Tuono Bastards Deel 21

Servior wikkelt met een ander patroon en dikkere draden, is zeker geen pleister plakken.
Jawel, dit is een pleister plakken. Maar iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij denkt wat het beste is voor de motor.
Je kunt herwikkelen wat je wilt. Het vliegwiel is het probleem. Die produceert te veel stroom wat ervoor zorgt dat de stator gaat doorbranden.

Ik heb zaken gedaan met de Oostenrijker. Lees enkele pagina's terug. Hij draait niet af maar hij doet dat met hitte. Vraag me niet hoe want dat is zijn specialiteit. Maar een bewerkt v2 vliegwiel zorgt ervoor dat de stator niet meer doorbrand.
Bwj 2008 en hoger heeft al een 370w vliegwiel erin zitten ipv van 500W.

Ik ben van mening dat 300 euro niet te veel is. Sta eens ergens stil tijdens je motorvakantie. Dan komen nog kosten erbij voor af te slepen, wellicht, als je dat meteen wilt, een garage die aan je motor sleutelt en tot de ontdekking komt dat het je stator is en dat niet kunnen oplossen en dan nog eens zorgen dat je motor thuis komt. Ben je duurder uit dan 300 euro. Maar hey, ieder zijn ding!

Dat is de beste oplossing, maar ook de duurste, als er al geen of niet weer :+ een terugroepactie loopt.
Servior wikkelt met een ander patroon en dikkere draden, is zeker geen pleister plakken.

Verder lees ik in het topic ook iets over een Oostenrijker, monteur geweest bij Rotax, die heeft een oplossing ontwikkeld voor de V-2,
het komt er op neer dat het vliegwiel dmv afdraaien?? een deel van het magnetisme wordt weggenomen.
Maar persoonlijk vind ik dit een soort van wazig verhaal, ik heb daar verder ook nooit wat van gelezen.
Zelfs niet op dat AF-1 forum, daar in tegen wel iets over een soort sproeier die extra olie over de stator sproeit om
deze beter of extra te koelen. Deze sproeier wordt dan ipv de dop die met imbus 14 vastzit geplaatst

Wat betreft het uitfikken van de stator, hoe het met de stekker zit bij de V-4 modellen weet ik niet, maar
ik ben er van overtuigd dat als daar een slechte verbinding in zit de boel op termijn fout gaat.
Ook een minder wordende accu kan op termijn de stator vermoorden.
In principe heeft een motofiets een kut systeem ( de meeste merken) ze leveren altijd het volle vermogen en dat moet ergens heen als de accu vol is.
De systemen zoals in een auto, en sommige motormerken, doen het anders. Als de accu vol geladen is wordt de spanning die het magnetisch veld opwekt wordt minder en de laadstroom neemt dan af, zodat de boel (veeeeeel langer) heel blijft.
Die Oostenrijker demagnetiseert d.m.v. verhitting. Is te benaderen via het apriliaforum.com of enkele Facebook groepen. Wat ik gelezen heb is er nog niemand geweest die na deze aanpassing nog problemen heeft gehad. Ik heb mij voorgenomen om, zodra de mijne doorfikt, hem daar naar toe te sturen. Kosten waren volgens mij rond de 100 euro wat ik zo zag.

Kosten waren volgens mij rond de 100 euro wat ik zo zag.
Das niet waar. Kost €150,-
Heb zelf zaken met hem gedaan op mijn vorige v2 factory. Komt alleen nog geld bij voor een nieuwe pakking en verzendkosten.
Ik heb mij voorgenomen om, zodra de mijne doorfikt
Waarom dan pas? Extra geld uitgeven voor een nieuwe stator? Is in mijn optiek onnodig! Open draaien die handel en laten aanpassen. Als je stator nog goed is, spaart je dat weer geld.

Das niet waar. Kost €150,-
Heb zelf zaken met hem gedaan op mijn vorige v2 factory. Komt alleen nog geld bij voor een nieuwe pakking en verzendkosten.

Waarom dan pas? Extra geld uitgeven voor een nieuwe stator? Is in mijn optiek onnodig! Open draaien die handel en laten aanpassen. Als je stator nog goed is, spaart je dat weer geld.
Bedrag was wat mij zo nog bij stond gelezen te hebben, is in ieder geval geen aderlating.
Snap je punt, maar weet momenteel niet wat er in zit. Heb geen historie bij de motor. Misschien is het vliegwiel al een keer daar geweest of vervangen door het gemodificeerde model.

Welk bouwjaar is je motor?
Zie hieronder een foto van de verschillende vliegwielen. Aan de code kun je zien welke je hebt.

Bijlagen

• Messenger_creation_7132092143544112885.jpeg
    Messenger_creation_7132092143544112885.jpeg
    264,8 KB · Weergaven: 0
Bouwjaar is 2007, dus in principe het slechte type.
Dat hoeft niet, er liep toen een coulance regeling.

Verder maakt het mij niet uit maar de stator en het vliegwiel werden toen samen als set vervangen.
Logischerwijs doe je met de behandeling van die Oostenrijker maar de helft.
Dat er geen een daarna kapot gegaan zou zijn zegt ook niks, er zijn er zat die rijden 5K per jaar.
Gemiddeld duurt het dan 4-5 jaar voor je er wat van hoort.
En meestal heeft de fiets dan allang een nieuwe eigenaar.

Kortom, ik ben nogal sceptisch over het verhaal van de Oostenrijker.

Vanaf 2008 zit het lagere wattage vliegwiel erin.
Iedereen mag denken over het werk over de Oostenrijker. Ik kan alleen maar zeggen dat er verhalen op de forums te lezen dat ze na de modificatie van de Oostenrijker geen doorgebrande stators meer ervaren.

Jawel, dit is een pleister plakken. Maar iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij denkt wat het beste is voor de motor.
Je kunt herwikkelen wat je wilt. Het vliegwiel is het probleem. Die produceert te veel stroom wat ervoor zorgt dat de stator gaat doorbranden.
Sorry hoor maar ik kan niet nalaten toch even hier op te reageren, ook ik ben en was een tevreden servior klant, overgewikkeld en nooit geen problemen meer gehad.

Wat betreft je opmerking over het vliegwiel is natuurlijk niet waar, als dat zo was kan je de spoel wel weglaten toch, de spoelen produceren een spanning opgewekt door het magnetischveld van het vliegwiel.

a. er wordt geen stroom geproduceert maar spanning, of beter gezegt vermogen.
b. de combinatie van vliegwiel en dynamo heeft te veel vermogen en veroozaakt het probleem. (te veel vermogen wordt weer afgefakkeld naar aarde en dat sloopt je spoelen op den duur, aangezien de dikte van de wikkelingen de maximale stroom door die draad bepalen) dus zou je kunnen stellen dat de draad te dun is.
c. Dikkere en dus ook minder wikkelingen is wel degelijk een oplossing en de praktijk laat dat ook zien, als ik met goed kan herrineren gaf Servior zelfs aan dat bij problemen het gratis wordt gefixet.

Kortom ja een ander vliegwiel lost het op, maar de Servior oplossing werkt ook en is zeker geen pleister plakken.

Sorry hoor maar ik kan niet nalaten toch even hier op te reageren, ook ik ben en was een tevreden servior klant, overgewikkeld en nooit geen problemen meer gehad.

Wat betreft je opmerking over het vliegwiel is natuurlijk niet waar, als dat zo was kan je de spoel wel weglaten toch, de spoelen produceren een spanning opgewekt door het magnetischveld van het vliegwiel.

b. de combinatie van vliegwiel en dynamo heeft te veel vermogen en veroozaakt het probleem. (te veel vermogen wordt weer afgefakkeld naar aarde en dat sloopt je spoelen op den duur, aangezien de dikte van de wikkelingen de maximale stroom door die draad bepalen) dus zou je kunnen stellen dat de draad te dun is.
c. Dikkere en dus ook minder wikkelingen is wel degelijk een oplossing en de praktijk laat dat ook zien, als ik met goed kan herrineren gaf Servior zelfs aan dat bij problemen het gratis wordt gefixet.

Kortom ja een ander vliegwiel lost het op, maar de Servior oplossing werkt ook en is zeker geen pleister plakken.
Zoek maar eens contact met Dominik Schmidtgrabner. Beste man werkt bij rotax.

Dus jij vermoed dat dit voordeliger is dan een set van boven de 300 euro?
Opnieuw wikkelen bedoel je?
Ik heb heb nieuw gewikkelde stator voor mijn V-2 liggen, overgenomen van een medeforumlid, dat koste in 2019 €175,-
Volgens mij koste een originele Aprilia stator+ vliegwiel van 370W na de coulanceregeling rond de €900,-
Dat ze bij Aprilia weer zo'n achterlijke fout maken blijft me wel verbazen.

Mooie en juiste uitleg :t

Er is een lijst met motornummers waaraan je kan zien of je een 370 dynamo hebt, of niet.
Als je geluk hebt zit je net aan de goed kant van het omslagpunt, of als je de fiets 2ehands hebt gekocht is
deze misschien al vervangen.
Klopt, de zo genoemde 2007.5 had de fix al vanuit de fabriek en dat was weer af te lezen aan het motorblok, als ik me goed kan herrineren was die info weer te vinden op het amerikaanse forum, ApriliaForum - Front Page maar ik ben er nooit helemaal uit gekomen wat ik had.
Dat was dan ook weer niet echt belangrijk stator was toch al stuk.

@Robbb86 Zal best een aardige man zijn maar ook hij weet het niet beter als de natuurkundige wetten die nu eenmaal bepalen hoe een elektron zich gedraagd als hij zich vooruit beweegt in een geleider.
Cheers

Goedemorgen! Na veel plezier met mijn Tuono uit 2007 rond te hebben gereden bleek de motor niet meer te willen starten. Euro 95 ethanol, een warme zomer in combinatie met een niet functionerende ontluchting resulteerde in een beschadigde en opgezwollen tank.

Na alle troep uit de brandstofpomp te hebben gehaald, nieuwe filters en benzine weer opgestart. Merkte dat de motor niet helemaal lekker liep dus nieuwe bougies en gesynchroniseerd en loopt nu lekker door onder last!

Helaas wel nog een vervelend symptoom: als ik plus minus 1 minuut met 3000rpm continue rijd dan begint de motor ineens te haperen. Alsof er geen ontsteking of brandstof is in 1 cilinder. Heeft een van jullie dit mee gemaakt en wat kan de mogelijke oplossing zijn?

Bijlagen

• 20240418_145128.jpg
    20240418_145128.jpg
    283,2 KB · Weergaven: 0
De mijne (2006) loopt ook niet helemaal lekker tussen 3-4000 toeren.
Beetje haperen/stotteren/reutelen.

Ik wilde nog eens gaan kijken of er iets aan te doen is. Even alle standaard dingen nalopen (verse filters, vloeistoffen, bougies, kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren enzovoorts) is mijn plan, maar ik ben bang dat het daarmee niet over gaat, want eigenlijk loopt hij verder gewoon prima.

Volgens een collega (20 jaar motor monteur ervaring) schijnt een emissie dingetje te zijn, dat hij in die regio gewoon verschrikkelijk arm loopt vanaf de fabriek en daarom reutelt. 'Mapping 2' laten activeren bij een Aprilia dealer schijnt het te verhelpen.

Je verhaal klopt redelijk, echter is minder wikkelingen niet per definitie een goede oplossing. Ja, er wordt minder vermogen gegenereerd, maar ook minder spanning opgewekt. Het zou zomaar kunnen zijn dat hij dan stationair of op lagere toerentallen niet of nauwelijks meer bijlaad. Of dat in de praltijk een probleem is lijkt me niet, aangezien je niet continu stationair of op lage toerentallen rond rijd.

Er is een lijst met motornummers waaraan je kan zien of je een 370 dynamo hebt, of niet.
Als je geluk hebt zit je net aan de goed kant van het omslagpunt, of als je de fiets 2ehands hebt gekocht is
deze misschien al vervangen.
Heb ik al eens gecheckt, is inderdaad niet met de gemodificeerde afgeleverd. Motor heeft volgens de RDW al wel 10 eerdere eigenaren gehad, dus lastig te achterhalen wat er allemaal aan gedaan is in die 17 jaar.

Ik wilde nog eens gaan kijken of er iets aan te doen is. Even alle standaard dingen nalopen (verse filters, vloeistoffen, bougies, kleppen stellen, gaskleppen synchroniseren enzovoorts) is mijn plan, maar ik ben bang dat het daarmee niet over gaat, want eigenlijk loopt hij verder gewoon prima.

Volgens een collega (20 jaar motor monteur ervaring) schijnt een emissie dingetje te zijn, dat hij in die regio gewoon verschrikkelijk arm loopt vanaf de fabriek en daarom reutelt. 'Mapping 2' laten activeren bij een Aprilia dealer schijnt het te verhelpen.
Onderin wat rauw lopen is normaal, het is echt alsof alle kracht ineens weg is en daarna meteen weer terug komt. Niet echt lekker als je 60 tuft op een dijkje.

Kunnen het de injectoren zijn die niet 100% schoon zijn? Zitten er nog andere filters of drukregelaren in het benzine cirquit die verstopt kunnen raken?

Opnieuw wikkelen bedoel je?
Ik heb heb nieuw gewikkelde stator voor mijn V-2 liggen, overgenomen van een medeforumlid, dat koste in 2019 €175,-
Volgens mij koste een originele Aprilia stator+ vliegwiel van 370W na de coulanceregeling rond de €900,-
Dat ze bij Aprilia weer zo'n achterlijke fout maken blijft me wel verbazen.
Als ze 900 euro durven te vragen voor dat spul snap ik het wel....Bij mij was het 1100 euro toen, alleen arbeidsloon zou ik niet hoeven te betalen.

Je verhaal klopt redelijk, echter is minder wikkelingen niet per definitie een goede oplossing. Ja, er wordt minder vermogen gegenereerd, maar ook minder spanning opgewekt. Het zou zomaar kunnen zijn dat hij dan stationair of op lagere toerentallen niet of nauwelijks meer bijlaad. Of dat in de praltijk een probleem is lijkt me niet, aangezien je niet continu stationair of op lage toerentallen rond rijd.
Is correct echter loopt de spannning al snel op tot max ongeveer 60 volt tussen de fase onderling dus zodra de motor wat toeren maakt is er ruim voldoende spanning, er valt zelfs iets voor te zeggen aangezien een lager max voltage ook minder afgevoerde stroom naar aarde zou moeten betekenen in theorie.

De beste oplossing was natuurlijk een mosfet spannings regelaar die gewoon uit gaat bij teveel vermogen, maar aangezien dat aanmerkelijk duurder is dan de conventionele is dat voor de meeste fabrikanten geen optie.
En komt daar nog bij tegen de tijd dat de problemen ontstaan de motor toch al uit de garantie is.

Gelukkig geen Aprilia only probleem, de hoeveelheid honda's waar ik een spannings regelaar heb vervangen is toch wel opvallend.

Zelfs de Super Tenere (1989) die vorige week heb gekocht heeft inmiddels een marktplaats spannings regelaar. *D

Past deze niet?

Contact met verkoper liep lekker (via de FB account van moeders) en ook versturen was snel gedaan. Helaas nam de Nederlandse douane (+ 200 euro) en PostNL hun tijd. Maar, zojuist aangekomen:
6iK8DJCjTRiuvEZq0ewNrVAF.jpg

5XWIr4Uag1yXbhmStAmdSQjX.jpg

Volgende week naar Carmo sturen (in verband met Pinksteren), data van het oude dash over laten zetten en hopen dat mijn Tuono dan weer aan de praat is! Dat van de invoer en BTW was een gok, maar de totaalprijs voor een geheel nieuw dashboard versus een gebruikte was het wel waard. Idem met de motor te laten maken. Al kost me dit 1500-2000 euro, een niet lopende Tuono had dat ook minder opgebracht.

Ik heb ooit gelezen dat de 2e mapping bedoelt is in combinatie met een open uitlaat.
Wellicht eens navragen bij een Aprilia dealer.

Om op Sevior terug te komen, deze gebruik iig dikkere draden, en ook een andere manier van wikkelen.
Dikkere draden betekend minder warmteontwikkeling.

Terug
Bovenaan Onderaan