Trying to create my ultimate toy

Mooi resultaat Anton, maar hoe ga je de stuurklemmen bevestigen op de bovenplaat van het balhoofd?
De bout rechtstreeks in de bovenplaat of komen ze in rubbers?
Bij de Honda cross-motoren zijn ze op een gegeven moment van de vaste klemmen op de bovenplaat overgaan met losse klemmen in rubbers (zoals je foto) wat een goede verbetering was.
Ook was een het gat in de klem voor het stuur uit de midden, waarmee je 2 standen van het stuur kon kiezen.
 
Mooi resultaat Anton, maar hoe ga je de stuurklemmen bevestigen op de bovenplaat van het balhoofd?
De bout rechtstreeks in de bovenplaat of komen ze in rubbers?
Bij de Honda cross-motoren zijn ze op een gegeven moment van de vaste klemmen op de bovenplaat overgaan met losse klemmen in rubbers (zoals je foto) wat een goede verbetering was.
Ook was een het gat in de klem voor het stuur uit de midden, waarmee je 2 standen van het stuur kon kiezen.
Bij de klemmen zitten lange bouten voor in rubbers te monteren. Maar ik wil ze toch rechtstreekse op de plaat monteren. Vrees dat ik anders te veel gevoel ga verliezen om op verhard wegdek te rijden. Het is alleen de vraag hoeveel trilling het blok gaat overbrengen. Als dat te extreem is, zal het toch met rubbers gemonteerd moeten worden. Met clipons heb je die optie sowieso niet.
Deze stuurklemmen hebben trouwens ook een offset om 2 posities mogelijk te maken.
 
Dat is inderdaad moeilijk te voorspellen qua trillingen, maar ik had na een 20 minuten cross op het circuit wel last van de trillingen (gevoelloos) in men hand, en met de stuurklemmen in rubbers (bij de 250cc'er) was dat al veel beter vooral op de harde omlopen zoals in Neeroeteren destijds.
Is op de foto moeilijk te zien dat de stuurklemmen ook 2 positie's hebben, had het niet gezien...!
 
Ik heb toch altijd respect voor de echte ambachtsman die met zijn handen nog iets kan maken.
Wat een kunstwerk wordt/is dit!!!
Dankjewel! Altijd leuk om te lezen dat mensen je werk waarderen. Helaas weinig tijd om met mijn handen bezig te zijn (heb een nogal theoretische job die binnenkort misschien nog meer tijd in beslag gaat nemen). Niet eenvoudig om van een dergelijke hobby een renderende job te maken in de Benelux. Maar als hobby werk wordt, is het leuke er misschien ook af.

Tekening van de bovenplaat is bijna klaar. Niks bijzonders...Denkwerk van freesvolgorde en opspanmethodes is ook achter de rug. We zullen zien wat de cnc machine van een 30mm plaat gaat maken. Zal het maar niet te gulzig instellen. Aangezien de stijfheid van de machine niet optimaal is voor dergelijk werk.
Volgende week ook de veringscomponenten binnenbrengen en laten ombouwen.
 
Begonnen met het frezen van de bovenplaat. Voor het uitsnijden van de contouren een standaard frees met 4 snijkanten gebruikt aangezien ik geen alu frees met snijkant lengte van 30mm had. Geen succes. Een hoop trillingen en kabaal met een belabberde surface finish als gevolg. Finish pass gedaan met de langste VHM alu frees die ik had (25mm). Dag en nacht verschil gelukkig. Mooie gladde finish. We moeten alleen wat geduld hebben. 1kg alu wegfrezen met deze machine duurt heel lang. Maar daar zijn gelukkig hulpmiddelen voor 😁🍻
IMG_20201028_213443.jpg

IMG_20201029_001405.jpg

Nog wat uurtjes frezen en we komen er wel.
De voor en achtervering zijn inmiddels ook terug op punt gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan