Tuono Bastards Deel 21

Vandaag effe ritje op de oer gemaakt

C0D57930-8852-431B-9125-946F127F4468.jpeg
F976C44F-7AB1-4024-B9EA-DF34E7D2B209.jpeg
 
20201014_213013_resized[3491].jpg


Vandaag langs geweest bij HK voor de afstelling en advies.
Vond zelf de voorkant erg hard en de achterkant erg zacht en dat zijn ze met mee eens. De vorige eigenaar heeft wat laten doen aan de voorkant bij Front Row components, krijg nog te horen wat er gedaan is. De HK man denkt dat de compressiepoot intern is aangepast. Die staat nu 13 kliks open van de 16.

Voor en achter heeft de vering wat meer rebound gekregen, voor minder compressie. Achter zou hij een stuk meer compressie mogen hebben, maar hij staat al bijna helemaal dicht. Veervoorspanning stond goed.
Advies zou zijn om achter de schokdemper uit elkaar te halen, ander shimpakket, andere olie en een andere veer om het dempingsbereik een stuk op te schuiven, omdat ik wel eens een trackday mee pak. Leuk idee, boel centen weer, maar eens een paar nachten over slapen.

Merk nu goed op een warmere dag, dat de achterkant zachter wordt als hij opwarmt en dat vind ik niet prettig.

Leuke rit (stukje Waalbandijk meegepakt) en leuk om een keer langs te gaan bij HK.
Voorheen ging ik altijd langs Hyperpro, maar die geven me meer het gevoel te focussen op alleen de veren en minder op de demping. Vandaar dat ik HK eens wilde proberen, is me goed bevallen tot nu toe.
 
Bekijk bijlage 1553487

Vandaag langs geweest bij HK voor de afstelling en advies.
Vond zelf de voorkant erg hard en de achterkant erg zacht en dat zijn ze met mee eens. De vorige eigenaar heeft wat laten doen aan de voorkant bij Front Row components, krijg nog te horen wat er gedaan is. De HK man denkt dat de compressiepoot intern is aangepast. Die staat nu 13 kliks open van de 16.

Voor en achter heeft de vering wat meer rebound gekregen, voor minder compressie. Achter zou hij een stuk meer compressie mogen hebben, maar hij staat al bijna helemaal dicht. Veervoorspanning stond goed.
Advies zou zijn om achter de schokdemper uit elkaar te halen, ander shimpakket, andere olie en een andere veer om het dempingsbereik een stuk op te schuiven, omdat ik wel eens een trackday mee pak. Leuk idee, boel centen weer, maar eens een paar nachten over slapen.

Merk nu goed op een warmere dag, dat de achterkant zachter wordt als hij opwarmt en dat vind ik niet prettig.

Leuke rit (stukje Waalbandijk meegepakt) en leuk om een keer langs te gaan bij HK.
Voorheen ging ik altijd langs Hyperpro, maar die geven me meer het gevoel te focussen op alleen de veren en minder op de demping. Vandaar dat ik HK eens wilde proberen, is me goed bevallen tot nu toe.

Misschien een idee om een rsv4 schokdemper nemen ivm meer verstel mogelijkheden?
 
Ben ik nou gewoon weer genept met mn Tuono -O- :(
Ik zit te dollen.

Mijn huidige shock is wat instellingen betreft prima, maar het stelbereik is me te beperkt.
De hoogteverstelling is iets wat me op dit moment niet aan spreekt.
Dan zit er nog een kans in dat ik de RSV4 shock ook wil laten aanpassen ivm het dempingsbereik.

Moet ook nog goedkeur krijgen van de commissie thuis :+
 
Ik heb er toen ook een rsv4r Shock laten reviseren en er ondergezet. Laten doen door JJ suspension, heeft hem meteen op maximaal gezet ivm grondspeling.
Dingen koop heel goedkoop 2de hands en na en revisie net zo goed of zelfs beter als een ohlins.
 
Hallo iedereen,

Ik ga binnenkort gaan kijken naar een Tuono gen2 uit 2009. Mag er best nog zijn, maar heeft 60.000km op de klok. Zou er normaal altijd voorbij kijken, maar voor wat ik al gelezen heb moeten ze met goed onderhoud gemakkelijk naar de 100.000 gaan, althans da's de reputatie toch.
Waar moet ik (of zeker gezien de kmstand) extra op letten? Zijn de gekende kwalen van de gen2 (stator en resettende kmstand) ook nog op dit bouwjaar van toepassing? Zijn er andere dingen na te kijken of plekken waar ik zeker moet kijken voor eventuele lekkages op hoge(re) kmstand? De motor heeft aardig wat aantoonbaar onderhoud gehad, maar aangezien ik van dichtbij nog niet bekend ben met het model vraag ik het liever hier.
Hebben ook deze bouwjaren nog last van wegvallende achterremmen en is de Ducati rempomp een "1 op 1" mod?

Eigenaar claimt er ook nog het volgende setje Akra's bij te hebben. Echter heb ik deze stijl van Akra einddempers nog nergens gezien bij andere Tuono's gen2.
Is het überhaupt een meerwaarde zonder aangepaste afstelling? Is het eenvoudig te zien als er een programmeerbare ECU in zit in vergelijking met de originele?


Alvast bedankt voor de raad.
 
Bij mijn eigen V2 kwam ik het volgende tegen of dit zou ik je adviseren:
- lager verroest van links systeem door kapot seal
- achtershock zacht als een spons (de Sachs uitvoering), is in de basis geen machtige demper en met de jaren wordt ie minder en minder
- voorvork onderhoud was wel goed bijgehouden
- achterrem kreeg ik goed ontlucht en bleef het goed doen, door de uitlaat weg te halen en de remklauw zo hoog mogelijk op te hangen om te ontluchten
- een set iridium bougies leek ie mooier van te lopen
- voor 'jouw' blok zou het mooi zijn als de kleppen een keer gesteld zijn in het verleden, anders lijkt het mij verstandig dat na te laten kijken

Je leest inderdaad over deze blokken dat ze degelijk zijn bij goed onderhoud, lastige blijft altijd dat 'onderhoud'. Als deze motor dealer onderhouden zou zijn vanaf de levering tot nu en zou komen met 3 maanden garantie, dan maakt dat de beslissing makkelijker, want dat geeft een beetje grip. Heeft de motor meerdere eigenaren gehad, die het zelf probeerde dan weet je maar nooit.
Belangrijkste is hoe het blok klinkt, rauw lopen ze wel, maar tikken en ratelen na het starten is gewoon niet ok.

Volgens mij had @willem169 zulke dempers?

Heb je foto's van de moto? Samen zien we meer.
 
Bij mijn eigen V2 kwam ik het volgende tegen of dit zou ik je adviseren:
- lager verroest van links systeem door kapot seal
- achtershock zacht als een spons (de Sachs uitvoering), is in de basis geen machtige demper en met de jaren wordt ie minder en minder
- voorvork onderhoud was wel goed bijgehouden
- achterrem kreeg ik goed ontlucht en bleef het goed doen, door de uitlaat weg te halen en de remklauw zo hoog mogelijk op te hangen om te ontluchten
- een set iridium bougies leek ie mooier van te lopen
- voor 'jouw' blok zou het mooi zijn als de kleppen een keer gesteld zijn in het verleden, anders lijkt het mij verstandig dat na te laten kijken

Je leest inderdaad over deze blokken dat ze degelijk zijn bij goed onderhoud, lastige blijft altijd dat 'onderhoud'. Als deze motor dealer onderhouden zou zijn vanaf de levering tot nu en zou komen met 3 maanden garantie, dan maakt dat de beslissing makkelijker, want dat geeft een beetje grip. Heeft de motor meerdere eigenaren gehad, die het zelf probeerde dan weet je maar nooit.
Belangrijkste is hoe het blok klinkt, rauw lopen ze wel, maar tikken en ratelen na het starten is gewoon niet ok.

Volgens mij had @willem169 zulke dempers?

Heb je foto's van de moto? Samen zien we meer.

De moto heeft nu 3 eigenaars gehad. Ik zou de 4de kunnen worden. De eerste eigenaar heeft er het merendeel van de km's mee gereden en is na enige tijd zelf wat onderhoud beginnen doen. Eigenaar 2 en 3 hebben alles laten doen (aantoonbaar op facturen). De derde eigenaar kocht de moto pas begin dit jaar en heeft er bij een gewardeerd bedrijf de grote 60k beurt laten doen. Groot onderhoud, alle vloeistoffen, kleppen gesteld, CO volledig afgesteld, nieuwe balhoofdlagers, enz.. Maar 't is z'n ding niet (heeft naast de Tuono een GS, en wil wat meer "adventure" rijden). Voorts is de motor afgeveerd met een instelbare Wilbers set.

Dit is de enige foto die ik heb van de moto met de Akra's op. Hij verkoopt 'm met de originele dempers, en de Akra's komen er optioneel bij.
 
Laatst bewerkt:
Weet niet zeker of deze Titanium Akra's standaard zijn geleverd op een Tuono van dat bouwjaar. Op sommige RSV's (Factory) wel uit m'n hoofd. Ik heb ze uitgezocht bij Pajic, die heeft de linkpipes op maat gemaakt speciaal voor de (kortere) hexagonal carbon Akra's. Zo'n demper heb ik nu ook op mijn RSV4 Factory. Mooie sound maar vind het geluid van de V2 (gen1/2) met Akra's onovertroffen.
 
Op zich een goed verhaal wat betreft historie en onderhoud. De vering is een dikke plus zou ik zeggen.

Lijkt te gaan om een import, niks mis mee naar mijn mening. Als de prijs goed is (naar verhouding ivm de 60.000km) dan kan het zeker interessant zijn.

Bedenk voor jezelf of je hem lang wilt doorrijden en/of wat eventueel de doorverkoopwaarde zou zijn met deze kilometerstand.
Het aanbod van V2's is niet krap in Nederland.

Deze motor is voor jou interessant ivm de prijs gok ik?

@Gunther90 heb de motor gevonden. Voor dat geld koop je niks vergelijkbaars in Nederland. :)
 
Laatst bewerkt:
Even een update van mij en mn Tuono, omgedoopt: Red. (ik geef al mn motoren een naam, vind ik cool.)

Toen het nog niet heel slecht weer was, gewassen.
Tuono voor.jpg

Tuono achter.jpg


Mods uitgevoerd:
Inlaatrestrictie eruit.
Uitlaatrestrictie eruit. Blijkbaar doet GPR als enige bijna dezelfde uitlaatrestrictie erin als de standaard uitlaat.
Radiatorbeschermers.
1605101994559.png


Hoger ruitje waar mn telefoon/navigatie op past.
Ram-mount + USB lader.
1605101863164.png


Iridium Bougies.
1605101923572.png

K&N luchtfilter.
Ketting en tandwielen vervangen. DID520 16 - 44. 1.9% lager verschil met wat er op zat, heb verschil in gewicht niet gemeten. Ruzie gehad met de goedkope kettingpons:
1605101941473.png

Collectormod. Bochtjes gehaalt bij EPS uitlaten hier in de buurt, gelast door een bekende. 40mm.

Nieuw benzinefilter + slang. Dank aan het ApriliaForum. Geeft wel een meuk in je garage, ik had de Tuono net afgetankt, niet zo handig...
1605101909223.png


Dr Rossio Eprom + afstelling. Precieze afstelling gaat ergens op een vermogensbank gebeuren, stond veel te rijk dus zelf teruggeschroefd. Wel met hulp van bougiekleur en Dr Rossio.
Zadel met gel. Is ook hoger, zit wel harder maar hou het langer vol.

Verlengde adaptorplaten. Ik ben 197cm lang, nu passen mn knieen onder de tank. Moest wel wat van de steun wegflexen.
1605101794866.png
Knippers achter weggehaalt, de nieuwe kleine zitten er al op, geven meer licht. Ook gelijk het relais vervangen met een instelbare.

1605101777544.png


Lampstekkertje omgedraaid, nu 2 headlights bij starten, niet 1, dit vind ik gewoon cooler.
1605101758312.png
Alle dashboard lampjes vervangen met Led, het oranje condoompje paste er zo overheen.
1605101561716.png


Alle vering teruggezet naar fabrieksinstellingen. Het optimaliseren hiervan ga ik nog mee bezig, eerst beter inlezen in de mogelijkheden en wat welk schroefje doet.
dat zou moeten werken.

Bonusfoto, inlaat rechts. stageloper-laswerk:
1605101698329.png

Nou leest en denkt u: "Zo zo, staat er ook nog wat op de planning?"

Ik heb geen idee, ik ben wel een tweaker, er moet altijd wat te verbeteren zijn. Als je er niet mee kan spelen maar alleen rijden word het ook zo saai.
Daarom heb ik een Aprilia gekocht; genoeg zelf te doen.

Vragen? Altijd welkom, het is niet voor niets mn hobby :)

Groeten uit het noorden, Elmer.
 
Even een update van mij en mn Tuono, omgedoopt: Red. (ik geef al mn motoren een naam, vind ik cool.)

Toen het nog niet heel slecht weer was, gewassen.
Bekijk bijlage 1563635
Bekijk bijlage 1563634

Mods uitgevoerd:
Inlaatrestrictie eruit.
Uitlaatrestrictie eruit. Blijkbaar doet GPR als enige bijna dezelfde uitlaatrestrictie erin als de standaard uitlaat.
Radiatorbeschermers.
Bekijk bijlage 1563650

Hoger ruitje waar mn telefoon/navigatie op past.
Ram-mount + USB lader.
Bekijk bijlage 1563646

Iridium Bougies.
Bekijk bijlage 1563648
K&N luchtfilter.
Ketting en tandwielen vervangen. DID520 16 - 44. 1.9% lager verschil met wat er op zat, heb verschil in gewicht niet gemeten. Ruzie gehad met de goedkope kettingpons:
Bekijk bijlage 1563649
Collectormod. Bochtjes gehaalt bij EPS uitlaten hier in de buurt, gelast door een bekende. 40mm.

Nieuw benzinefilter + slang. Dank aan het ApriliaForum. Geeft wel een meuk in je garage, ik had de Tuono net afgetankt, niet zo handig...
Bekijk bijlage 1563647

Dr Rossio Eprom + afstelling. Precieze afstelling gaat ergens op een vermogensbank gebeuren, stond veel te rijk dus zelf teruggeschroefd. Wel met hulp van bougiekleur en Dr Rossio.
Zadel met gel. Is ook hoger, zit wel harder maar hou het langer vol.

Verlengde adaptorplaten. Ik ben 197cm lang, nu passen mn knieen onder de tank. Moest wel wat van de steun wegflexen.
Bekijk bijlage 1563645Knippers achter weggehaalt, de nieuwe kleine zitten er al op, geven meer licht. Ook gelijk het relais vervangen met een instelbare.

Bekijk bijlage 1563644

Lampstekkertje omgedraaid, nu 2 headlights bij starten, niet 1, dit vind ik gewoon cooler.
Bekijk bijlage 1563643Alle dashboard lampjes vervangen met Led, het oranje condoompje paste er zo overheen.
Bekijk bijlage 1563641

Alle vering teruggezet naar fabrieksinstellingen. Het optimaliseren hiervan ga ik nog mee bezig, eerst beter inlezen in de mogelijkheden en wat welk schroefje doet.
dat zou moeten werken.

Bonusfoto, inlaat rechts. stageloper-laswerk:
Bekijk bijlage 1563642
Nou leest en denkt u: "Zo zo, staat er ook nog wat op de planning?"

Ik heb geen idee, ik ben wel een tweaker, er moet altijd wat te verbeteren zijn. Als je er niet mee kan spelen maar alleen rijden word het ook zo saai.
Daarom heb ik een Aprilia gekocht; genoeg zelf te doen.

Vragen? Altijd welkom, het is niet voor niets mn hobby :)

Groeten uit het noorden, Elmer.
Ha Elmer, zie nu pas je pb. Zal morgen even antwoorden. Mooie fiets trouwens
 
Even een update van mij en mn Tuono, omgedoopt: Red. (ik geef al mn motoren een naam, vind ik cool.)

Toen het nog niet heel slecht weer was, gewassen.
Bekijk bijlage 1563635
Bekijk bijlage 1563634

Mods uitgevoerd:
Inlaatrestrictie eruit.
Uitlaatrestrictie eruit. Blijkbaar doet GPR als enige bijna dezelfde uitlaatrestrictie erin als de standaard uitlaat.
Radiatorbeschermers.
Bekijk bijlage 1563650

Hoger ruitje waar mn telefoon/navigatie op past.
Ram-mount + USB lader.
Bekijk bijlage 1563646

Iridium Bougies.
Bekijk bijlage 1563648
K&N luchtfilter.
Ketting en tandwielen vervangen. DID520 16 - 44. 1.9% lager verschil met wat er op zat, heb verschil in gewicht niet gemeten. Ruzie gehad met de goedkope kettingpons:
Bekijk bijlage 1563649
Collectormod. Bochtjes gehaalt bij EPS uitlaten hier in de buurt, gelast door een bekende. 40mm.

Nieuw benzinefilter + slang. Dank aan het ApriliaForum. Geeft wel een meuk in je garage, ik had de Tuono net afgetankt, niet zo handig...
Bekijk bijlage 1563647

Dr Rossio Eprom + afstelling. Precieze afstelling gaat ergens op een vermogensbank gebeuren, stond veel te rijk dus zelf teruggeschroefd. Wel met hulp van bougiekleur en Dr Rossio.
Zadel met gel. Is ook hoger, zit wel harder maar hou het langer vol.

Verlengde adaptorplaten. Ik ben 197cm lang, nu passen mn knieen onder de tank. Moest wel wat van de steun wegflexen.
Bekijk bijlage 1563645Knippers achter weggehaalt, de nieuwe kleine zitten er al op, geven meer licht. Ook gelijk het relais vervangen met een instelbare.

Bekijk bijlage 1563644

Lampstekkertje omgedraaid, nu 2 headlights bij starten, niet 1, dit vind ik gewoon cooler.
Bekijk bijlage 1563643Alle dashboard lampjes vervangen met Led, het oranje condoompje paste er zo overheen.
Bekijk bijlage 1563641

Alle vering teruggezet naar fabrieksinstellingen. Het optimaliseren hiervan ga ik nog mee bezig, eerst beter inlezen in de mogelijkheden en wat welk schroefje doet.
dat zou moeten werken.

Bonusfoto, inlaat rechts. stageloper-laswerk:
Bekijk bijlage 1563642
Nou leest en denkt u: "Zo zo, staat er ook nog wat op de planning?"

Ik heb geen idee, ik ben wel een tweaker, er moet altijd wat te verbeteren zijn. Als je er niet mee kan spelen maar alleen rijden word het ook zo saai.
Daarom heb ik een Aprilia gekocht; genoeg zelf te doen.

Vragen? Altijd welkom, het is niet voor niets mn hobby :)

Groeten uit het noorden, Elmer.
als je hem ooit kwijt wil stuur maar een pb
 
Goedemiddag, zojuist de tuono (2008, 1000R) gewassen en droog gereden. Nu wil ik de motor aan de druppellader zetten, maar voordat ik dingen los ga draaien is het wellicht handiger om eerst hier te vragen waar de accu zit en hoe ik er het makkelijkst bij kom?
 
Na 180.000 vrijwel probleemloze kilometers goudkleurige schilfers in m’n olie + filter gevonden. Alles schoongemaakt, even laten draaien en opnieuw schilfers. Er gaat dus iets naar de klote. Koppelingshuis eruit, niks gevonden. Met camera in het blok gekeken, niks te zien. Op internet een ander blok gevonden, gaan we die er maar onder lepelen.
 
Goedemiddag, zojuist de tuono (2008, 1000R) gewassen en droog gereden. Nu wil ik de motor aan de druppellader zetten, maar voordat ik dingen los ga draaien is het wellicht handiger om eerst hier te vragen waar de accu zit en hoe ik er het makkelijkst bij kom?
First post is akelig gevuld met Tinypic placeholders, was dit al bekend? Ik heb tot een bladzijde terug gelezen dus misschien is dit al aangehaald.
Tiny pic heeft zichzelf plus alle bestanden opgeblazen. Komt ook nog bij dat hij vol staat met mensen die zich nooit laten horen en/of geen Tuono meer in bezit hebben. Ik heb er niet echt meer naar gekeken...... 🤭😬
 
Terug
Bovenaan Onderaan