Tuono Bastards Deel 21

Bijzonder, alle bekenden van me die rijden op rosso 3 zijn er tevreden over, ook met een track day bijvoorbeeld. Als je de tuono alleen op straat gebruikt kun je ook eens een sport-tour band overwegen zoals een pirelli angel, je kunt al zo onnozel doen met dergelijke banden...
:^ eens.
Al moet ik zeggen dat nu de rosso 3 op zijn eind komt , ik wel wat momentjes meemaak (glijden). Deze week komen de Angels GT 2 erop. Mede vanwege geplande trip naar Dolomieten.
 
Ben benieuwd, nu nieuwe set rosso 3 onder de fiets (standaard mee geleverd). Ben vooral benieuwd hoe goed die corsa 2 blijft bij woon werk, was zelf erg te spreken dat de rosso 3 niet vierkant werd en bij sportievere momenten ikzelf nooit grip mist (straatwerk).

Als het goed is zou de Corsa 2 met woon-werk even lang mee moet gaan. De middelste compound is gelijk aan die van de Rosso 3. Bij de Corsa 2 gaat het vooral om de buitenste compound, die is gelijk aan de Supercorsa.
 
Ik heb m'n Tuono nu een jaar en wil hem graag eens op de testbank zetten en eventueel laten afstellen indien nodig.
Roké en HdeB heb ik voorbij zien komen als goede adresjes. Zijn er nog meer tips?

Kom uit Arnhem en beide zijn dik een uur rijden. Zoek het liever iets dichterbij huis.

Zit er zelf aan te denken de motor ook eens te laten nakijken, vind hem erg stotteren en benzineverbruik ook pittig hoog. Maar geen idee wat dat mag gaan kosten ;)
 
Zit er zelf aan te denken de motor ook eens te laten nakijken, vind hem erg stotteren en benzineverbruik ook pittig hoog. Maar geen idee wat dat mag gaan kosten ;)
Zou even afspraak maken bij Roké. Waarschijnlijk knapt ie op van een afstelbeurtje, kunnen ze ook gelijk zien of die in de goede mapping staat. Pittig verbruik is nu eenmaal onderdeel van tuono rijden...heb zelf een gemiddeld verbruik van rond de 1:12 a 1:13...

En trouwens...kom je met regelmaat door de oude ebbinge met je tuono? O-)
 
Zit er zelf aan te denken de motor ook eens te laten nakijken, vind hem erg stotteren en benzineverbruik ook pittig hoog. Maar geen idee wat dat mag gaan kosten ;)

Ik geloof rond de 100 euro ofzo. Is het echt meer dan waard. Verwacht echter niet direct een beter brandstofverbruik, daarvoor zul je aan de PowerCommander moeten.

Zou even afspraak maken bij Roké. Waarschijnlijk knapt ie op van een afstelbeurtje, kunnen ze ook gelijk zien of die in de goede mapping staat. Pittig verbruik is nu eenmaal onderdeel van tuono rijden...heb zelf een gemiddeld verbruik van rond de 1:12 a 1:13...

En trouwens...kom je met regelmaat door de oude ebbinge met je tuono? O-)

Vergeet niet dat jij op een gen1 rijdt. De gen2 verbruikt meer, zeker als de ECU gebruik maakt van map2. Ik vraag me af of je met een gen2 1:13 makkelijk haalt...
 
Vorige week ben ik bij Roke geweest voor het afstellen van mn Tuono uit 2006 en dat kostte 98 euro. Was het geld helemaal waard. Blok loopt een stuk mooier. Ik zit aan 1:13 bij woon werk en 1:10 bij een circuit training op Lelystad. Blok draait op map 2.
 
Vorige week ben ik bij Roke geweest voor het afstellen van mn Tuono uit 2006 en dat kostte 98 euro. Was het geld helemaal waard. Blok loopt een stuk mooier. Ik zit aan 1:13 bij woon werk en 1:10 bij een circuit training op Lelystad. Blok draait op map 2.
Dat is netjes!
 
Ik geloof rond de 100 euro ofzo. Is het echt meer dan waard. Verwacht echter niet direct een beter brandstofverbruik, daarvoor zul je aan de PowerCommander moeten.



Vergeet niet dat jij op een gen1 rijdt. De gen2 verbruikt meer, zeker als de ECU gebruik maakt van map2. Ik vraag me af of je met een gen2 1:13 makkelijk haalt...

Je zult het niet geloven , maar ik heb tijdens het hemelvaartweekend in het Sauerland ruim 200km gehaald en het lampje brande nog niet eens.
Wij zijn niet van die gasten die alleen tussen 2 bochten het gas open draaien, maar wel rijden wel stevig door.
Mijn Tuono is een week of wat geleden afgesteld bij een motorzaak, het middengebied is positief verbeterd, niet meer ruckelen .

Ruckelen:
quote:
Rückeln komt doordat door milieu eisen de motor dusdanig arm staat
afgesteld bij bepaalde toerentallen, dat het mengsel niet meer
gelijkmatig of soms helemaal niet meer ontbrandt.

Een grote cilinder heeft hier sneller last van dan een kleine, of
beter een cilinder met een grote boring, want het oppervlak van de
zuiger is te groot om alles in 1 keer te ontbranden.

Een goede synchronisatie van de gasklephuizen helpt.

De Brisks zijn zogenaamde glijvonkbougies die dit arme mengsel beter
laten ontbranden. Hierdoor wordt het ruckeln minder.

Maar een te arm mengsel is te heet voor je motor en kan zorgen voor
schade aan zuigers e.d. Ook geeft de bougie een te hete vonk.

BMW heeft onregelmatige verbranding van het mengsel op een groot
oppervlak verholpen door er nu 2 bougies in te draaien en voila, weg
is je ruckeln.

Bij Wüdo of Wunderlich kun je dit ook laten doen voor je 1150.

Kost zo een paar honderd Euro's per pot.


de Tuono bleek op de testbank in het middengebied te arm te staan, dit is er nu uitgehaald, na de vakantie gaat ie mijn stationaire deel tot het middengeied doen, helaas is er een wachtwoord in de ecu gezet waardoor het een flash gaat worden.
Ik ben al op zoek geweest, maar kon er niks over vinden. De motorzaak heeft verschillende wachtwoorden geprobeerd, zonder resultaat.
Wat me wel opviel is dat de motor merkbaar zuiniger is geworden en met name op de snelweg, bij constant toerental, niet meer inhoud.
Zoals gezegd gaat dan na mijn vakantie het lage toerengebied aangepast worden, om het bokken eruit te halen.
Hiervoor had ik een Honda SP1 en ik vind de Tuono veel heftiger bij lage toeren.
 
Je zult het niet geloven , maar ik heb tijdens het hemelvaartweekend in het Sauerland ruim 200km gehaald en het lampje brande nog niet eens.
Wij zijn niet van die gasten die alleen tussen 2 bochten het gas open draaien, maar wel rijden wel stevig door.
Mijn Tuono is een week of wat geleden afgesteld bij een motorzaak, het middengebied is positief verbeterd, niet meer ruckelen .

De Tuono bleek op de testbank in het middengebied te arm te staan, dit is er nu uitgehaald, na de vakantie gaat ie mijn stationaire deel tot het middengeied doen, helaas is er een wachtwoord in de ecu gezet waardoor het een flash gaat worden.
Ik ben al op zoek geweest, maar kon er niks over vinden. De motorzaak heeft verschillende wachtwoorden geprobeerd, zonder resultaat.
Wat me wel opviel is dat de motor merkbaar zuiniger is geworden en met name op de snelweg, bij constant toerental, niet meer inhoud.
Zoals gezegd gaat dan na mijn vakantie het lage toerengebied aangepast worden, om het bokken eruit te halen.
Hiervoor had ik een Honda SP1 en ik vind de Tuono veel heftiger bij lage toeren.
Dat klinkt nice 🙂 Waar heb je dat laten doen en wat doen ze dan precies? Feitelijk dus een ECU flash?

Ik zit momenteel te twijfelen tussen een ECU flash door Gabro in Italië of het laten creeëren van een custom mapping middels een Power Commander. Maar wellicht dat jouw werkwijze ook soelaas biedt.
 
Dat klinkt nice 🙂 Waar heb je dat laten doen en wat doen ze dan precies? Feitelijk dus een ECU flash?

Ik zit momenteel te twijfelen tussen een ECU flash door Gabro in Italië of het laten creeëren van een custom mapping middels een Power Commander. Maar wellicht dat jouw werkwijze ook soelaas biedt.
Dat klinkt nice 🙂 Waar heb je dat laten doen en wat doen ze dan precies? Feitelijk dus een ECU flash?

Ik zit momenteel te twijfelen tussen een ECU flash door Gabro in Italië of het laten creeëren van een custom mapping middels een Power Commander. Maar wellicht dat jouw werkwijze ook soelaas biedt.

Mad Racing in Noord-Scharwoude, de website staat vol informatie, en voor verdere info heb ik ze gewoon een mailtje gestuurd.
De antwoorden die ik daarop kreeg waren voor mij zeer bevredigend.
Ik heb daarna een zogenaamde 0-run gedaan en van daaruit is hij aan de slag gegaan.
Maar zoals ik al zei zit er een wachtwoord in de ECU waardoor het stationair/lagetoerengebied niet toegankelijk is voor niet Appie dealers,
in het WPHB staat het ook zo beschreven.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week ben ik bij Roke geweest voor het afstellen van mn Tuono uit 2006 en dat kostte 98 euro. Was het geld helemaal waard. Blok loopt een stuk mooier. Ik zit aan 1:13 bij woon werk en 1:10 bij een circuit training op Lelystad. Blok draait op map 2.

Dat valt mij reuze mee! Heb ze net bericht dus ben benieuwd.
 
Net even contact gehad met Roke. Toch wel een ander bedrag dan de luttele 98,- hierboven maar alsnog ga ik het wel doen.

"Prijs inclusief test bank run voor en na en juiste mapping en afstellen zal je rond de 300,- euro kwijt zijn."
 
Net even contact gehad met Roke. Toch wel een ander bedrag dan de luttele 98,- hierboven maar alsnog ga ik het wel doen.

"Prijs inclusief test bank run voor en na en juiste mapping en afstellen zal je rond de 300,- euro kwijt zijn."

Ik heb het idee dat we het over twee verschillende dingen hebben.

Het afstellen waar @Neelis_gs heeft over heeft is puur synchroon stellen van de cilinders en Co meting. En wellicht op map2 zetten van de ECU, als dat nog niet gedaan is en je met open dempers rijders. Maar meer is het niet. Een run op de testbank is daarbij leuk om te hebben, maar je kunt er verder niets mee. Er wordt namelijk niets afgesteld aan de hand van uitkomsten van z'n run. Dit alles (dus zonder run) zou nooit veel meer dan 100 euro mogen kosten, aangezien ze er echt niet zo lang mee bezig zijn (maximaal uurtje denk ik?).

Waar jij het over hebt klinkt als het laten flashen van de ECU, middels uitkomsten van testruns. Dat is echt wat anders. Maar ik wist niet dat Roké dat ook deed...
 
Net even contact gehad met Roke. Toch wel een ander bedrag dan de luttele 98,- hierboven maar alsnog ga ik het wel doen.

"Prijs inclusief test bank run voor en na en juiste mapping en afstellen zal je rond de 300,- euro kwijt zijn."

Vindt 300 geen gek bedrag voor goede custom afstelling op jouw fiets incl runs en wel.
Hebben een goede naam, dus ook hier ligt een prijsje aan en dan de uren en materiaal.

Persoonlijk altijd raar dat we honderden euro uitgeven aan uitlaten, mods, en aanverwanten maar de Essentials zoals geld stoppen in goed afstelling motor en vering dan op beknibbeld wordt. Juist omdat dit echt het grootste verschil gaat maken.
(buiten dat rode accenten op je fiets deze echt sneller maakt :-P ).
 
Net even contact gehad met Roke. Toch wel een ander bedrag dan de luttele 98,- hierboven maar alsnog ga ik het wel doen.

"Prijs inclusief test bank run voor en na en juiste mapping en afstellen zal je rond de 300,- euro kwijt zijn."

Ik weet niet met wat voor setup je rijdt, maar ik zou beginnen met de synchroon + CO afstelbeurt. Als je bijv. met Akra's rijdt en hij staat op map 2 dan is er in de basis niet veel mis met de afstelling.
 
Ik heb het idee dat we het over twee verschillende dingen hebben.

Het afstellen waar @Neelis_gs heeft over heeft is puur synchroon stellen van de cilinders en Co meting. En wellicht op map2 zetten van de ECU, als dat nog niet gedaan is en je met open dempers rijders. Maar meer is het niet. Een run op de testbank is daarbij leuk om te hebben, maar je kunt er verder niets mee. Er wordt namelijk niets afgesteld aan de hand van uitkomsten van z'n run. Dit alles (dus zonder run) zou nooit veel meer dan 100 euro mogen kosten, aangezien ze er echt niet zo lang mee bezig zijn (maximaal uurtje denk ik?).

Waar jij het over hebt klinkt als het laten flashen van de ECU, middels uitkomsten van testruns. Dat is echt wat anders. Maar ik wist niet dat Roké dat ook deed...

Precies dat, ze zijn er inderdaad een uur mee bezig geweest. Je krijgt er al een andere motor voor terug, zeker de moeite waard.
 
Ik heb het idee dat we het over twee verschillende dingen hebben.

Het afstellen waar @Neelis_gs heeft over heeft is puur synchroon stellen van de cilinders en Co meting. En wellicht op map2 zetten van de ECU, als dat nog niet gedaan is en je met open dempers rijders. Maar meer is het niet. Een run op de testbank is daarbij leuk om te hebben, maar je kunt er verder niets mee. Er wordt namelijk niets afgesteld aan de hand van uitkomsten van z'n run. Dit alles (dus zonder run) zou nooit veel meer dan 100 euro mogen kosten, aangezien ze er echt niet zo lang mee bezig zijn (maximaal uurtje denk ik?).

Waar jij het over hebt klinkt als het laten flashen van de ECU, middels uitkomsten van testruns. Dat is echt wat anders. Maar ik wist niet dat Roké dat ook deed...

Helaas gaat het niet om het flashen van de ECU, heb het dubbel gecheckt. Betreft testbank run (voor en na, specifiek aangevraagd door mij), inderdaad synchroon stellen van de cilinders + CO meting en laden van mapping 2. Dus zeker geen custom flash.

Vindt 300 geen gek bedrag voor goede custom afstelling op jouw fiets incl runs en wel.
Hebben een goede naam, dus ook hier ligt een prijsje aan en dan de uren en materiaal.

Persoonlijk altijd raar dat we honderden euro uitgeven aan uitlaten, mods, en aanverwanten maar de Essentials zoals geld stoppen in goed afstelling motor en vering dan op beknibbeld wordt. Juist omdat dit echt het grootste verschil gaat maken.
(buiten dat rode accenten op je fiets deze echt sneller maakt :-P ).

Ik vind 300 euro helemaal geen gek bedrag. Sterker nog, als het echt voor een custom made flash was geweest had ik het direct gedaan! Maar dat is het dus niet.
Grote kans dat ik alsnog die kant op ga. Puur om het feit dat ik wel vertrouwen heb in die zaak en gewoon duidelijk wil hebben hoe m'n Tuono er bij staat (is mapping 2 daadwerkelijk geladen? hoe loopt 'ie? etc. etc.).
 
Helaas gaat het niet om het flashen van de ECU, heb het dubbel gecheckt. Betreft testbank run (voor en na, specifiek aangevraagd door mij), inderdaad synchroon stellen van de cilinders + CO meting en laden van mapping 2. Dus zeker geen custom flash.



Ik vind 300 euro helemaal geen gek bedrag. Sterker nog, als het echt voor een custom made flash was geweest had ik het direct gedaan! Maar dat is het dus niet.
Grote kans dat ik alsnog die kant op ga. Puur om het feit dat ik wel vertrouwen heb in die zaak en gewoon duidelijk wil hebben hoe m'n Tuono er bij staat (is mapping 2 daadwerkelijk geladen? hoe loopt 'ie? etc. etc.).

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik heb het idee dat je nodeloos op kosten wordt gejaagd. Die run na synchroon stellen + CO meting kan ik mij nog voorstellen. Dan kun je zien of er wellicht nog wat halen valt (middels ECU flash en/of PC) op het gebied van bijvoorbeeld je A/F-ratio. Maar die run vooraf, daar zie ik het nut echt niet van in. En als ze veel geld rekenen voor het apart inladen van map2, dan zou dat ook een beetje onzin zijn. Dat kost ze 5 minuten...

EDIT: en dan nog snap ik het grote verschil t.o.v. @Neelis_gs niet. Alsof 2x een run + overzetten naar map2 (als nodig, ik kan het mij amper voorstellen na al die jaren, of heeft je Tuono al die jaren met standaard dempers gereden?) € 200 moet kosten. Ik zou zelf erg graag de specificatie van de offerte willen zien...
 
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik heb het idee dat je nodeloos op kosten wordt gejaagd. Die run na synchroon stellen + CO meting kan ik mij nog voorstellen. Dan kun je zien of er wellicht nog wat halen valt (middels ECU flash en/of PC) op het gebied van bijvoorbeeld je A/F-ratio. Maar die run vooraf, daar zie ik het nut echt niet van in. En als ze veel geld rekenen voor het apart inladen van map2, dan zou dat ook een beetje onzin zijn. Dat kost ze 5 minuten...

EDIT: en dan nog snap ik het grote verschil t.o.v. @Neelis_gs niet. Alsof 2x een run + overzetten naar map2 (als nodig, ik kan het mij amper voorstellen na al die jaren, of heeft je Tuono al die jaren met standaard dempers gereden?) € 200 moet kosten. Ik zou zelf erg graag de specificatie van de offerte willen zien...

Prijsspecificatie heb ik vanochtend al opgevraagd maar wacht ik nog op. Zover was ik al ;)

Tsja, over dat op kosten jagen kunnen we discussiëren. Ik wilde graag die cilinders synchroon en CO meting en een check of hij mapping 2 heeft of niet, just to be sure, omdat hij eigenlijk al vrij soepel loopt. Dit is bijna letterlijk wat ik heb aangevraagd. Ik was in de waan dat ze wel "ff" konden checken of ik mapping 2 al heb maar volgens Roke kan dat niet. Dan moeten ze mapping 2 herladen dus ik betaal zeker weten voor het inlezen van die mapping. Dat blijf ik vreemd vinden.
Het antwoord was duidelijk; rond de 300,- inclusief voor en na testbankrun met inlezen van mapping 2.

Maargoed, nu is het alleen maar gissen. Het wachten is op een offerte.
 
Prijsspecificatie heb ik vanochtend al opgevraagd maar wacht ik nog op. Zover was ik al ;)

Tsja, over dat op kosten jagen kunnen we discussiëren. Ik wilde graag die cilinders synchroon en CO meting en een check of hij mapping 2 heeft of niet, just to be sure, omdat hij eigenlijk al vrij soepel loopt. Dit is bijna letterlijk wat ik heb aangevraagd. Ik was in de waan dat ze wel "ff" konden checken of ik mapping 2 al heb maar volgens Roke kan dat niet. Dan moeten ze mapping 2 herladen dus ik betaal zeker weten voor het inlezen van die mapping. Dat blijf ik vreemd vinden.
Het antwoord was duidelijk; rond de 300,- inclusief voor en na testbankrun met inlezen van mapping 2.

Maargoed, nu is het alleen maar gissen. Het wachten is op een offerte.

Ik ben ook benieuwd naar die offerte,
Een flash met een custommap zal het zeker niet zijn, dan ben je rond de €550,- kwijt.
Wat mij wel verbaast is de prijs inclusief 2 runs, zeg een run kost €60,- dan kost synchroniseren en co dus €180,-.
Dat is heel wat meer dan de bedragen die ik hier en op andere forums lees.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan