Tuono Bastards Deel 21

Beste Mensen,

Ik ben sinds kort in het bezit van een zumo 390. Nu wilde ik deze zo aansluiten op de bedrading dat hij met het contact aan, oplaad en met het contact uit, niet oplaad. Nu heb ik beide kabels richting de accu getrokken. Nu heb ik een soort kabeldiefje waarmee ik de draad simpel op de aanwezige bedrading kan aansluiten (zie foto). Echter weet ik niet op welke kabel ik deze nu het beste kan aansluiten. Er lopen nogal wat kabels bij de accu.

Wie kan mij vertellen van welke draad ik deze het beste kan aftappen?

Groet,
Marcel




Snel_connector_kabeldiefje_snap-on_aftap_quick_splice_1.52.5mm2_Blauw.jpg


Kabeldiefje weggooien, is troep.
Navigatie kun je het makkelijkste op het stadslicht aansluiten, gewoon de draden er rechtstreeks aan solderen of aanknijpen met een busje.
 
De Tuono staat op marktplaats. Om verschillende redenen zou ik graag een allroad willen aanschaffen. Cagiva gran canyon/navigator of een eerste type duc multi. Mochten jullie nog iemand weten die een betrouwbare Tuono met ervaring en leuke aanpassingen zoekt; let me know! Hopelijk vind ik er een nieuw baasje voor, zal wel iets lastiger worden met de km stand.
 
De Tuono staat op marktplaats. Om verschillende redenen zou ik graag een allroad willen aanschaffen. Cagiva gran canyon/navigator of een eerste type duc multi. Mochten jullie nog iemand weten die een betrouwbare Tuono met ervaring en leuke aanpassingen zoekt; let me know! Hopelijk vind ik er een nieuw baasje voor, zal wel iets lastiger worden met de km stand.

Ik vind 'm erg vet! En denk er stiekem wel eens aan om een gen1 tuono voor erbij te kopen.. Maar deze is nu helaas nog iets te vroeg. Net een verbouwing achter de rug dus geldkraan is ff dicht haha.
 
De Bikerrange is een ideaal plekje om te beginnen, alleen de toegangswegen waren een tijdje “under construction”.
 
Een vraagje: weet iemand hoeveel decibel een demper mag overschrijden in Duitsland bij geluidscontroles?

Ben namelijk van plan een (korte) Akrapovic bij Pajic te laten monteren (uiteraard met db killer en e-keur op de afdichtring) maar hoorde eens dat er bij een controle Max 3db overschreden mag worden van de maximale decibels die op het VIN plaatje staan..?
 

Bijlagen

  • 4318A685-D719-418A-B568-27045090C033.png
    4318A685-D719-418A-B568-27045090C033.png
    62 KB · Weergaven: 14
Een vraagje: weet iemand hoeveel decibel een demper mag overschrijden in Duitsland bij geluidscontroles?

Ben namelijk van plan een (korte) Akrapovic bij Pajic te laten monteren (uiteraard met db killer en e-keur op de afdichtring) maar hoorde eens dat er bij een controle Max 3db overschreden mag worden van de maximale decibels die op het VIN plaatje staan..?


Ik zou het niet weten, ben om eerlijk te zijn nooit uitgekomen bij een Db controle
 
Een vraagje: weet iemand hoeveel decibel een demper mag overschrijden in Duitsland bij geluidscontroles?

Ben namelijk van plan een (korte) Akrapovic bij Pajic te laten monteren (uiteraard met db killer en e-keur op de afdichtring) maar hoorde eens dat er bij een controle Max 3db overschreden mag worden van de maximale decibels die op het VIN plaatje staan..?

Ik weet het ook niet, maar ik vermoed dat je gewoon keihard de lul bent als ze je staande houden en daadwerkelijk gaan meten. Die agenten zien ook wel dat dat ding ingekort is en je E keuring dan dus helemaal niets meer waard is. Volgens mij is het aantal DB wat op het type plaatje van je motor staat gewoon de grens. Ga je daar overheen, dan heb je een probleem. Mijn ervaring in Duitsland is dat ze niet meten. Heb je geen db-killer? Dan boete en db-killer monteren. Geen db-killer killer? Motor laten staan en boete betalen. Wel db-killer en geen e-keur? Geen probleem (tot nu toe).

Verder hangt het er natuurlijk ook maar van af of je echt te veel geluid gaat maken. Voor de Akra heb je 2 link pijpen, 1 met katalysator en 1 zonder. Die met katalysator dempt natuurlijk nog iets, en ook dempt de Akra nog "redelijk" vergelijken met andere dempers die je voor de Tuono V4 kunt krijgen en die ook een e-keur hebben. De kans bestaat dus dat je dus niet eens boven de db grens uit komt. Ook hangt het af van de agent. Als je op safe wilt spelen, zorgt dat je niet boven die 93db (of wat was het voor onze V4's) uit komt.
 
@Daanzzzzz : bedankt voor je tips..

Ik wist eerlijk gezegd niet dat de Akrapovic ‘shorty’ (die nieuw verkrijgbaar is bij Pajic) al ingekort is..? Doen zij dit dan zelf? Dacht dat dit gewoon een (volledig legale) maar kortere variant was vd ‘standaard’ Akra hexagonal Carbon..

Overigens zou Pajic de benodigde linkpijp zelf met de hand maken, dus zonder katalysator....

Ik begreep dus wel al dat des te korter de einddemper des te harder het geluid... maar gezien ik altijd in Duitsland ga rijden blijft die db killer er toch wel altijd inzitten..

Wat betreft het aantal db’s; op mijn kenteken staat dat deze Tuono maar liefst 107db mag produceren...! Moet ook zeggen dat het geluid vd standaard demper ook heel mooi is, maar ik vind de looks van de korte Akra gewoon prachtig staan op de Tuono 2015...

Overigens las ik nog dat er bij een exacte db of geluidsmeting waarschijnlijk wél met 2 db overschreden zou mogen worden (in totaal dus 109db)....
 

Bijlagen

  • 9B47B99C-BBE2-4FE2-A5BD-0AA6BDA6E496.jpeg
    9B47B99C-BBE2-4FE2-A5BD-0AA6BDA6E496.jpeg
    122 KB · Weergaven: 14
Volgens mij krijgt een uitlaat een e-keur specifiek voor een model motor en mag deze zodoende niet de maximale grens op het goedkeuringsplaatje overschrijden.

Gebeurt dit wel, dan kan dit een boete opleveren.
 
Ben al een paar keer met een herrie pijp naar Duitsland/Luxemburg geweest. Nog nooit controle gezien. Iedereen doet er paniekerig over terwijl Nederland zeer streng is met db overschrijding en de boetes hier hoger liggen dan in Duitsland. Het minste is dat je de fiets moet laten staan maar ook hier in Nederland vorden ze je kenteken bewijs in. Zolang je niet als een rossi wannabee aandacht trekt valt het wel mee. Ik heb overigens een laser duotech met aangepaste killer op mijn gen1
 
Ben al een paar keer met een herrie pijp naar Duitsland/Luxemburg geweest. Nog nooit controle gezien. Iedereen doet er paniekerig over terwijl Nederland zeer streng is met db overschrijding en de boetes hier hoger liggen dan in Duitsland. Het minste is dat je de fiets moet laten staan maar ook hier in Nederland vorden ze je kenteken bewijs in. Zolang je niet als een rossi wannabee aandacht trekt valt het wel mee. Ik heb overigens een laser duotech met aangepaste killer op mijn gen1
:^ Ooit een keer met een snelheidscontrole staandegehouden (boete) en toen keken ze ook naar de uitlaat. Had toen ook een duotech met sport insert. Ze keken of er een db-killer inzat, meer niet.
Later met de Tuono ook een keer aan de kant gezet door een undercover motor, die keek niet eens naar de uitlaat. Ik heb nu een akra (zonder e-keur) met aangepast db-killer.
Dus zelfs als je per ongeluk de aandacht trekt valt het wel mee.
 
Beste Tuono gen2 rijders, heeft iemand van jullie recente ervaringen met het C-bow systeem van Hepco&Becker op de gen2 Tuono?
Ben mogelijk voornemens dit systeem volgend jaar te gaan gebruiken voor een lange trip en ben benieuwd naar ervaringen vwb gebruikgemak, stabiliteit, ruimte in tas/koffer enzo meer.
Hoor er graag wat over.
 
Net eens op het VIN plaatje gekeken...

Staat dus op
107 db (A) 5500 min-1 (129kw)
98 db (A) 3750 min-1 (78kw)

Zal wel een domme vraag zijn.. maar betekent dit dat de motor Max 107db mag produceren bij 5500d touren ?
 

Bijlagen

  • B7165B67-3338-4D83-B783-AA8C7FE391E1.jpeg
    B7165B67-3338-4D83-B783-AA8C7FE391E1.jpeg
    103,9 KB · Weergaven: 10
Nu we het toch over dempers Hebben. Is het bij het hervullen van de dempers nu zo, dat de hoeveelheid er echt toe doet? Ik bedoel ik vul hem met: zeg 200 gram (getal is fictief) en ik krijg er toch 250 gram in gepropt dat hij dan nog stiller wordt? Of draait het er gewoon om dat de aanwezige ruimte gevuld is en hierbij voldoende is?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan