Trying to create my ultimate toy

415 is inderdaad een gewaagde keuze
Dan zou ik zeker een aangepast alu-beschermplaatje maken dat juist rond de rollen van de ketting past aan het tandwiel van de motor, moest er zich toch nog kettingbreuk voordoen, dan is het carter in ieder geval veilig.
In de cross deden ze meestal alles weg aan het tandwiel (aankoeken van modder/zand), al enkele keren gezien dat de ketting tegen het vliegwiel vast zat door kettingbreuk |(.

Ik dacht het wel dat je het tandwiel moest aanpassen/overzetten, want dat ga je nergens vinden.
Vroeger laste ik dat ook, maar nu maak ik daar een perspassing van en op de overgang zet ik 3 stalen draadstukjes van M5 of M6 naargelang tandwiel en bevestigd met loctite.
Bij de oldtimers nog geen probleem mee gehad met deze wijze.
 
Ik weet niet hoe je van plan bent om de powervalve sturing aan te passen.

In de yz250 zitten 4 shims van 1mm in de yz250x die minder agressief is en de powerband eerder is worden 4 shims gebruikt van 0.8mm.
Om yz250's aan te passen voor op de crossbaan en het vermogen meer gebruikelijk te maken worden er 2 shims vervangen voor die van 0.8mm en 1 shim wordt weggelaten waardoor in totaal het pakket 1.4 mm smaller wordt.

De 2 binnenste shim(16) worden dan vervangen en de shim aan de kant van 19 wordt weggelaten zodat het lager op 19 loopt.
Er worden ook 2 verschillende veren gebruikt in de yz250 en de yz250x hiermee zou je ook kunnen experimenteren.
Bekijk bijlage 1582122
Thanks! Dat bespaart mij al heel wat research werk 👍
 
Dan zou ik zeker een aangepast alu-beschermplaatje maken dat juist rond de rollen van de ketting past aan het tandwiel van de motor, moest er zich toch nog kettingbreuk voordoen, dan is het carter in ieder geval veilig.
In de cross deden ze meestal alles weg aan het tandwiel (aankoeken van modder/zand), al enkele keren gezien dat de ketting tegen het vliegwiel vast zat door kettingbreuk |(.

Ik dacht het wel dat je het tandwiel moest aanpassen/overzetten, want dat ga je nergens vinden.
Vroeger laste ik dat ook, maar nu maak ik daar een perspassing van en op de overgang zet ik 3 stalen draadstukjes van M5 of M6 naargelang tandwiel en bevestigd met loctite.
Bij de oldtimers nog geen probleem mee gehad met deze wijze.
Tandwielbescherming moet ik inderdaad nog voorzien.
Bij dit geweld lijkt mij lassen toch een iets veiligere optie, zeker gezien het tandwiel maar 4mm dik is. De boel rechthouden bij het lassen is echter niet evident.
 
Tandwieldrager is inmiddels klaar:
IMG_20210125_222625.jpg

Remklauwen binnen gekregen. Leuk spul! Het is wel een mix geworden tussen Beringer en ABM. Beringer heeft helaas geen mini klauwtjes in de aanbieding en Brembo prijzen zijn een beetje van de pot gerukt (de CNC gefreesde klauwen toch). De ABM achterklauw is een kopie van de Brembo P2.24 klauw. Duits materiaal voor 1/3 van de Brembo prijs. Wel geen titanium zuigertjes, maar dat zal de zaak niet maken.

IMG_20210122_010810.jpg

IMG_20210122_003233.jpg

Nu nog een voorste remschijf zoeken. Zal waarschijnlijk ook Beringer worden. Achterste schijf ga ik de binnenrotor zelf van maken. Buitenrotor komt van een andere schijf. Ontwerp wel nog wat fine-tunen om cnc te frezen.
2021-01-29_220256.jpg
 
Inderdaad mooi materiaal, die remklauwen!
Denk je dat je niet voldoende remkracht hebt met een iets kleinere diameter van remschijf, zodat de remklauw rechtstreeks past dat je de voorste remklauw hebt moeten opvullen aan de drager?
 
Meer dan de remkracht denk ik dat temperatuur een dingetje wordt als je de schijf zoveel kleiner maakt.
 
Inderdaad mooi materiaal, die remklauwen!
Denk je dat je niet voldoende remkracht hebt met een iets kleinere diameter van remschijf, zodat de remklauw rechtstreeks past dat je de voorste remklauw hebt moeten opvullen aan de drager?
Spacers heb ik er zo maar tussen gedaan. Er zaten 6 verschillende maten bij de klauw. Standaard zit er een 296mm schijf op als je voor 1 schijf gaat. Die is ook groot genoeg. Moet nog zien of daar spacers voor nodig zijn.
Grotere schijf gaat het gyroscopisch effect weer nadelig beïnvloeden, wat weer wat minder flitsend doet sturen. Allemaal relatief uiteraard.
 
Hopelijk ziet het blok er aan de binnenkant ook nog fris uit, aan de buitenkant wil natuurlijk niks zeggen maar is al een + punt.
Een oud cross-blok kopen is altijd een risico, moet je geluk mee hebben of er al dan niet een goede mekanieker aan gewerkt heeft!
Waar laat je een nicasil-laag aanbrengen?
Er zijn altijd voor en tegenstanders, maar van POWERSEAL te Nuenen ben ik tot nog toe zeer tevreden over het geleverde werk.
Buiten 1 keer dat ze een meegeleverde zeldzame oldtimer Mahle zuiger kwijt hebben gepeeld dat ik mee in het pakket had gedaan ter verzending |(.
Sindsdien lever ik het materiaal persoonlijk af op het bedrijf...
 
Meer dan de remkracht denk ik dat temperatuur een dingetje wordt als je de schijf zoveel kleiner maakt.
Beringer word (of werd?) veel in de endurance gebruikt, en met een relatief lichte fiets zou ik me geen zorgen maken over overhitting.
 
  • Leuk
Waarderingen: C4rN
Hopelijk ziet het blok er aan de binnenkant ook nog fris uit, aan de buitenkant wil natuurlijk niks zeggen maar is al een + punt.
Een oud cross-blok kopen is altijd een risico, moet je geluk mee hebben of er al dan niet een goede mekanieker aan gewerkt heeft!
Waar laat je een nicasil-laag aanbrengen?
Er zijn altijd voor en tegenstanders, maar van POWERSEAL te Nuenen ben ik tot nog toe zeer tevreden over het geleverde werk.
Buiten 1 keer dat ze een meegeleverde zeldzame oldtimer Mahle zuiger kwijt hebben gepeeld dat ik mee in het pakket had gedaan ter verzending |(.
Sindsdien lever ik het materiaal persoonlijk af op het bedrijf...
De enige manier om de status van een crossblok te kennen, is door het uit elkaar te trekken. Het andere blok zag er van buiten afgeleefd uit en zag er van binnen nog veel slechter uit. De helft van de onderdelen zijn uiteindelijk ook vervangen. Dit blok geef ik in ieder geval een betere kans.
Ik had nog niet direct een adres voor Nicasil te laten zetten. Powerseal is dan zeker een optie. Bedankt voor de tip. Een nieuwe cilinder is ook niet zo verschrikkelijk duur (maar allicht duurder dan opnieuw Nicasilen).
 
😂Dat blok heb ik ook over getwijfeld als reserve. Ik heb ook Powerseal gebruikt en heb er een goede ervaring mee. Het opnieuw nicasealen koste bij mijn 125 ongeveer 250 euro.
 
😂Dat blok heb ik ook over getwijfeld als reserve. Ik heb ook Powerseal gebruikt en heb er een goede ervaring mee. Het opnieuw nicasealen koste bij mijn 125 ongeveer 250 euro.
Prijs van het blok was zeker niet verkeerd. Gezien ze niet dikwijls worden aangeboden heb ik niet lang getwijfeld.
250 voor het opnieuw sealen? Dan kan het zijn dat het een nieuwe cilinder wordt. Die kan ik aan inkoopprijs krijgen (ligt maar net boven de 300 euro dacht ik)
 
powerseal.JPG

Dit zijn de prijzen van Powerseal. Voor jou cilinder zou dat dus 258 kosten.
Ik weet niet of je een yamaha dealer kent of in de buurt hebt, Van de Laar racing hebben bijna alle onderdelen voor yamaha's op voorraad.
 
Als je een nieuwe originele Yamaha cilinder kan kopen voor net boven de 300€ zou ik zeker niet twijfelen!
Ik heb eind jaren 90' eens gegaan voor een nieuwe Honda cr 125 cilinder (leeg zonder HPP onderdelen), was al het dubbele...
Opnieuw laten sealen is ook interessant als je met een getunde/bewerkte cilinder zit, dan spaar je deze kosten natuurlijk om een nieuwe cilinder te laten tunen naar wens.
Maar naar onze normen is een originele cilinder met een andere cilinderkop/uitlaat/inlaat al ruim voldoende en zeker met een 250 2T ☺️
 
Bekijk bijlage 1591411
Dit zijn de prijzen van Powerseal. Voor jou cilinder zou dat dus 258 kosten.
Ik weet niet of je een yamaha dealer kent of in de buurt hebt, Van de Laar racing hebben bijna alle onderdelen voor yamaha's op voorraad.
Via de motorzaak van men neef kan ik voor zowat alle merken OEM onderdelen aan inkoopprijs krijgen. Die luxe heb ik gelukkig. En als ik deze prijslijst zie, gaat het hoogst waarschijnlijk een nieuwe cilinder worden. Of de prijs moet afgelopen jaar gigantisch gestegen zijn. Dit weekend eens opzoeken wat die mij precies kost.
Uiteraard snap ik wel dat ze het niet voor peanuts kunnen coaten. Als je volle pot voor OEM cilinders moet betalen is dit natuurlijk een logische keuze.
 
Het hart van de achterchijf is ook reeds gefreesd.
Screenshot_20210204-193149.jpg

IMG_20210202_225041.jpg

Voorlopig even gemonteerd met enkele floaters. Kan zijn dat ik hier nieuwe rvs exemplaren voor maak. Deze zijn wat kitschy. De binnenring kan ik best laten anodiseren om hem iets slijtvaster te maken waar de floaters raken. Eerst al het ander freeswerk doen.
IMG_20210203_222210.jpg

Remklauwhouder is next.
 
Beringer gebruikt aluminum floaters. En zijn dan een vervangings onderdeel.
Je bent lekker bezig. 1 van mijn favoriete projecten om te volgen!
 
Ik zit inderdaad gebonden aan de afmetingen die bij de schijf horen voor de floaters. De originele zijn ook geanodiseerd alu. Maar RVS wordt ook zeer regelmatig gebruikt. Een Beringer schijf kopen en daar een nieuw hart voor maken is misschien wel ooit een optie. Wel niet de goedkoopste uiteraard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan