Tuono Bastards Deel 21

Ben stapje voor stapje de Tuono flink aan het verbeteren. Dus niet alleen de koelvloeistof maar gelijk ook alle slangen; Een paar klemmetjes zaten er niet helemaal fris meer op. Had an sich de klemmen voor betere kunnen vervangen maar laten we het erop houden dat ik niet van half werk houd ;)

Daarnaast leuk om te doen, en een stuk toekomstbestendiger met Samco spul.
Het standaard rubber kan in de loop der tijd gaan uitdrogen. Anyhow. Iets van achtergrond zo :)

Ik vind het wel een behoorlijke prijs voor wat slangen, €170,-
Wat heb jij betaald en waar?
 
Toevallig kwam ik deze week in de buurt, bij een dealer, een Tuono V4 tegen. 43,5k op de teller uit 2011. In de omschrijving staat dat er een een quickshifter opzit met handbediening? En dan foto's van deze schakelaar erbij aan de koppelingszijde. Voor min, achter plus. Lijkt mij eerder dat dit is om door de modi en gradaties van de APRC instellingen te schakelen. Kan iemand dit bevestigen? Zie het ook op andere V4 Tuono's terug van rond dat jaar nml.

Maar dat jaartal en kilometer stand: Doen of verder kijken? Prijs is wel aantrekkelijk om op z'n minst een kijkje te nemen in mijn ogen. Fiets lijkt ook verder origineel.
aprilia-tuono-v4-9-m.jpg
En dat noemt zich dealer 8)78)78)7
 
Iemand hier ervaring met het verwisselen van de koplampen voor LED varianten, betreft een v4 uit 2012. Past dit makkelijk?
Mijn koplampen (Beide) gaan tegelijkertijd aan, dus ik denk dat daar een mod voor is uitgevoerd. Ook werkt groot licht gewoon, dus ik denk dat ik h4 koplampen moet hebben dan.
 
Oké, duidelijk! Geeft wel weer wat extra onderhandelingsruimte met deze info in het achterhoofd. Om deze motor gaat het.
De plus en min schakelaars op de linker stuurhelft zijn inderdaad voor de bediening van de tractie controle.
Die kan je dus tijdens het rijden plussen en minnen.
De Quick shifter zit er standaard op en die werkt perfect... alle electronica op deze overigens.
De motor staat bij CAMA, dat is een bedrijf wat handelt in gebruikte motorfiets onderdelen en ook in schade motoren, het kan dus zijn dat hij een schuivertje heeft gemaakt.
Kilometerstand is niet verontrustend, echter moet je wel ff naar het onderhoud informeren.
Nokkenas ketting spanners geven nogal eens problemen.
Laat hem eens warm draaien ........ bij veel motorisch lawaai zijn het meestal deze spanners die zijn dan helemaal uitgesteld.
De laten vervangen kost wel wat geld !
Ik heb zelf een nieuwe 2012 gekocht en er 44.000 probleemloze kilometers mee gereden.... blijft een gaaf ding om op te rijden !
 
De plus en min schakelaars op de linker stuurhelft zijn inderdaad voor de bediening van de tractie controle.
Die kan je dus tijdens het rijden plussen en minnen......
Toevallig heb ik er ook het kuipje oid van mijn Monster vandaan, dus ik was me bewust van de schademotoren die er ook staan. Bedankt voor de tip in ieder geval! Een goede maat van mij had zijn eerste motor daar vandaan en altijd probleemloos mee rond gereden, dus vandaar dat ik het wel aandurf om er minstens eens naar binnen stappen en een kijkje te nemen.
Spanners ga ik ook op letten, als ik tot een proefrit aankom.
 
Overigens, als je het van plan bent ... veel succes links naast het blok. Dat vond ik echt een kriem. Daar zit een verdeler (cilinder, paar cm dik) met twee uitgangen (voor elke cilinder 1), en 1 ingang. Dat was wel een behoorlijke uitdaging. Ook voor de slangklemmen op de cilinders. Uiteindelijk super goed opgelost met mijn Makita mini ratel (bijvoorbeeld deze). Het er tussen frutten van de verdeler was veel werk. Anyhow, de rest was easy peasy.
 
Overigens, als je het van plan bent ... veel succes links naast het blok. Dat vond ik echt een kriem. Daar zit een verdeler (cilinder, paar cm dik) met twee uitgangen (voor elke cilinder 1), en 1 ingang. Dat was wel een behoorlijke uitdaging. Ook voor de slangklemmen op de cilinders. Uiteindelijk super goed opgelost met mijn Makita mini ratel (bijvoorbeeld deze). Het er tussen frutten van de verdeler was veel werk. Anyhow, de rest was easy peasy.
Ik weet het, de naks moest los. :(
 
Weet iemand hoe het zit met die terugroepactie van de achterbrug destijds.

Gold die ook voor een 2de generatie Tuono?

Ik heb namelijk wel 2 gaatjes in de achterbrug maar het betreft een Tuono van 2008.
 
Ik ga binnenkort de olie van mijn OER vervangen, nu weet ik dat er 2 types oliefilter zijn (lang en kort), maar kan je aan de buitenkant van de motor zien welke je hebt? Of pas als je de boel openmaakt en het filter in de handen hebt?
 
Weet iemand hoe het zit met die terugroepactie van de achterbrug destijds.

Gold die ook voor een 2de generatie Tuono?

Ik heb namelijk wel 2 gaatjes in de achterbrug maar het betreft een Tuono van 2008.


Probleem met de achterbrug was volgens mij alleen met de eerste serie RSV1000R van 2003/2004 dus je moet er geen last van hebben !
Je kan dit eenvoudig controleren door aan de ketting kant binnen de achterbrug te kijken of daar 2 bevestiging gaten in je brug zitten of 1 met een plaatje voor je ketting beschermer . Zitten er 2 dan zou ik even langs de dealer gaan om te controleren .
 
Probleem met de achterbrug was volgens mij alleen met de eerste serie RSV1000R van 2003/2004 dus je moet er geen last van hebben !
Je kan dit eenvoudig controleren door aan de ketting kant binnen de achterbrug te kijken of daar 2 bevestiging gaten in je brug zitten of 1 met een plaatje voor je ketting beschermer . Zitten er 2 dan zou ik even langs de dealer gaan om te controleren .

Welk probleem was er met de achterbug?

Moet overigens met mijn motor even terug naar MotoPort, tijdens een ritje gaf de toerenteller vreemde waardes aan. Blijft nu met contact uit op 2k toeren staan.

Heb ergens gelezen dat het wijzertje dan wat los op het asje zou zitten.
Garantie gevalletje dus.
 
Welk probleem was er met de achterbug?

Moet overigens met mijn motor even terug naar MotoPort, tijdens een ritje gaf de toerenteller vreemde waardes aan. Blijft nu met contact uit op 2k toeren staan.

Heb ergens gelezen dat het wijzertje dan wat los op het asje zou zitten.
Garantie gevalletje dus.


Aaah de charme van een Italiaan !
 
Ik ga binnenkort de olie van mijn OER vervangen, nu weet ik dat er 2 types oliefilter zijn (lang en kort), maar kan je aan de buitenkant van de motor zien welke je hebt? Of pas als je de boel openmaakt en het filter in de handen hebt?
Ja, dat kun je zien aan de buitenkant.
kort deksel.jpg

Bovenstaand het deksel voor het korte filter (standaard voor de oer tuono). Het onderstaande bolle deksel is voor het lange filter.
lang filter.jpg

Hiflo HF152 is korte filter
Hiflo HF564 is lange filter
 
Weet iemand hoe het zit met die terugroepactie van de achterbrug destijds.

Gold die ook voor een 2de generatie Tuono?

Ik heb namelijk wel 2 gaatjes in de achterbrug maar het betreft een Tuono van 2008.
Tuono gen2 zou de goede brug moeten hebben...Zitten er aan de kettingzijde binnenkant brug twee van die gaten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan