Tuono Bastards Deel 21

Heren,
Even voorstellen, ik ben Lex rij al heel wat jaartjes motor en al 20 jaar 2-cilinder eerst een TL1000 en nu 3 jaar een Tuono factory van 2009.
Nu ben ik een aantal weken geleden op m'n gezicht gegaan, niet hard maar wel wat schade ( Carboon delen😣) . Maar ook de radiateur lekt wat. Nu mijn vraag is deze gemakkelijk te repareren en als ik er een tweedehands kan kopen is die van een rsv hetzelfde?

Of koop een aftermarket set. Zelf ooit bij mijn gen1 gedaan toen de een van de radiateuren lekte.
Super! Minder dan de helft van de kosten van origineel en werkte echt perfect.
 
Gewoon zomaar een aardig kiekje.
DSC_9067.JPG
 
Goedenavond dames en heren!

Mijn zadel is pas geleden kapot gegaan. Getracht om hem zelf te maken, maar dit was geen succes :-(
Nou de vraag aan jullie:
Heeft iemand nog een zadel over die hij of zij wil verkopen aan mij?
Ik heb een tuono uit 2005 en de originele productcode van dit zadel is: DIS E104723
Mocht je iets in de aanbieding hebben dan hoor ik het heel graag!!!

RN motoren in sint nicolaasga heeft ook mooie zadeldekjes te koop met een mooi Italiaans biesje erin, wat ze kosten weet ik niet maar ze wel mooi!
 
Inmiddels de 20000 km voorbij, nog steeds probleemloos en iedere rit is weer aanleiding voor een big smile. *D
Grote beurt bracht niks spannends aan het licht, wat opviel was dat klepspeling, op alle kleppen "spot-on" waren. :} Niks aan hoeven stellen dus, echter gezien de niet originele siliconenpakking op de kritische plaatsen van de kleppdekselpakkingen is hij blijkbaar tijdens z'n voormalige "leven" als demobrommer in Duitsland al eens onder handen genomen, mogelijk met een klepstelbeurt erbij?
Hoe dan ook, ding doet het perfect en in tegenstelling tot vorige(RSV4) Prillers is dit géén zuipschuit. *O**O**O*
Gematigd woon-werkverkeer leverde recent zelfs een laagterecord van 1 op 18,4 op. Ongekend dus, lang leve de cruise-control.
Blijft nog wel ff dit brommertje. :t

Volgende week weer de "winterzolen" er onder schroeven, huidige SC's SP vinden temperaturen onder de 10 graden NIET leuk. :XB|
 

Bijlagen

  • Winterklaar (1).jpg
    Winterklaar (1).jpg
    1,1 MB · Weergaven: 53
Inmiddels de 20000 km voorbij, nog steeds probleemloos en iedere rit is weer aanleiding voor een big smile. *D
Grote beurt bracht niks spannends aan het licht, wat opviel was dat klepspeling, op alle kleppen "spot-on" waren. :} Niks aan hoeven stellen dus, echter gezien de niet originele siliconenpakking op de kritische plaatsen van de kleppdekselpakkingen is hij blijkbaar tijdens z'n voormalige "leven" als demobrommer in Duitsland al eens onder handen genomen, mogelijk met een klepstelbeurt erbij?
Hoe dan ook, ding doet het perfect en in tegenstelling tot vorige(RSV4) Prillers is dit géén zuipschuit. *O**O**O*
Gematigd woon-werkverkeer leverde recent zelfs een laagterecord van 1 op 18,4 op. Ongekend dus, lang leve de cruise-control.
Blijft nog wel ff dit brommertje. :t

Volgende week weer de "winterzolen" er onder schroeven, huidige SC's SP vinden temperaturen onder de 10 graden NIET leuk. :XB|

Klinkt goed die onderhoudsbeurt / staat vd kleppen bij stellen 👍

Ben ook mega tevreden over de mijne 👌
 
Zo te lezen zijn de 1100 blokken dus nog beter en zijn ze ook nog is zuiniger geworden.

Lijkt het wel op ja.. ik ben tot nu toe super content 👍

Merk wel dat er nog niet zoveel 1100 modellen verkocht zijn of beter gezegd hier actief zijn..

In Duitsland kom ik ze echter veel meer tegen.. veel Duitsers houden volgens mij wel van Aprilia
 
Lijkt het wel op ja.. ik ben tot nu toe super content 👍

Merk wel dat er nog niet zoveel 1100 modellen verkocht zijn of beter gezegd hier actief zijn..

In Duitsland kom ik ze echter veel meer tegen.. veel Duitsers houden volgens mij wel van Aprilia

Je koopt ze ook niet voor een appel en een ei. Ik ben al blij dat ik V4 1000 van een paar jaar oud in m'n schuurtje heb staan ;)
Zouden prijzen in Duitsland net als in Belgie ook lager liggen voor aanschaf van een nieuwe motor?
 
Je koopt ze ook niet voor een appel en een ei. Ik ben al blij dat ik V4 1000 van een paar jaar oud in m'n schuurtje heb staan ;)
Zouden prijzen in Duitsland net als in Belgie ook lager liggen voor aanschaf van een nieuwe motor?

Nou, in België zijn ze idd iets goekoper, maar blijkt in Dui niet echt zo te zijn..

Toen ik op zoek was naar een 1100 wilde ik er eerst een invoeren uit Duitsland, maar via auto/motoscout (en soortgelijke sites) zag ik dat er bijna geen verschil zat in de prijzen.. zéker niet na de invoerbelastingen/heffingen die zouden volgen..

Ik heb uiteindelijk voor een mooie prijs v €12.750 een 2015 1100’er gekocht via Motoport.. met nog een motorjas erbij..

Maar blijft natuurlijk wel een hoop geld..

Overigens zijn de KTM’s (die ik toch wat meer zie rijden) net zo duur of zelfs duurder of niet?
 
De V4's hebben gewoon nog steeds een slechte naam en hier in NL doet Aprilia er niks aan om die naam te zuiveren. Je moet goed zoeken en geluk hebben om ergens op een demo te kunnen rijden. Ook wel eens met Roké over gehad (die nu geen officieel Aprilia dealer meer zijn, vanwege slechte relatie tussen Aprilia en haar dealers). Dan verkoop je ze ook niet..

Als je Ducati ziet daar integen die hebben hele roadshows om hun producten te showen en mensen te laten proberen.

Ik zou graag een 1100 Tuono V4 kopen, maar ligt boven mijn budget, zeker omdat ik mijn RSV1000R (voorlopig) nog niet weg wil doen.
 
Ja dat is echt zo jammer, al schijnt het nu al wel wat beter te zijn!
Maar weet van een maatje dat het bij Ducati ook niet alles is! Maar daar is het wel nog altijd beter:')
 
De V4's hebben gewoon nog steeds een slechte naam en hier in NL doet Aprilia er niks aan om die naam te zuiveren. Je moet goed zoeken en geluk hebben om ergens op een demo te kunnen rijden. Ook wel eens met Roké over gehad (die nu geen officieel Aprilia dealer meer zijn, vanwege slechte relatie tussen Aprilia en haar dealers). Dan verkoop je ze ook niet..

Als je Ducati ziet daar integen die hebben hele roadshows om hun producten te showen en mensen te laten proberen.

Ik zou graag een 1100 Tuono V4 kopen, maar ligt boven mijn budget, zeker omdat ik mijn RSV1000R (voorlopig) nog niet weg wil doen.

Echt jammer... temeer omdat in de meeste reviews / testen bij de naked bikes de Tuono met vlag en wimpel de beste koop blijkt te zijn qua Fun en prestaties..

Toen ik een proefrit mocht maken bij Motoport was ik gelijk verkocht!
Maar ja, als er geen model is om op of mee te kunnen testen verkoop je ze niet nee
 
Echt jammer... temeer omdat in de meeste reviews / testen bij de naked bikes de Tuono met vlag en wimpel de beste koop blijkt te zijn qua Fun en prestaties..

Toen ik een proefrit mocht maken bij Motoport was ik gelijk verkocht!
Maar ja, als er geen model is om op of mee te kunnen testen verkoop je ze niet nee

Voor aanschaf van mijn V4 1000 kon ik bij NIWA een proefrit maken op een demo KTM superduke maar van de V4 1100 was geen demo. Ik heb toen de proefrit gemaakt op m'n huidige V4 1000. Ik was ook snel verkocht. Vond het gevoel op de Aprilia veel vetter dan op de KTM. Omdat ik veel te ver van een aprilia dealer woon heb ik er toen vanaf gezien om een nieuwe aan te schaffen. Uiteraard speelde de nieuwprijs daar ook wel in mee.
 
Voor aanschaf van mijn V4 1000 kon ik bij NIWA een proefrit maken op een demo KTM superduke maar van de V4 1100 was geen demo. Ik heb toen de proefrit gemaakt op m'n huidige V4 1000. Ik was ook snel verkocht. Vond het gevoel op de Aprilia veel vetter dan op de KTM. Omdat ik veel te ver van een aprilia dealer woon heb ik er toen vanaf gezien om een nieuwe aan te schaffen. Uiteraard speelde de nieuwprijs daar ook wel in mee.

Deel je mening ja...

Wellicht verstandig voor Aprilia/Piaggio om eens een Noord-Europeaan als CEO aan te stellen die weten hoe ze een merk moeten organiseren.... dan zou Aprilia echt gewaarborgd zijn/blijven voor de langere termijn..
 
Toch is het wel gek, want blijkbaar lukt het in andere landen wel beter om het op poten te krijgen. O.a. in UK, Duitsland en USA zie je echt heel veel meer Aprilia's.

Al blijf je wel commentaar lezen op hoe de service is in geval van garantie kwesties etc.
 
Toch is het wel gek, want blijkbaar lukt het in andere landen wel beter om het op poten te krijgen. O.a. in UK, Duitsland en USA zie je echt heel veel meer Aprilia's.

Al blijf je wel commentaar lezen op hoe de service is in geval van garantie kwesties etc.

Volgens mijn Aprilia dealer (Nyssen Tongeren Aprilia) is dat momenteel niet meer zo en gaat het bestellen ‘via Duitsland’ ipv rechtstreeks via Piaggio / NL...

Maar ik weet niet exact hoe de vork in de steel zit...

Rij nu 13 jaar Aprilia en heb alleen bij mijn eerste RSV1000R een recall actie gehad voor mijn aluminium brugframe.. was netjes en relatief snel gefixt.. heb dus nooit echt andere onderdelen nodig gehad...

RSVR1000R - 2004

TUONO 1000-R - 2006
 

Bijlagen

  • 47F58395-2D1B-411D-B5AA-96E6B458D9CC.png
    47F58395-2D1B-411D-B5AA-96E6B458D9CC.png
    189,5 KB · Weergaven: 20
  • 3E067EC9-42D3-45B4-A266-2FBD75AF370A.png
    3E067EC9-42D3-45B4-A266-2FBD75AF370A.png
    206,5 KB · Weergaven: 21
  • 95A86B43-A9C2-438D-9D11-E33EABBDA745.png
    95A86B43-A9C2-438D-9D11-E33EABBDA745.png
    290,6 KB · Weergaven: 25
  • 857A3FA2-E726-452D-9656-3314D8E15B8E.png
    857A3FA2-E726-452D-9656-3314D8E15B8E.png
    264,8 KB · Weergaven: 24
  • DF4B520A-8620-487A-8ACE-BED8BEECD350.png
    DF4B520A-8620-487A-8ACE-BED8BEECD350.png
    312,5 KB · Weergaven: 24
Volgens mijn Aprilia dealer (Nyssen Tongeren Aprilia) is dat momenteel niet meer zo en gaat het bestellen ‘via Duitsland’ ipv rechtstreeks via Piaggio / NL...

Maar ik weet niet exact hoe de vork in de steel zit...

Rij nu 13 jaar Aprilia en heb alleen bij mijn eerste RSV1000R een recall actie gehad voor mijn aluminium brugframe.. was netjes en relatief snel gefixt.. heb dus nooit echt andere onderdelen nodig gehad...

RSVR1000R - 2004

TUONO 1000-R - 2006

Steker nog, ik heb vorig jaar mijn brug nog laten vervangen onder de recall. Dus wat dat betreft zat het inderdaad goed. Maar je hoort helaas ook andere verhalen.
Mooie bikes!

Hoe vind je de Tuono tov de RSVR?
Ik heb zelf wel een Gen1 Tuono gehad, wat ik echt een geweldig apparaat vond! De gen1 RSV Mille ook gereden en ook die vond ik geweldig, maar de RSVR is tov de Mille wel wat lichter en stuurt wat strakker.
 
Steker nog, ik heb vorig jaar mijn brug nog laten vervangen onder de recall. Dus wat dat betreft zat het inderdaad goed. Maar je hoort helaas ook andere verhalen.
Mooie bikes!

Hoe vind je de Tuono tov de RSVR?
Ik heb zelf wel een Gen1 Tuono gehad, wat ik echt een geweldig apparaat vond! De gen1 RSV Mille ook gereden en ook die vond ik geweldig, maar de RSVR is tov de Mille wel wat lichter en stuurt wat strakker.

Nou... netjes dat die recall dan nog steeds blijft gelden... modellen V2 vd RSV eindigden toch zeker 10 jr geleden...

Ja sluit me direct aan bij jouw mening betreffende de verschillen tussen RSV en Tuono.. ik vond en vind de RSV optisch een vd mooiste motoren ever.. alleen ietwat zwaarder en vooral een erg sportieve houding..

Na een testrit op een Tuono merkte ik dat de houding een stuk relaxter was en de beleving net zo mooi... ook (bijna) net zoveel power...

En omdat ik vooral zo’n 10 jr geleden geregeld op motorvakantie richting Z Europa ging was die relaxtere zithouding echt wel een extra...

Met mijn 38 jaar nu is de Tuono 1100 echt een geweldig apparaat en heb ik na een 400 km te rijden nog steeds geen last v mijn rug/benen/knieën ondanks Mn 1,83
 
Afgelopen weekend een vervanger voor mn 1e gen Tuono gekocht , een 2e gen Tuono uit 2006 met een km.stand van 16000 en volledig Akrapovic uitlaatsysteem en wordt volgend weekend afgeleverd*O**O**O*

Tijdens de proefrit viel het wel op dat het nieuwere type makkelijker in zn "vrij" te krijgen was :}.
Maar was wel een stukje tammer dan het 1e type wat ik dan wel weer ga missen.

Nu had ik begrepen van diversen andere dat de dynamo (500watt) niet het sterkste punt is en deze vervangen of opnieuw gewikkeld dient te worden
voor een 370watt exemplaar.

Mijn vraag is : - na het vervangen van de dynamo voor een 370watt exemplaar dient dan ook gelijk de spanningsregelaar vervangen te worden ?
Zo ja welk type wordt dan aangeraden voor een betere koeling ?

En zijn er nog meer euvels welke ik op voorhand kan verhelpen ?
 
Afgelopen weekend een vervanger voor mn 1e gen Tuono gekocht , een 2e gen Tuono uit 2006 met een km.stand van 16000 en volledig Akrapovic uitlaatsysteem en wordt volgend weekend afgeleverd*O**O**O*

Tijdens de proefrit viel het wel op dat het nieuwere type makkelijker in zn "vrij" te krijgen was :}.
Maar was wel een stukje tammer dan het 1e type wat ik dan wel weer ga missen.

Nu had ik begrepen van diversen andere dat de dynamo (500watt) niet het sterkste punt is en deze vervangen of opnieuw gewikkeld dient te worden
voor een 370watt exemplaar.

Mijn vraag is : - na het vervangen van de dynamo voor een 370watt exemplaar dient dan ook gelijk de spanningsregelaar vervangen te worden ?
Zo ja welk type wordt dan aangeraden voor een betere koeling ?

En zijn er nog meer euvels welke ik op voorhand kan verhelpen ?

Allereerst gefeliciteerd. Ik vond mijn 06 juist kut in zijn vrij gaan maar dat ligt aan je referentiekader. ;)

De dynamo is sowieso al 370 watt. Het vliegwiel van jouw type is 500 watt. Die levert dus teveel spanning waardoor er grote kans is dat je dynamo en/of je spanningsregelaar door fikt, vaak inclusief stekkers. Dit probleem kun je uitstellen door een oliekoelsysteem of een sterker omwikkelde dynamo te plaatsen en (grotendeels) oplossen door je vliegwiel te vervangen door een die 370w levert, loopt wel leuk in de kosten (800-1000 euro). Aprilia heeft dit probleem ook onderkend en vanaf halverwege 2008 zit er een goed vliegwiel in de Tuono. Meer info vind je op diverse internationale Aprilia fora.

Kort gezegd, je dynamo hoef je niet te vervangen en lost niks op.
 
Nou... netjes dat die recall dan nog steeds blijft gelden... modellen V2 vd RSV eindigden toch zeker 10 jr geleden...

Ja sluit me direct aan bij jouw mening betreffende de verschillen tussen RSV en Tuono.. ik vond en vind de RSV optisch een vd mooiste motoren ever.. alleen ietwat zwaarder en vooral een erg sportieve houding..

Na een testrit op een Tuono merkte ik dat de houding een stuk relaxter was en de beleving net zo mooi... ook (bijna) net zoveel power...

En omdat ik vooral zo’n 10 jr geleden geregeld op motorvakantie richting Z Europa ging was die relaxtere zithouding echt wel een extra...

Met mijn 38 jaar nu is de Tuono 1100 echt een geweldig apparaat en heb ik na een 400 km te rijden nog steeds geen last v mijn rug/benen/knieën ondanks Mn 1,83

Ik ben 1,90 en dan is de zit van de RSVR idd wel vrij extreem. Stepjes zitten hoog en stuur zit ver naar voren. Ik rijd ook regelmatig op een 1098s en die voelt als een toermotor als ik daar op rijdt (wat je niet zou verwachten). Desalniettemin doe ik zo 1500km in een weekend zonder enige problemen, zolang het maar niet langzaam kachelen is dan is het goed vol te houden :-)

Een Tuono is wat dat betreft qua rijden wel een goeie optie, heb op meerdere nakeds gereden en zeker de oudere modellen zijn eigenlijk altijd te slecht afgeveerd, matige remmen en een zwabber frame. Dat alles heb je met een Tuono niet.
 
Allereerst gefeliciteerd. Ik vond mijn 06 juist kut in zijn vrij gaan maar dat ligt aan je referentiekader. ;)

De dynamo is sowieso al 370 watt. Het vliegwiel van jouw type is 500 watt. Die levert dus teveel spanning waardoor er grote kans is dat je dynamo en/of je spanningsregelaar door fikt, vaak inclusief stekkers. Dit probleem kun je uitstellen door een oliekoelsysteem of een sterker omwikkelde dynamo te plaatsen en (grotendeels) oplossen door je vliegwiel te vervangen door een die 370w levert, loopt wel leuk in de kosten (800-1000 euro). Aprilia heeft dit probleem ook onderkend en vanaf halverwege 2008 zit er een goed vliegwiel in de Tuono. Meer info vind je op diverse internationale Aprilia fora.

Kort gezegd, je dynamo hoef je niet te vervangen en lost niks op.

Misschien een domme vraag maar is het probleem met de dynamo op te lossen door een Mosfet spanningsregelaar te monteren samen met het door solderen van de verbinding tussen de dynamo en spanningsregelaar ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan