Trying to create my ultimate toy

Anton_Bongaerts

Die hard MF'er
29 aug 2008
487
1.143
Bree (B)
Velen zullen zich waarschijnlijk mijn vorige creatie herinneren Mini RR project Dat project ben ik 10 jaar geleden gestart om deel te nemen aan het 2Race kampioenschap dat verreden wordt op outdoor kart tracks. Helaas heeft de bouw van mijn huis hier wat roet in het eten gegooid en is de drang om competitie te rijden wat vervaagd. Hoe dan ook werk ik het nog wel af (lage prioriteit). Vrij rijden op kart tracks en kleine circuits als Croix en Ternois, Mettet,... zal mij wel altijd blijven boeien. Leuke circuits voor Supermotard geweld. De CRF450 SM die ik heb is een leuke motor om me te rijden, maar blijft in mijn beleving een lomp toestel. Vermogen is voldoende, maar het rijwielgedeelte is eigenlijk verre van ideaal om snel rond te gaan op een kart circuit.
Vandaar dit project. Het moest sowieso een 2takt worden. Een 2 takt single blijft voor mij sowieso veel sensationeler om mee te rijden dan een viertakt mono. Even zitten twijfelen over een 250 of 125. Uiteindelijk heb ik een YZ 250 crosser gekocht van 2000 (layout van blok is sinds 1999 tot nu nagenoeg hetzelfde gebleven).
Hopelijk is die 250 geen overkill op een kart circuit, maar dat zien we dan wel.
De geometrie van het rijwielgedeelte komt redelijk overeen met die van een Honda RS 125 / NSF250R. Er gaan voorlopig wel geen clip-ons op komen, maar een recht stuur.
Zoals bij de voorgaande projecten ook hier begonnen met het blok in 3D in te tekenen. Vrij tijdrovende klus.
IMG_20180426_002228.jpg

IMG_20180419_231213.jpg



Het frame is een buizenframe (25crmo4 buis) in combinatie met een alu subframe voor het blok.
2018-09-23_182135.jpg



2018-09-23_183324.jpg

(design is wel licht aangepast tijdens het bouwen)
Bij onderstaande screenshot was ik de achterbrug aan het uitwerken:
2019-01-10_000509.jpg

iets verder in het ontwerp:
2019-01-16_212832.jpg
 
Subframe:
Het was niet heel evident om een deftig profiel te vinden. Uiteindelijk heb ik de bovenbeugel van een CBR900 achterbrug van '98 gesloopt
IMG_20190524_204629.jpg

De bevestiging naar het frame aan de voorkant is voorzien voor een flexibele verbinding (silentblock of teflon bussen)
Gezien men grote freesbank nog volledig uit elkaar ligt, even op de mini freesbank bezig geweest:
IMG_20190610_015717.jpg
IMG_20190625_220702.jpg


IMG_20190628_000309.jpg


IMG_20190730_165654.jpg

IMG_20190730_165821.jpg


IMG_20190730_182730.jpg
 
Mooi man,blijf me altijd weer verbazen wat sommige mensen kunnen maken:9~,dan krijg ik weer spijt dat ik niet verder doorgeleerd heb;)
 
Het blok was volgens de voorgaande eigenaars gereviseerd.... Altijd lachen als je het dan effectief opentrekt. Sommigen kunnen beter met hun vingers overal afblijven. Uiteindelijk heb ik nog de helft moeten vervangen: krukas, koppeling naaf, koppelingsplaten, waterpomp, alle lagers, 6 versnellingsbak tandwielen, alle schakelvorken,...... carter moeten herstellen bij aflaatplug,...
IMG_20181201_150537.jpg

IMG_20181204_231101.jpg
 
je bent weer lekker bezig. ziet er gelikt uit! leuk die achterbrug brace als wieg onder het blok. ik hou wel van zulke creatieve oplossingen. *O*

las je alles ook zelf? lasjes zijn echt netjes!
 
je bent weer lekker bezig. ziet er gelikt uit! leuk die achterbrug brace als wieg onder het blok. ik hou wel van zulke creatieve oplossingen. *O*

las je alles ook zelf? lasjes zijn echt netjes!
Niet overdrijven, Kees. Jouw lasjes zien er beter uit 😃
Ik las wel alles zelf, ja. Ik doe het alleen veel te weinig. Chromoly buis lassen viel mij eigenlijk redelijk hard tegen. Alu lukt wel redelijk, ik moet mij alleen eens een pedaal aanschaffen om te lassen. Je blijft wel bijleren, dat is het mooie aan deze projecten
 
Prachtig ontwerp van die brug, maar niet wat overkill voor een 250? Of dunne plaat?
 
Prachtig ontwerp van die brug, maar niet wat overkill voor een 250? Of dunne plaat?
Overkill? Niet direct. Plaatdikte varieert. Moto3 achterbruggen zijn ook vrij stijf (ongeveer dezelfde vorm). De geometrie van dit ontwerp is nagenoeg gelijk aan die van moto3 machines. Ook de gebruikte componenten zijn gelijk: wielen, voor- en achtervering.
 
Wauw!

Van crosser naar racer, doet me denken aan: Kit - 450GP.com
Helaas nog nooit een 450GP in levende lijve tegen gekomen.
Leuke kits, maar je blijft met een gigantische wielbasis zitten doordat het crossframe behouden blijft. Wielbasis van dit ontwerp is ongeveer 20cm korter, wat een gigantisch verschil is. Beon, de verdeler van die kits, bouwt ook volledige race bikes op basis van crossblokken. Zeer mooi spul!
 
Overkill? Niet direct. Plaatdikte varieert. Moto3 achterbruggen zijn ook vrij stijf (ongeveer dezelfde vorm). De geometrie van dit ontwerp is nagenoeg gelijk aan die van moto3 machines. Ook de gebruikte componenten zijn gelijk: wielen, voor- en achtervering.
Top.
 
Terug
Bovenaan Onderaan