Tuning for dummies

Abi

Rookie
5 sep 2004
25
0
Oostende
Hey all,

Ik ken tot nu toe maar zeer weinig van tuning, en zou graag de prestaties van mijn fazerke wat willen verbeteren. Niet dat ik niet tevreden ben van mijn motoke maar toch had ik graag het maximum eruit willen halen.

Ik rijd dus met een FZ-6 Fazer 2004.

Kan iemand mijn even kort schetsen wat je zoal kunt aanpassen om de prestaties en ook het verbruik te optimaliseren?

Even kort uitleggen wat en waarom is genoeg dan zoek ik zelf wel verder:

Luchtfilter ...
Uitlaat ...
Tandwielen aanpassen? ...

Nog zaken die men wel eens durft te veranderen?

(chiptuning en powercommander snap ik wel ;) )

Thx dudes
 
Andere uitlaat doet altijd wonderen. Zowiezo beter geluid maar ook vaak een betere vermogens afgifte. Een BOS doet het erg goed op een yamaha. Ik heb zelf op mijn Fazer 1000 een tunings set (naalden en carb poorten) van Ivans, maar ik weet niet of dat ook voor de 600 te krijgen is. Ander achter tandwiel kan ook, ga je wat sneller omhoog *P.
 
Heb zelf onder m`n gix een ander uitlaatsysteem en een K&N filter. De winst ten opzichte van standaard is, in tegenstelling tot vele verhalen, best groot. In het middengebied zo`n 5 tot 7 pk en op top zo`n 4 pk. Maar vooral midden gebied merk je dus. Onder de 5000 heb ik wel wat verloren, zo`n 3 pk.
Tijdens het rijden merk je, ook al lijkt het gering, het verschil. Een vriend van me won met een filter en alleen een uitlaatdemper ook al 4 pk op top. Ook bij hem was het middengebied wat sterker maar niet zoals bij mijn volledige systeem.

Afstellen is in vele gevallen wel nodig. Echter ik zou eerst kijken hoe die staat. Mijn gix en die van die vriend hoefden wonderwel niet afgesteld te worden. De A/F verhouding is echt helemaal prima. Ze liepen standaard te rijk.

Anyway een heel systeem levert je wat meer op, maar een uitlaat en een filter dus ook aardig wat. Als je niet geeft om topsnelheid zou ik zeker een ander tandwiel nemen, dat icm die andere zaken maar het fietsje wel anders.

Succes en laat ff weten wat je hebt gedaan,

s4s
 
Terug
Bovenaan Onderaan