Tuono Bastards Deel 21

Moest je nou gaten boren of is het vervangen van bovenste tank ring het geval?

Enkel het vervangen van de ring door het door SW Motech exemplaar. De oude ring (en een paar schroefjes) gebruik je dus niet meer. Mocht je over gaan op een ander systeem of in het geheel geen tanktas meer willen gebruiken, dan kun je weer volledig terug naar de originele tankdop.
 
Eergisteren opeens harde knallen uit de uitlaat bij gas dicht, en af en toe stotteren (inhouden) onderweg. Eerste afslag snelweg genomen en via dashboard accu uitgelezen, staat 'ie op 10.4V :( Loopt niet op bij gas geven ... twee maanden terug nieuwe dynamo erop gezet. ZOU het kunnen dat de spanningsregelaar fubar is? Lees op verschillende fora nogal uiteenlopende verhalen. Doemscenario is natuurlijk de de dynamo weer de geest heeft gegeven. Vanavond maar even doormeten dan.
 
Eergisteren opeens harde knallen uit de uitlaat bij gas dicht, en af en toe stotteren (inhouden) onderweg. Eerste afslag snelweg genomen en via dashboard accu uitgelezen, staat 'ie op 10.4V :( Loopt niet op bij gas geven ... twee maanden terug nieuwe dynamo erop gezet. ZOU het kunnen dat de spanningsregelaar fubar is? Lees op verschillende fora nogal uiteenlopende verhalen. Doemscenario is natuurlijk de de dynamo weer de geest heeft gegeven. Vanavond maar even doormeten dan.
Das geen goed nieuws,
Nieuw of laten wikkelen?
 
In zijn vorige post had hij het over een nieuwe aangeschaft bij goedhart.

@willem169 hoeveel km heb je met nieuwe stator gereden? Heb je de beruchte bruine stekker ook destijds ertussen uitgehaald en door gesoldeerd?

De standaard stator zijn namelijk te dun gewikkeld voor de zware (500w) rotor. Sevior herwikkeld de stator met dikkere kabels. Ik moest hoe dan ook de bruine stekker tussen uit laten van Sevior.
 
Eergisteren opeens harde knallen uit de uitlaat bij gas dicht, en af en toe stotteren (inhouden) onderweg. Eerste afslag snelweg genomen en via dashboard accu uitgelezen, staat 'ie op 10.4V :( Loopt niet op bij gas geven ... twee maanden terug nieuwe dynamo erop gezet. ZOU het kunnen dat de spanningsregelaar fubar is? Lees op verschillende fora nogal uiteenlopende verhalen. Doemscenario is natuurlijk de de dynamo weer de geest heeft gegeven. Vanavond maar even doormeten dan.

Wat is op dit moment de hoogte van je oliepeil? Gemeten na het rijden met warme motor zonder dat hij loopt.

Of je spanningsregelaar kapot is kun je eenvoudig meten. Kwestie van direct de dynamo doormeten. Je kunt weerstand meten maar ook de voltage. Voltage is iets makkelijker en betrouwbaarder. Heb je een multimeter?
 
In zijn vorige post had hij het over een nieuwe aangeschaft bij goedhart.

@willem169 hoeveel km heb je met nieuwe stator gereden? Heb je de beruchte bruine stekker ook destijds ertussen uitgehaald en door gesoldeerd?

De standaard stator zijn namelijk te dun gewikkeld voor de zware (500w) rotor. Sevior herwikkeld de stator met dikkere kabels. Ik moest hoe dan ook de bruine stekker tussen uit laten van Sevior.

Denk in de tussentijd zo'n 3000 km gereden.
Stekkers niet vervangen / gesoldeerd. Waren nog goed. Geen indicatie van doorbranden.

De vraag is of het een 500W model is. Konden ze bij Goedhart ook niet zeggen :X
 
Wat is op dit moment de hoogte van je oliepeil? Gemeten na het rijden met warme motor zonder dat hij loopt.

Of je spanningsregelaar kapot is kun je eenvoudig meten. Kwestie van direct de dynamo doormeten. Je kunt weerstand meten maar ook de voltage. Voltage is iets makkelijker en betrouwbaarder. Heb je een multimeter?

Olie goed, op de peilbuis op 75 a 80% na warme motor.
Ja ik ga vanavond meten (ook weerstand dynamo).

Kreeg via verschillende kanalen advies:
Een spanningsregelaar van een Suzuki V-strom 1000
en de olie mod op de dynamodeksel.
 
Olie goed, op de peilbuis op 75 a 80% na warme motor.
Ja ik ga vanavond meten (ook weerstand dynamo).

Kreeg via verschillende kanalen advies:
Een spanningsregelaar van een Suzuki V-strom 1000
en de olie mod op de dynamodeksel.

Oliepeil moet eigenlijk tegen max aangehouden worden voor maximale koeling.

Oliemod en andere regelaar is volgens sevior niet nodig wanneer hij hem opnieuw gewikkeld heeft.
 
Oliepeil moet eigenlijk tegen max aangehouden worden voor maximale koeling.

Oliemod en andere regelaar is volgens sevior niet nodig wanneer hij hem opnieuw gewikkeld heeft.

Correct. Ik was eigenwijs om olie mod toch toe te passen. Zeer makkelijke mod en op itiliaanse forums bewezen dat de stator minder warm wordt.

3 jaar garantie bij sevior voor stator.

Een nieuwe OEM stator gaat niet helpen. Je rotor die is 500 watt niet je stator. Een nieuwe OEM stator verbrand gewoon weer. Ik vrees voor je dat dat ook weer het geval is. Rotor werd in verleden door Aprilia uit coulance vervangen. Kosten ver boven 1000 euro.

Ook raad ik je aan om preventief de bruine stekker te vervangen. Ongeacht of de stekker er nog goed uitziet. En inderdaad je stator meten (drie gele draden).
 
Enkel het vervangen van de ring door het door SW Motech exemplaar. De oude ring (en een paar schroefjes) gebruik je dus niet meer. Mocht je over gaan op een ander systeem of in het geheel geen tanktas meer willen gebruiken, dan kun je weer volledig terug naar de originele tankdop.

Bij de Aprilia zul je inplaats van het slotje losschroeven deze met de pinnetjes moeten overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Denk in de tussentijd zo'n 3000 km gereden.
Stekkers niet vervangen / gesoldeerd. Waren nog goed. Geen indicatie van doorbranden.

De vraag is of het een 500W model is. Konden ze bij Goedhart ook niet zeggen :X

Vreemd dat Goedhart dat niet weet, ik heb op een forum gelezen dat vanaf een bepaald chassis/motornummer de dynamo vervangen is
voor een 370 Watt type.
Het gaat hierbij over het motornummer, hoger als 8176929 zou dan met een 370 W dynamo uitgevoerd moeten zijn.

Wat ik afgelopen winter zelf gedaan heb is de bruine stekker los gepeuterd, aan beide zijden, en de schuifstekkers goed schoongeschuurd, ietsje meer dichtgeknepen en voorzien van kabelkous.
dit geheel lekker volgespoten met vaseline tegen het vocht.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat niet de stekker op zich een probleem is, maar het feit dat je niet kan controleren of de schuifstekkertjes daarin wel goed klemmen.
Ieder afzonderlijk kun je dat wel namelijk. Maar solderen kan natuurlijk ook, als men daar meer vertrouwen in heeft.
Echter een soldeerverbinding wil door het trillen nog wel eens breken, vandaar dat ik voor mijn eigen optie gekozen heb.
 
Verder wil ik nog melden dat mijn Monteur me vertelde dat met de juiste olie de motortemperatuur ook minder hoog is.
Hij heeft dat geconstateerd bij motoren bij hem op de testbank, wellicht is dat nog een puntje van aandacht en helpt dat
de stator beter te koelen????
 
Correct. Ik was eigenwijs om olie mod toch toe te passen. Zeer makkelijke mod en op itiliaanse forums bewezen dat de stator minder warm wordt.

3 jaar garantie bij sevior voor stator.

Een nieuwe OEM stator gaat niet helpen. Je rotor die is 500 watt niet je stator. Een nieuwe OEM stator verbrand gewoon weer. Ik vrees voor je dat dat ook weer het geval is. Rotor werd in verleden door Aprilia uit coulance vervangen. Kosten ver boven 1000 euro.

Ook raad ik je aan om preventief de bruine stekker te vervangen. Ongeacht of de stekker er nog goed uitziet. En inderdaad je stator meten (drie gele draden).

Eigenlijk hadden ze bij Aprilia gewoon een totale terugroep actie moeten doen, maar ja de veiligheid is niet in gevaar dus doen ze dat niet.
 
Na mn overstap van een 1e gen Tuono naar een Tuono 2e gen, heb ik de dynamo preventief vervangen cq gewikkeld.

Had ik geen week langer mee moeten wachten.
De bekende 3 boutjes waar de dynamo mee gemonteerd zit, was er 1 uitgelopen en de ander zat er handvast in :').

Bij de nadere inspectie bleek zowel de gedemonteerde dynamo als ook de spanningsregelaar imitatie (Carmo) te zijn.

Gelijk deze beide via Ebay orgineel kunnen kopen vanuit Litouwen en was te samen € 135,- kwijt.
Orginele dynamo laten wikkelen bij Sevior en rij er nog steeds mee na 6500km.

Ondertussen van alles vervangen en gemodificeerd :
- SW Motech Evo daypack met tankring
- Linksysteem 6 lagers en 6 keerringen vervangen
- CNC koppelingscilinder.
- Ducatie achterwielremcilinder plus leiding
- Hyperpro voor en achtervering
- Versnellingsbak indicator (Gypro)
- Luchtfilterhuis modificatie
- K&N luchtfilter
- Powercommander en heel het zooitje af laten stellen
- Bursig motorstand
 
Laatst bewerkt:
Olie goed, op de peilbuis op 75 a 80% na warme motor.
Ja ik ga vanavond meten (ook weerstand dynamo).

Kreeg via verschillende kanalen advies:
Een spanningsregelaar van een Suzuki V-strom 1000
en de olie mod op de dynamodeksel.

Dat olie peilen na warme motor: als ik de motor uitzet en direct kijk dat zit ie bovenaan, maar binnen een 2 seconden zakt ie naar het minimale niveau. Wat moet ik aan houden?
 
Na mn overstap van een 1e gen Tuono naar een Tuono 2e gen, heb ik de dynamo preventief vervangen cq gewikkeld.

Had ik geen week langer mee moeten wachten.
De bekende 3 boutjes waar de dynamo mee gemonteerd zit, was er 1 uitgelopen en de ander zat er handvast in :').

Bij de nadere inspectie bleek zowel de gedemonteerde dynamo als ook de spanningsregelaar imitatie (Carmo) te zijn.

Gelijk deze beide via Ebay orgineel kunnen kopen vanuit Litouwen en was te samen € 135,- kwijt.
Orginele dynamo laten wikkelen bij Sevior en rij er nog steeds mee na 6500km.

Ondertussen van alles vervangen en gemodificeerd :
- SW Motech Evo daypack met tankring
- Linksysteem 6 lagers en 12 keerringen vervangen
- CNC koppelingscilinder.
- Ducatie achterwielremcilinder plus leiding
- Hyperpro voor en achtervering
- Versnellingsbak indicator (Gypro)
- Luchtfilterhuis modificatie
- K&N luchtfilter
- Powercommander en heel het zooitje af laten stellen
- Bursig motorstand

Is die Powercommander inclusief afstelling nou echt een wereld van verschil? Wat merk je er precies aan bij het rijden?
 
Is die Powercommander inclusief afstelling nou echt een wereld van verschil? Wat merk je er precies aan bij het rijden?

Je merkt wel het verschil.

Niet zozeer qua topvermogen maar meer het gevoel dat er druk op het motorblok zit en hij schakelt daardoor makkelijker.
En ik kan er nu rustig 2500 toeren mee rijden ipv dat ie begint te bokken en pakt nu makkelijker op en de gang zit er eerder in.

Had hem eerst in originele staat laten afstellen bij Roke (co2 ed) maar vond hem nog te schraal rijden en met name tijdens het schakelen.
Met schraal bedoel ik dat ie onder de 6000tpm tijdens het schakelen te gevoelig was en je het gas er een beetje op moest houden om goed te kunnen schakelen.

Na het afstellen bij Roke een nieuwe dyno run bij een ander laten uitvoeren.
Daar kwam naar voren dat ie in het lage gebied qua toeren te arm stond en in het bovengebied te rijk.

Al met al geen spijt ervan gehad, het vermogen komt er nu eerder in bij lage toeren.
 
Laatst bewerkt:
Dat olie peilen na warme motor: als ik de motor uitzet en direct kijk dat zit ie bovenaan, maar binnen een 2 seconden zakt ie naar het minimale niveau. Wat moet ik aan houden?

Ik controleer na een normale rit. Dus dat het blok wel echt goed warm is. Of ik nu direct controleer of binnen een minuut of 3 maakt geen verschil.

En ook bij volledig koude motor staat hij bij mij zeker op 2/3de wanneer hij bij warme motor op max staat.

Als hij echt binnen 2 seconde al naar minimaal zakt dan is dat niet goed.

Als je echt twijfelt kun je desnoods nog een olie wissel uitvoeren. Kun je aan het aantal liter zo zien wat de stand is.
 
Vind het ook merkbaar. Na nieuwe linkpipes en dempers laten afstellen op de Dynobank. Met name pakt hij vloeiender op, zit geen dip meer in, betere verbranding -iets zuiniger- en iets meer koppel. De afstelling was nodig ivm open airbox mod en nieuwe uitlaat dus. Laten doen bij Pajic.

vJhKcnF.png
 
Na mn overstap van een 1e gen Tuono naar een Tuono 2e gen, heb ik de dynamo preventief vervangen cq gewikkeld.

Had ik geen week langer mee moeten wachten.
De bekende 3 boutjes waar de dynamo mee gemonteerd zit, was er 1 uitgelopen en de ander zat er handvast in :').

Bij de nadere inspectie bleek zowel de gedemonteerde dynamo als ook de spanningsregelaar imitatie (Carmo) te zijn.

Gelijk deze beide via Ebay orgineel kunnen kopen vanuit Litouwen en was te samen € 135,- kwijt.
Orginele dynamo laten wikkelen bij Sevior en rij er nog steeds mee na 6500km.

Ondertussen van alles vervangen en gemodificeerd :
- SW Motech Evo daypack met tankring
- Linksysteem 6 lagers en 12 keerringen vervangen
- CNC koppelingscilinder.
- Ducatie achterwielremcilinder plus leiding
- Hyperpro voor en achtervering
- Versnellingsbak indicator (Gypro)
- Luchtfilterhuis modificatie
- K&N luchtfilter
- Powercommander en heel het zooitje af laten stellen
- Bursig motorstand

Kun je wat specifieker zijn welk model ducatie achterwielremcilinder? En 12 keerringen vervangen!?
 
Vind het ook merkbaar. Na nieuwe linkpipes en dempers laten afstellen op de Dynobank. Met name pakt hij vloeiender op, zit geen dip meer in, betere verbranding -iets zuiniger- en iets meer koppel. De afstelling was nodig ivm open airbox mod en nieuwe uitlaat dus. Laten doen bij Pajic.

vJhKcnF.png

Welke open airbox mod heb je laten uitvoeren? En Pajic heeft je Tuono middels een Power Commander afgesteld?
 
Welke open airbox mod heb je laten uitvoeren? En Pajic heeft je Tuono middels een Power Commander afgesteld?

Deze van Aprilia Performance. Wel de ring aangepast naar dikker materiaal. Het geleverde rubber dichtte in mijn mening niet helemaal goed af. En ja Pajic heeft de Powercommander (zelf geinstalleerd) op de Dynojetbank afgesteld. :)
 
Kun je wat specifieker zijn welk model ducatie achterwielremcilinder? En 12 keerringen vervangen!?

Volgens mij een Duc 1098 rempomp (Brembo). Het gekke is dat ik nog nooit problemen met de achterrem heb gehad. Remt als een malle. Als je hem maar op de juiste manier ontlucht.

Ik heb deze besteld (helaas £ 20 verzendkosten), en die heeft 6 keerringen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan