Trying to create my ultimate toy

Om de cnc verslaving verder te zetten, heb ik de voetsteunen uitgetekend. Het gaat in het begin toch een beetje zoeken worden naar de juiste positie. Vandaar een verstelbare versie. Daardoor niet het lichtste ontwerp, maar hier gaan we het toch mee moeten doen.
2020-11-29_011739.jpg

2020-11-29_011154.jpg

IMG_20201202_003547.jpg

IMG_20201204_005524.jpg

De andere onderdeeltjes volgen.
Ketting en tandwielen heb ik inmiddels binnen. Kettinglijn kan nu ook uitgezet worden om vervolgens een nieuwe achtertandwielhouder te frezen.
 
70 euro bij alixpress,exclusief locktide 🤗
IMG_20181017_150929.jpg
IMG_20181017_150918.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik geen CNC machine had, had ik hoogst waarschijnlijk geopteerd voor een bestaand setje. Maar dat zou waarschijnlijk niet uit China gekomen zijn. Snap trouwens niet hoe ze hun machinetijd hiervoor betaald krijgen en er ook nog winst op maken. Zelf ontwerpen en maken geeft toch veel meer mogelijkheden... en voldoening. En dat laatste is toch wel een belangrijke factor in dit project.
 
Dat laatste is inderdaad precies waar dit soort projecten om draait. Alles is immers al kant en klaar te koop. Maar dat willen sommige mensen juist niet en dan krijg je dit :t :}
 
Snap trouwens niet hoe ze hun machinetijd hiervoor betaald krijgen en er ook nog winst op maken.
Dat vraag ik mij ook regelmatig af, ook met andere onderdelen.
Meestal is de kwaliteit er ook naar.
Ik herinner mij nog de kippenboer op het nieuws, ik maak per eitje een beetje verlies maar met 1000 stuks valt het nog mee!
Dat zal ook hier van toepassing zijn dan bij die voetsteun sets :) .
 
Laatst bewerkt:
Die producten leveren daar ook gewoon voldoende geld op hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken. Machinetijd kost hier in NL veel geld omdat er ook een mannetje naast staat dat betaald moet krijgen en de opstelling van de machine aan allerlei richtlijnen moet voldoen. Eindcontrole van producten is toch ook nog vaak mensenwerk, tel uit je kosteplaatje. Daar hebben ze in China gewoon een stuk minder rekening te houden.
En je moet ook even bedenken dat dit soort producten echt niet op een temeratuur gecorrigeerde 5-assige Hermle freesmachine van een paar ton worden gemaakt.....
Als die machine er eenmaal staat kost hij stroom, een paar euro per dag voor een mannetje, paar euro materiaal en wat goedkope gereedschapjes. Stel dat het apparaat er 100 op een dag uitspuugt a €70,-- is toch aardige omzet.
 
Beste wensen iedereen! Toch nog een beetje kunnen klussen in het kerstverlof.
Nieuwe achtertandwielhouder is nagenoeg klaar. Ik heb het center van het motorblok ook in het center van het rijwielgedeelte gehouden. Hierdoor ligt de kettinglijn verder naar buiten. Nu dus een 9mm bredere tandwielhouder om de originele OZ versie te vervangen. Voortandwiel heeft een kleine offset naar binnen gekregen.
IMG_20201231_174920.jpg

IMG_20210102_231329.jpg


IMG_20210103_011207.jpg
IMG_20210104_010517.jpg
IMG_20210104_230231.jpg
IMG_20210104_230313.jpg

Nog andere vulbussen en tapjes draaien en dit kunnen we ook weer afvinken.
Hopelijk komen deze week de remklauwen binnen, dan kan ik verder met de achterremopstelling.
 
Dubbelrijig kogellager voorzien?
De yam xt660 had ook zo'n drager met redelijk wat offset, rubbers en lagers slijten als sneeuw voor de zon.
 
Dubbelrijig kogellager voorzien?
De yam xt660 had ook zo'n drager met redelijk wat offset, rubbers en lagers slijten als sneeuw voor de zon.
Dit is een enkelrijige lager. Het center van het tandwiel ligt nagenoeg in het center van de lager (tandwiel center ligt 2mm dichter bij het center van het wiel dan bij het center van de lager). Door lager en tandwiel 9mm meer naar buiten te plaatsen wordt de radiale belasting op het lager een klein beetje groter. Maar die moet het lager ruimschoots aankunnen. De axiale belasting op de buitenring van de lager zou minder moeten worden door de offset. En die laatste belasting lijkt mij net het gevaarlijkst.
Hoe dan ook, de verschillen moeten minimaal zijn vergeleken met de originele tandwieldrager. De 415 ketting en tandwielen zullen sowieso meer aandacht moeten hebben dan dat lager. (Het gaat uiteraard wel om de versterkte 415 ketting, gebruikt bij moto3 en gp 125.)
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Dubbelrijig kogellager voorzien?
De yam xt660 had ook zo'n drager met redelijk wat offset, rubbers en lagers slijten als sneeuw voor de zon.
Ik heb twee maal een Mt03 gehad,het zusje,daar heb ik een tweede lager bijgemaakt,daar knapte ie wel van op.
Ziet er verder weer gelikt uit:+
 
Mooie tandwielhouder!
Dat lager zal heus wel een tijd meegaan, en is rap vervangen moest het eens nodig zijn.
Is ook geen dagelijks gebruik.
Die 415 ketting begrijp ik toch niet goed, heeft die type 415 ketting (moto3 en GP125) dan andere maten dan de brommer ketting 415 (oude benaming 1/2"x3/16")?
Kan haast niet anders, want de gegevens van de 415 ketting : steek = 12,70mm, inwendige breedte = 4,88mm, roldiameter=7,75mm?
 
Mooie tandwielhouder!
Dat lager zal heus wel een tijd meegaan, en is rap vervangen moest het eens nodig zijn.
Is ook geen dagelijks gebruik.
Die 415 ketting begrijp ik toch niet goed, heeft die type 415 ketting (moto3 en GP125) dan andere maten dan de brommer ketting 415 (oude benaming 1/2"x3/16")?
Kan haast niet anders, want de gegevens van de 415 ketting : steek = 12,70mm, inwendige breedte = 4,88mm, roldiameter=7,75mm?
Ik denk dat het plaat materiaal van de schakels dikker zal zijn en dat er andere materialen gebruikt worden.
 
Ik denk dat het plaat materiaal van de schakels dikker zal zijn en dat er andere materialen gebruikt worden.
Het verschil zit inderdaad in de materiaalkeuze en hardheid. Verder zijn de afmetingen gelijk met een 415 brommerketting. De prijs ligt dan wel 3 tot 4x hoger
 
Die ketting die jij wil monteren zal wel van zeer goede kwaliteit zijn, maar persoonlijk vindt ik die toch te licht uitvallen voor de power van de 250cc 2t op los te laten.
Dan zou ik eerder voor een versterkt model 428 ketting gaan, maar goed dat is keuze.
Maar zijn die tandwielen 415 beschikbaar voor de as van het motorblok of moet je die zelf maken/aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
Die ketting die jij wil monteren zal wel van zeer goede kwaliteit zijn, maar persoonlijk vindt ik die toch te licht uitvallen voor de power van de 250cc 2t op los te laten.
Dan zou ik eerder voor een versterkt model 428 ketting gaan, maar goed dat is keuze.
Maar zijn die tandwielen 415 beschikbaar voor de as van het motorblok of moet je die zelf maken/aanpassen?
Het voortandwiel is inderdaad zelf gemaakt (origineel yz tandwiel afgedraaid en 415 versie uitgedraaid en samengelast). De DID ERZ ketting die ik ga gebruiken is iets sterker dan de gemiddelde 428 versie. Versterkte 428 ketting is uiteraard sterker.
415 is inderdaad een gewaagde keuze, maar een moto3 haalt ook al meer dan 55pk op het achterwiel. Waar een standaard YZ250 net boven de 40 pk zit op het achterwiel. Motorkarakter is uiteraard veel agressiever. Maar dat laatste ga ik toch een beetje moeten temmen om het ding berijdbaar te maken. Power valve sturing zal allicht nog aangepast moeten worden. Maar dat zijn zorgen voor later.
 
Ik weet niet hoe je van plan bent om de powervalve sturing aan te passen.

In de yz250 zitten 4 shims van 1mm in de yz250x die minder agressief is en de powerband eerder is worden 4 shims gebruikt van 0.8mm.
Om yz250's aan te passen voor op de crossbaan en het vermogen meer gebruikelijk te maken worden er 2 shims vervangen voor die van 0.8mm en 1 shim wordt weggelaten waardoor in totaal het pakket 1.4 mm smaller wordt.

De 2 binnenste shim(16) worden dan vervangen en de shim aan de kant van 19 wordt weggelaten zodat het lager op 19 loopt.
Er worden ook 2 verschillende veren gebruikt in de yz250 en de yz250x hiermee zou je ook kunnen experimenteren.
yamaha-yz250-1-2000-y-usa-governor_bigyau1951a-7_f209.gif
 
Terug
Bovenaan Onderaan