Tuono Bastards Deel 21

Dankje. Net nog even gekeken op die plekken maar gaan schade te zien. Ik ga dan een DID setje met 16-43 verhouding halen, bedankt voor de tip. Gelijk een grote beurt doen en daarna voorvork revisie, dat laatste laat ik bij HK in Tiel doen.
Als ik je een tip mag geven: als je groot onderhoud gaat doen (of laten doen), neem asjeblieft het linksysteem mee. Wordt vaak vergeten maar oh zo belangrijk op deze machines.
 
Als ik je een tip mag geven: als je groot onderhoud gaat doen (of laten doen), neem asjeblieft het linksysteem mee. Wordt vaak vergeten maar oh zo belangrijk op deze machines.
Bedankt voor de tip, heb het genoteerd en zal het zeker meenemen! Ow laatste vraag, weet iemand waar ik een digitale versie van het Haynes werkplaats handboek kan bemachtigen voor m'n fiets?

Edit: Ik heb een digitale versie gevonden, RSV Mille 1115-2 Aprilia part# 814688 dit is de juiste voor een 2003 fiets toch?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraagje voor de kenners. Ik heb een Tuono uit 2003 en de ketting en tandwielen zijn aan vervanging toe. Welke verhouding raden jullie aan om de motor wat minder bokkerig te maken in de eerste versnelling? Volgens mij zit de standaardverhouding er nu op.
Ik heb zowel op mijn RSV als mijn Tuono (dezelfde generatie als die van jou) heel fijn gereden met 16-43. Dat scheelt enorm tov van standaard. Op lage snelheden rijden wordt veel makkelijker en je de motor wordt overall ook wat soepeler. Je most wat topsnelheid (maar die rijdt je denk ik toch nooit) en op de snelweg gaat het toerental ook wat. Maar die nadelen wegen mijn inziens totaal niet op tegen de voordelen :-)
 
Als ik je een tip mag geven: als je groot onderhoud gaat doen (of laten doen), neem asjeblieft het linksysteem mee. Wordt vaak vergeten maar oh zo belangrijk op deze machines.
👌

Het linksysteen behoeft onderhoud, wat helaas vaak niet gedaan wordt. Kan serieus voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

@Zagato Absoluut noemen als je de motor brengt.

Nu we toch zo lekker bezig zijn. Weet je toevallig wat voor chip er in het motormanagement zit? :)
 
Zelf heb ik als tandwielverhouding 15 - 42 , had eerst 15 - 40.
Heb nu wel het gevoel dat ie wat makkelijker op gang komt.

Het linksysteem is inderdaad belangrijk ben dr zelf achter gekomen.
Motor ( Gen2 ) ruim 1,5 jaar geleden gekocht en na een jaar pas erachter gekomen dat ie aan de achterzijde niet echt veel inveert en piept.
Blijkt de vorige eigenaar het linksysteem nooit gesmeerd te hebben en toen alles verrot was, alles maar zo strak aangedraaid zodat ie niet meer in kon veren.

Ben dr ruim 2 dagen mee bezig geweest omdat alles verroest was inclusief de boringen waar de lagers in gaan.
En dat bij een Gen2 uit 2006 met een km.stand van 15000
 
Laatst bewerkt:
👌

Het linksysteen behoeft onderhoud, wat helaas vaak niet gedaan wordt. Kan serieus voor levensgevaarlijke situaties zorgen.

@Zagato Absoluut noemen als je de motor brengt.

Nu we toch zo lekker bezig zijn. Weet je toevallig wat voor chip er in het motormanagement zit? :)

Ik ga het onderhoud samen met mn schoonvader doen die wel technisch onderlegd is, ik zelf vind het allemaal reuze interessant maar heb 2 linker handen. Het link systeem staat al op de to-do list. Qua chip durf ik het niet te zeggen, de vorige eigenaar zei dat er een italiaanse aftermarket chip in zat maar wist niet te vertellen wat precies. Ik heb al een keer eerder getracht dit uit te zoeken maar kon destijds niet achterhalen welke chip ik had. Ik vraag me al enige tijd af wat voor map er op zit want heb het idee dat hij erg rijk afgesteld is (als je achter mij aan rijdt ruikt het alsof mijn halve benzinetank onverbrand de motor verlaat).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het onderhoud samen met mn schoonvader doen die wel technisch onderlegd is, ik zelf vind het allemaal reuze interessant maar heb 2 linker handen. Het link systeem staat al op de to-do list. Qua chip durf ik het niet te zeggen, de vorige eigenaar zei dat er een italiaanse aftermarket chip in zat maar wist niet te vertellen wat precies. Ik heb al een keer eerder getracht dit uit te zoeken maar kon destijds niet achterhalen welke chip ik had. Ik vraag me al enige tijd af wat voor map er op zit want heb het idee dat hij erg rijk afgesteld is (als je achter mij aan rijdt ruikt het alsof mijn halve benzinetank onverbrand de motor verlaat).
Beide zadels eraf, zwarte rubber kapje van de ECU (broodtrommel) halen, de twee witte stekkers van de ECU loshalen. ECU eruit pakken en voorzichtig met een schroevendraaier de schroefjes losmaken, dekseltje omhoog en voila, je ziet je chip zitten. Afhankelijk van welke chip het is moet je pin16 draadje los of vast. Als ie aldoor naar brandstof ruikt staat ie waarschijnlijk aan de royale kant ja.
 
Hallo,

Waar halen jullie je O-ring voor het oliefilter voor regulier onderhoud?
Ik zie ze op oemmotorparts, maar daar zijn ze belachelijk duur voor zo'n simpel ringetje.
 
Hallo,

Waar halen jullie je O-ring voor het oliefilter voor regulier onderhoud?
Ik zie ze op oemmotorparts, maar daar zijn ze belachelijk duur voor zo'n simpel ringetje.

Ik heb de tuono nu 2 maal ververst, incl filter, en steeds dezelfde ring gebruikt.
Puur ook omdat ik zo stom was de ring niet mee te bestellen.
 
In principe gaat het op voor elke motorfiets die met een linkssysteem is uitgerust.
Bij het ene merk zal het wat gevoeliger zijn dan het andere.
De onderhoudsinterval wbt het linksysteem zal waarschijnlijk in het wphb staan

dit dus.
jaarlijks checken, en smeren is altijd van belang. Ook de side plates goed controleren op schuur plekken.
Ik weet wel dat ik bij de gen 1 en 2 kunstofringen/teflon heb gebruikt om de speling er uit te halen.
was een set van 6 ringen!
 
wegens verkoop motor tekoop aprilia gel zadel
IMG-0792.jpg
 
wegens verkoop motor tekoop aprilia gel zadel
Bekijk bijlage 1499176


Er van uitgaande dat deze ook gewoon op de 2020 Tuono past heb ik zeker wel belangstelling, originele is stuk dikker dan deze en dat vinden m'n korte pootjes niet altijd leuk.
Mag me laten weten waarvoor je hem van eigenaar wilt laten wisselen. :Y

Bagagerekje heb ik zelf net een nieuwe binnen, helaas niet via webshop anders had ik die retour kunnen sturen en de jouwe overnemen, is één keer klaar. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan