de naaldlagers is vrij gering. De kogellagers hebben meer speling. Is moeilijk vergelijkbaar. Heb mij ook nooit verdiept in codering die gegeven worden aan speling op naaldlagers.
De uitlijning van de 2 bussen in de mal is gelukkig goed gebleven na het lassen. Heb mij ook wel op gefocust op de lasvolgorde. Eerst het volledig middenstuk met plaatwerk afgelast. Terug uit de mal gehaald (laspunten terug losgeslepen) en gericht. Uiteindelijk zijn de lagerbussen en de achterashouders aan het middenstuk gelast (in de mal uiteraard). Hierdoor kon er uiteindelijk geen vervorming meer optreden door het aflassen van het middenstuk.
 
22 apr 2020
35
11
42
Bocholt
Lasvolgorde is inderdaad zeer belangrijk, ik weet nog dat het wel eens fout ging op de LAG bij het aanbrengen van nieuwe ALU lageringsbussen met inwendig brons (draaipunt kiepbak) achteraan het frame bij de kiep wagens.
Er viel er wel is ééntje om in de hoogste stand bij omhoog kiepen, dan was dat natuurlijk kapot en het frame krom!
Dikte as was 80 of 100mm, haal er die as maar eens uit als er spanning op zit '( .
Meestal de boel er weer afhalen , en een andere manier van lassen hielp inderdaad wel.
Minimale spanning inwendig te zien aan de bronzen bus (plaatselijk) was wel op te lossen door een schuurborsteltje.
Het werkje in ieder geval prachtig aangepakt Anton, mooi !
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Anton_Bongaerts

Vulcanrider

MF veteraan
1 nov 2008
1.746
233
Brugje is afgelast en de lagers zijn er ingeperst. Wel ergens een foutje gemaakt met de stroom die net iets te hoog stond. Binnenste wanden zijn 2mm. Bij het lassen van achteras houders aan die 2mm plaat, kreeg ik scheurvorming naast de las in de plaat. Enige optie leek mij om er een stuk uit te snijden en verloopstukken van 3mm in te lassen. Dat zijn dus de driehoekjes aan de binnenkant die je achteraan ziet. Op zich geen probleem, het is alleen maar sterker geworden nu. Maar het was niet voorzien. Daarom is het ook prototypebouw 😉
Bekijk bijlage 1520339 Bekijk bijlage 1520341 Bekijk bijlage 1520342 Bekijk bijlage 1520343

Volgende stap is het bevestigingspunt van het linksysteem aan het hulpframe. Daarna gaat hoofdframe terug de mal in om versterkingen en dergelijke aan te brengen. 3 weken verlof binnenkort. Tijd genoeg normaal gezien om het motortje op zijn wielen te krijgen.
Mijn complimenten, ik heb niets met een zogenaamde gesloopte bike. Maar dit is andere koek. Dit is van hoog niveau.

En ga het dus volgen.
 
  • Like
Waarderingen: Anton_Bongaerts

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
339
234
42
Bree (B)
Bevestiging van het linksysteem is ook klaar. Alleen nog aflassen.
IMG_20200721_181741.jpg
IMG_20200722_004704.jpg IMG_20200723_160648.jpg IMG_20200724_171638.jpg
Gisteren de laatste instellingen van de cnc freesmachine geoptimaliseerd en de eerste onderdeeltjes gefreesd. Paddock stand houdertjes. Uiteindelijk wordt er nog een klein kunststof valblokje meegebout met dit steuntje.
IMG_20200728_142858.jpg IMG_20200729_151053.jpg IMG_20200728_154123.jpg
Nu eerst wat tegeltjes leggen en volgende week het frame verder aflassen.
 

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
961
1.627
Bevestiging van het linksysteem is ook klaar. Alleen nog aflassen.
Bekijk bijlage 1527953
Bekijk bijlage 1527954 Bekijk bijlage 1527980 Bekijk bijlage 1527981
Gisteren de laatste instellingen van de cnc freesmachine geoptimaliseerd en de eerste onderdeeltjes gefreesd. Paddock stand houdertjes. Uiteindelijk wordt er nog een klein kunststof valblokje meegebout met dit steuntje.
Bekijk bijlage 1527985 Bekijk bijlage 1527986 Bekijk bijlage 1527988
Nu eerst wat tegeltjes leggen en volgende week het frame verder aflassen.
Welke Cam software heb je nu gebruikt?
 

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
339
234
42
Bree (B)
Welke Cam software heb je nu gebruikt?
Geen losse CAM software gebruikt. Bij de Eding sturingssoftware kan je dxf's inladen. Hier heb ik met verschillende lagen gewerkt die je kan aan of uitvinken.
Hierbij geef je alle waardes in wat bij het proces hoort. IMG_20200728_154233.jpg
Natuurlijk niet optimaal. Maar wel makkelijk om wat gevoel te krijgen wat de machine kan. Moet mij eens in Fusion 360 verdiepen.
 

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
961
1.627
Geen losse CAM software gebruikt. Bij de Eding sturingssoftware kan je dxf's inladen. Hier heb ik met verschillende lagen gewerkt die je kan aan of uitvinken.
Hierbij geef je alle waardes in wat bij het proces hoort. Bekijk bijlage 1528140
Natuurlijk niet optimaal. Maar wel makkelijk om wat gevoel te krijgen wat de machine kan. Moet mij eens in Fusion 360 verdiepen.
Ziet er leuk uit!
Goed om de basis onder de knie te krijgen.
Mag ik vragen waarom je tegenlopend vreest?
Fusion is ideaal ja, heel makkelijk te leren :t
 

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
339
234
42
Bree (B)
Ziet er leuk uit!
Goed om de basis onder de knie te krijgen.
Mag ik vragen waarom je tegenlopend vreest?
Fusion is ideaal ja, heel makkelijk te leren :t
Tegenloop? Conventioneel krijg ik daar een betere finish mee. Maar als ik hier de afval bekijk die er vanaf komt (waar de frees dus meeloop tegen draait) zie ik geen verschil. Dus ik had idd meeloop kunnen frezen. Ik moet nog veel leren 😁
 
  • Like
Waarderingen: Gwiedert