Tuono Bastards Deel 21

Roké is nog steeds een officieel Aprilia service punt en heeft ontzettend veel Aprilia ervaring. Ik durf de stelling wel aan dat ze veel meer Aprilia kennis hebben dan Goedhart. Een aantal medewerkers rijdt ook nog steeds Aprilia privé.
Daar was mijn "07 Tuono ook altijd in onderhoud.(bij Bas)
 
Laatst bewerkt:
Dat was het verneukeratieve, ik heb op voorhand nog geïnformeerd of het 500W was of minder. Dat konden ze niet zeggen en stond ook niet op de verpakking -wat ik wel vreemd vind- maar kennelijk was het de 500. Die met lager wattage zou niet door moeten kunnen fikken. En of ik nog aanspraak kan maken op coulance... hoe?

Bij Roké doen ze meer Triumph tegenwoordig. Misschien weten ze bij Goedhart meer.

Volgens mij redeneer je verkeerd. De stator is niet 370W of 500W maar de flywheel rotor. Dat is de eigenlijke boosdoener. Die is 500W en de rotor - ronde schijf met spoelen - is helaas vanuit OEM te zwak gewikkeld en kan 500W rotor niet aan. Sevior wikkelt de stator met dikkere kabels en dus daarmee beter bestand tegen hitte.
Binnen twee weken had ik die van mij terug.

Enige echte remedie is vliegwiel vervangen voor 370W versie maar dat schijnt over de duizend euro te kosten. Werd in het verleden nog uit coulance gedaan via Aprilia dealer. Denk niet meer dat ze dit doen. Zou je kunnen navragen uiteraard.

Vanaf model 2008 met motorblok nummer #8176929 en later schijnt 370W rotors te hebben.
 
Bovenstaande klopt, er is een periode geweest waarbij bij defect de stator en spoelen door de verlaagde 370W werd vervangen.

Probleem is de te hoge capaciteit 500W ( vliegwiel en stator samen) en te weinig opgenomen vermogen (dat wordt met LED lampen nog minder trouwens wat nadelig is) de spanningsregelaar gaat dan kortsluiten om het te veel opgewekte vermogen te regelen (is normaal hoor).

Daardoor worden de draden in de dynamo te heet waardoor de laklaag smelt met sluiting tot gevolg.

Olie op tijd verversen (zuurgraad), olieniveau op pijl houden (koeling) maar geeft geen 100% zekerheid.

Dynamo wikkelen met dikker draad en betere isolatielaklaag helpt ook.
 
Laatst bewerkt:
Diagnose stator doorgefikt; Met dit verhaal terug naar Goedhart waar ik hem in mei heb gekocht. Na wat research krijg ik bij wijze van service een nieuwe (met bijbetaling van een paar tientjes een betere), inclusief pakking. Dat doen ze goed daar in Bodegraven. :)
 
Diagnose stator doorgefikt; Met dit verhaal terug naar Goedhart waar ik hem in mei heb gekocht. Na wat research krijg ik bij wijze van service een nieuwe (met bijbetaling van een paar tientjes een betere), inclusief pakking. Dat doen ze goed daar in Bodegraven. :)

Ben erg benieuwd naar wat hun onder "een betere" verstaan?
 
Ander merk; ook geen OEM -dus aftermarket- maar betere kwaliteit zeiden ze.
Gelijk de stekkers solderen zijn we daar ook vanaf.
 
Er staat een Tuono Factory op MP te koop voor de liefhebbers.

Is dus de mijne die voor een redelijk bedrag weg kan/mag. Voorlopig ff niks is de planning, straks wellicht weer een nieuwe met active vering maar zal jaartje of wat duren nog. O-)

Woonwerk brommertje is in te ruilen trouwens, n.n.t.b. dus. :]
 

Bijlagen

  • $_86 (3).jpg
    $_86 (3).jpg
    120,9 KB · Weergaven: 19
Er staat een Tuono Factory op MP te koop voor de liefhebbers.

Is dus de mijne die voor een redelijk bedrag weg kan/mag. Voorlopig ff niks is de planning, straks wellicht weer een nieuwe met active vering maar zal jaartje of wat duren nog. O-)

Woonwerk brommertje is in te ruilen trouwens, n.n.t.b. dus. :]
Mmm eens kijken of ik mijn 2014 verkocht krijg haha. Wat is de richtprijs ?
 
Heren, Tuono bevalt super. Rijdt geweldig maar na een tijdje vinden mijn billen de zadel echt niet prettig meer. Bestaan er (betaalbare) comfort zadel voor 2006 model?
 
Zal niet lang duren schat ik zo in . Zal die van mij eens snel te koop zetten . Iemand interesse in een 2014 ?
 
Als je financieel niet op een houtje hoeft te bijten en je Tuono verlopig nog wilt behouden is het een investering waar je geen spijt van krijgt.

Map 2 heeft na de CO2 afstelling de eigenschap dat ie in de lage toeren te arm staat en bij hoge toeren te rijk.
Om dit te verhelpen moet de brandstofmapping aangepast worden dmv een PC of iets dergelijks.

Maar het is niet zo dat na de CO2 afstelling een PC noodzakelijk is O-)

Het hakerige schakelen is bij mij inmiddels opgelost door een oliewissel. Zit nu Motul 7100 10W50 in. Schakelt heerlijk soepel en makkelijk. Een verademing. Kan ik echt iedereen aanraden.

Het arme lopen in de lage toeren moet nog wel opgelost worden. Twijfel nog een beetje tussen een ECU flash (door Gabro in Italië), een custom mapping middels een PC of allebei. Want ik begreep dat de ene methode dingen kan aanpassen wat de andere methode niet kan en andersom. Maar wordt wel een erg prijzig grapje dan...

Wat ik zeker ga doen is in overleg met HK Suspension kijken wat we aan de vering/demping kunnen veranderen. Ik vind 'em nu veel te hard. Zeker op de voorkant. Had ik met m'n vorige Tuono Factory ook een beetje. Mijn Mille had dat totaal niet, maar daar zaten dan ook progressieve veren in. Ik denk dat ik weer die kant op wil gaan. Nog wel even de vraag wat dan toe doen met de achterdemper.
 
Het hakerige schakelen is bij mij inmiddels opgelost door een oliewissel. Zit nu Motul 7100 10W50 in. Schakelt heerlijk soepel en makkelijk. Een verademing. Kan ik echt iedereen aanraden.

Het arme lopen in de lage toeren moet nog wel opgelost worden. Twijfel nog een beetje tussen een ECU flash (door Gabro in Italië), een custom mapping middels een PC of allebei. Want ik begreep dat de ene methode dingen kan aanpassen wat de andere methode niet kan en andersom. Maar wordt wel een erg prijzig grapje dan...

Wat ik zeker ga doen is in overleg met HK Suspension kijken wat we aan de vering/demping kunnen veranderen. Ik vind 'em nu veel te hard. Zeker op de voorkant. Had ik met m'n vorige Tuono Factory ook een beetje. Mijn Mille had dat totaal niet, maar daar zaten dan ook progressieve veren in. Ik denk dat ik weer die kant op wil gaan. Nog wel even de vraag wat dan toe doen met de achterdemper.

Als je van de voorvork de ingaande demping een halve slag open draait (onderste schroefje), wordt het dan al beter?
Ik vind de Tuono juist zacht, vooral achter. Ik denk dan ook dat je met afstellen er al een hoop uit kan halen.

Vraagje over de olie, hoe kwam jij uit op 10W50? Ik lees adviezen over 10W40, 15W50 volgens het boekje en 10W60 volgens Roke. Ben de weg een beetje kwijt.
Had in mn GSXR ook Motul 7100, topspul wat mij betreft :)
 
Het hakerige schakelen is bij mij inmiddels opgelost door een oliewissel. Zit nu Motul 7100 10W50 in. Schakelt heerlijk soepel en makkelijk. Een verademing. Kan ik echt iedereen aanraden.

Het arme lopen in de lage toeren moet nog wel opgelost worden. Twijfel nog een beetje tussen een ECU flash (door Gabro in Italië), een custom mapping middels een PC of allebei. Want ik begreep dat de ene methode dingen kan aanpassen wat de andere methode niet kan en andersom. Maar wordt wel een erg prijzig grapje dan...

Wat ik zeker ga doen is in overleg met HK Suspension kijken wat we aan de vering/demping kunnen veranderen. Ik vind 'em nu veel te hard. Zeker op de voorkant. Had ik met m'n vorige Tuono Factory ook een beetje. Mijn Mille had dat totaal niet, maar daar zaten dan ook progressieve veren in. Ik denk dat ik weer die kant op wil gaan. Nog wel even de vraag wat dan toe doen met de achterdemper.

Ik heb zowel de voorzijde als ook de achterzijde voorzien van Hyperpro progressieve vering.
Vindt hem nu in de bochten stabieler ,korter draaien en valt makkelijker in de bocht.

Heb normaal Castrol 15w50 maar als ik je zo hoor ga ik eens voor de verandering ook maar eens de Motul proberen.
 
Als je van de voorvork de ingaande demping een halve slag open draait (onderste schroefje), wordt het dan al beter?
Ik vind de Tuono juist zacht, vooral achter. Ik denk dan ook dat je met afstellen er al een hoop uit kan halen.

Vraagje over de olie, hoe kwam jij uit op 10W50? Ik lees adviezen over 10W40, 15W50 volgens het boekje en 10W60 volgens Roke. Ben de weg een beetje kwijt.
Had in mn GSXR ook Motul 7100, topspul wat mij betreft :)

Ik heb zelf niets aan de vering veranderd. Ik vind dat ik van dat onderdeel veel te weinig verstand heb om er aan te gaan prutsen. Sowieso heeft alles wel een service beurt nodig na 12 jaar en 23k km :) En op m'n Mille was de progressieve heerlijk om mee te rijden, maar ik ben benieuwd wat HK er over te zeggen heeft.

Ik kwam op Motul 7100 uit omdat velen daar erg tevreden over zijn (in hun Aprilia). Sommigen gebruiken de wel erg dure V300 variant, maar dat lijkt me beetje overkill voor straat gebruik. Dus vandaar de 7100 10W50. Is ook mooie een vol-syntheet, met de juiste specificaties (jaso, etc). Motortje loopt erg mooi op en het schakelt heel fijn soepel. Ik ben er blij mee!
 
Ik heb zowel de voorzijde als ook de achterzijde voorzien van Hyperpro progressieve vering.
Vindt hem nu in de bochten stabieler ,korter draaien en valt makkelijker in de bocht.

Heb normaal Castrol 15w50 maar als ik je zo hoor ga ik eens voor de verandering ook maar eens de Motul proberen.
Maar dan krijg je dus zo'n paarse veer bij je achterdemper? Ik zou graag m'n gele veer willen behouden bij m'n blauwe Tuono ;)
 
Ik zelf heb de voor en achtervering zelf gemonteerd maar de afstelling hiervan overgelaten aan de specialisten.
Heb namelijk een aparte voorkeur qua afstelling en dit werd door Hyperpro kosteloos verzorgd.

Zag op het internet de Motul V300 voor € 49,- per 4 liter staan.
 
Maar dan krijg je dus zo'n paarse veer bij je achterdemper? Ik zou graag m'n gele veer willen behouden bij m'n blauwe Tuono ;)

_O-_O-_O- ik begrijp hem wel

Ja idd zo'n paarse met je hebt ze ook in het zwart.

Denkt dat je voor een keuze staat ; geen gemodificeerde achterveer (geel) met niet het gewenste resultaat of een goedwerkende achterdemping (paars) waar je toch weinig van ziet omdat je meer rijdt dan stilstaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan