Tuono Bastards Deel 21

Met je veervoorspanning verhogen los je dat niet op. Draai de demping eens helemaal dicht en dan 8 tot 12 clicks open? Voelt dat beter? Voor mezelf zat ik dan redelijk, maar eigenlijk was de veer dan nog te slap en de demping stond te ver dicht.

Wat betreft je sag zou ik 20mm aan houden, maar dan praat ik Hyperpro na. Die pas je aan door je veervoorspanning aan te passen.

Ik denk dat je beter af bent met een andere achterveer. Naar mijn mening is de standaard achterveer te zacht.

Hier kun je er meer over lezen:

Bezoekje aan HK of Hyperpro is superleerzaam, advies en afstellen is gratis.

Verhogen juist niet, strakker zetten.
Aangezien ik wat zwaarder ben als de gemiddelde nederlander is het strakker zetten van de veervoorspanning wel een eerste start dacht ik zo. Ik verwacht geen wereld wonderen maar elk klein beetje gaat nu helpen. Ik denk inderdaad dat een andere veer uiteindelijk de gewenste situatie is. Zal eens kijken bij HK of Hyperpro.

Hebben we dezelfde veer (gen2)? Ik zie namelijk geen demping instellingen op de achterveer.
Volgens mij heb ik het gevonden. Helemaal onderaan.
 
Laatst bewerkt:
Wat jullie 'het strakker zetten' van de veer noemt, noem je eigenlijk het verhogen van de veervoorspanning. Als je die verhoogt, verklein je de statische sag en het gevolg daarvan is dat je motor iets hoger komt te staan. Wat je eigenlijk doet is de demping de juiste afstelling geven. Het is geen methode om je vering of demper 'harder' te maken. Dan gebruik je de techniek van de demper verkeerd.

Helemaal onderaan zit inderdaad je rebound draaischroef:
20190810_155833.jpg

Rechtsom is dicht en vanaf helemaal dicht zou ik hem eens 8-12 clicks geven (linksom draaien). Ben benieuwd hoe je hem dan vindt rijden.
 
Wat jullie 'het strakker zetten' van de veer noemt, noem je eigenlijk het verhogen van de veervoorspanning. Als je die verhoogt, verklein je de statische sag en het gevolg daarvan is dat je motor iets hoger komt te staan. Wat je eigenlijk doet is de demping de juiste afstelling geven. Het is geen methode om je vering of demper 'harder' te maken. Dan gebruik je de techniek van de demper verkeerd.

Helemaal onderaan zit inderdaad je rebound draaischroef:
Bekijk bijlage 1418305
Rechtsom is dicht en vanaf helemaal dicht zou ik hem eens 8-12 clicks geven (linksom draaien). Ben benieuwd hoe je hem dan vindt rijden.

Dank voor je uitleg. We gaan ermee verder.
Ook een fijne uitleg:
 
  • Leuk
Waarderingen: wsx
ola ,

ik heb de tuono v4 2014 met rsv kontje . nu wil ik een tochtje van een paar dagen gaan maken en ben ik opzoek naar bagage mogelijkheden. iemand tips voor rekjes/tassen ?
 
Zeer onbetrouwbaar, de weerstand is al vrij laag en als er dan ook nog eens 1 van de kabels iets meer weerstand geeft meet je onzin, veel beter is gewoon met een draaiende motor ff de meetpennen steeds tussen 2 polen prikken, je hebt 3 mogelijke combinaties die je kan maken en op elke kombi moet ongeveer 50-60 Volt AC (wisselspanning) te meten zijn als er sluiting op 1 van de fase's zit zal deze aanzienlijk lager zijn tot zelfs bijna 0 Volt als hij echt stuk is zoals het ooit bij mij was.

Verder als je wat over de diverse Forums rondhangt zal je zien dat het euvel zich vaak rond de 20 K kilometers voor het eerst voordoet.

Uiteraard 1 met 2, 1 met 3, 2 met 1 etc meten :)
 
Uiteraard 1 met 2, 1 met 3, 2 met 1 etc meten :)

Jup. Zojuist ook gedaan en mijne is stuk. Direct op accu ook te meten laad niet meer bij. Ik ga nu de spoel laten wikkelen bij sevior.nl en seriele spanningsregelaar (SH847) bestellen. Wel jammer, kan hierdoor niet echt rijden maar ik had er rekening mee gehouden met aankoop.

Ook weer van dezelfde gast, een hele fijne uitleg:


EDIT:
Ik heb net gebeld met Sevior.nl en die geven aan dat het vervangen van spanningsregelaar niet nodig is. Ze garanderen dat hun gereviseerde stator wel blijft werken met garantie.
 
Laatst bewerkt:
Jup. Zojuist ook gedaan en mijne is stuk. Direct op accu ook te meten laad niet meer bij. Ik ga nu de spoel laten wikkelen bij sevior.nl en seriele spanningsregelaar (SH847) bestellen. Wel jammer, kan hierdoor niet echt rijden maar ik had er rekening mee gehouden met aankoop.

Ook weer van dezelfde gast, een hele fijne uitleg:


EDIT:
Ik heb net gebeld met Sevior.nl en die geven aan dat het vervangen van spanningsregelaar niet nodig is. Ze garanderen dat hun gereviseerde stator wel blijft werken met garantie.

Yep, advies kreeg ik ook. SR laten zitten.
If it aint broken then dont fix it.

Ik heb er inmiddels al bijna 1000km opzitten met de nieuw gewikkelde stator van sevior. Tot nu werkt alles perfect.
 
Nice. Ik heb een nieuwe stator gehaald bij Goedhart. Konden me alleen niet vertellen hoeveel Watt deze is. Dus hopelijk over 20k km niet weer hetzelfde geintje. Spanningsregelaar kán natuurlijk ook stuk zijn, vandaar het meten van de weerstand van de stator (na SR). Heb mijn oude stator nog liggen, dus wellicht dat ik die ook opnieuw laat wikkelen. Wat kostte dat?
 
Nice. Ik heb een nieuwe stator gehaald bij Goedhart. Konden me alleen niet vertellen hoeveel Watt deze is. Dus hopelijk over 20k km niet weer hetzelfde geintje. Spanningsregelaar kán natuurlijk ook stuk zijn, vandaar het meten van de weerstand van de stator (na SR). Heb mijn oude stator nog liggen, dus wellicht dat ik die ook opnieuw laat wikkelen. Wat kostte dat?

Je bedoelt denk ik meten "voor SR". ;) Je wilt direct de stator meten.

Wel apart dat je bij goedhart een nieuwe hebt gekocht. Hun adviseerde mij juist om geen nieuwe te kopen ondanks dat deze gemodificeerd zijn, maar hem opnieuw te laten wikkelen bij sevior. Deden hun zelf namelijk ook.

Kosten bij sevior zijn 175 euro en dan nog verzendkosten. Is meteen inclusief nieuwe kabelboom, aansluitingen, tin etc.
 
Yep, advies kreeg ik ook. SR laten zitten.
If it aint broken then dont fix it.

Ik heb er inmiddels al bijna 1000km opzitten met de nieuw gewikkelde stator van sevior. Tot nu werkt alles perfect.
Mijn Servior zit er 20k in nu en nog steeds de zelfde laad spanning, spannende tijden :X:X Ga volgende week 3k rondje doen in duitsland dus duimen dat het goed blijft gaan :P
 
Je bedoelt denk ik meten "voor SR". ;) Je wilt direct de stator meten.

Wel apart dat je bij goedhart een nieuwe hebt gekocht. Hun adviseerde mij juist om geen nieuwe te kopen ondanks dat deze gemodificeerd zijn, maar hem opnieuw te laten wikkelen bij sevior. Deden hun zelf namelijk ook.

Kosten bij sevior zijn 175 euro en dan nog verzendkosten. Is meteen inclusief nieuwe kabelboom, aansluitingen, tin etc.

Wat is daar aan gemodificeerd dan, of hebben ze dat niet verteld?
 
Wat is daar aan gemodificeerd dan, of hebben ze dat niet verteld?
Van 500 naar 370watt maar hun stuurde alle stators naar sevior gaven ze aan. Aprilia verhoeven in Druten doet hetzelfde.

En opnieuw wikkelen is ook stukken voordeliger dan een nieuwe van Aprilia.
 
Mijn Servior zit er 20k in nu en nog steeds de zelfde laad spanning, spannende tijden :X:X Ga volgende week 3k rondje doen in duitsland dus duimen dat het goed blijft gaan :P

Dat klinkt goed. Dan kan ik nog even vooruit. *D

Algemeen advies blijft overigens wel om het oliepeil op max te houden voor goede koeling.

Daarom gaat het vaak mis op vakantie met lange afstanden waarbij het oliepeil iets daalt door verbruik, en vaak hogere buiten temperaturen.
 
Je bedoelt denk ik meten "voor SR". ;) Je wilt direct de stator meten.

Excuus. Na, vóór de spanningsregelaar, direct ná de stator ;) Je hebt helemaal gelijk.

Wel apart dat je bij goedhart een nieuwe hebt gekocht. Hun adviseerde mij juist om geen nieuwe te kopen ondanks dat deze gemodificeerd zijn, maar hem opnieuw te laten wikkelen bij sevior. Deden hun zelf namelijk ook.

Kosten bij sevior zijn 175 euro en dan nog verzendkosten. Is meteen inclusief nieuwe kabelboom, aansluitingen, tin etc.

Nou het was niet exact hun advies, maar ik moest dezelfde dag nog rijden. Het was meer een noodzakelijk kwaad ;)
Denk dat ik de mijne wel opnieuw laat wikkelen dan, en hem of verkoop of bewaar voor het geval dat.
 
Excuus. Na, vóór de spanningsregelaar, direct ná de stator ;) Je hebt helemaal gelijk.



Nou het was niet exact hun advies, maar ik moest dezelfde dag nog rijden. Het was meer een noodzakelijk kwaad ;)
Denk dat ik de mijne wel opnieuw laat wikkelen dan, en hem of verkoop of bewaar voor het geval dat.
Tja, dan heb je weinig keus inderdaad. Mijn stator is uiteindelijk een kleine week weg geweest incl. Verzenden en terugzenden. Had ik nog net genoeg geduld voor.:P


@Ottovw thanks voor de videos. Handig die uitleg over de vering.
 
Tja, dan heb je weinig keus inderdaad. Mijn stator is uiteindelijk een kleine week weg geweest incl. Verzenden en terugzenden. Had ik nog net genoeg geduld voor.:P


@Ottovw thanks voor de videos. Handig die uitleg over de vering.

Voor de goede orde, het probleem wat we hebben tot 2007.5 is een te sterke rotor (de magneet) die te veel spanning opwekt wat vervolgens niet wordt verbruikt en dus door de sp regelaar weer naar aarde wordt afgevoerd, zeg maar gerust kort gesloten. (warmte ontwikkeling)

Servior wikkelt met een dikkere draad die ook nog eens een betere isolatie heeft, dikkere draad betekent dat er meer stroom door de draad kan zonder dat deze warm wordt, omdat er door de dikkere draad minder windingen op de stator gaan, zal er dus ook minder spanning worden opgewekt waardoor de SP regelaar minder hoeft af te voeren naar aarde wat in basis dus minder warmte ontwikkeling in de stator oplevert.
 
Van 500 naar 370watt maar hun stuurde alle stators naar sevior gaven ze aan. Aprilia verhoeven in Druten doet hetzelfde.

En opnieuw wikkelen is ook stukken voordeliger dan een nieuwe van Aprilia.
Maar dat ga je zonder magneet niet redden, als je naar 370watt wilt moet je alles vervangen en dat wordt een duur geintje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan