Trying to create my ultimate toy

ik heb op mijn opleiding een beetje leren werken met SolidCAM. (MBO 4 werktuigbouwkunde, dus ik kreeg van alles een beetje de basis)
Ik moet zeggen dat dit niet veel voorstelt, maar ik weet niet in hoeverre dit samen gaat met jou freesbank en software.
 
CAM software is één ding.... maar tussen deze software en je machine zit een postprocessor. En dat stuk software maakt de juiste G-codes voor jouw machine. en daar wringt de schoen vaak. zeker als je machine niet meer helemaal standaard is of wat minder gangbaar.

Als er een goed werkende postprocessor beschikbaar is voor je machine i.c.m. de CAM software van je voorkeur dan ben je snel vertrokken en werkt het zo eenvoudig als een printer :t zo niet...... kan het heel erg tegen gaan vallen. Maar isel is wel een gerenomeerde machinebouwer, is wellicht veel voor te krijgen.
 
Fusion 360 kun gratis te downloaden, hierin kun je modelleren en ook gelijk je g-code maken in het cam gedeelte. Werkt als een trein, als je het mij vraagt. Heb op de zaak een Haas ter beschikking voor prototyping en werk eigenlijk alleen maar in combinatie met Fusion. Ik maak dan alleen wel de 3d modellen eerst in Solidworks, omdat ik het modelleren daarin fijner vind werken.

Edit; Fusion heeft een hoop ingebouwde postprocessors, waarvan er vast wel één lijkt op het type code wat je nodig hebt. Dan kom je er met wat aanpassingen in wordpad ook nog wel uit.
 
Ik gebruik Mach3 voor de aansturing. Maar moet me er echt wat meer in verdiepen. Voor de CAM gebruik ik fusion 360, doe is overigens gratis voor studenten en aangezien ik net aan mijn tweede jeugd ben begonnen kwam dat goed uit.😁
20200409_162506.jpg
 
Ik gebruik Mach3 voor de aansturing. Maar moet me er echt wat meer in verdiepen. Voor de CAM gebruik ik fusion 360, doe is overigens gratis voor studenten en aangezien ik net aan mijn tweede jeugd ben begonnen kwam dat goed uit.😁
Bekijk bijlage 1515482
Mooi, Dennis! Binnenkort dus strakke cnc gefreesde delen op je SV race project.
Die Fusion 360 software ziet er inderdaad niet verkeerd uit. Binnenkort eens downloaden.
 
1 advies bij het frezen: stop je vingers niet daar waar je je geval ook niet zou steken....._O-


Dat geldt voor alles in het leven :)

Ooit deze uitspraak tijdens een verhitte discussie over handletsel tussen twee veiligheidskundigen van een grote niet nader te noemen raffinaderij in Pernis er in gegooid. Konden ze wel waarderen. :t

Ik heb deze twee ook (kleine variant) aan m'n beeldscherm hangen op het werk:
1593495740959.png
1593495756767.png
 
Brugje is afgelast en de lagers zijn er ingeperst. Wel ergens een foutje gemaakt met de stroom die net iets te hoog stond. Binnenste wanden zijn 2mm. Bij het lassen van achteras houders aan die 2mm plaat, kreeg ik scheurvorming naast de las in de plaat. Enige optie leek mij om er een stuk uit te snijden en verloopstukken van 3mm in te lassen. Dat zijn dus de driehoekjes aan de binnenkant die je achteraan ziet. Op zich geen probleem, het is alleen maar sterker geworden nu. Maar het was niet voorzien. Daarom is het ook prototypebouw 😉
IMG_20200706_014843.jpg
IMG_20200706_012356.jpg
IMG_20200705_011949.jpg
IMG_20200705_211446.jpg


Volgende stap is het bevestigingspunt van het linksysteem aan het hulpframe. Daarna gaat hoofdframe terug de mal in om versterkingen en dergelijke aan te brengen. 3 weken verlof binnenkort. Tijd genoeg normaal gezien om het motortje op zijn wielen te krijgen.
 
Wat ga je gebruiken als kettinggeleider op de achterbrug?
Bij de MiniRR had ik een geleider van een R6 verzaagd en passend gefreesd. Denk dat ik eens op de sloop ga rondneuzen wat het best past of passend te maken is. In de kettingtunnel zitten rondom M5 draadgaatjes om materiaal te bevestigen. Daar komen we dus wel uit.
 
Mooi achter-brugje Anton, ja soms gaat er wel iets mis bij zelfbouw dat moet je er met plezier bijnemen.
Dat noemt men zoals ze wel eens zeggen leergeld 8-)
De achteras houders zijn bij mijn Honda CR 250 aan de binnenkant ook in een "v" gelast in de achter-brug zie foto:
DSCN1721.JPG
 
Mooi gemaakt weer :+
Heb je de bussen waar de lagers in zitten na het lassen op maat geruimd,of vervormd het materiaal niet zodanig?
 
Mooi gemaakt weer :+
Heb je de bussen waar de lagers in zitten na het lassen op maat geruimd,of vervormd het materiaal niet zodanig?
De voorste bussen zijn afkomstig van een CB600 achterbrug, afgezaagd van het extrusieprofiel. De uitsteksels waar het plaatmateriaal tegengelast is, zijn afgefreesd. Voordeel is dat op die plaats meer materiaal zit, wat de vervorming vermindert. Er zit uiteindelijk iets in, maar het valt binnen de toleraties. Je voelt niets in het lager. En het is ook niet dat ik hier duizenden km's mee ga rijden. Dat het misschien wat extra slijt, boeit mij niet.
Het mooiste is als je een groot gefreesd stuk hebt, zodat de las ver van de lagerpassing zit. Of inderdaad achteraf ruimen, maar dat is hier geen optie.
 
Als je de as netjes kan monteren in het geheel zoals het hoort en de achter brug goed omhoog/omlaag kan scharnieren waarom zou het dan misschien extra moeten slijten volgens jou?
Of je moet veel speling hebben, maar dat zal het toch ook niet zijn denk ik.
 
De voorste bussen zijn afkomstig van een CB600 achterbrug, afgezaagd van het extrusieprofiel. De uitsteksels waar het plaatmateriaal tegengelast is, zijn afgefreesd. Voordeel is dat op die plaats meer materiaal zit, wat de vervorming vermindert. Er zit uiteindelijk iets in, maar het valt binnen de toleraties. Je voelt niets in het lager. En het is ook niet dat ik hier duizenden km's mee ga rijden. Dat het misschien wat extra slijt, boeit mij niet.
Het mooiste is als je een groot gefreesd stuk hebt, zodat de las ver van de lagerpassing zit. Of inderdaad achteraf ruimen, maar dat is hier geen optie.
Waarom is achteraf ruimen geen optie? Zit er een borst in oid?
 
Als je de as netjes kan monteren in het geheel zoals het hoort en de achter brug goed omhoog/omlaag kan scharnieren waarom zou het dan misschien extra moeten slijten volgens jou?
Of je moet veel speling hebben, maar dat zal het toch ook niet zijn denk ik.
Als de passing perfect rond is, is het draagvlak in het lager beter benut ten opzichte van een lager dat ovaal vervormd wordt. De laatste zou dus sneller kunnen slijten. Alles draait goed, as schuift er mooi door. De minimale vervorming zal dus wel verwaarloosbaar zijn. Maak er mij in ieder geval geen zorgen over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan