Trying to create my ultimate toy

Volgende stap is de tank. Ik heb een hoop plaatbewerkingsmateriaal aangekocht (engels wiel, strecher/shrinker, hamers, lederen vormzak,...) waar ik nog nooit mee gewerkt heb. Maar dat komt wel goed.
Het begin is gemaakt door het gereedschap aan te kopen, het resultaat hiermee komt vroeg of laat vanzelf wel :).
Zo een lederen vormzak heb ik ik ook al jaren.
Ik gebruik die voor deukjes uit spatborden te halen, werkt zelfs beter dan ik verwacht had destijds.
 
Keurig werk! Ga je de alu delen achteraf nog anodizeren of behandelen?
Misschien ook leuk om af en toe eens een plaatje van het geheel er bij te zetten.
IMG_20210908_011543.jpg

Dan toch nog eens een totaalplaatje 😉
 
Heel gaaf! Waarom heeft die voorschijf geen patroon/profiel als ik vragen mag?
Al een idee voor het uitlaat traject?
Beringer gebruikt voornamelijk schijven zonder patroon. Dit is ook de gietijzeren versie. Die zijn in veel gevallen niet geperforeerd (iets fragiler materiaal).
De uitlaat gaat onder het blok doorlopen. Vanaf de cilinder een kronkel naar links (gelijk een mx uitlaat), maar dan centraal onder het blok. Rechts naast de uitlaat komt een verticale radiator (vrij klein). Daarboven, horizontaal, een grotere radiator over de volledige breedte.
Ben aan het twijfelen of ik de uitlaat zelf ga maken. Op zich een leuke klus, maar om wat tijd te winnen, her en der eens prijs vragen.
 
De uitlaat gaat onder het blok doorlopen. Vanaf de cilinder een kronkel naar links (gelijk een mx uitlaat), maar dan centraal onder het blok.
al eens grofweg gekeken hoe lang en dik zo'n uitlaat gaat worden ? uitsparing in de achterbrug zou wel eens nodig kunnen blijken.
hier kan je zelf mee aan het rekenen gaan :
http://users.telenet.be/jannemie/FOS PIPE.xlsm
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.
 
al eens grofweg gekeken hoe lang en dik zo'n uitlaat gaat worden ? uitsparing in de achterbrug zou wel eens nodig kunnen blijken.
hier kan je zelf mee aan het rekenen gaan :
http://users.telenet.be/jannemie/FOS PIPE.xlsm
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.
Thanks! Exacte traject moet ik eens uitzetten. Zal die excel file eens bekijken. Ik heb wel wat referenties van mx uitlaten gevonden voor de YZ250.
imageproxy.jpeg
 
lengte originele uitlaat opmeten en dan de speed of sound kiezen die voor hetzelfde vermogen TIMING en toerental als origineel dezelfde lengte oplevert. dan heb je een basiswaarde voor speed of sound en kan je gaan spelen met de andere waardes.
foutje verbetert ;)
 
Ondertussen al eventjes aan de tank aan het knutselen. Bovenste gedeelte is nagenoeg in vorm. Symmetrisch krijgen heeft wel wat tijd in beslag genomen. Ruwe vorm heb je relatief snel, maar dan.... Heb ook een smaller onderwiel gemaakt voor het Engels wiel, om dichter bij een korte radius te kunnen rollen.
IMG_20211008_211445.jpg

Bovenwiel staat ook gigantisch scheef by the way. HBM kwaliteit... Moet ik nog eens recht zetten. Alle onderwielen met kleine radius heb ik ook moeten nadraaien. Radius was echt niet vloeiend.
Maar ik ben evenzeer wel onder de indruk van wat je met een Engels wiel, vormhamers en lederen vormzak kan bereiken op zeer korte tijd.
IMG_20211018_210652.jpg

IMG_20211018_210705.jpg

Momenteel ben ik de zijkanten aan het uitzetten. De bedoeling is om het hoekige plooiwerk van de achterbrug ook hierin te laten terugkomen.
IMG_20211022_213955.jpg
 
Mooi begin alvast van de tank Anton, dat gaat helemaal goed komen.
We zijn benieuwd naar het eind resultaat :).

Wat betreft HBM gereedschap, tja het woord professioneel kom je daar veelvuldig tegen maar....
Prijs/kwaliteit zullen we maar zeggen.
Ik heb daar een werkplaatspers van 20T van, daar heb ik het bed ook moeten van aanpassen stond ook scheef.
Onlangs heb ik een HBM 125 draagbare variabele metaallintzaagmachine gekocht, daar heb ik ook aanpassingen aan moeten doen de graden klopten niet, 1 bout niet ver genoeg draad getapt en zo maar laten zitten!.
Maar ben er toch tevreden over al veel gezaagd, het is ook geen topmerk natuurlijk.
De gereedschap wagens vallen voor mij wel goed mee, maar de laden moet je wel met zorg openen.
 
Scheef engels wiel zorgt misschien voor lastig haalbare symmetrie?
Voor de symmetrie maakt dat weinig uit. Ook als je een onderwiel met kleine radius gebruikt, merk je er niks van. Maar bij een nagenoeg vlak onderwiel druk je door de schefstand op de rand van het wiel. Waardoor je banen in de plaat rolt, wat absoluut niet wenselijk is.
 
Het tankverhaal even op hold gezet. Technisch gezien kwam het wel in orde. De achterkant was zeker niet verkeerd, maar de vorm van de voorkant kon ik mij niet in vinden. Het frame loop taps naar binnen en bij de tank was dat een beetje omgekeerd. Van de voorkant gezien, vond ik het niet matchen. Bij het volgend ontwerp zal de tank een stuk over de voorkant van het frame vallen.
Waar het geëindigd is:
IMG_20211116_222235.jpg

IMG_20211116_222512.jpg

IMG_20211118_013101.jpg
 
Nieuw ontwerp van de tank even laten sudderen en aan de radiator begonnen. Een set GPI radiators gekocht van een KLX650. In stukken geslepen omdat ik enkel de kernen nodig heb.
IMG_20211125_213814.jpg

IMG_20211205_214614.jpg

Houten mal gemaakt van een reservoir van de zijkant. Plaat is hier rond gevormd.
IMG_20211210_184757.jpg

IMG_20211214_221953.jpg

IMG_20211215_000658.jpg

Onder de horizontale radiator wordt de kleinere radiator verticaal bevestigd aan de rechterkant. De uitlaat gaat links wegdraaien. Die ben ik nu aan het intekenen om te zien wat ruimte er is. Om de lengte kwijt te krijgen moet de uitlaat wel wat kronkels krijgen.
2021-12-24_172458.jpg

Ook nog iets fancier bussen gemaakt voor de rubber ophanging
IMG_20211203_231544.jpg

IMG_20211203_225837.jpg

De volle 4gr winst ten opzichte van de stalen bus 😁
 
Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes voor kerstavond ..... 8-) .
Aan welke tankinhoud denk je, of is het zoals het (volgend) ontwerp uitkomt?
Als het bv op 10-12 L uitkomt is het misschien wat overbodig voor 30 a 40 min op circuit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan