Tunen Honda NX 250

Milano

Rookie
26 sep 2006
20
0
Oldenzaal
Goedemiddag,

Is het ook mogelijk om een Honda NX 250 te tunen? Zijn er bijvoorbeeld andere zuigers/nokkenassen/caburateurs/etc. beschikbaar?

Groet Arnoud
 
We hebben de handikap dat er een aluminium cylinder met nicasial wand in zit.
Hierdoor zijn er geen standaard overmaatse zuiger sets tekoop, dus demonteren en bij een goede tuner een ander model zoeken in de boeken.
HRC heeft niks voor de NX.
Ik heb heel wat gezocht, maar volgens mij bestaan er geen standaard heterre nokkenassen, maar ze kunnen natuurlijk altijd je standaard nokkenas verslijpen.
Let op dat ze niet alleen wat meer lift geven, want dat kost je op termijn je kleppen.
Anderre ontstekings vervroegers en CDI kasjes heb ik nooit kunnen vinden, je kan natuurlijk altijd de opnemer in het blok wat verschuiven..
Uitlaten zijn er verschillende, en geef hem ook wat meer lucht, dan loopt hij bovenin veel mooier door.

Oftewel ga eens bij een tuner praten .
Als je van sterke verhalen houd kan ik je Jan Smids Power Parts aanraden, die zwammen er zo de helft van het vermoge bij, garanties en levensduur kennen ze echter niet.
Zoek iemand die gedreven is in 4 takt crossers-enduro-supermono tunen want als je serieus meer vermoge wilt zul je moeten gaan experimenteren en kun je jammergenoeg niet zomaar uit een boekje wat bestellen.
Let op dat niet iedereen die een dyno bank heeft kan tunen.
Ikzelf ga nogsteeds naar Adri Spierings in heesch, hij is niet de goedkoopste maar heeft gewoon een enorme berg kennis en ervaring, zoiemand kan voor je hem start de uitkomst al beina uit tekennen.

Oftewel houd ons op de hoogte..
 
Denk dat je niet egt te geschikte motor hebt gekozen dan. Grootste voordeel aan zon honda blok is gewoon dat die ongelovelijk sterk zijn, en bijna onverslijtbaar. Echter zit er niet super veel power in. Er kan vast wel wat vermogen bij gewonnen worden, maar ik zou niet op te veel rekenen.
 
Op zig is vermoge winnen puur een kwestie van geld.
Maar vraag je af wat dat met de levensduur doet bij een blok dat vooral hoogtoerig gereden word.

Een hogerre zuiger en anderre nokkenassen zal een heel verschil maken.

Oftewel ik heb een oud rezerve blok gekocht puur om koment jaar eens de kop te gaan bewerken en de nokkenassen te laten verslijpen.
Vandaar ook dat ik zeg probeer en wees creatief maar houd ons op de hoogte.
 
Ik ben ook al behoorlijk aan het zoeken geweest, maar ik kon ook al geen standaard tuningsdelen vinden. Ik breng mijn kart binnenkort naar mijn Motordealer om hem goed af te laten stellen. Ik zal dan meteen vragen of er mogelijkheden zijn voor tuning. Deze jongens hebben een eigen (weg)race-team dus misschien dat ze wel creatief zijn. Enige tijd terug zeiden ze daar al dat het waarschijnlijk wel mogelijk zou zijn om de kop af te vlakken (omdat de motor geschikt is voor Euro91 heeft hij een relatief lage compressie-verhouding?).

Ik denk trouwens niet dat ik het verkeerde blok heb gekozen, want ook in de 'standaard' uitvoering (open luchtfilter en race-uitlaat) heeft hij voldoende pk's om de kart flink hard over het circuit te razen. In principe kan ik de 125cc 2 takts bijhouden. Er zijn nu echter ook 250cc automaat karts (Suter/Vampire) met 36 pk.............en die kan ik natuurlijk niet bijhouden.........dus vandaar dat ik opzoek ben naar een paar extra pk's..
 
Laatst bewerkt:
Dat je een tweetakt met hetzelfde vermoge kwijt rijd lijkt me logisch.
Een tweetakt heeft een vermogensbereik van 500 piek Peekaas en jij met je viertakt van gebied van ruim 2000toeren, en onderin is een viertakt veel sterker.

Effe wat anders ik ben eens in de microfiches en het handboek gaan snuffellen.
Een ontstekingsvervroeger bestaat niet omdat je alleen een opnemer op het vliegwiel hebt en niet zo een ster.
Oftewel het is alleen te maken met een elektronische vervroeger en wil een fabriekant die maken dan zal er eerst wat meer vraag moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
zijn er geen andere krukassen voor te krijgen ?
Langere slag = meer inhoud .

http://www.faliconcranks.com/cw-list.htm#single

hoe kun je nou langer slag maken?!
maak je dan je cilinder ook langer?

ik zou voor blueprinten gaan
en een verstelbare "nokkenas tandwiel" (Adjustable Cam Sprocket)
das vast wel te vinden
en dan een vlakke gasschuif carburateur. wat zit er standaard op? 28mm daar past vast wel een 32mm op.

maar door al die dingen word je powerband natuurlijk wel kleiner
 
ik zou t ook houden bij poorten, luchtfilter, uitlaat en afstellen op carbs.
weet niet of je al een acceleratie pomp op je carb heb, maar dat scheelt ook aanzienlijk in acceleratie en power afgifte als je het gas weer opentrekt.

verder kan je het ook zoeken in zaken als vliegwiel lichter maken mischien (weet alleen niet of dat bij een 1 cilinder zo gunstig is eigelijk)

misschien de cilinders wat laten afvlakken om compressie te verhogen, of een dunnere koppakking gebruiken.

zorg echter dat je de wijze raad van een tunings expert erbij haalt!
 
Laatst bewerkt:
Standaard heeft een NX een Keihin 31mm PD roundslide carburateur overigens met acceleratie pomp, welke op zig meschien een veroudert model is, maar goed is.

Er bestaan geen kant en klare vervangings modellen voor, dat zul je zelf uit moeten vinden.
Kijk eens op www.sudco.com en download de catalogus, dan laat je dat wel uit je hoofd.
Da's een komplete wehkamp gids vol alleen over carburateur onderdelen en modellen.
Voor sommige flat slide modellen hebben ze alleen al 5 verschillendde gasschuiven voor de stationair lucht.
 
En meer inhoud is beter?

Zou daar eerst eens over nadenken ;)

Is al over nagedacht en toegepast.






Langere slag , kortere drijfstang >> de zuiger komt dan even hoog in de cilinder en gaat net even wat lager >>> dit heeft meer inhoud tot gevolg.

Op deze manier( en dan andersom) maakten ze van een 750 een 700 ( één of andere importregel in de USA maakte 700+ cc motoren toen duurder) Nokkenassen en timing bleven gelijk. Net als de carbs en hun instellingen.

De FZ750 heeft een langere slag en kortere drijfstang dan de 700. Dit is ook het enigste verschil. Zelfs de FZR1000 maakt gebruik van het zelfde cilinderblok(maar andere bussen) en heeft door de langere slag en kortere drijfstangen gewoon meer cc's .
Het is zo simpel...


Frans
 
Laatst bewerkt:
Dus je geeft met de krukas een langerre slag en om niet tegen de kop te komen pak je een korterre drijfstang.
Oftewel de zuiger komt net zo hoog maar net wat lager en dus meer cc's.
Maar ehh komt hij op het onderste dode punt dan niet akelig dichtbij de krukas en zit er aan de onderkant wel over lengte in zo een cylinderbus?

Is opboren en een dikkerre zuiger dan niet eenvoudiger en goedkoper?
Effe de krukas aanpassen en een passende drijfstang vinden lijkt me niet zo simpel..
 
Dus je geeft met de krukas een langerre slag en om niet tegen de kop te komen pak je een korterre drijfstang.
Oftewel de zuiger komt net zo hoog maar net wat lager en dus meer cc's.
Maar ehh komt hij op het onderste dode punt dan niet akelig dichtbij de krukas en zit er aan de onderkant wel over lengte in zo een cylinderbus?

Is opboren en een dikkerre zuiger dan niet eenvoudiger en goedkoper?
Effe de krukas aanpassen en een passende drijfstang vinden lijkt me niet zo simpel..

mocht er een overmaat zuigerkit beschikbaar zijn voor de NX is dit inderdaad een goedkopere oplossing als een andere krukas+drijfstang.

echter... weet niet of die beschikbaar is, net als overigens een lange slag krukas (jah, een custom made van FaliconCranks, maar dan praat je gewoon over 1000 euro krukas+drijfstang :X :X :X
 
Dus je geeft met de krukas een langerre slag en om niet tegen de kop te komen pak je een korterre drijfstang.
Oftewel de zuiger komt net zo hoog maar net wat lager en dus meer cc's.
Maar ehh komt hij op het onderste dode punt dan niet akelig dichtbij de krukas en zit er aan de onderkant wel over lengte in zo een cylinderbus?

Is opboren en een dikkerre zuiger dan niet eenvoudiger en goedkoper?
Effe de krukas aanpassen en een passende drijfstang vinden lijkt me niet zo simpel..


Ik weet niet hoe het bij de NX is , maar bij de FZR is de langere slag geen enkel probleem.Yamaha heeft dezelfde mal voor de onderblokken van 85(FZ750) tot 2002 ( YZF1000) gebruikt zonder verdere aanpassingen.


Krukasjes zijn erg duur maar je krijgt er wel een mooi stukje kunstwerk voor terug.

Frans
 
Op die marnier..

Niet bij nagedacht dat je natuurlijk ook de drijfstanglengte zou kunnen aanpassen. Dus als je de big end als het ware meer naar buiten in de krukas zou plaatsen(in theorie) en dus een grotere slag maakt, en dat compenseerd met een kleinere drijfstang, ja dan heb je in theorie meer cilinder inhoud.

Maar is dit nu echt effectief, ook rekeninghoudend met andere dingen die er met zon blok te doen zijn.

(standaard niks voor geleverd bijna, zou allemaal opmaat moeten worden gemaakt)
 
De NX heeft een aluminium cylinder met een nicaciel wand.
Hierdoor is dus nooit vanwege de slijtage een overmaatse zuiger nodig, en vandaar dat er geen standaard kit voor bestaat.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen groterre zuiger bestaat, maar daar kom je pas achter als je de zuiger bij een goede tuner op de balie legt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan