tsja, wat te doen

Deepspear

MF'er
13 mrt 2012
35
0
Voerendaal
Facebook
een heel lang verhaal kort maken...
recent ongeval gehad, ben qua herstel op de goede weg.
de verzekering moet nog gaan uit betalen, maar vooruit, dat komt wel, ga ik tenminste van uit

en nu..... nu gaan shoppen voor een motor

de grootste vraagtekens zijn al weg, heleboel vragen kon ik ook al zelf beantwoorden, qua zit, vermogen, soort motor, leeftijd van de motor, maar toch, toch kom ik er niet helemaal uit, dus hulp is gevraagd... ik twijfel tussen een BMW K 1600 GTL (welke ik al een jaar gereden heb nu) of een Yamaha FJR 1300 AE of AS...

BMW ......................|............Yamaha
Duits ......................|...........Japans
1600 CC...................|............1300 CC
160 pk'tjes................|........143 pk-tjes
6 versnellingen ..........|.......5 versnellingen
6 - cilinder................|.........4 - cilinder
toer machine.............|.......toer machine
cardanaandrijving.......|...cardanaandrijving
3 koffers (standaard)...| 2 koffers, 3e koffer meerprijs
cruise control ............|.....cruise control
elec. veerafstelling.....| elec. veerafstelling
handvatverwarming....|...handvatverwarming
navigatie (optie)........|.....geen navigatie
radio/stereo (optie)....|.....geen radio/stereo
tussen 19-20 duizend €.|...tussen 19-20 duizend €
led verlichting rondom.|. "normale" verlichting
dagrij verlichting........|......dag rij verlichting
elec. ruit .............|...... elec. ruit

verschillende reviews van beide motoren bekeken en doorgelezen, lang leve de talenkennis :16: maar die brengen me ook niet over deze drempel.

geef jullie mening eens ?

BMW-K-1600-GTL-2011-700px.jpg


of deze....?

2014-Yamaha-FJR1300AS-EU-Magnetic-Bronze-Static-003.jpg
 
Ik denk dat die Duitser straks meer restwaarde heeft.
 
Denk eens "out of the box" en ga eens bij Triumph winkelen. Driecilinder combineert voordelen van twee en viercilinders. Zoals nog niet te lang geleden een bekend motorenjournalist zei:" De robustheid van de Duitser, de betrouwbaarheid van de Jap, en een snuifje Italiaanse flair.
 
BMW, met dat zadel (indien standaard) heb je ook gelijk lekkere ondersteuning in je onderrug tijdens het cruisen. :]

Het is ook een erg mooie machine, 6 cilinder zal ook wel heerlijk rijden, maar dat weet je zelf al. FJR is ook wel mooi, maar vind ik een stuk saaier daar het model al jaren bestaat (op wat kleine aanpassingen na). Als ik je overzicht lees, is de BMW ook een stukje uitgebreider qua opties.

Maar denk dat je het beste proef kan rijden, je zal nu voornamelijk persoonlijke smaken voorbij zien komen. In ieder geval succes met de keuze.
 
Laatst bewerkt:
BMW, met dat zadel (indien standaard) heb je ook gelijk lekkere ondersteuning in je onderrug tijdens het cruisen. :]

Het is ook een erg mooie machine, 6 cilinder zal ook wel heerlijk rijden, maar dat weet je zelf al. FJR is ook wel mooi, maar vind ik een stuk saaier daar het model al jaren bestaat (op wat kleine aanpassingen na). Als ik je overzicht lees, is de BMW ook een stukje uitgebreider qua opties.

Maar denk dat je het beste proef kan rijden, je zal nu voornamelijk persoonlijke smaken voorbij zien komen. In ieder geval succes met de keuze.

FJR saaier, die kende ik nog niet, hoe bedoel je dat? qua lijnen, algemene indruk?
en dank je wel voor het succes wensen, ook al ben ik er nog steeds niet uit nu. :?
 
om het nog wat lastiger te maken:

Succes

P 8-)

nou de balans van de journalisten slaat duidelijk lichtelijk door naar de BMW met als minpunt het budget. Aangezien mijn budget toereikend is voor beide opties, heeft dat geen invloed.

Maarreh, thanks voor de film-link
 
FJR saaier, die kende ik nog niet, hoe bedoel je dat? qua lijnen, algemene indruk?
en dank je wel voor het succes wensen, ook al ben ik er nog steeds niet uit nu. :?
Saaier qua model bedoel ik (niet lelijk ofzo hoor), BMW vind ik daarentegen een erg mooi model, maar dat is persoonlijke smaak. ;)

Ik weet niet of je al proefgereden hebt op de FJR? Dan heb je gelijk vergelijking vwb het rijgedrag, ook niet onbelangrijk...
 
Laatst bewerkt:
op basis van de foto's oogt de BMW wat mooier. Heb je ook gekeken naar berichtgevingen over eventuele kinderziektes in die nieuwe modellen, verbruik zal neem ik aan ook niet flink verschillen. wellicht is actieradius (tankinhoud) nog interessant als je veel wilt toeren.
verder geen idee, liggen beiden buiten mijn budget maar ik zou op ze beiden geen nee zeggen als het moest :+
 
op basis van de foto's oogt de BMW wat mooier. Heb je ook gekeken naar berichtgevingen over eventuele kinderziektes in die nieuwe modellen, verbruik zal neem ik aan ook niet flink verschillen. wellicht is actieradius (tankinhoud) nog interessant als je veel wilt toeren.
verder geen idee, liggen beiden buiten mijn budget maar ik zou op ze beiden geen nee zeggen als het moest :+

ja ik heb diverse (nieuws-)bronnen kunnen raadplegen en daar is voor de BMW eigenlijk de mening alom positief, met dien verstande dat de multi-controller (wiel aan linker handvat voor menubesturing) nog wat storinkjes (mini-....) kent. de startknop kent ook storinkjes, maar beide (afhankelijk van productie-moment) worden op kosten van BMW verholpen.

wat betreft de Yamaha zijn er nagenoeg geen 'echte' storingen bekend. met name omdat de motorfiets niet 'nieuw' is qua techniek, maar vooral uiterlijk/optisch gewijzigd is. daarnaast schijnt de handmatig te bedienen versnelling (op AS-uitvoering) redelijk tot goed te werken. het eveneens aanwezige YCC-T (Yamaha Chip Controlled - Throttle) is zo ver doorontwikkeld dat daar geen storingen te verwachten zijn (introductie was anno 2006 met kabel, tegenwoordig met servo, draadloos).

en verbruik, daar zit het hem ook niet....
5,9 liter per 100 km op basis van 120 constant voor de BMW (26 liter inhoud, 4,8 reserve)
6,1 liter per 100 km op basis van 120 constant voor de Yamaha (25 liter inhoud, 5,1 reserve)

dan hebben we nog de gewicht-kwestie, Yamaha leeg 292 kilootjes, BMW leeg 321 kilootjes. *O*

gelukkig heb ik mijn huiswerk gedaan hahahaha :Y
 
Laatst bewerkt:
geen goed onderbouwde mening maar bmw omdat 6 cilinder....

6-pitter rijd inderdaad waanzinnig lekker, maar een 4-pitter doet dan weer niet onder qua prestaties, verbruik, kracht, souplesse ........ alhoewel, de sound, daar zit wel het verschil

en (boys will be boys).... IK rijd dan wel een ZES-cilinder :P
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn twee volstrekt verschillende motoren. Volstrekt andere prijsklasse ook trouwens. Ik had de één, en heb de ander: recensietje K1600, idem FJR

Maarja, dat zegt allemaal niets over hoe jij de dingen ervaart, dus mijn advies: ga gewoon proefrijden, dan ben je er denk ik snel uit.
 
een heel lang verhaal kort maken...

BMW ......................|............Yamaha
Duits ......................|...........Japans
1600 CC...................|............1300 CC
160 pk'tjes................|........143 pk-tjes
6 versnellingen ..........|.......5 versnellingen
6 - cilinder................|.........4 - cilinder
toer machine.............|.......toer machine
cardanaandrijving.......|...cardanaandrijving
3 koffers (standaard)...| 2 koffers, 3e koffer meerprijs
cruise control ............|.....cruise control
elec. veerafstelling.....| elec. veerafstelling
handvatverwarming....|...handvatverwarming
navigatie (optie)........|.....geen navigatie
radio/stereo (optie)....|.....geen radio/stereo
tussen 19-20 duizend €.|...tussen 19-20 duizend € led verlichting rondom.|. "normale" verlichting
dagrij verlichting........|......dag rij verlichting
elec. ruit .............|...... elec. ruit
Die prijzen kloppen niet: als je de BMW wilt i.c.m. de extra's die je noemt, dan ga je al heel rap richting de 30k€ (nieuw), of om en nabij 21-23k€ voor een flink gebruikt exemplaar. Voor 21k€ heb je een nieuwe FJR ES (voor minder ook nog wel, als je een beetje kunt onderhandelen).
 
okee, ik ben er uit....
zaterdag (alweer) een BMW gekocht, na een uitgebreide proefrit.

dank jullie wel allemaal voor de reacties. Ik heb er genoeg informatie uit kunnen halen om een weloverwogen en een (ik denk) goede beslissing te nemen.

bij mogelijkheid (lees: gezamenlijke rit) kunnen jullie hem live aanschouwen
 
okee, ik ben er uit....
zaterdag (alweer) een BMW gekocht, na een uitgebreide proefrit.

dank jullie wel allemaal voor de reacties. Ik heb er genoeg informatie uit kunnen halen om een weloverwogen en een (ik denk) goede beslissing te nemen.

bij mogelijkheid (lees: gezamenlijke rit) kunnen jullie hem live aanschouwen


pics or it didn't happen
 
Terug
Bovenaan Onderaan