Tuono Bastards Deel 21

Tuono 660.
Lijkt mij een iets minder rijbewijs-kwijt gevoelige motor. Wel dezelfde zithouding, Iets minder pk.

Wel iets boven budget :+

Inderdaad 'iets' boven budget helaas...lijkt ook wel een kleine bike eigenlijk?


Ik heb al aardig wat motoren gehad en nu nu ik en mijn vrienden allemaal wat ouder zijn en een gezin hebben word er zelden nog in groepsverband gereden. De meeste ritjes maak ik met mijn vrouw (die zelf rijd) en ook de motor vakanties doen we samen. Nu ligt haar tempo iets lager dan wat ik vroeger met mijn vrienden reed. In Nederland zit je met een 1000cc Tuono al snel op snelheden waarop je je papiertje moet inleveren, Nederland is ook te druk bevolkt om een keer het gas open te draaien (wandelaars, fietsers, zondagsrijders etc). Eigenlijk rij ik alleen nog fijn op motorvakantie. Ook op die motortripjes met de vrouw merkte ik de laatste keer dat de Tuono nauwelijks boven de 6000 toeren uit komt.

Mijn vrouw heeft een Street Triple R en wanneer ik daar op rij heb ik veel meer fun, die kan je beter doorhalen, stuurt licht en met mijn 186cm zit ik er nog prima op. Stiekem klinkt ie ook lekkerder dan een Tuono vind ik zelf (geweldig inlaat geluid, je moet er een keer mee gereden hebben), heeft ABS, een quickshifter is plug en play, vergeleken met een Tuono ook nogeens heel zuinig! Ik kan me alleen niet vinden wat je lelijk vind aan een Street Triple?

Dat is waar, de juiste kleur en uitlaten doen een hele hoop!
Hoe vind jij hem zitten op langere ritten? (en hoe lang ben je?).

Rijdt de Street Triple relaxed of 'ga je er automatisch op jagen'? Dat laatste probeer ik wat kwijt te raken eigenlijk.
 
Inderdaad 'iets' boven budget helaas...lijkt ook wel een kleine bike eigenlijk?




Dat is waar, de juiste kleur en uitlaten doen een hele hoop!
Hoe vind jij hem zitten op langere ritten? (en hoe lang ben je?).

Rijdt de Street Triple relaxed of 'ga je er automatisch op jagen'? Dat laatste probeer ik wat kwijt te raken eigenlijk.

Lengte had ik al in mn bericht vermeld ;) 186cm. Lange stukken zit het prima, is kleiner dan een Tuono maar de kniehoek is wat minder extreem. Het jagen gevoel heb je niet want onderin is de driepitter boterzacht, enige reden om te gaan jagen is om het geweldige inlaat geluid te horen.

Mijn voorkeur is ook een V-twin maar er zijn maar weinig fabrikanten die de injectie goed krijgen in combinatie met de huidige milieu eisen, mijn 990SM was helemaal een draak en voelde alsof je een stier moest temmen om een rotonde over te gaan terwijl ik met de Triumph bij wijze van een knie aan de grond kan doen met vol vertrouwen op diezelfde rotonde.
 
Ah excuus, zat nog aan mijn eerste koffie. Ik zal de Street weer op mijn lijstje zetten!! Die nieuwere look > 2011 is inderdaad niet verkeerd met de juiste kleur/uitlaat etc. Bedankt voor je feedback!!

EDIT: heb je toevallig ook ervaring met het 1100 2-klepper blok van Ducati? (Monster / Hyper / Multi etc)
 
Laatst bewerkt:
Goeiemorgen allemaal, het is weer zover, de eerste ritjes van het jaar zijn gedaan en ik zit weer in dubio :+

Ik heb het al een paar keer eerder gehad, ondanks dat ik mijn 2004 Tuono al +- 8 jaar heb en in super staat is: wat is het toch druk op de wegen en wat gaat de T toch schunnig hááárd! Eerlijk gezegd kom ik amper nog boven de 7000 toeren en vraag ik me (net al voorgaande jaren) af waarom ik niet gewoon een tammere/minder PK (nm wél prima) ga rijden!

Nu is mijn Tuono echter in zo'n goede staat, met o.a. uitlaatbochten, luchtfilter, Gabro custom chip modificatie (op de dyno 128pk 96nm achterwiel), en heeft nu ook de OZ velgen, nieuwe bandjes, lager stuur, gereviseerde achtershock etc etc --> met andere woorden, stuurt écht super :Y. Met 55.000 km is die slechts +- € 3.500 waard en daarvoor (+een beetje € meer) koop ik simpelweg niet een mooie vervanger?? of toch wel?? :?

Lastig "probleem", ik hou van actief motorrijden, lekker doorschakelen en door de toeren laten lopen...maar dat gaat mij écht te hard op de Nederlandse wegen. Ik heb voorgaande jaren nog wel wat proefritjes gemaakt, maar niks kwam écht lekker(der) in de buurt en dus blijf ik er maar op doorrijden :], volgens mij wordt ik een ouwe l*l :X

Welke leuke 2/3 cilinder, met minder aggresief vermogen, stuurt minstens zo scherp als mijn aangepaste Tuono en zit nog redelijke met mijn 190cm? (ik hou wel van merken als Aprilia, Ducati, KTM die vaak standaard de vering/geometrie goed op orde hebben)

Leuk sturende fietsen, en wat ervaringen (liefst na 2008/2010)
Ducati: (2-kleppers alleen dan)
- Oudere type monsters S2R en M1000 = te krappe zithouding voor mijn lengte.
- Monster 1100 / 796 = betere zithouding, mooi ding, (+-169kg, 2 klepper, +-87/90pk en 74Nm koppel en nog droge koppeling), lijkt een optie
- Hypermotard = niet mijn zitpostie, toch wat te hoog, ik zit liever "in" de motor dan 'erop'.

Triumph - street triple, eigenlijk prima, maar ik vind hem er niet uit zien, valt daardoor af.
KTM: heb ooit een 990 superduke gehad, heerlijke hooligan fiets, maar in dezelfde aggresievere categorie als de Tuono.
KTM: de 690 heb ik ook eens geprobeerd, ik kan toch niet wennen aan de 1 cilinder, hoewel het sturen/smijten wel erg leuk was.

Suzuki SV650, geinige motoren, zien er aardig uit, maar vering/geometrie is een heel tandje lager dan de fietsen hierboven en zou flink geüpdate moeten worden. Ik heb ooit 2 jaar een SV650 uit 2001 gehad, wel véél mee gereden. Maar als die al +- €5.000 zou gaan kosten, heb ik liever een Monster 796/1100 voor iets meer geld.

Halllaapppp :+:$
Ik heb er een Triump Tiger bij gekocht. Rijd ook prima hoor en ik kan er mijn lange benen en de bagage voor de langere trips iets beter op kwijt. Maar, hij kan niet tippen aan die ouwe Appie waar ik na 170.000km gewoon een ander (factory) blok onder gegooid heb en ook mee blijf rijden (meer circuit nu, hoop ik). Binnenkort ouwe blok eens gaan ontleden en kijken waar die schilfers nu vandaan kwamen. Volgende gaat een KTM of Ducati worden denk ik, misschien toch verknocht aan twee cilinders......
 
Inderdaad 'iets' boven budget helaas...lijkt ook wel een kleine bike eigenlijk?




Dat is waar, de juiste kleur en uitlaten doen een hele hoop!
Hoe vind jij hem zitten op langere ritten? (en hoe lang ben je?).

Rijdt de Street Triple relaxed of 'ga je er automatisch op jagen'? Dat laatste probeer ik wat kwijt te raken eigenlijk.
Dat jagen zul je zelf moeten af leren, ik heb ook de weg bewandeld! van hornet 600 >Street r >tuono 08> Tuono V4 R> fireblade circuit, oer tuono factory voor de straat. Gestopt met racen. Dus wat nu? hypermotard 1100 of 939, street R 765, super duke en supermoto 990, Dorsoduro 750. aprilia hart dus een tuono1100 rr is het geworden.
ik merkte alleen dat ik tijdens en na het racen niet meer zo hard hoef.
En op een supermoto achting ding ga je je eigen nog sneller misdragen.
mijn advies kopen wat je mooi vind, en lekker rijd en wat je ook nog is mooi vind klinken. Want op elke motor kun je hard gaan.
ik heb gekozen voor het V4 geluid, niks mooiers in mijn ogen.
Afgelopen zondagnacht een stukje gereden en wat klinkt ze toch mooi, maar wat kan ze toch hard.
 
Ah excuus, zat nog aan mijn eerste koffie. Ik zal de Street weer op mijn lijstje zetten!! Die nieuwere look > 2011 is inderdaad niet verkeerd met de juiste kleur/uitlaat etc. Bedankt voor je feedback!!

EDIT: heb je toevallig ook ervaring met het 1100 2-klepper blok van Ducati? (Monster / Hyper / Multi etc)
Inderdaad 'iets' boven budget helaas...lijkt ook wel een kleine bike eigenlijk?




Dat is waar, de juiste kleur en uitlaten doen een hele hoop!
Hoe vind jij hem zitten op langere ritten? (en hoe lang ben je?).

Rijdt de Street Triple relaxed of 'ga je er automatisch op jagen'? Dat laatste probeer ik wat kwijt te raken eigenlijk.
Ik heb zelf 4 jaar een tuono gehad en heb nu een street uit 2012, geen spijt. Mijn ervaring, een super fiets die makkelijk rustig te toeren is, maar zeker een hooligan als je wil. Wheelies, kneedowns het gaat allemaal met gemak. Dus of je er ook echt rustiger van gaat rijden.... O-)
 
Ik heb er een Triump Tiger bij gekocht. Rijd ook prima hoor en ik kan er mijn lange benen en de bagage voor de langere trips iets beter op kwijt. Maar, hij kan niet tippen aan die ouwe Appie waar ik na 170.000km gewoon een ander (factory) blok onder gegooid heb en ook mee blijf rijden (meer circuit nu, hoop ik). Binnenkort ouwe blok eens gaan ontleden en kijken waar die schilfers nu vandaan kwamen. Volgende gaat een KTM of Ducati worden denk ik, misschien toch verknocht aan twee cilinders......
Ojah, dat die ouwe Appie nog hebt, geweldig!! Die verkochtheid aan de V-twin blijf ik ook hebben, zo gromt en stamp mijn Tuono echt verslavend geweldig. Ik neig nu toch wederom weer het meeste naar een Duc (al eerder een 916 en 748 gehad, die bleven vrij lang. En een Superduke 990, die kort gehad, ging te hard asociaal en andere fietsen zoals de Fazer1000/600, hornet, XJR1300 voor relatief korte tijd. Aan de 1 cilinders (duke 690/Yamaha WR450 hooligan bike) kon ik niet wennen, en een paralel twin zoals de TDM900 ging aardig maar niet wat ik zoek qua beleving).

Gisteren hebben we weer een leuk avondritje gemaakt, en we rijden toch het meeste in Nederland voor 70% op 50/60 kmh dijk/polder achtige wegen en 30% op 80kmh provinciale wegen. (Snelweg telt niet, is puur functioneel).

Gisteren was het een stuk rustiger en toch merk ik dat de Tuono gewoon te bruut is hiervoor om echt lekker de 'motorloop/toerenbereik' te gebruiken. Het sturen is messcherp, het koppel is heerlijk, de grote klappen klinken fantastisch, maar de stappen zijn gewoon té groot en het kan al snel te onverantwoord worden.

Momenteel overweeg ik een Monster 1100 om 4 redenen:
- lager vermogen, grofweg 85/90pk achterwiel en 70/75Nm koppel (tov 128pk achterwiel en 90/95Nm koppel van mijn Tuono).
- heerlijk geluid, 90graden V-twin icm desmo + droge koppeling (I'm a sucker for that!)
- eveneens goed sturen/meer in de motor zitten (tov iets meer 'er boven op'-gevoel van de Tuono, ondanks lager stuur en diverse andere aanpassingen)
- de looks...


Dat jagen zul je zelf moeten af leren, ik heb ook de weg bewandeld! van hornet 600 >Street r >tuono 08> Tuono V4 R> fireblade circuit, oer tuono factory voor de straat. Gestopt met racen. Dus wat nu? hypermotard 1100 of 939, street R 765, super duke en supermoto 990, Dorsoduro 750. aprilia hart dus een tuono1100 rr is het geworden.
ik merkte alleen dat ik tijdens en na het racen niet meer zo hard hoef.
En op een supermoto achting ding ga je je eigen nog sneller misdragen.
mijn advies kopen wat je mooi vind, en lekker rijd en wat je ook nog is mooi vind klinken. Want op elke motor kun je hard gaan.
ik heb gekozen voor het V4 geluid, niks mooiers in mijn ogen.
Afgelopen zondagnacht een stukje gereden en wat klinkt ze toch mooi, maar wat kan ze toch hard.
Leuke route inderaad en je hebt helemaal gelijk dat het qua emotie ook goed moet zitten...niet alléén met verstand iets kopen. Maar mijn gevoel zegt wel écht onder de +- 100PK grens te blijven + een motor die wel wat koppel heeft. Ik merkte in de rit gisteren dat ik toch wel heel gedosseerd moet rijden omdat het anders wederom heel hard gaat, dat voelt toch wat gelimiteerd terwijl de het motorblok 'vraagt' om meer door de toeren te rijden.

Ik heb zelf 4 jaar een tuono gehad en heb nu een street uit 2012, geen spijt. Mijn ervaring, een super fiets die makkelijk rustig te toeren is, maar zeker een hooligan als je wil. Wheelies, kneedowns het gaat allemaal met gemak. Dus of je er ook echt rustiger van gaat rijden.... O-)
Thanks nog voor de feedback, qua looks vind ik de monster daar toch winnen en ik heb al eens op de street 675 gereden herinnerde ik me net (inmiddels 4 jaar terug ofzo) en zag in mijn notities (jaja) dat die toch het lekkerst rijdt in 'de aanvalspositie/op het gas'. Inderdaad goede vraag of ik dat nog wil. Misschien binnenkort maar eens een proefrij dagje/ochtendje versieren voor beide fietsen.
 
Ojah, dat die ouwe Appie nog hebt, geweldig!! Die verkochtheid aan de V-twin blijf ik ook hebben, zo gromt en stamp mijn Tuono echt verslavend geweldig. Ik neig nu toch wederom weer het meeste naar een Duc (al eerder een 916 en 748 gehad, die bleven vrij lang. En een Superduke 990, die kort gehad, ging te hard asociaal en andere fietsen zoals de Fazer1000/600, hornet, XJR1300 voor relatief korte tijd. Aan de 1 cilinders (duke 690/Yamaha WR450 hooligan bike) kon ik niet wennen, en een paralel twin zoals de TDM900 ging aardig maar niet wat ik zoek qua beleving).

Gisteren hebben we weer een leuk avondritje gemaakt, en we rijden toch het meeste in Nederland voor 70% op 50/60 kmh dijk/polder achtige wegen en 30% op 80kmh provinciale wegen. (Snelweg telt niet, is puur functioneel).

Gisteren was het een stuk rustiger en toch merk ik dat de Tuono gewoon te bruut is hiervoor om echt lekker de 'motorloop/toerenbereik' te gebruiken. Het sturen is messcherp, het koppel is heerlijk, de grote klappen klinken fantastisch, maar de stappen zijn gewoon té groot en het kan al snel te onverantwoord worden.

Momenteel overweeg ik een Monster 1100 om 4 redenen:
- lager vermogen, grofweg 85/90pk achterwiel en 70/75Nm koppel (tov 128pk achterwiel en 90/95Nm koppel van mijn Tuono).
- heerlijk geluid, 90graden V-twin icm desmo + droge koppeling (I'm a sucker for that!)
- eveneens goed sturen/meer in de motor zitten (tov iets meer 'er boven op'-gevoel van de Tuono, ondanks lager stuur en diverse andere aanpassingen)
- de looks...



Leuke route inderaad en je hebt helemaal gelijk dat het qua emotie ook goed moet zitten...niet alléén met verstand iets kopen. Maar mijn gevoel zegt wel écht onder de +- 100PK grens te blijven + een motor die wel wat koppel heeft. Ik merkte in de rit gisteren dat ik toch wel heel gedosseerd moet rijden omdat het anders wederom heel hard gaat, dat voelt toch wat gelimiteerd terwijl de het motorblok 'vraagt' om meer door de toeren te rijden.


Thanks nog voor de feedback, qua looks vind ik de monster daar toch winnen en ik heb al eens op de street 675 gereden herinnerde ik me net (inmiddels 4 jaar terug ofzo) en zag in mijn notities (jaja) dat die toch het lekkerst rijdt in 'de aanvalspositie/op het gas'. Inderdaad goede vraag of ik dat nog wil. Misschien binnenkort maar eens een proefrij dagje/ochtendje versieren voor beide fietsen.
denk dat je de keus al gemaakt hebt zo te lezen
 
goedemorgen mede Tuonoïsten,
ben al enkele jaren lid van dit forum, schrijf eigenlijk zelden, lees daaraan tegen alles.
Nu vraag ik naar jullie mening. Ik sta op het punt om een tuono factory uit 2017 van een particulier te kopen. Ziet er er goed uit, stukje op gereden en lijkt niks mis mee, maar het boekje "warrenty + service" heeft hij er niet bij. De motor heeft 8000km gelopen en is door de vorig eigenaar geïmporteerd uit België. Vinden jullie dit een dealbreaker of kan ik z'n boekje bij de dealer bestellen en mijn komende beurten erin laten zetten.
Gezien zijn 8000km had de motor toch nog niet zoveel beurten hoeven hebben.

Grt. Lex
Aprilia levert alleen een instructieboekje bij een nieuwe motor , onderhoud word geregistreerd bij de dealer.
 
Hoi iedereen, ik heb een vraagje.
Ik heb een gen1 tuono met radiale klauwen en goude oz wielen. Welke wielen van andere jaar tallen RSV of tuono passen op mijn fiets? Liefst plug and play, maar kleine aanpassing indien nodig is ook geen probleem.
Na wat zoekwerk op Google kwam ik er toch niet helemaal uit.

Mvg.
 
Ik kom weer terug van het RSV4 topic naar hier. 8 mei levering. :]
 

Bijlagen

  • tuono.jpg
    tuono.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 62
Hoi iedereen, ik heb een vraagje.
Ik heb een gen1 tuono met radiale klauwen en goude oz wielen. Welke wielen van andere jaar tallen RSV of tuono passen op mijn fiets? Liefst plug and play, maar kleine aanpassing indien nodig is ook geen probleem.
Na wat zoekwerk op Google kwam ik er toch niet helemaal uit.

Mvg.
Alle voorwielen vanaf 04, en ook de achterwiel na wat aanpassing. Deze waren iets met interne wielbussen inkorten en wat van de wiel hub afdraaien ging om 3 mm geloof ik. Sommige duwen ook de achter brug uit elkaar!

beste is bij gen1 bij de gen1 wielen te blijven dan hoef je alleen maar voor het voorwiel 2,5mm spacers te kopen om de Remschijven uit te vullen.
 
Heren, bij deze mijn nieuwe aanwinst, wat 'n fijne motor is dat. Heel anders dan m'n tuono gen2.
Even meteen een vraagje, (zal best al eerder gevraagd zijn) wat zijn de beste remblokken voor de voorkant. Ik rij sportief maar geen circuit.
Bekijk bijlage 1625950
Ik heb bij mij de OEM Brembo blokken erin zitten. Er is een terugroepactie op de blokken, je kan op basis van je kenteken nagaan of dat reeds is uitgevoerd voor jou motor. Anders even langs de dealer :)

Btw, goede keuze:
 

Bijlagen

  • 20210501_190232.jpg
    20210501_190232.jpg
    552,8 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mij de OEM Brembo blokken erin zitten. Er is een terugroepactie op de blokken, je kan op basis van je kenteken nagaan of dat reeds is uitgevoerd voor jou motor. Anders even langs de dealer :)

Btw, goede keuze:
Hoi, wat zijn dat voor valblokken, zijn dat R&G ? zijn die makkelijk te monteren.
 
Gisteren nog een hele mooie Tuono gespot bij de McDonalds thv Hillegom. Iemand van hier?
 
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee om kennis op te doen voordat ik een Tuono ging kopen. En ik heb veel aan die info gehad!

Maar het is gisteren gelukt. Een 2013 Tuono v4 met 9k op de klok van de eerste eigenaar. De rit naar huis van ruim een uur, ben ik bijna bevroren door de regen en kou maar die lach was niet van mijn gezicht te krijgen.

Vandaag even de boel goed poetsen en wassen. En wat puntjes naar eigen hand zetten.


IMG_20210502_125438.jpg
 
Hallo allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee om kennis op te doen voordat ik een Tuono ging kopen. En ik heb veel aan die info gehad!

Maar het is gisteren gelukt. Een 2013 Tuono v4 met 9k op de klok van de eerste eigenaar. De rit naar huis van ruim een uur, ben ik bijna bevroren door de regen en kou maar die lach was niet van mijn gezicht te krijgen.

Vandaag even de boel goed poetsen en wassen. En wat puntjes naar eigen hand zetten.


Bekijk bijlage 1627532
mooi , veel plezier met die Tuono
 
Terug
Bovenaan Onderaan