tunen

longjohn

MF veteraan
1 sep 2004
1.756
9
's-Hertogenbosch
Weet iemand slimme tuner die mij kan helpen om mijn 250cc eencylinder viertakt wat meer paardenkrachten te geven, want 22,5 pk is netjes maar er mogen er best een paar meer worden..

Heeft het laten verslijpen van je nokkenasen zin bij zo'n fiets?
Bestaan er standaard snelle nokkenassen voor een nx250?
Wat is het nut van een 5mm overmaatse zuiger (ja hij heeft een nicaseal wand)?
 
Tunen loont over het algemeen de moeite niet, het is goedkoper om een snellere motor op te zoeken.

...
Wat is het nut van een 5mm overmaatse zuiger (ja hij heeft een nicaseal wand)?

Reken maar uit:

oppervlakte zuiger = PI*r*r (vast wel een keer gehad op school)
r = straal = boring/2
oppervlakte zuiger * slag die dat ding maakt = cylinder inhoud.
(boring en slag staan in je werkplaatshandboek en anders op internet)

Meer cylinderinhoud betekend dat het motortje meer lucht kan verpompen en in principe meer trekkracht kan leveren.
 
klopt met een anderre tandwiellen heb je meer trekkracht, maar schakel je je helemaal suf en op desnelweg heb ik hier weinig effect van.
Ik wil juist dat hij altijd 135 rijd, en dan niet alleen als het windstil is maar als het effe kan ook met tegenwind.

En ja die 5mm is 39cc oftewel 15%, maar ook 400 euries (zonder tweede hands cylinder) als je hem dan nog wel lekker afgesteld krijgt.
 
Als je 'm iets korter vertand haalt ie de 135 wel altijd hoor :) .
Ding van mij heeft met een 13-44 vertanding laatst zelfs 147 gehaald op m'n digitale fietstellertje (toen zat ie ergens op 9500rpm te hikken) en ik hoefde er niet eens plat op te liggen of bergaf te gaan.
Gewoon een kwestie van 10min het gas openhouden :+ .
De normale top, ook wind tegen, is ~130-135 op dat fietstellertje.

En dat suf schakelen valt wel mee, alleen de 1 is eigenlijk wat te kort, maar goed.

Verder: wilde je een complete cilinder met zuiger kopen ?
Of een andere zuiger in je huidige cilinder ?
Want een andere zuiger moet je de cilinder dus opboren en een nieuwe wand dr in laten dampen (wat al gauw 200 eurootjes kost).
(daarnaast lijkt 400 euro mij erg veel voor een zuiger).

Waar ik zelf eens mee wil gaan experimenteren zijn de carburateur (34mm Mikuni TM dr op) en eens met de lengte van de uitlaatbocht gaan klooien.
 
Zinnige reactie...

Kop, afvlakken, andere nokkenas, of nokkenas herslijpen ( nokken scherper zetten).
Kijken voor een hoge druk zuiger.
Thangt ervan af ahoe ver je wil gaan ook hé...

Grotere kleppen,( lichter mogelijk titanium), titianium klepveren, kop laten flowen, andere uitlaat.

Carburatie nazien, desnoods nieuwe carb, met acceleratiepomp. FCR ofzo.

Als er een elec. begrenzer op zit, uithalen of verlaten.

Krukas verlichten, tandwiellen aanpassen.............. :}
 
die 400 euro schat ik zo voor het opboren-dampen en de zuiger....
En als het effe kan wil ik niet aan deze orginele cylinder klooien, maar liever aan een tweedehandse, dit zodat ik altijd een betrouwbare weg terug heb.

Maar ik heb intussen andwoord van Jan Smids Power Parts gekregen.
Zij hebben het eens nagezocht, en deze heren beweren dat als ik er een overmaat zuiger inzet de kop wat bewerk en de nokkenas verslijp ik zeker 10Pk winst moet kunnnen halen........!
Lijkt mij erg veel, maar de moeite waart om eens op een vrije dag bij hun te gaan praten.
 
is natuurlijk wel heel leuk om aan je fiets te gaan sleutelen, doe zelf ook niets liever, maar hoe lang denk je nog met dat ding te rijden, en is het dan dat geld wel waard? ik zou zelf liever sparen voor een betere motor..dan een 250cctje op proberen te voeren voor max 10pk winst..
 
Terug
Bovenaan Onderaan