Tuono Bastards Deel 21

Spanningsproblemen zijn gedeeltelijk te voorkomen door de koeling van de spanningsregelaar te verbeteren.

De spannigsregelaar is bevestigd op 2 felsmoeren die vast zitten op het aluminium subframe.
Hierdoor ligt de SR iets boven het subframe, en kan zijn warmte slecht kwijt richting het subframe.

Neem een aluminium plaat van ca 3 mm, en zaag deze in de vorm van het sub frame, met 2 grote gaten op de plek van de felsmoeren.
De gaten moeten iets groter zijn dan de diameter van de felsmoer.
Zorg dat deze plaat goed vlak ligt op het subframe, hoe groter het contactvlak hoe beter.
Schroef nu de SR weer vast.
De plaat wordt nu geklemd tussen het subframe en SR.
De warmte kan nu ook via de achterzijde van de SR afvloeien richting het subframe wat een behoorlijke verbetering van de koelcapaciteit geeft.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Aprilia, er zijn veel meer motoren die problemen met de spannings regelaar krijgen omdat de SR te warm wordt.
Extra koelplaatje kan dan nooit kwaad.
 
Spanningsproblemen zijn gedeeltelijk te voorkomen door de koeling van de spanningsregelaar te verbeteren.

De spannigsregelaar is bevestigd op 2 felsmoeren die vast zitten op het aluminium subframe.
Hierdoor ligt de SR iets boven het subframe, en kan zijn warmte slecht kwijt richting het subframe.

Neem een aluminium plaat van ca 3 mm, en zaag deze in de vorm van het sub frame, met 2 grote gaten op de plek van de felsmoeren.
De gaten moeten iets groter zijn dan de diameter van de felsmoer.
Zorg dat deze plaat goed vlak ligt op het subframe, hoe groter het contactvlak hoe beter.
Schroef nu de SR weer vast.
De plaat wordt nu geklemd tussen het subframe en SR.
De warmte kan nu ook via de achterzijde van de SR afvloeien richting het subframe wat een behoorlijke verbetering van de koelcapaciteit geeft.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Aprilia, er zijn veel meer motoren die problemen met de spannings regelaar krijgen omdat de SR te warm wordt.
Extra koelplaatje kan dan nooit kwaad.
Hier ben ik het in het specifieke geval van de tuono niet mee eens. De kwaal ontstaat bij deze motor bij de dynamo. Daar zit het probleem. Is dit deel gewoon in orde dan hoeft de sr ook niet zo hard te werken.

Het klopt wel in zijn algemeenheid dat betere koeling van welke sr dan ook de levensduur en werking verbetert.
 
Klus goed te doen. Ik had alleen een hele vervelende tie-wrap die de stator kabel vast hielt. Deze bevond zich tussen frame en blok. Maar het is gelukt en nu opgestuurd naar sevior.

20190816_115204.jpg


Ga verder met overige kabel management nu ik toch onder de tank bezig ben. Te veel open stekkertjes. Even mooi aanpassen en\of afdichten tegen troep etc.
 
Klus goed te doen. Ik had alleen een hele vervelende tie-wrap die de stator kabel vast hielt. Deze bevond zich tussen frame en blok. Maar het is gelukt en nu opgestuurd naar sevior.

Bekijk bijlage 1418665

Ga verder met overige kabel management nu ik toch onder de tank bezig ben. Te veel open stekkertjes. Even mooi aanpassen en\of afdichten tegen troep etc.
Die tie wrap was bij mij ook wat lastig ja.

Heb je wel een kabel of touwtje er door getrokken toen je de kabel eruit trok vanaf de sr naar de andere kant?
 
Spanningsproblemen zijn gedeeltelijk te voorkomen door de koeling van de spanningsregelaar te verbeteren.

De spannigsregelaar is bevestigd op 2 felsmoeren die vast zitten op het aluminium subframe.
Hierdoor ligt de SR iets boven het subframe, en kan zijn warmte slecht kwijt richting het subframe.

Neem een aluminium plaat van ca 3 mm, en zaag deze in de vorm van het sub frame, met 2 grote gaten op de plek van de felsmoeren.
De gaten moeten iets groter zijn dan de diameter van de felsmoer.
Zorg dat deze plaat goed vlak ligt op het subframe, hoe groter het contactvlak hoe beter.
Schroef nu de SR weer vast.
De plaat wordt nu geklemd tussen het subframe en SR.
De warmte kan nu ook via de achterzijde van de SR afvloeien richting het subframe wat een behoorlijke verbetering van de koelcapaciteit geeft.

Dit geldt trouwens niet alleen voor Aprilia, er zijn veel meer motoren die problemen met de spannings regelaar krijgen omdat de SR te warm wordt.
Extra koelplaatje kan dan nooit kwaad.
Er is ook een ander type regelaar te krijgen wat iets beter tegen de warmte kan, de naam zou ik thuis even moeten opzoeken.
Ook is er een mod voor de dynamo, deze sproeit olie rechtreeks op de spoelen waardoor deze beter gekoeld blijft.
 
Er is ook een ander type regelaar te krijgen wat iets beter tegen de warmte kan, de naam zou ik thuis even moeten opzoeken.
Ook is er een mod voor de dynamo, deze sproeit olie rechtreeks op de spoelen waardoor deze beter gekoeld blijft.

Beide mod ken ik. SH847 SR en te T12 olie modificaties. Beide zijn volgens Sevior niet nodig bij zijn nieuwe gewikkelde stators.
 
  • Leuk
Waarderingen: wsx
Beide mod ken ik. SH847 SR en te T12 olie modificaties. Beide zijn volgens Sevior niet nodig bij zijn nieuwe gewikkelde stators.
Ik dacht dat men sprak over een mosfet regelaar, maar ik kan het artikel niet meer vinden.
Het was wel een Aprilia forum.
En ik heb toch ook wel eens gelezen dat ook de Sevior stator er weer uitfikte.
 
Mijn gen 2 word bij flink optrekken en dan bij hoog in de toeren wat licht en onrustig aan de voorzijde.

Meer mensen ervaring mee? En wat is daar aan te doen?
 
Mijn gen 2 word bij flink optrekken en dan bij hoog in de toeren wat licht en onrustig aan de voorzijde.

Meer mensen ervaring mee? En wat is daar aan te doen?

Yep, eerder overschakelen. O-)


Is bij de V4 niet anders hoor, wordt zo licht zelfs dat het voorwiel wegcontact verliest. :Y
Is trouwens een fenomeen wat zich sowieso in de eerste 3 versnellingen afspeelt. :}


8-)
 
Yep, eerder overschakelen. O-)


Is bij de V4 niet anders hoor, wordt zo licht zelfs dat het voorwiel wegcontact verliest. :Y
Is trouwens een fenomeen wat zich sowieso in de eerste 3 versnellingen afspeelt. :}


8-)
Dat is ook een oplossing inderdaad._O-

Zat zelf te denken aan 2 emmers bakstenen aan het stuur voor het gewicht.:+
 
Mijn gen 2 word bij flink optrekken en dan bij hoog in de toeren wat licht en onrustig aan de voorzijde.

Meer mensen ervaring mee? En wat is daar aan te doen?
Dat is redelijk normaal*D
Wat je wel kan doen is controleren of de stuurdemper nog werkt, als je deze loshaalt en de demperstang heen en weer beweegt moet
je enige weerstand voelen.
 
Dat is redelijk normaal*D
Wat je wel kan doen is controleren of de stuurdemper nog werkt, als je deze loshaalt en de demperstang heen en weer beweegt moet
je enige weerstand voelen.
Dat is een goeie.

Zat al wel te kijken of er iets afgesteld konden worden. Het viel me wel op dat er wat speling op de bevestigingsbouten zat. Ga eens ff checken.
 
Hahaah:}

Bij flink optrekken heb ik dat het knipperlicht vanzelf aan gaat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kon in het elec. schema ook geen relais vinden welke ik verdenk.
Hebben jullie suggesties?
 
Ik heb het zelfde gehad, alleen ging het grootlicht steeds aan.
Bij mij zat er veel vocht in het schakelaar huis links op het stuur, nadat ik die schoon had gemaakt was het probleem opgelost.
 
Weet iemand of de onderste bus van de schokdemper aan de achterzijde van een Tuono net zo vrij moet kunnen bewegen als de overige bussen van het linksysteem deze zit bij mij namelijk muurvast.

Net alle bussen (3x) en lagers (6x) van het linksysteem vervangen maar de schokdemper blijft kraken tijdens het in en uitveren.

Alleen de bout onderste bout van de schokdemper handvast (overige bouten 50nm vast) geen geluid maar als ik deze vervolgens op het aangegeven aantal nm vast zet kraakt deze.
Daarom de vraag of de onderste bout van de demper net zo vrij moet kunnen bewegen als de bussen van het link systeem.
 
Laatst bewerkt:
Een Heeeeeele goede middag dames en heren,

Ik zal me even voorstellen! Mijn naam is Robbert, heb een voorliefde voor V4 Motorblokken en heb zelf ook een Honda VFR omgebouwd.
Nu ben ik 5 jaar geleden met mijn vader naar een motorzaak geweest voor het afstellen van zijn motor en toen ben ik eigenlijk helemaal niet bij het afstellen geweest. Mijn oog viel namelijk op de V4 tuono die daar stond. :}:}:}

5 jaar later was het zover. Afgestudeerd, gespaard en mezelf getrakteerd op een V4 Tuono. Toen ik er op de eerste keer op reed ook. Echt ongelooflijk wat een beleving deze motor geeft.

In mei heb ik hem aangeschaft en het begon helaas niet positief. In de stad heb ik de 6e versnelling niet getest want die mogelijkheid was er niet. Toen ik naar huis reed bleek dat hij niet in deze versnelling ging. Het probleem dat ik heb gehad heb ik uitgelegd in een filmpje. Dat is te zien via de link:

Na deze problemen te hebben gehad ben ik samen met mijn maten vorige week naar de Harz geweest bij Pension de Tourstop. Echt een aanrader voor motorhotels. Probleemloos 2000 km gestuurd en ben weer helemaal happy.

Nu staat er op de motor ongeveer 21500km op de klok en moet hij voor een grote beurt naar de dealer. Nu kan ik alle vloeistoffen vervangen etc wel zelf dus dat hoeven ze niet te doen. Het enige wat ik wil laten doen is het controleren van de klepspeling en het eventueel goedzetten van de kleppen die niet binnen de toleranties zitten.

Nu is mijn vraag aan jullie: welke motorzaken hebben jullie ervaring mee als het gaat om klepspeling controleren en aanpassen en wat is de beste prijs/kwaliteit verhouding die jullie hebben gehad? Ben bij Roke Motors geweest en die geven aan dat ik hiervoor 600 euro in moet calculeren. Zij controleren dan klepspeling en zetten 4 kleppen dan binnen de toleranties. Hij zei wel dat als de kettingen en dergelijke in slechte staat zijn dat de prijs dan omhoog gaat. KORTOM: Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben erg benieuwd!

Dit is een foto van mijn motor trouwens:
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2019-08-17 at 17.24.08.jpeg
    WhatsApp Image 2019-08-17 at 17.24.08.jpeg
    324,3 KB · Weergaven: 11
Weet iemand of de onderste bus van de schokdemper aan de achterzijde van een Tuono net zo vrij moet kunnen bewegen als de overige bussen van het linksysteem deze zit bij mij namelijk muurvast.

Net alle bussen (3x) en lagers (6x) van het linksysteem vervangen maar de schokdemper blijft kraken tijdens het in en uitveren.

Alleen de bout onderste bout van de schokdemper handvast (overige bouten 50nm vast) geen geluid maar als ik deze vervolgens op het aangegeven aantal nm vast zet kraakt deze.
Daarom de vraag of de onderste bout van de demper net zo vrij moet kunnen bewegen als de bussen van het link systeem.

2e gen tuono?
Heb je het dan over de onderste schokbreker bevestiging aan het linkssysteem, ik begrijp van wel.
Deze zit toch met een oog met een in rubber geperste bus tussen de driehoekige plaatjes gemonteerd?
Deze zit in principe vast, maar moet wel een draaiende beweging op kunnen vangen.
En daar zorgt het rubber voor, ik vermoed dan veel vuil of oxidatie tussen oog en rubber.
 
2e gen tuono?
Heb je het dan over de onderste schokbreker bevestiging aan het linkssysteem, ik begrijp van wel.
Deze zit toch met een oog met een in rubber geperste bus tussen de driehoekige plaatjes gemonteerd?
Deze zit in principe vast, maar moet wel een draaiende beweging op kunnen vangen.
En daar zorgt het rubber voor, ik vermoed dan veel vuil of oxidatie tussen oog en rubber.

Sorry was idd vergeten te vermelden dat het om een 2e gen Tuono ging.

Dat vermoeden had ik ook al een beetje omdat de resterende delen van het linksysteem ook scharnieren.

Er zit momenteel geen enkele beweging in de onderste bus en deze is idd voorzien van rubber.
Is dit trouwens 1 hele bus of net zoals de bovenzijde ook 2-delig ?


EDIT

Probleem is inmiddels verholpen (gekraak schokbreker), de onderste bus van de schokbreker zat vast door vuil en oxidatie en is verholpen dmv kruipolie.
 
Laatst bewerkt:
Hahaah:}

Bij flink optrekken heb ik dat het knipperlicht vanzelf aan gaat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kon in het elec. schema ook geen relais vinden welke ik verdenk.
Hebben jullie suggesties?
😜 precies hetzelfde gehad ongeveer 14 jaar geleden.....
Bij motor 2000 zaten ze me raar aan te kijken toen ik het vertelde, tot hij een proefrit maakte ☺️
Bijj mij hebben ze toen volgens mij de schakelaar vervangen.
 
Een Heeeeeele goede middag dames en heren,

Ik zal me even voorstellen! Mijn naam is Robbert, heb een voorliefde voor V4 Motorblokken en heb zelf ook een Honda VFR omgebouwd.
Nu ben ik 5 jaar geleden met mijn vader naar een motorzaak geweest voor het afstellen van zijn motor en toen ben ik eigenlijk helemaal niet bij het afstellen geweest. Mijn oog viel namelijk op de V4 tuono die daar stond. :}:}:}

5 jaar later was het zover. Afgestudeerd, gespaard en mezelf getrakteerd op een V4 Tuono. Toen ik er op de eerste keer op reed ook. Echt ongelooflijk wat een beleving deze motor geeft.

In mei heb ik hem aangeschaft en het begon helaas niet positief. In de stad heb ik de 6e versnelling niet getest want die mogelijkheid was er niet. Toen ik naar huis reed bleek dat hij niet in deze versnelling ging. Het probleem dat ik heb gehad heb ik uitgelegd in een filmpje. Dat is te zien via de link:

Na deze problemen te hebben gehad ben ik samen met mijn maten vorige week naar de Harz geweest bij Pension de Tourstop. Echt een aanrader voor motorhotels. Probleemloos 2000 km gestuurd en ben weer helemaal happy.

Nu staat er op de motor ongeveer 21500km op de klok en moet hij voor een grote beurt naar de dealer. Nu kan ik alle vloeistoffen vervangen etc wel zelf dus dat hoeven ze niet te doen. Het enige wat ik wil laten doen is het controleren van de klepspeling en het eventueel goedzetten van de kleppen die niet binnen de toleranties zitten.

Nu is mijn vraag aan jullie: welke motorzaken hebben jullie ervaring mee als het gaat om klepspeling controleren en aanpassen en wat is de beste prijs/kwaliteit verhouding die jullie hebben gehad? Ben bij Roke Motors geweest en die geven aan dat ik hiervoor 600 euro in moet calculeren. Zij controleren dan klepspeling en zetten 4 kleppen dan binnen de toleranties. Hij zei wel dat als de kettingen en dergelijke in slechte staat zijn dat de prijs dan omhoog gaat. KORTOM: Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben erg benieuwd!

Dit is een foto van mijn motor trouwens:

zijn de kleppen al eerdere gesteld ? mijne met 13300 km gedaan en 9 vd 16 stonden te strak wil straks met ca 27000 km de kleppen weer controleren ,
kleppen zijn het zwakke punt vd V 4
denk dat 600 euro een nette prijs is maar denk dat je hoger uitkomt
 
Een Heeeeeele goede middag dames en heren,

Ik zal me even voorstellen! Mijn naam is Robbert, heb een voorliefde voor V4 Motorblokken en heb zelf ook een Honda VFR omgebouwd.
Nu ben ik 5 jaar geleden met mijn vader naar een motorzaak geweest voor het afstellen van zijn motor en toen ben ik eigenlijk helemaal niet bij het afstellen geweest. Mijn oog viel namelijk op de V4 tuono die daar stond. :}:}:}

5 jaar later was het zover. Afgestudeerd, gespaard en mezelf getrakteerd op een V4 Tuono. Toen ik er op de eerste keer op reed ook. Echt ongelooflijk wat een beleving deze motor geeft.

In mei heb ik hem aangeschaft en het begon helaas niet positief. In de stad heb ik de 6e versnelling niet getest want die mogelijkheid was er niet. Toen ik naar huis reed bleek dat hij niet in deze versnelling ging. Het probleem dat ik heb gehad heb ik uitgelegd in een filmpje. Dat is te zien via de link:

Na deze problemen te hebben gehad ben ik samen met mijn maten vorige week naar de Harz geweest bij Pension de Tourstop. Echt een aanrader voor motorhotels. Probleemloos 2000 km gestuurd en ben weer helemaal happy.

Nu staat er op de motor ongeveer 21500km op de klok en moet hij voor een grote beurt naar de dealer. Nu kan ik alle vloeistoffen vervangen etc wel zelf dus dat hoeven ze niet te doen. Het enige wat ik wil laten doen is het controleren van de klepspeling en het eventueel goedzetten van de kleppen die niet binnen de toleranties zitten.

Nu is mijn vraag aan jullie: welke motorzaken hebben jullie ervaring mee als het gaat om klepspeling controleren en aanpassen en wat is de beste prijs/kwaliteit verhouding die jullie hebben gehad? Ben bij Roke Motors geweest en die geven aan dat ik hiervoor 600 euro in moet calculeren. Zij controleren dan klepspeling en zetten 4 kleppen dan binnen de toleranties. Hij zei wel dat als de kettingen en dergelijke in slechte staat zijn dat de prijs dan omhoog gaat. KORTOM: Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben erg benieuwd!

Dit is een foto van mijn motor trouwens:
Mijn v4 heeft zijn 20k beurt plus kleppen gehad bij De Zwart in Weert . erg tevreden . complete beurt plus nieuwe band, ketting plus tandwielen en kleppen enz voor een zeer goede prijs , ik zou zeggen bel hem even.
 
Terug
Bovenaan Onderaan