Trying to create my ultimate toy

Hangt af van hoe ze vervormd zijn he.. ;)
Maar je weet maar al te goed wat je doet, als jij zegt dat t goed zit, durf ik daar wel op vertrouwen.
Ik heb r ook helemaal geen last van als je mis bent :+
 
Als de passing perfect rond is, is het draagvlak in het lager beter benut ten opzichte van een lager dat ovaal vervormd wordt. De laatste zou dus sneller kunnen slijten. Alles draait goed, as schuift er mooi door. De minimale vervorming zal dus wel verwaarloosbaar zijn. Maak er mij in ieder geval geen zorgen over.

Als de as er mooi door schuift zoals je vermeld, heb je het inderdaad goed voor mekaar.
Gemakkelijk is dat niet om te maken, dat weet ik wel :) .
Een kogellager dat ovaal vervormd is draait niet goed, je kan minimaal C3 of C4 lagers monteren voor een "beetje" vervorming op te vangen.
Hoe is die lagering, toch met naaldlagers?
In de motorcross is zo een achter-brug gelagerd in naaldlagers, ik weet niet als daar ook verschillende tolerantie's in zijn zoals de kogellagers?
 
Als de as er mooi door schuift zoals je vermeld, heb je het inderdaad goed voor mekaar.
Gemakkelijk is dat niet om te maken, dat weet ik wel :) .
Een kogellager dat ovaal vervormd is draait niet goed, je kan minimaal C3 of C4 lagers monteren voor een "beetje" vervorming op te vangen.
Hoe is die lagering, toch met naaldlagers?
In de motorcross is zo een achter-brug gelagerd in naaldlagers, ik weet niet als daar ook verschillende tolerantie's in zijn zoals de kogellagers?
Rechts zijn het 2 kogellagers (opgesloten tussen een kraag in de bus en een circlips), links 2 naaldlagers. Speling op de naaldlagers is vrij gering. De kogellagers hebben meer speling. Is moeilijk vergelijkbaar. Heb mij ook nooit verdiept in codering die gegeven worden aan speling op naaldlagers.
De uitlijning van de 2 bussen in de mal is gelukkig goed gebleven na het lassen. Heb mij ook wel op gefocust op de lasvolgorde. Eerst het volledig middenstuk met plaatwerk afgelast. Terug uit de mal gehaald (laspunten terug losgeslepen) en gericht. Uiteindelijk zijn de lagerbussen en de achterashouders aan het middenstuk gelast (in de mal uiteraard). Hierdoor kon er uiteindelijk geen vervorming meer optreden door het aflassen van het middenstuk.
 
Lasvolgorde is inderdaad zeer belangrijk, ik weet nog dat het wel eens fout ging op de LAG bij het aanbrengen van nieuwe ALU lageringsbussen met inwendig brons (draaipunt kiepbak) achteraan het frame bij de kiep wagens.
Er viel er wel is ééntje om in de hoogste stand bij omhoog kiepen, dan was dat natuurlijk kapot en het frame krom!
Dikte as was 80 of 100mm, haal er die as maar eens uit als er spanning op zit '( .
Meestal de boel er weer afhalen , en een andere manier van lassen hielp inderdaad wel.
Minimale spanning inwendig te zien aan de bronzen bus (plaatselijk) was wel op te lossen door een schuurborsteltje.
Het werkje in ieder geval prachtig aangepakt Anton, mooi !
 
Laatst bewerkt:
Brugje is afgelast en de lagers zijn er ingeperst. Wel ergens een foutje gemaakt met de stroom die net iets te hoog stond. Binnenste wanden zijn 2mm. Bij het lassen van achteras houders aan die 2mm plaat, kreeg ik scheurvorming naast de las in de plaat. Enige optie leek mij om er een stuk uit te snijden en verloopstukken van 3mm in te lassen. Dat zijn dus de driehoekjes aan de binnenkant die je achteraan ziet. Op zich geen probleem, het is alleen maar sterker geworden nu. Maar het was niet voorzien. Daarom is het ook prototypebouw 😉
Bekijk bijlage 1520339Bekijk bijlage 1520341Bekijk bijlage 1520342Bekijk bijlage 1520343

Volgende stap is het bevestigingspunt van het linksysteem aan het hulpframe. Daarna gaat hoofdframe terug de mal in om versterkingen en dergelijke aan te brengen. 3 weken verlof binnenkort. Tijd genoeg normaal gezien om het motortje op zijn wielen te krijgen.
Mijn complimenten, ik heb niets met een zogenaamde gesloopte bike. Maar dit is andere koek. Dit is van hoog niveau.

En ga het dus volgen.
 
Bevestiging van het linksysteem is ook klaar. Alleen nog aflassen.
IMG_20200721_181741.jpg

IMG_20200722_004704.jpg
IMG_20200723_160648.jpg
IMG_20200724_171638.jpg

Gisteren de laatste instellingen van de cnc freesmachine geoptimaliseerd en de eerste onderdeeltjes gefreesd. Paddock stand houdertjes. Uiteindelijk wordt er nog een klein kunststof valblokje meegebout met dit steuntje.
IMG_20200728_142858.jpg
IMG_20200729_151053.jpg
IMG_20200728_154123.jpg

Nu eerst wat tegeltjes leggen en volgende week het frame verder aflassen.
 
Bevestiging van het linksysteem is ook klaar. Alleen nog aflassen.
Bekijk bijlage 1527953
Bekijk bijlage 1527954Bekijk bijlage 1527980Bekijk bijlage 1527981
Gisteren de laatste instellingen van de cnc freesmachine geoptimaliseerd en de eerste onderdeeltjes gefreesd. Paddock stand houdertjes. Uiteindelijk wordt er nog een klein kunststof valblokje meegebout met dit steuntje.
Bekijk bijlage 1527985Bekijk bijlage 1527986Bekijk bijlage 1527988
Nu eerst wat tegeltjes leggen en volgende week het frame verder aflassen.
Welke Cam software heb je nu gebruikt?
 
Welke Cam software heb je nu gebruikt?
Geen losse CAM software gebruikt. Bij de Eding sturingssoftware kan je dxf's inladen. Hier heb ik met verschillende lagen gewerkt die je kan aan of uitvinken.
Hierbij geef je alle waardes in wat bij het proces hoort.
IMG_20200728_154233.jpg

Natuurlijk niet optimaal. Maar wel makkelijk om wat gevoel te krijgen wat de machine kan. Moet mij eens in Fusion 360 verdiepen.
 
Geen losse CAM software gebruikt. Bij de Eding sturingssoftware kan je dxf's inladen. Hier heb ik met verschillende lagen gewerkt die je kan aan of uitvinken.
Hierbij geef je alle waardes in wat bij het proces hoort. Bekijk bijlage 1528140
Natuurlijk niet optimaal. Maar wel makkelijk om wat gevoel te krijgen wat de machine kan. Moet mij eens in Fusion 360 verdiepen.
Ziet er leuk uit!
Goed om de basis onder de knie te krijgen.
Mag ik vragen waarom je tegenlopend vreest?
Fusion is ideaal ja, heel makkelijk te leren :t
 
Ziet er leuk uit!
Goed om de basis onder de knie te krijgen.
Mag ik vragen waarom je tegenlopend vreest?
Fusion is ideaal ja, heel makkelijk te leren :t
Tegenloop? Conventioneel krijg ik daar een betere finish mee. Maar als ik hier de afval bekijk die er vanaf komt (waar de frees dus meeloop tegen draait) zie ik geen verschil. Dus ik had idd meeloop kunnen frezen. Ik moet nog veel leren 😁
 
Weer een beetje vertraging hier door een dubbele breuk in mijn linkerhand tijdens een weekendje uit. Vakantie foto's onder de scanner van afgelopen jaar zijn toch niet heel dat.. 😁
Frame is intussen wel afgelast en terug uit de mal. Bevestigingen voor voetsteunen is wel wat werk ingekropen.
IMG_20200816_111145.jpg

Steuntje gefreesd met de cnc machine om ze te kunnen positioneren
IMG_20200823_223341.jpg

IMG_20200823_223355.jpg

Afgelast:
IMG_20200830_185336.jpg

Versterking rond balhoofd. Iets eenvoudiger als eerst bedoeld
IMG_20200828_210143.jpg

Stuuraanslagen van het Honda NX4 T-stuk zijn ooit afgebroken en vervangen geweest door M6 boutjes. Niet heel ideaal en kwamen ook slecht uit.
IMG_20200829_180238.jpg

Hier heb ik een nieuwe aanslag / steun voor gefreesd. 2 eigenlijk 😁. Bij het ingeven van de gegevens voor het aanbrengen van de chamfer, de verkeerde veilige hoogte ingesteld in de Z-richting. Chamfer tool had zich bijgevolg door het werkstuk geploegd.
IMG_20200830_014752.jpg

Voor in het steuntje wordt nog een draadgaatje voorzien voor bevestiging van een frontplaat. De stuuraanslagen kunnen nu op het frame gepositioneerd worden. Daarna kan alles stilaan in elkaar. Slicks liggen ook al op de velgen. Voorlopig een gebruikt setje slicks van 2017
IMG-20200819-WA0023.jpeg
 
Mooi werk wederom, en goed opgelost de stuur-aanslag op het T-stuk!
Deze kan je nu achteraf altijd demonteren en vervangen bij schade (wat niet te hopen is), of als de aanslag niet naar wens is zonder iets aan het frame te doen.
Veel beterschap met je dubbele breuk!
 
Voorlopig even alles in elkaar gezet:
IMG_20200904_003529.jpg
IMG_20200904_003340.jpg
IMG_20200904_153855.jpg

Zeker wel tevreden van het resultaat dusver.
Gisteren aluminum gehaald om een anderen bovenplaat uit te frezen. Want er komt een recht stuur op. Stevige klus voor de cnc machine, maar als ik niet te gulzig ben met instellingen moet dat wel lukken.
Stuurtje is verleden week binnengekomen:
IMG_20200905_153016.jpg
 
Geen clipons?
Nope, op een kartcircuit wil ik toch wat meer controle. Daar speelt aerodynamica toch niet zo een grote rol. De zithoogte wordt sowieso hoger als bij een moto3, waar de rest van de geometrie op lijkt. Als ik op een groter circuit ga rijden kunnen clipons misschien wel een optie zijn. Maar dan een net iets hoger model.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan