Tunen?

Jankoopss

Die hard MF'er
2 feb 2016
614
0
Assen
Hallo allemaal.

Ik heb een Honda cbr 600 f PC19 uit 1987, en ik vroeg mij af of die een beetje makkelijk te "tunen" is, of er dingen bekend zijn die niet moeilijk te doen zijn waardoor je meer vermogen krijgt.

Graag hoor ik van jullie

Bvd :) ;)
 
dat hangt er geheel van af wat jij moeilijk vind en hoeveel je hoopt te winnen aan vermogen.
voor de één is het vervangen van een luchtfilter al moeilijk en de ander lepelt er moeiteloos andere nokkenassen in schroeft er een turbo op en past de uitlaat aan, om er daarna achter te komen dat het frame het extra vermogen niet aan kan waarna die dat op een verloren avondje ook nog even weer richt en verstevigd.
 
Laatst bewerkt:
Nou, het is een budget motor.
Gekocht van een bekende voor €175 als opknapper.
Maandag de volgende onderdelen besteld:
Tandwielen & ketting, remblokken (voor), olie/benzine/luchtfilter, bougies en olie.

Dan is hij voor dit seizoen sowieso klaar, alleen vroeg het me gewoon af :-) als het de moeite niet waard is spaar ik gewoon voor een snelle motor volgend jaar :-)
 
Hallo Jan,

Er zijn vele mogelijkheden om dit specifieke model te tunen.
De eerste stap die kan helpen in een VRO cursus volgen.
Toen ik die gevolgd heb , heb ik geleerd over een houten pallet heen te rijden.
Dit kan je natuurlijk ook zelf proberen ;)

stap 2 Ga eens lekker een 3 tal dagen naar de Eiffel.
kijk op Map created by GPS Visualizer voor een aantal mooie motorroutes.

Mocht nou iedereen die je daar tegenkomt te langzaam voor je rijden kan je altijd nog de nurburgring op.

stap 3 , inmiddels zal je aan je 2e sets voetsteunen toezijn omdat je regelmatig geen grondspeling meer overhoud, dan zou je de vering een keer opnieuw laten afstellen.

stap 4 het boeken en rijden van een circuitdag. Op het moment dat de motorfiets met tractioncontrol je voorbij vliegen op het rechte stuk (want dat zullen ze) , maar je vervolgens in de bocht zit te wachten wanneer ze nu eens gas geven omdat je er weer vlak achter zit, dan kan je je motor laten afstellen bij een gerenommeerd bedrijf met vermogensbank.

Veel (98 %) mensen hebben voor stap 4 de motor al ingeruild onder de impressie dat ze met een nieuwere snellere motor wel veel harder rondkunnen :)

Misschien moet ik leren om korter te formuleren.....
 
Laatst bewerkt:
Is nooit het geld waard een f1 is 500 euro waard dus ander uitlaadsysteem ga je er al overheen.
laat staan andere nokkenassen of kop flowen of iets

't is nou ook niet écht zo dat een 30 jaar oude F1 CBR een klassieker is, of überhaupt gaat worden, en waar je dus een hoop geld in wil gaan steken :+

Een setje andere naalden en een open air (KN) filter gaan de prijs van het apparaat al bijna te boven. Een bandenwissel..... Tja: Total Loss :o
 
Laatst bewerkt:
Ik moet nog fatsoenlijk leren sturen, ben ik mij van bewust, en ook loopt de motor momenteel nog niet lekker, maar vermogen is leuk :-) en zoals ik al zei, het moet de moeite waard zijn :-)
 
Ik op mijn HOK
12594005_141657042881751_553676677734116434_o.jpg

Foto van het BeunMobiel :-)
12523175_148613932186062_4094846792626311425_n.jpg
 
't is nou ook niet écht zo dat een 30 jaar oude F1 CBR een klassieker is, of überhaupt gaat worden, en waar je dus een hoop geld in wil gaan steken :+

Een setje andere naalden en een open air (KN) filter gaan de prijs van het apparaat al bijna te boven. Een bandenwissel..... Tja: Total Loss :o

het vervangen van slijtage artikelen vind ik niet hetzelfde als een schade die er voor zorgt dat het voertuig economisch 'total loss' word verklaard.

ik vraag me af of dit geen klassieker gaat worden hoor, de 1e 3 bouwjaren : Jelly mould ©

91 en later worden erg veel aangeboden idd.
wat overigens ook een prima model is hoor ;)

2001%5C08%5C10%5Cbikepics-6641-full.jpg

mediaCAR331AB.jpg

$_86.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nou, het is een budget motor.
Gekocht van een bekende voor €175 als opknapper.
Maandag de volgende onderdelen besteld:
Tandwielen & ketting, remblokken (voor), olie/benzine/luchtfilter, bougies en olie.

Dan is hij voor dit seizoen sowieso klaar, alleen vroeg het me gewoon af :-) als het de moeite niet waard is spaar ik gewoon voor een snelle motor volgend jaar :-)
Dat soort dingen lijkt me een betere investering, dan het echte tunen.
Vergeet niet goed naar vering en banden te kijken. Dat heeft best effect op rijgenot en rijgemak.

Trouwens, de beste tuning om harder met een motor te gaan, is het tunen aan de bestuurder :)
 
Dat soort dingen lijkt me een betere investering, dan het echte tunen.
Vergeet niet goed naar vering en banden te kijken. Dat heeft best effect op rijgenot en rijgemak.

Trouwens, de beste tuning om harder met een motor te gaan, is het tunen aan de bestuurder :)

De banden zijn nog nagenoeg nieuwe, en de vering heb ik geen ervaring mee, gezien de prijs en de investering van de onderdelen ga ik gewoon dit seizoen op deze motor leren rijden. Is ook belangrijk :-) al merk ik nu al wel dat een 600 een best lichte motor is (ik ben behoorlijk van formaat ;-) )
 
De banden zijn nog nagenoeg nieuwe, en de vering heb ik geen ervaring mee, gezien de prijs en de investering van de onderdelen ga ik gewoon dit seizoen op deze motor leren rijden. Is ook belangrijk :-) al merk ik nu al wel dat een 600 een best lichte motor is (ik ben behoorlijk van formaat ;-) )

Nagenoeg nieuw qua slijtage of ook qua leeftijd?

Daar zit namelijk nogal een verschil in: een band kan er nog als nieuw uitzien maar ondertussen al 10 jaar oud zijn.
De kans is dan groot dat de band uitgedroogd is waardoor het rubber niet zo soepel meer is en dat komt de grip van de band vaak ook niet ten goede.

Je kan de leeftijd van de band controleren adhv de DOT code, dit is een 4cijferig nummer wat op de zijkant van de band staat.
De eerste 2 cijfers zijn de maand en de laatste 2 cijfers zijn het jaar.
 
Nagenoeg nieuw qua slijtage of ook qua leeftijd?

Daar zit namelijk nogal een verschil in: een band kan er nog als nieuw uitzien maar ondertussen al 10 jaar oud zijn.
De kans is dan groot dat de band uitgedroogd is waardoor het rubber niet zo soepel meer is en dat komt de grip van de band vaak ook niet ten goede.

Je kan de leeftijd van de band controleren adhv de DOT code, dit is een 4cijferig nummer wat op de zijkant van de band staat.
De eerste 2 cijfers zijn de maand en de laatste 2 cijfers zijn het jaar.

De motor is van een bekende geweest, de banden zijn vorig jaar augustus vervangen :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan