tuono 20013 of multistrada 2003

Fredvans

Die hard MF'er
9 nov 2005
916
175
Rotterdam
Ik ben aan het twijfelen tussen een tuono 2003 km. stand 21.000 en een multistrada 2003 km. stand 42.000.
Beide hebben 3 maanden garantie en zien er netjes uit.

Ik gebruik de motor voor toertochtjes (binnen nederland) en 1x per jaar lang weekend.
Zal zo rond de 6000 km op jaarbasis zijn.

Lees over beide motoren veel goeds met elk zijn specifieke karakter eigenschappen.
Tuono naked, beul van een motor, geen idee van onderhoudskosten) verbruik van lezen reviuews aan de dorstige kant.
Duc. comfortabele zit, redelijk toegangkelijk voor wat betreft onderhoud geen idee van de onderhoudskosten en betrouwbaarheid bij deze stand.

Sleutelen doe ik zelf, schrik niet snel ergens voor terug, maar moet wel leuk blijven, ik bedoel alleen als het nodig is en niet omdat het zo leuk is.
Heb op geen van beide mororen gereden dus dat is een dingetje.
De Tuono staat bij Nine motors te Hoogwoud.
De Duc. in Hoogeveen bij Jager moteren.
Ik ben zelf woonachtig in Rottterdam en in het bezit van een TRX 850 die ik zou willen inruilen (Is een liefhebbers motor)
 

Bijlagen

  • TRX850 (1).jpg
    TRX850 (1).jpg
    255,8 KB · Weergaven: 9
verkeerde bijlage, dat is mijn motor.
deze de kanshebber?
 

Bijlagen

  • ducati-ds-1000-multistrada-mts.jpg
    ducati-ds-1000-multistrada-mts.jpg
    95 KB · Weergaven: 16
lekker rijden! Ik weet dat die Ducati echt prima rijdt, compleet andere zit dan de Tuono, en dus ook andere beleving.
De ducati vond ik echter zo lelijk (van de voorkant) dat het niet opwoog! Maar over smaak valt niet te twisten!

Veel wijsheid!
 
Ik heb een Tuono gehad en Tuono's zijn fantastisch, maar of ik hem als enige motor zou willen hebben ... nee, liefst voor erbij.
Die Duc heb ik geen ervaringen mee, tenminste niet als eigenaar.

Maar daar kom ik helemaal nie voor ... ik wil je alleen maar adviseren om je even heel, heel goed in te lezen voor je met je zuurverdiende euro's naar Jager motoren gaat ... ik ken meer(dere) mensen die daar echt afschuwelijk zijn opgelicht; het is tuig!
 
Hier ook ervaring met de Tuono. Nog nooit zo'n haat-liefde verhouding met een motorfiets gehad. Vergelijken met een multistrada lijkt me ietwat moeilijk, totaal verschillende fietsen. Wil je voor een toerder gaan of een sportieve naked?

mbt de tuono.
The good:
- Gegarandeerd een smile na elke rit. Geschikt voor rustig toeren, maar voelt zich ook prima op het circuit thuis. Heerlijke stuurfiets.
- Rotax blokken gaan eeuwig mee.
- Perfecte zit tussen toer en sportief in.

The bad:
Aprilia en electronica.....:(
- Veel problemen met startkoppelingen, startrelais, accu, en beruchte "bruine stekker" issue bij gen 1 Tuono's. Gen 2 had weer issues met dynamo's.
- Dorstig type, 1 op 12 a 1 op 13.
- Staar je niet blind op km stand. Km stand gaat op 0 bij loskoppelen accu :). Vraag dus de onderhoudshistorie even op.
 
Hier ook ervaring met de Tuono. Nog nooit zo'n haat-liefde verhouding met een motorfiets gehad. Vergelijken met een multistrada lijkt me ietwat moeilijk, totaal verschillende fietsen. Wil je voor een toerder gaan of een sportieve naked?

mbt de tuono.
The good:
- Gegarandeerd een smile na elke rit. Geschikt voor rustig toeren, maar voelt zich ook prima op het circuit thuis. Heerlijke stuurfiets.
- Rotax blokken gaan eeuwig mee.
- Perfecte zit tussen toer en sportief in.

The bad:
Aprilia en electronica.....:(
- Veel problemen met startkoppelingen, startrelais, accu, en beruchte "bruine stekker" issue bij gen 1 Tuono's. Gen 2 had weer issues met dynamo's.
- Dorstig type, 1 op 12 a 1 op 13.
- Staar je niet blind op km stand. Km stand gaat op 0 bij loskoppelen accu :). Vraag dus de onderhoudshistorie even op.
Niet om alles goed te praten, maar er kunnen sporadisch problemen zijn bij de OER. Zelf nooit ervaren. Startrelais wel preventief vervangen, accu ook regelmatig. km-stand op 0 en dynamo's zijn alleen bij GEN 2. Hij twijfelt over een 2003 = OER.

Maar om een advies te geven aan de TS: (ik ken de duc niet): Ga voor de multistrada, die past veel beter bij jouw gebruik. Tuono is een beest , rustig toeren houd ie niet van. Rustig een toerritje maken wil die niet. Bokken bij lage snelheden, hard geveerd. Het kan wel, maar is gewoon werken, en je voortdurend inhouden.
De multi is veel meer gericht op . . . jawel toeren. Ik verwacht dan ook dat deze daar veel beter presteert. Verbruik is wat vriendelijker, veerwegen wat langer etc. Betere bagagemogelijkheden.
 
Alles lezend en na mij verder georieenteerd te hebben heb ik besloten af te zien van een Tuono. Reden het vrij hoge verbruik en hoofdzaak electronica.
Zoals eerder aangegeven slaapt mijn motor buiten, welliswaar onder een afdak maar toch.
 
De Multi is veel zuiniger, maar ook veel lelijker. Het eerste is objectief, het tweede niet.

De Multi rijdt geweldig lekker, onwijs mooie sound en is soepel. Mijn subjectieve oordeel.

In jouw plaats zou ik de Duc kopen. Maar over Jager motoren zou ik wel twee keer nadenken gezien de recensies op het machtige wereldwijde web. Of een deskundige (Erik van Lent?) meenemen
 
Terug
Bovenaan Onderaan