Tuono Bastards Deel 21

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal dit doorgeven zodra ik hem weg breng voor de beurt. Vind het uiteraard wel verstandig om het bij te vullen, voordat ik weer ga rijden. Nu weet ik zo niet wat voor olie/koelvloeistof er in is gegaan bij de beurt vorig jaar. Zag in het boek van de Aprilia dat er 15w 50 olie in moet. Nog tips over welke olie en koelvloeistof te gebruiken? En moet de olie synthetisch of half synthetisch zijn? Merk?
Ach ja, welke olie, daar kun je heel MF mee volschrijven als je wilt ;)

Aprilia adviseert inderdaad 15W50. Dus die is sowieso prima. Al rijd je blijkbaar wel in koud weer (mij niet gezien!) dus wellicht dat 10W50 voor jou nog net iets beter is. Het zal weinig uitmaken hoor, maar met 10W zal de olie iets dunner zijn dan bij de lage temperaturen waardoor het zich bij de koude start makkelijker door het blok verspreidt. We hebben het hier echter over marginale verschillen.

Zelf gebruik ik Motul 7100 vol-syntheet. Daar loopt het blok erg mooi op (voor zover het kan bij dit blok) en hij schakelt ook soepel. Neutraal is ook makkelijk 'te vinden' bij stilstand, niet onbelangrijk :)
 
Ach ja, welke olie, daar kun je heel MF mee volschrijven als je wilt ;)

Aprilia adviseert inderdaad 15W50. Dus die is sowieso prima. Al rijd je blijkbaar wel in koud weer (mij niet gezien!) dus wellicht dat 10W50 voor jou nog net iets beter is. Het zal weinig uitmaken hoor, maar met 10W zal de olie iets dunner zijn dan bij de lage temperaturen waardoor het zich bij de koude start makkelijker door het blok verspreidt. We hebben het hier echter over marginale verschillen.

Zelf gebruik ik Motul 7100 vol-syntheet. Daar loopt het blok erg mooi op (voor zover het kan bij dit blok) en hij schakelt ook soepel. Neutraal is ook makkelijk 'te vinden' bij stilstand, niet onbelangrijk :)
Oke, top. En stel je voor dat er nu 10w 50 half synthetisch in zit en ik gooi er 15w 50 vol synthetisch in dan maakt dat niets uit?

En misschien een domme vraag, maar de koelvloeistof is dus leeg zoals het lijkt dus kan niet zien welke kleur het is..
 
Oke, top. En stel je voor dat er nu 10w 50 half synthetisch in zit en ik gooi er 15w 50 vol synthetisch in dan maakt dat niets uit?

En misschien een domme vraag, maar de koelvloeistof is dus leeg zoals het lijkt dus kan niet zien welke kleur het is..
Oh, daar zou ik me niet druk over maken. Anders kun je nooit overstappen naar een andere olie ;) Sterker nog - om het nog wat onduidelijker te maken - er rijden ook heel Aprilia V2 rijders rond met Motul 5100*, wat een 'blend' is en geen vol-syntheet. Ook wordt Motul V300 gebruikt, wat dan weer een vol-syntheet is welke tegen hogere belasting kan (racen).

*Op de site van AF1-racing (toonaangevende Amerikaanse Aprilia dealer) verkoopt men zowel Motul 5100 als de Motul V300. Op de site van AP Performance (toonaangevende Britse Aprilia servicedealer) verkoop men Motul 5000 in 10W40! Dus tsja, wat is wijsheid?
 
Oke, top. En stel je voor dat er nu 10w 50 half synthetisch in zit en ik gooi er 15w 50 vol synthetisch in dan maakt dat niets uit?

En misschien een domme vraag, maar de koelvloeistof is dus leeg zoals het lijkt dus kan niet zien welke kleur het is..
In mijn ogen kun je er altijd beter de verkeerde olie in doen dan geen olie. Als je die motul pakt die moomoo voorschrijft zal het wel loslopen.

M.b.t. de koelvloeistof. Het expansievat bevind zich achter een afdekkap. Heb je die afdekkap al verwijderd zodat je het hele vaatje kan zien?

Is echt het hele vaatje leeg?
 
Oh, daar zou ik me niet druk over maken. Anders kun je nooit overstappen naar een andere olie ;) Sterker nog - om het nog wat onduidelijker te maken - er rijden ook heel Aprilia V2 rijders rond met Motul 5100*, wat een 'blend' is en geen vol-syntheet. Ook wordt Motul V300 gebruikt, wat dan weer een vol-syntheet is welke tegen hogere belasting kan (racen).

*Op de site van AF1-racing (toonaangevende Amerikaanse Aprilia dealer) verkoopt men zowel Motul 5100 als de Motul V300. Op de site van AP Performance (toonaangevende Britse Aprilia servicedealer) verkoop men Motul 5000 in 10W40! Dus tsja, wat is wijsheid?
Verhoeven Aprilia adviseert mij altijd Belray 10w40. Hij rijd en schakelt verder prima.

Misschien eens een keer die motul proberen kijken of ik verschil merk.
 
In mijn ogen kun je er altijd beter de verkeerde olie in doen dan geen olie. Als je die motul pakt die moomoo voorschrijft zal het wel loslopen.

M.b.t. de koelvloeistof. Het expansievat bevind zich achter een afdekkap. Heb je die afdekkap al verwijderd zodat je het hele vaatje kan zien?

Is echt het hele vaatje leeg?
Zie foto; ik zal die zo even loshalen en kijken of er nog wat in zit..
 

Bijlagen

  • IMG_20201101_105208_3~2.jpg
    IMG_20201101_105208_3~2.jpg
    453,8 KB · Weergaven: 15
Helaas, ik zie er echt niets meer in zitten..
Er zit op de radiateur een aftapboutje. Deze kun je ook even voorzichtig losdraaien en een bekertje eronder houden. Let op! met aandraaien, zit een aluminium ringetje tussen en hoeft echt maar met 4nm ofzo aangedraaid te worden.

Verder zit er nog een aftapboutje op de waterpomp achter je expansievaatje.

Maar ik weet niet hoe technisch je bent aangezien je aangeeft dat je alle beurtjes laat doen. Anders beter morgen even de motorzaak bellen en checken welke koelvloeistof en olie ze gebruikt hebben.
 
Er zit op de radiateur een aftapboutje. Deze kun je ook even voorzichtig losdraaien en een bekertje eronder houden. Let op! met aandraaien, zit een aluminium ringetje tussen en hoeft echt maar met 4nm ofzo aangedraaid te worden.

Verder zit er nog een aftapboutje op de waterpomp achter je expansievaatje.

Maar ik weet niet hoe technisch je bent aangezien je aangeeft dat je alle beurtjes laat doen. Anders beter morgen even de motorzaak bellen en checken welke koelvloeistof en olie ze gebruikt hebben.
Zo technisch ben ik helaas niet. De motorzaak die het onderhoud de vorige keer heeft gedaan kan ik niet bellen helaas. Diegene die het onderhoud volgende maand gaat doen geeft aan het bij te vullen met koelvloeistof geschikt voor aluminium motor/radiator.
 
Zo technisch ben ik helaas niet. De motorzaak die het onderhoud de vorige keer heeft gedaan kan ik niet bellen helaas. Diegene die het onderhoud volgende maand gaat doen geeft aan het bij te vullen met koelvloeistof geschikt voor aluminium motor/radiator.
In principe kunnen 2 verschillende soorten een reactie geven maar in de realiteit zal het allemaal wel meevallen.

Ik persoonlijk had gewoon alles compleet ververst. Dan weet je zeker dat het goed is.

Als het onderhoud al gepland staat had ik verder niks meer bijgevuld, geen olie en geen koelvloeistof en gewoon niet meer gereden. En als je hem dan ophaalt neem je gewoon 1ltr verpakking mee van de gebruikte soort olie en koelvloeistof. Dan even de standen checken, olie bij warme motor en koelvloeistof bij koude motor beide met de motor uit en vanaf dan gewoon bijhouden.
 
In principe kunnen 2 verschillende soorten een reactie geven maar in de realiteit zal het allemaal wel meevallen.

Ik persoonlijk had gewoon alles compleet ververst. Dan weet je zeker dat het goed is.

Als het onderhoud al gepland staat had ik verder niks meer bijgevuld, geen olie en geen koelvloeistof en gewoon niet meer gereden. En als je hem dan ophaalt neem je gewoon 1ltr verpakking mee van de gebruikte soort olie en koelvloeistof. Dan even de standen checken, olie bij warme motor en koelvloeistof bij koude motor beide met de motor uit en vanaf dan gewoon bijhouden.

Denk dat dit het beste is inderdaad. Was ook niet de bedoeling om met koud weer te rijden, maar soms moet het gewoon even;)
 
Weet iemand toevallig de diameter van een OEM stuurgewicht op een Tuono 03? Volgens mij is het onderdeel ook op andere modellen en jaren gebruikt: voorbeeld:
1611679486676.png


Kan zelf even niet bij mijn motor om te meten maar ik ben aan het kijken naar stuureindspiegels, waarvan sommige een max. diameter van 30mm voor bevestiging hebben. Dus toch wel handig om te weten welke wel en niet kunnen.
 
Weet iemand toevallig de diameter van een OEM stuurgewicht op een Tuono 03? Volgens mij is het onderdeel ook op andere modellen en jaren gebruikt: voorbeeld:
Bekijk bijlage 1589184

Kan zelf even niet bij mijn motor om te meten maar ik ben aan het kijken naar stuureindspiegels, waarvan sommige een max. diameter van 30mm voor bevestiging hebben. Dus toch wel handig om te weten welke wel en niet kunnen.
Ik heb een Gen 2, maar zien er precies hetzelfde uit als jou voorbeeld.

Even gemeten, exact 32mm.
 
Bedankt voor het meten en het snelle antwoord! Dan valt er dus al veel af dus ik moet maar verder kijken.
No problem.

Ik had eerst een honda firestorm omgebouwd met superbike stuur. Hier heb ik ook bar end spiegeltjes voor gekocht en daar zat een rubber ring met bout bij die je in het stuur kon steken en na aandraaien klemde de rubber ring zich vast in het stuur.

Is dat geen idee? Moet je wel de originele stuureindjes verwijderen. Weet alleen niet wat het effect is qua trillingen. Gaf bij mijn honda niet zoveel problemen.

Zoiets bedoel ik.

 
No problem.

Ik had eerst een honda firestorm omgebouwd met superbike stuur. Hier heb ik ook bar end spiegeltjes voor gekocht en daar zat een rubber ring met bout bij die je in het stuur kon steken en na aandraaien klemde de rubber ring zich vast in het stuur.

Is dat geen idee? Moet je wel de originele stuureindjes verwijderen. Weet alleen niet wat het effect is qua trillingen. Gaf bij mijn honda niet zoveel problemen.

Zoiets bedoel ik.

Ja ook zeker een idee maar kon van iemand mooie spiegels overnemen, alleen is de max diameter 30mm. Dus kijk nu naar kleinere stuurgewichten die passen op de tuono.
 
  • Leuk
Waarderingen: wsx
Zo technisch ben ik helaas niet. De motorzaak die het onderhoud de vorige keer heeft gedaan kan ik niet bellen helaas. Diegene die het onderhoud volgende maand gaat doen geeft aan het bij te vullen met koelvloeistof geschikt voor aluminium motor/radiator.
Ververs de boel dan maar, long life en non long life gaat problemen geven als je het mengt.
Het schijnt te gaan klonteren als je het door elkaar gooit.
 
Ja ook zeker een idee maar kon van iemand mooie spiegels overnemen, alleen is de max diameter 30mm. Dus kijk nu naar kleinere stuurgewichten die passen op de tuono.
Ken je niet iemand met een draaibank?
Dan laat je ze op maat draaien, de originele zijn best zwaar, ik denk dat je dat wel gaat merken, en die vervangers wegen vaak niks.
Die zijn meer voor de sier.
 
Ken je niet iemand met een draaibank?
Dan laat je ze op maat draaien, de originele zijn best zwaar, ik denk dat je dat wel gaat merken, en die vervangers wegen vaak niks.
Die zijn meer voor de sier.
En de standaard exemplaren staan over het algemeen veel netter...
 
Ja leuk, doe maar in Mosterdgeel met rode velgen. ^^

Heeft er al een lang iemand hier op gezeten? Ik wil wel weten of ik pas met mn lengte.
 
Mooie motor, ook in deze kleurstelling.
Maar WTF? hebben ze met het duozadel gedaan? Was dat aan het eind van de ontwerpfase, dat ze nog een bericht kregen: Er moet nog een duo op kunnen!. Owh, wacht dan zetten we wel een verdieping op het kontje. Dat hadden ze wel wat eleganter kunnen doen.
Los daarvan, zou ik hem zo hier voor de deur willen zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan