Tuono Bastards Deel 21

Even dit topic gebruiken om publiekelijk te brainstormen.

Ik ben sinds kort in het bezit van een 2007 Tuono en wil 'em motorisch zo veel mogelijk naar m'n zin maken. Het mag wat kosten, maar het moet wel een beetje verdedigbaar blijven.

Kort gezegd twijfel ik over het volgende:

  1. Enkel CO en synchroon stellen (bij Roké bijvoorbeeld, redelijk in de buurt). Dus feitelijk enkel grof fine-tunen van standaard Aprilia setting. Kost allemaal niet zoveel.
  2. ECU laten flashen (door HdeB, andere specialst in NL of Gabro in Italië). Meer gespecialiseerde setting maar niet specifiek voor mijn fiets. Schijnt best veel verschil te maken, maar de A/F mix kan niet specifiek worden aangepast.
  3. Power Commander installeren en custom mapping laten bij maken bij HdeB. Volledig op mijn fiets afgestemde setting. Maar het wordt dan wel een behoorlijk duur geintje..
Vooral punt twee vind ik interessant (had op mijn gen1 Tuono een Gabro chip en die was heel fijn) maar is voor een nog wat onduidelijk gebied binnen de gen2 Tuono's.
 
@maarten

Mooie machine.
Twijfel zelf tussen de RR en Factory.
RR is qua kleurstelling mooier

Hier de specs van je uitlaat:
https://www.akrapovic.com/en/moto/p...egmentId=1&brandId=40&modelId=289&yearId=5200
Zie je wel een keer op een Aprilia ritje (als ik er ook een heb natuurlijk)

Ik heb het idee dat de Factory dit jaar meer toevoegt dan voorgaande jaren d.m.v. de elektronisch aangestuurde demping. Want dat is het dan ook wel. Volgens mij zijn de wielen niet lichter op de Factory versie van de Tuono V4. Maar ja, of dat nou € 3k waard is...
 
@MooMoo

1 x Ohlins stuurdemper ipv Sachs
1 x Ohlins NIX voorvork (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension) ipv Sachs
1 x Ohlins STX 46 achter schokdemper (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension) ipv Sachs
1 x Pirelli Diablo Supercorsa (200 breed) ipv Pirelli Diablo Rosso III (190 breed), velgen zijn hetzelfde
1 x RSV4 kontje (gaafste aan de hele machine)

Is mijn inziens de meerprijs wel waard.

Je schrikt je rot als je alleen al een losse achterschokbreker van Ohlins koopt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat de Factory dit jaar meer toevoegt dan voorgaande jaren d.m.v. de elektronisch aangestuurde demping. Want dat is het dan ook wel. Volgens mij zijn de wielen niet lichter op de Factory versie van de Tuono V4. Maar ja, of dat nou € 3k waard is...
@MooMoo

1 x Ohlins stuurdemper
1 x Ohlins NIX voorvork (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension)
1 x Ohlins achter schokdemper (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension)
1 x Pirelli Diablo Supercorsa (200 breed) ipv Pirelli Diablo Rosso III (190 breed), velgen zijn hetzelfde
1 x RSV4 kontje (gaafste aan de hele machine)

Is mijn inziens de meerprijs wel waard.

Je schrikt je rot als je alleen al een losse achterschokbreker van Ohlins koopt
de meerprijs kan in vergelijking als los materiaal wel waard zijn. Het moet dit ook wel de meerwaarde beiden aan de rijder. Ik durf wel te zeggen dat ik persoonlijk (non circuit) rijder zelfs de RR echt niet tot zijn maximale zou kunnen berijden. De factory voor mij voor de 2019 versie os gewoon bragging rights. Want benutten zal ik het zeker niet.

Anno 2019 is de RR veren setup echt niet verkeerd. En als je puur vering nog zou willen tunen kan dit zo zonder in de buurt te komen van de 3 a 3,5k meerprijs voor de factory.

Ja de factory is cool, maar bedenk wel die is 21k en nog wat centen. Een shit load aan geld.
 
@MooMoo

1 x Ohlins stuurdemper ipv Sachs
1 x Ohlins NIX voorvork (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension) ipv Sachs
1 x Ohlins STX 46 achter schokdemper (Smart EC 2.0 semi-active electronic suspension) ipv Sachs
1 x Pirelli Diablo Supercorsa (200 breed) ipv Pirelli Diablo Rosso III (190 breed), velgen zijn hetzelfde
1 x RSV4 kontje (gaafste aan de hele machine)

Is mijn inziens de meerprijs wel waard.

Je schrikt je rot als je alleen al een losse achterschokbreker van Ohlins koopt

Ik doel vooral op het feit dat de demping elektronisch wordt aangestuurd en daardoor eigenlijk volledig variabel is (al heb je daarin ook presets, hoe gek het ook klinkt). Zo wordt het ook door de motor toegepast. Dat kan de RR simpelweg niet.
 
Opkikklaar 2019.jpg
 
Klaar voor Opkiktoer 2019.
6 dagen laagvliegen door Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Tsjechië. :]
Kijken of m'n nieuwe TT's het redden dit jaar. O-)
 
Even dit topic gebruiken om publiekelijk te brainstormen.

Ik ben sinds kort in het bezit van een 2007 Tuono en wil 'em motorisch zo veel mogelijk naar m'n zin maken. Het mag wat kosten, maar het moet wel een beetje verdedigbaar blijven.

Kort gezegd twijfel ik over het volgende:

  1. Enkel CO en synchroon stellen (bij Roké bijvoorbeeld, redelijk in de buurt). Dus feitelijk enkel grof fine-tunen van standaard Aprilia setting. Kost allemaal niet zoveel.
  2. ECU laten flashen (door HdeB, andere specialst in NL of Gabro in Italië). Meer gespecialiseerde setting maar niet specifiek voor mijn fiets. Schijnt best veel verschil te maken, maar de A/F mix kan niet specifiek worden aangepast.
  3. Power Commander installeren en custom mapping laten bij maken bij HdeB. Volledig op mijn fiets afgestemde setting. Maar het wordt dan wel een behoorlijk duur geintje..
Vooral punt twee vind ik interessant (had op mijn gen1 Tuono een Gabro chip en die was heel fijn) maar is voor een nog wat onduidelijk gebied binnen de gen2 Tuono's.

Tja, het is maar net hoe kritisch je bent. Volgens mij is dit een gevalletje 'goed, beter, best'. Ik heb zelf ook ervaring met meerdere Gabro eproms, altijd kwaliteit. Ik kan me zo voorstellen dat je met een door Gabro aangepaste ontstekingstabel en fueling map het verschil duidelijk gaat merken. Een powercommander is fijn omdat er per cilinder afgesteld kan worden, maar wat je zegt; duur geintje en dure peekaas. Roké zegt geloof ik ook om gewoon Map 2 en afstelbeurtje te doen op gen2...
Mis je nu iets, of staat je iets tegen bij de laufkultur van het blok nu?
 
Tja, het is maar net hoe kritisch je bent. Volgens mij is dit een gevalletje 'goed, beter, best'. Ik heb zelf ook ervaring met meerdere Gabro eproms, altijd kwaliteit. Ik kan me zo voorstellen dat je met een door Gabro aangepaste ontstekingstabel en fueling map het verschil duidelijk gaat merken. Een powercommander is fijn omdat er per cilinder afgesteld kan worden, maar wat je zegt; duur geintje en dure peekaas. Roké zegt geloof ik ook om gewoon Map 2 en afstelbeurtje te doen op gen2...
Mis je nu iets, of staat je iets tegen bij de laufkultur van het blok nu?

Geen idee of ik echt wat mis. Ik heb de fiets pas net eigenlijk. Ja, het viel mij op dat 'ie minder lekker lage snelheden reed dan mijn eerdere Rotax Aprilia's. Komt enerzijds door de tandwielen (15/40), al zit dat heel dichtbij de 16/43 die ik zelf gewend ben en altijd als goed compromis heb ervaren. Ook vond ik de gasrespons wel erg houterig, ben het beter gewend. Om deze punten maakte ik me bij de koop weinig, druk, wetende dat het blok enorm opknappen kan, mits goed aangepakt.

Ook moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik altijd van mening ben dat als je er wat centen tegenaan gaat smijten om het blok mooier/fijner/soepeler te laten lopen, je dat eigenlijk meteen moet doen. Dan heb je er immers het meeste profijt van 🙂

Zijn er eigenlijk buiten @maarten-dd en @king okkie 25 nog andere gen2 Tuono / RSV eigenaren die de ECU met een custom map hebben laten flashen? 😏

@Mar1tin verwacht geen problemen met de uitlaat in duitsland?

De db-eater zit er toch keurig netjes in? :+

Is het niet zo dat de Akrapovic op de Tuono 1100 niet eens meer een db-killer heeft, maar werkt i.c.m. het klepje in de uitlaat zoals ook de OEM uitlaat dat doet? Echt heel veel verschil in sound zal de Akra waarschijnlijk ook niet geven (wat db dan). Wel is die pijp oneindig veel mooier dan de OEM pijp 🤪

EDIT: oh fuck, zie nu pas dat dit ging over die korte (en hoge!) Akra van @Mar1tin 🥴 Mijn fout. Wel fraai ding trouwens!
 
Laatst bewerkt:
Geen idee of ik echt wat mis. Ik heb de fiets pas net eigenlijk. Ja, het viel mij op dat 'ie minder lekker lage snelheden reed dan mijn eerdere Rotax Aprilia's. Komt enerzijds door de tandwielen (15/40), al zit dat heel dichtbij de 16/43 die ik zelf gewend ben en altijd als goed compromis heb ervaren. Ook vond ik de gasrespons wel erg houterig, ben het beter gewend. Om deze punten maakte ik me bij de koop weinig, druk, wetende dat het blok enorm opknappen kan, mits goed aangepakt.

Ook moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik altijd van mening ben dat als je er wat centen tegenaan gaat smijten om het blok mooier/fijner/soepeler te laten lopen, je dat eigenlijk meteen moet doen. Dan heb je er immers het meeste profijt van 🙂

Zijn er eigenlijk buiten @maarten-dd en @king okkie 25 nog andere gen2 Tuono / RSV eigenaren die de ECU met een custom map hebben laten flashen? 😏





Is het niet zo dat de Akrapovic op de Tuono 1100 niet eens meer een db-killer heeft, maar werkt i.c.m. het klepje in de uitlaat zoals ook de OEM uitlaat dat doet? Echt heel veel verschil in sound zal de Akra waarschijnlijk ook niet geven (wat db dan). Wel is die pijp oneindig veel mooier dan de OEM pijp 🤪

EDIT: oh fuck, zie nu pas dat dit ging over die korte (en hoge!) Akra van @Mar1tin 🥴 Mijn fout. Wel fraai ding trouwens!

Ze zijn met mijn Tuono bezig om hem bij deellast beter te laten lopen, het rijd nogal schokkerig bij een constante snelheid.
Op de testbank kwam naar voren dat hij in het middengebied te arm te staan, er wordt eerst getracht dit zonder gehele flash voor elkaar te krijgen anders volgt er een complete flash.
 
Wel grappig belletje gisteren door de dealer. Hij werd gebeld door de importeur of de klant we zeker weten de titanium wilde want dat was zoals zij het omschreven de “stille uitlaat”.
De importeur heeft nu een actie, alleen mogen niet openlijk adverteren met uitlaten die niet volgends de nieuwe euro norm zijn. Komtnu dus de wat luidere akra s onder 😉.
Vandaag komt als goed is de nieuwe koper van mijn huidige Tuono hem ophalen. Dan paar dagen Motor loos hopelijk vandaag info wanneer de nieuwe binnen is.
 
Geen idee of ik echt wat mis. Ik heb de fiets pas net eigenlijk. Ja, het viel mij op dat 'ie minder lekker lage snelheden reed dan mijn eerdere Rotax Aprilia's. Komt enerzijds door de tandwielen (15/40), al zit dat heel dichtbij de 16/43 die ik zelf gewend ben en altijd als goed compromis heb ervaren. Ook vond ik de gasrespons wel erg houterig, ben het beter gewend. Om deze punten maakte ik me bij de koop weinig, druk, wetende dat het blok enorm opknappen kan, mits goed aangepakt.

Ook moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik altijd van mening ben dat als je er wat centen tegenaan gaat smijten om het blok mooier/fijner/soepeler te laten lopen, je dat eigenlijk meteen moet doen. Dan heb je er immers het meeste profijt van 🙂

Zijn er eigenlijk buiten @maarten-dd en @king okkie 25 nog andere gen2 Tuono / RSV eigenaren die de ECU met een custom map hebben laten flashen? 😏





Is het niet zo dat de Akrapovic op de Tuono 1100 niet eens meer een db-killer heeft, maar werkt i.c.m. het klepje in de uitlaat zoals ook de OEM uitlaat dat doet? Echt heel veel verschil in sound zal de Akra waarschijnlijk ook niet geven (wat db dan). Wel is die pijp oneindig veel mooier dan de OEM pijp 🤪

EDIT: oh fuck, zie nu pas dat dit ging over die korte (en hoge!) Akra van @Mar1tin 🥴 Mijn fout. Wel fraai ding trouwens!
Ik heb mijn 2001 mille Tuono opnieuw af laten stellen bij Roke en ik herkende hem niet meer terug en loopt nu veel soepeler/rustiger.
Ik ben hier zeer tevreden mee, ook gas reactie is beter geworden vind ik.
De mijne heeft wel een 2-2 akra en gabro chip.
 
Wel grappig belletje gisteren door de dealer. Hij werd gebeld door de importeur of de klant we zeker weten de titanium wilde want dat was zoals zij het omschreven de “stille uitlaat”.
De importeur heeft nu een actie, alleen mogen niet openlijk adverteren met uitlaten die niet volgends de nieuwe euro norm zijn. Komtnu dus de wat luidere akra s onder 😉.
Vandaag komt als goed is de nieuwe koper van mijn huidige Tuono hem ophalen. Dan paar dagen Motor loos hopelijk vandaag info wanneer de nieuwe binnen is.
Zou het uit eindelijk toch goed komen met de importeur?
Aftellen is begonnen dus.
 
Zo afgelopen weekend zo een 1000 km gereden door de Eifel.
Ondanks een halve dag regen toch mooi weer gehad. Alleen wel koud in morgen brrrr.
De Pirelli Rosso 3 hebben zich voorbeeldig gedragen,ook in de regen.
ik ben er echt van onder de indruk, Duurt echt heel lang voordat die zijn grip verliest!
Alleen bij heel lomp op het gas gaan bocht uit dan pas wil die gaan uitbreken achter, en dan was ik het ook een beetje aan het opzoeken en forceren! Wheelie doet die ook makkelijk in de regen, dus meer als grip genoeg dus.
Ook nog ff aan de locale supermoto gasten laten zien dat de Tuono toch een hele fijne stuur fiets is, ook op het korte werk.
Onderaan de berg nog handjes geschut en duimpjes omhoog en dan zie je dat ze op slicks stonden😳
 

Bijlagen

  • 1257918D-93E7-4667-BECD-3C434D69D280.jpeg
    1257918D-93E7-4667-BECD-3C434D69D280.jpeg
    332,5 KB · Weergaven: 21
  • D65F5F83-7177-4640-B826-1989E09A5E4C.jpeg
    D65F5F83-7177-4640-B826-1989E09A5E4C.jpeg
    312,8 KB · Weergaven: 23
  • E0B14CD2-81E8-4622-A533-EB000504F002.jpeg
    E0B14CD2-81E8-4622-A533-EB000504F002.jpeg
    282 KB · Weergaven: 24
Zo afgelopen weekend zo een 1000 km gereden door de Eifel.
Ondanks een halve dag regen toch mooi weer gehad. Alleen wel koud in morgen brrrr.
De Pirelli Rosso 3 hebben zich voorbeeldig gedragen,ook in de regen.
ik ben er echt van onder de indruk, Duurt echt heel lang voordat die zijn grip verliest!
Alleen bij heel lomp op het gas gaan bocht uit dan pas wil die gaan uitbreken achter, en dan was ik het ook een beetje aan het opzoeken en forceren! Wheelie doet die ook makkelijk in de regen, dus meer als grip genoeg dus.
Ook nog ff aan de locale supermoto gasten laten zien dat de Tuono toch een hele fijne stuur fiets is, ook op het korte werk.
Onderaan de berg nog handjes geschut en duimpjes omhoog en dan zie je dat ze op slicks stonden😳

Ja die Rosso 3 zijn erg goed, ook goede snelweg km mee mogelijk zonder vierkant te worden. Hoever km doe jij met een set ?

Zelf beetje sportief en woon werk toch zon 10 a 11k km op gezet en waren nog niet op. Begonnen wel minder spits te worden door wat meer snelweg maar konden nog wel een stukje
 
Zo afgelopen weekend zo een 1000 km gereden door de Eifel.
Ondanks een halve dag regen toch mooi weer gehad. Alleen wel koud in morgen brrrr.
De Pirelli Rosso 3 hebben zich voorbeeldig gedragen,ook in de regen.
ik ben er echt van onder de indruk, Duurt echt heel lang voordat die zijn grip verliest!
Alleen bij heel lomp op het gas gaan bocht uit dan pas wil die gaan uitbreken achter, en dan was ik het ook een beetje aan het opzoeken en forceren! Wheelie doet die ook makkelijk in de regen, dus meer als grip genoeg dus.
Ook nog ff aan de locale supermoto gasten laten zien dat de Tuono toch een hele fijne stuur fiets is, ook op het korte werk.
Onderaan de berg nog handjes geschut en duimpjes omhoog en dan zie je dat ze op slicks stonden😳
Die middelste en laatste foto, is dat aan de moezel?
komt me bekent voor maar er is daar wel meer wat op elkaar lijkt.

met hemelvaart mag ik weer, wordt dit keer weer eens het Sauerland.*O*
 
Wel grappig belletje gisteren door de dealer. Hij werd gebeld door de importeur of de klant we zeker weten de titanium wilde want dat was zoals zij het omschreven de “stille uitlaat”.
De importeur heeft nu een actie, alleen mogen niet openlijk adverteren met uitlaten die niet volgends de nieuwe euro norm zijn. Komtnu dus de wat luidere akra s onder 😉.
Vandaag komt als goed is de nieuwe koper van mijn huidige Tuono hem ophalen. Dan paar dagen Motor loos hopelijk vandaag info wanneer de nieuwe binnen is.
In oktober pas :+
 
Ja die Rosso 3 zijn erg goed, ook goede snelweg km mee mogelijk zonder vierkant te worden. Hoever km doe jij met een set ?

Zelf beetje sportief en woon werk toch zon 10 a 11k km op gezet en waren nog niet op. Begonnen wel minder spits te worden door wat meer snelweg maar konden nog wel een stukje
Oké dat is wel veel, volgens mijn had ik de vorige achterband 5dkm erop liggen! En hij was toen bijna op de slijtage nokjes. Dus denk dat ik er 6dkm wel mee gehaald had. Alleen ik vervang ze meestal iets eerder als ik weekend of week weg ga, omdat als ik dan een keer regen krijg dat je niet meteen op eieren rijd omdat die het water niet heel goed meer kan afvoeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan