Tuono Bastards Deel 21

Heeft er hier iemand een nette set zwarte V4 velgeb waar die vanaf wilt of kent die iemand?
Een set OZ/ factory velgen mag ook
 
Hmmm vreemd, maar houd die ook echt in als je gashendel vol open zet? Ook een keer proberen in de hogere toeren? Want vreemde is dat je na een uur als je hem uitzet en dan weer start nergens last van lijkt te hebben!

Ja idd, dacht in eerste instantie dat de vacuumleiding van het koppelingshuis naar het gasklephuis gescheurd was.
Maar dat is uitgesloten omdat hij mooi en regelmatig stationair loopt en het mankement als sneeuw voor de zon verdwijnt als de motor warm is.
Om het echt uit te sluiten toch maar een visuele controle uitgevoerd en inderdaad niet gescheurd.

Na de controle kreeg ik het idee dat het misschien een elektronisch probleem kon zijn.
Laadspanning is goed namelijke 14,4 Volt bij stationair toerental en de stator is preventief gewikkeld door Sevior en op voorhand de spanningsregelaar
vervangen voor een origineel exemplaar en deze voor montage uitvoerig laten testen bij Sevior.

Ben toen naar Roke Mijdrecht gegaan om hem opnieuw af te laten stellen en na te laten kijken met name naar de bougies.
Ze konden niks vinden qua storingen en de bougies waren nog goed en het vermogen op de bank kwam op 131,1pk en 109nm op het achterwiel.

Dr zat wel een slang verkeerd gemonteerd op het luchtfilterhuis waardoor hij olie morste en dit is uiteraard hersteld.

Zou het kunnen zijn dat een van de bougies toch niet goed functioneerd ondanks dat alles is gecontroleerd ?
 
Ja idd, dacht in eerste instantie dat de vacuumleiding van het koppelingshuis naar het gasklephuis gescheurd was.
Maar dat is uitgesloten omdat hij mooi en regelmatig stationair loopt en het mankement als sneeuw voor de zon verdwijnt als de motor warm is.
Om het echt uit te sluiten toch maar een visuele controle uitgevoerd en inderdaad niet gescheurd.

Na de controle kreeg ik het idee dat het misschien een elektronisch probleem kon zijn.
Laadspanning is goed namelijke 14,4 Volt bij stationair toerental en de stator is preventief gewikkeld door Sevior en op voorhand de spanningsregelaar
vervangen voor een origineel exemplaar en deze voor montage uitvoerig laten testen bij Sevior.

Ben toen naar Roke Mijdrecht gegaan om hem opnieuw af te laten stellen en na te laten kijken met name naar de bougies.
Ze konden niks vinden qua storingen en de bougies waren nog goed en het vermogen op de bank kwam op 131,1pk en 109nm op het achterwiel.

Dr zat wel een slang verkeerd gemonteerd op het luchtfilterhuis waardoor hij olie morste en dit is uiteraard hersteld.

Zou het kunnen zijn dat een van de bougies toch niet goed functioneerd ondanks dat alles is gecontroleerd ?

Kunnen ze die "storing"niet op de bank testen, je zult je fiets dan wel langer dan een uurtje kwijt zijn.
wat zei de run over de A/F verhouding?
Kun je meten wat de accuspanning is tijdens het rijden?
Ik heb een digitaal voltmetertje van ali toen op mijn SP1 gezet om tijdens het rijden mijn boordspanning te kunnen zien, heb met een fireblade al eens veel ellende
gehad tijdens een week in de Eiffel.
Dat metertje koste nog geen €10,- en paste 1 op 1 op de stekker van het stadslicht.
 
Kunnen ze die "storing"niet op de bank testen, je zult je fiets dan wel langer dan een uurtje kwijt zijn.
wat zei de run over de A/F verhouding?
Kun je meten wat de accuspanning is tijdens het rijden?
Ik heb een digitaal voltmetertje van ali toen op mijn SP1 gezet om tijdens het rijden mijn boordspanning te kunnen zien, heb met een fireblade al eens veel ellende
gehad tijdens een week in de Eiffel.
Dat metertje koste nog geen €10,- en paste 1 op 1 op de stekker van het stadslicht.

Hij heeft inderdaad op de testbank gestaan bij Roke nadat hij is afgesteld (A/F verhouding) en deze stond in het begin te arm afgesteld.
Voor en tijdens de run is er ook gekeken naar de werking van de elektronica en ze konden niks vinden.

Heb toen ook gevraagd omdat ze qua elektronische storingen niks konden vinden of het eventueel de bougies konden zijn.
Dit was het ook niet want ze functioneerde nog goed anders was het naar voren gekomen tijdens de run.
Kreeg het advies om ze te laten zitten aangezien ze nog goed functioneerde en pas bij 20.000km te vervangen aangezien mn fiets 14.500km had gelopen.

Het slangetje wat in het begin verkeerd gemonteerd zat kon het ook niet zijn want dan zou hij ook weer slecht moeten lopen nadat ik hem opnieuw heb gestart
nadat hij warm is terwijl dan het probleem als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Ik begin dus nu ook te twijfelen of dit inhouden zo hoort ondanks dat ik best wel aardig wat motoren heb gehad en dit de eerste is waar ik dit euvel meemaak.
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft inderdaad op de testbank gestaan bij Roke nadat hij is afgesteld (A/F verhouding) en deze stond in het begin te arm afgesteld.
Voor en tijdens de run is er ook gekeken naar de werking van de elektronica en ze konden niks vinden.

Heb toen ook gevraagd omdat ze qua elektronische storingen niks konden vinden of het eventueel de bougies konden zijn.
Dit was het ook niet want ze functioneerde nog goed anders was het naar voren gekomen tijdens de run.
Kreeg het advies om ze te laten zitten aangezien ze nog goed functioneerde en pas bij 20.000km te vervangen aangezien mn fiets 14.500km had gelopen.

Het slangetje wat in het begin verkeerd gemonteerd zat kon het ook niet zijn want dan zou hij ook weer slecht moeten lopen nadat ik hem opnieuw heb gestart
nadat hij warm is terwijl dan het probleem als sneeuw voor de zon is verdwenen.

Ik begin dus nu ook te twijfelen of dit inhouden zo hoort ondanks dat ik best wel aardig wat motoren heb gehad en dit de eerste is waar ik dit euvel meemaak.

Ik herken wel een klein beetje dat probleem van jou,

De mijne, gen2 Tuono 2006/2007, heeft het volgende:
Als ik op constante snelheid rij, bv rond de 100/130 km/u, dan houd hij in. Het is net of iemand je tegelijkertijd duwt en trekt,
Bij mooie bochtige weggetjes heb ik daar geen last van omdat je dan meer schakelt, gasgeeft en afremt.
Bij een rit richting Duitsland over de snelweg is dit uiterst irritant, bij BMW noemden ze dit "Ruckelfarhen" ,
Ik ben op de bank geweest en 4 Mei moet de fiets heen en gaat men kijken of dit via software verholpen kan worden, de motor loopt in het middengebied te arm en
rond max toerental iets te rijk.

Bij mij is echter geen verschil te merken als ik na tanken of een peukie, met warme motor dus, weer wegrijd.

Mocht je mijn probleem niet herkennen in jouw probleem zou ik zeggen dat er een sensor niet goed meekomt met de temperatuur en pas na opnieuw starten en dus na de zelfdiagnosetest weer goed werkt.
Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat je in zoiets moet zoeken.
 
Mag ik ook weer lid worden van de club? 😉 Ik ben sinds deze week in het bezit van een 2007 Tuono. Heb er nog niet veel op gereden, maar ben er toch al enorm mee in m'n nopjes 😊

Ik moet er nog deftige platen van schieten, dus voor nu moeten jullie het even doen met onderstaande telefoon foto.

1389422
 
Ik herken wel een klein beetje dat probleem van jou,

De mijne, gen2 Tuono 2006/2007, heeft het volgende:
Als ik op constante snelheid rij, bv rond de 100/130 km/u, dan houd hij in. Het is net of iemand je tegelijkertijd duwt en trekt,
Bij mooie bochtige weggetjes heb ik daar geen last van omdat je dan meer schakelt, gasgeeft en afremt.
Bij een rit richting Duitsland over de snelweg is dit uiterst irritant, bij BMW noemden ze dit "Ruckelfarhen" ,
Ik ben op de bank geweest en 4 Mei moet de fiets heen en gaat men kijken of dit via software verholpen kan worden, de motor loopt in het middengebied te arm en
rond max toerental iets te rijk.

Bij mij is echter geen verschil te merken als ik na tanken of een peukie, met warme motor dus, weer wegrijd.

Mocht je mijn probleem niet herkennen in jouw probleem zou ik zeggen dat er een sensor niet goed meekomt met de temperatuur en pas na opnieuw starten en dus na de zelfdiagnosetest weer goed werkt.
Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat je in zoiets moet zoeken.

Het vermoeden begint nu ook bij mij te komen dat er idd een sensor niet goed functioneerd met een koude motor maar wel goed genoeg functioneerd
om niet boven de drijven als ie uitgelezen wordt of om een foutmelding te krijgen.

Ik zelf zit denken aan de lambda-sonde welke in het uitlaatsysteem verwerkt zit mede omdat de motor is stil gevallen op de snelweg door het bekende
dynamo probleem en misschien toen op dat moment iets te veel voor zn kiezen heeft gehad.
 
Het vermoeden begint nu ook bij mij te komen dat er idd een sensor niet goed functioneerd met een koude motor maar wel goed genoeg functioneerd
om niet boven de drijven als ie uitgelezen wordt of om een foutmelding te krijgen.

Ik zelf zit denken aan de lambda-sonde welke in het uitlaatsysteem verwerkt zit mede omdat de motor is stil gevallen op de snelweg door het bekende
dynamo probleem en misschien toen op dat moment iets te veel voor zn kiezen heeft gehad.

Lambda sonde kun je meten, hoe precies weet ik zo even niet maar dat kun je opzoeken.
En volgens bij stopt de injectie ook met inspuiten als de motor afslaat.
 
Lambda sonde kun je meten, hoe precies weet ik zo even niet maar dat kun je opzoeken.
En volgens bij stopt de injectie ook met inspuiten als de motor afslaat.

Heb me dr net even verdiept in de lamba sonde en deze kan idd doorgemeten aan het aantal Ohm en moet volgens mij onder de 30 Ohm blijven.

Het inhouden is ontstaan na het dynamo probleem. Kreeg op een gegeven moment mn motor niet meer gestart vanwege een te lage accu spanning
en heb toen hulp gekregen van een automobilist dmv startkabels en zodoende alsnog aan de praat gekregen. Op de terugweg naar huis heeft de motor
het laatste restje spanning van de accu verbruikt omdat deze niet meer voorzien werd van verse spanning vanuit de dynamo wat ervoor zorgde dat de
motor steeds meer ging bokken en stotteren wegens gebrek aan spanning voor de bougies en het zo erg werd dat deze is stil gevallen op de snelweg.

Misschien heeft de lamba sonde op dat moment teveel onverbrande brandstoffen of back fires gehad om dit probleem te veroorzaken.
 
Heb me dr net even verdiept in de lamba sonde en deze kan idd doorgemeten aan het aantal Ohm en moet volgens mij onder de 30 Ohm blijven.

Het inhouden is ontstaan na het dynamo probleem. Kreeg op een gegeven moment mn motor niet meer gestart vanwege een te lage accu spanning
en heb toen hulp gekregen van een automobilist dmv startkabels en zodoende alsnog aan de praat gekregen. Op de terugweg naar huis heeft de motor
het laatste restje spanning van de accu verbruikt omdat deze niet meer voorzien werd van verse spanning vanuit de dynamo wat ervoor zorgde dat de
motor steeds meer ging bokken en stotteren wegens gebrek aan spanning voor de bougies en het zo erg werd dat deze is stil gevallen op de snelweg.

Misschien heeft de lamba sonde op dat moment teveel onverbrande brandstoffen of back fires gehad om dit probleem te veroorzaken.

Ik weet niet of dat invloed kan hebben op de lambda sonde, even googlen misschien?
Kan het zijn dat je stotterend naar Roke rijd en dat ze dan wel een storing kunnen uitlezen, voordat je de motor uitzet natuurlijk?
Misschien kun je ze deze vraag eens voorleggen.
 
Ik weet niet of dat invloed kan hebben op de lambda sonde, even googlen misschien?
Kan het zijn dat je stotterend naar Roke rijd en dat ze dan wel een storing kunnen uitlezen, voordat je de motor uitzet natuurlijk?
Misschien kun je ze deze vraag eens voorleggen.

Mn motor stotterd niet maar houdt in over het hele toerental bereik en in stadium van koud naar warm. Eenmaal warm en ik zet contact even uit dan is het probleem van inhouden weg nadat ik hem opnieuw gestart hebt.

Heb dit gister aangegeven bij Roke aangegeven maar eenmaal aangekomen bij Roke was het motorblok uiteraard warm en konden ze niks vinden.
 
Kun je de motor dan niet gewoon een nacht achterlaten bij Roke? Kunnen ze de volgende dag zelf het probleem ondervinden.

Daar zat ik ook aan te denken alleen ligt Roke niet naast de deur en is het 2 uur reizen als ik de motor achterlaat.

Heb het werkplaatshandboek erbij gepakt en ga nu eerst zelf de sensoren doormeten , te beginnen met de luchtdruksensor welke
bij het luchtfilterhuis gemonteerd zit (schijnt vaker voor te komen).
 
Laatst bewerkt:
Daar zat ik ook aan te denken alleen ligt Roke niet naast de deur en is het 2 uur reizen als ik de motor achterlaat.

Heb het werkplaatshandboek erbij gepakt en ga nu eerst zelf de sensoren doormeten , te beginnen met de luchtdruksensor welke
bij het luchtfilterhuis gemonteerd zit (schijnt vaker voor te komen).

Tijdje geleden dat ik bij Roke ben geweest, maar des tijds kon je bij hen gewoon een leenmotor mee krijgen. Wellicht dat je daar tegenwoordig een vergoeding voor moet betalen, maar dan weet je wel zeker dat een bewezen specialist je probleem aanpakt 🙂
 
Ola Gents, ben na heul veel maanden weer een keer online op dit forum.
Afgelopen zomer heb ik mijn 2003 Tuono kapot gereden (voorvork krom + frame gebroken). Zit nog met een berg onderdelen die voor een aardig prijsje weg mogen.
Denk hierbij aan originele uitlaat, aftermarket uitlaat van Laser, lopend blok. Hoef absoluut geen hoofdprijs te hebben, liggen nu toch te verstoffen in m'n schuur.

Ben je op zoek naar een onderdeel? Stuur me ff een berichtje wat je nodig hebt. Ik kijk dan of het zonder beschadigingen te koop is.

1389606


Ps. m'n hart gaat toch weer ff harder kloppen van alle dikke Tuono's in dit topic :9~
 

Bijlagen

  • IMG_2533.JPG
    IMG_2533.JPG
    315,4 KB · Weergaven: 7
Je motor heeft het slecht getroffen. Hopelijk ben jij er vorig jaar beter af gekomen:?


Voor mijn tuono 07 ben ik op zoek naar het voorkapje waar de knippers aan gemonteerd zitten. Deze is bij mij gescheurd aan een kant..
Weet iemand waar ik er een kan vinden? Of zijn er betere suggesties om de knippers kwijt te raken.
Gaat om deze
 

Bijlagen

  • A9C3EE9E-1F95-48B7-9BAE-5A850E678338.png
    A9C3EE9E-1F95-48B7-9BAE-5A850E678338.png
    293 KB · Weergaven: 3
Je motor heeft het slecht getroffen. Hopelijk ben jij er vorig jaar beter af gekomen:?


Voor mijn tuono 07 ben ik op zoek naar het voorkapje waar de knippers aan gemonteerd zitten. Deze is bij mij gescheurd aan een kant..
Weet iemand waar ik er een kan vinden? Of zijn er betere suggesties om de knippers kwijt te raken.
Gaat om deze

Heb in het verleden precies hetzelfde probleem gehad.
Per ongeluk met de knipperlicht het hoekje van de muur geraakt.

Heb het provisorisch gemaakt door aan de binnenzijde dit te lijmen met 2-componenten lijm met daar in als versteviging 2 aluminium plaatjes.

Gelijk een nieuw exemplaar besteld naar mijn weten € 98,- incl. verzending.
Alleen het rode exemplaar is niet meer leverbaar omdat deze niet door de kwaliteitscontrole van Aprilia kwam.
 
Je motor heeft het slecht getroffen. Hopelijk ben jij er vorig jaar beter af gekomen:?


Voor mijn tuono 07 ben ik op zoek naar het voorkapje waar de knippers aan gemonteerd zitten. Deze is bij mij gescheurd aan een kant..
Weet iemand waar ik er een kan vinden? Of zijn er betere suggesties om de knippers kwijt te raken.
Gaat om deze

Gelukkig alleen een dikke knie, lang leve goede kleding op de motor! :}

Het kapje waar jij het over hebt vanmiddag verkocht aan een mede forumlid. Succes met de zoektocht verder!
 
Iemand tips voor een goed windscherm voor de tuono v4 1000? Deze zomer wat ritjes staan waar aardig wat snelweg km inzitten . Stock ruitje is niet echt een windvanger 😂😂😂
 
Iemand tips voor een goed windscherm voor de tuono v4 1000? Deze zomer wat ritjes staan waar aardig wat snelweg km inzitten . Stock ruitje is niet echt een windvanger 😂😂😂
MRA sport is iets hoger dan origineel en de tour is een stuk hoger, deze had ik om mijn V4 kun je goed achter schuilen, ook op het circuit
 

Bijlagen

  • 1FC3B248-0A27-40AF-B9DD-2FC5DEC630C9.jpeg
    1FC3B248-0A27-40AF-B9DD-2FC5DEC630C9.jpeg
    248,3 KB · Weergaven: 25
MRA sport is iets hoger dan origineel en de tour is een stuk hoger, deze had ik om mijn V4 kun je goed achter schuilen, ook op het circuit
Kwamen die RSV4 kontjes bij 3 pakken melk ofzo? 🙃 Je ziet zoveel Tuono's met die kontjes rijden. Wel gaaf hoor trouwens 🙂
 
Da’s helemaal waar. :)

Kuupertje, hoe is het nou? Heb jij je Tuono nog verkocht of kon je het uiteindelijk toch niet over je hart krijgen? :t

Tuono staat nog bij mij, gaat dit jaar over de ton. Heb m uit de verkoop gehaald omdat iedereen alleen maar het carbon, wielen, seatcover en uitlaat wilde hebben :P. Verder weinig echte interesse (snap ik gezien km stand).
Ik hou de zithouding op lange ritten echter niet vol, want slechte nek. Gevoelsmatig moet ik het stuur dichter bij me hebben staan. Ik heb nog zitten klooien met Mana 850 risers maar dat was niks. Tijd geleden gereden op een Cagiva Gran Canyon en die zithouding is perfect voor mij. Zelfde geldt voor een Multistrada 1000/1100. Dus zit wat in dubio of ik eind vh seizoen de motor wegdoe (met goodies los) of op termijn een allroad erbij en de Tuono houden voor het betere hakken en zagen :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan