Tuono Bastards Deel 21

Bedankt voor je bericht. Het is inmiddels al gelukt door de kroonplaat los te halen en de stuurhogers te lossen (1 stuurverhoger ring was klein beetje verbogen en heb ik kunnen herstellen). Klein stukje gereden en het zit weer helemaal prima. Het ging gelukkig ook heel zachtjes en ik zat er nog half onder. Ik heb als ware de motor beschermd :). Alleen nog schakelpedaal die nu onderweg is. Over paar daagjes kan ik weer normaal rijden.
Nieuw zijn ze nog te krijgen, maar ik vind het een boel geld.

https://www.motosparepartner.com/motor-onderdelen/aprilia/9609/explodedviews/340543/
AP8106874

Misschien een handige website mocht je later nog onderdelen nodig hebben.

Goedhart motoren levert vaak voor dezelfde prijs of goedkoper, snel in huis.

Fijn dat je straks weer normaal kan rijden, gas erop!
 
Voor de mensen die me een paar weken geleden geholpen hebben met het beantwoorden van mijn vragen omtrent olie/koelvloeistof;

Alles is vervangen, de beurt is geweest en geen mankementen!

Allemaal een fijn en veilig seizoen gewenst op de Tuono's!
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210224-175300.jpg
    Screenshot_20210224-175300.jpg
    152,6 KB · Weergaven: 31
Zijn er ervaringen met het vervangen van de stuurdemper op zijn Gen 1? Na al die jaren zit bij mij de originele er nog op. Langzaam bochtenwerk vind ik de motor wat zwaar insturen. Vering is vervangen en balhoofd gecontroleerd. Aangezien de originele demper ook niet heel goed staat aangeschreven en servicen geen optie is kijk ik naar een vervanger.

Ohlins 2e hands kan maar blijft een gok en anders alsnog een service nodig. Rsc van Hyperpro kan. Originele bevestiging past zeker niet? Zijn er nog meer goede opties?
 
Zijn er ervaringen met het vervangen van de stuurdemper op zijn Gen 1? Na al die jaren zit bij mij de originele er nog op. Langzaam bochtenwerk vind ik de motor wat zwaar insturen. Vering is vervangen en balhoofd gecontroleerd. Aangezien de originele demper ook niet heel goed staat aangeschreven en servicen geen optie is kijk ik naar een vervanger.

Ohlins 2e hands kan maar blijft een gok en anders alsnog een service nodig. Rsc van Hyperpro kan. Originele bevestiging past zeker niet? Zijn er nog meer goede opties?
Ik heb er een Arrow op zitten, ooit gekocht in de opruiming bij Roke.
Staat sinds ik geen circuit meer rij eigenlijk altijd in stand 1 of 2.
Heb er ook een Ohlins op gehad, maar die vond ik is stand 1 al te hinderlijk aanwezig op de openbare weg.
 
Vraagje:

Als ik bij mijn Tuono 2003 van neutraal naar 1 (of 2 maar dat doe ik normaal niet, was ter controle) schakel maakt dit echt kabaal, niet een tik, maar echt een harde klak. Tussen de versnellingen schakelen ook van 1 naar 2 of 2 naar een door neutraal heel gewoon heel beschaafd klikje. Vanuit neutraal naar 1 is echt een kabaal waarbij je denkt gaat dit wel goed? Da is ook mijn vraag is dit iets wat normaal is, of is dit iets om me zorgen over te maken? Volgens mij doet ie dit altijd al, maar normaal met helm en oordoppen niet zo in de gaten, nu toevallig een keer zonder iets op mijn hoofd even de motor verzet en toen schrok ik er gewoon van. Bij anderen ook zo? Of toch iets om na te laten kijken?
 
Zijn er ervaringen met het vervangen van de stuurdemper op zijn Gen 1? Na al die jaren zit bij mij de originele er nog op. Langzaam bochtenwerk vind ik de motor wat zwaar insturen. Vering is vervangen en balhoofd gecontroleerd. Aangezien de originele demper ook niet heel goed staat aangeschreven en servicen geen optie is kijk ik naar een vervanger.

Ohlins 2e hands kan maar blijft een gok en anders alsnog een service nodig. Rsc van Hyperpro kan. Originele bevestiging past zeker niet? Zijn er nog meer goede opties?
Ik weet toen ik destijds een stuurdemper wilde kopen dat die rcs boven op de kroon plaat kwam en voor onder de koplamp waren ze nog mee bezig.
Ik ben toen voor een 2dehande ohlins gegaan en laten reviseren samen met de vering van de motor en dat werkte super.
eigenlijk vind ik hem niet zo nodig met een gen 1 of 2 met goeie vering, bij een v4 wel want die klimt wat harder en sneller in de ketting
 
Er is nu wel een model dat vergelijkbaar gemonteerd wordt als de originele. Die heeft ook mijn voorkeur. Begrijp je punt wel mbt noodzakelijk. Hij komt wel makkelijk omhoog maar het voelt niet oncomfortabel. Vering is inderdaad in orde maar komt ook omdat de tandwielverhouding iets is aangepast en door de volledige akra iets sterker middengebied.

Ik heb ook nog een 954rr en die had hem meer nodig inderdaad. Het insturen lag niet aan de stuurdemper ben ik achter. Na demonteren vond ik hem nog steeds niet na zin insturen. Voorband gaat richting vervangen, vering ga ik nog even compleet nalopen en anders vervang ik preventief het balhoofdlager gewoon.

Bedankt!

@Chasseur
Mijne geeft van neutraal naar 1 ook een grotere klik of klak dan overige versnellingen. Meerdere motoren hebben daar last van m.i. normaal.
 
Bedankt Camargo. Hoorde gisterenavond van een vriend waarmee ik regelmatig rijd dat hij iedere keer schrikt als ik hem in zijn 1 zet bij een stoplicht of zo. Had hij nooit gezegd maar nu ik dit aan hem vroeg weet ik dus dat het altijd als zo was en rijd hem ondertussen een jaar of 10 dus zal geen kwaad kunnen.
 
Bedankt Camargo. Hoorde gisterenavond van een vriend waarmee ik regelmatig rijd dat hij iedere keer schrikt als ik hem in zijn 1 zet bij een stoplicht of zo. Had hij nooit gezegd maar nu ik dit aan hem vroeg weet ik dus dat het altijd als zo was en rijd hem ondertussen een jaar of 10 dus zal geen kwaad kunnen.
Iets langer of eerder je koppeling intrekken voordat je de versnelling inschakelt wil ook nog wel eens helpen.
Maar vergeleken met mijn eerdere motoren is de Tuono wat rumoeriger met het in de versnelling zetten.
 
Hoi heren even een vraagje ben rond aan het kijken voor een tuono van 2012-2013 zijn daar nog aandachtspunten waar ik op moet letten fietsen die ik gezien heb zitten rond de 20000km grt Ad
 
Hoi heren even een vraagje ben rond aan het kijken voor een tuono van 2012-2013 zijn daar nog aandachtspunten waar ik op moet letten fietsen die ik gezien heb zitten rond de 20000km grt Ad

Vaak worden ook de distributie kettingen meegepakt, omdat die kunnen oprekken. 9 van de 10 keer is de ketting van de achterste cilinderbank te ver opgerekt. 2014 model heeft al sterkere kettingen.

Ik was vorig jaar op zoek naar een Tuono V4, veel zitten rond de 21000km en de kleppen zijn niet gesteld. De kosten van het kleppen stellen werd bij mij neergelegd, door de garagehouder. Ik kon daar niet mee akkoord gaan.
Uiteindelijk een 2014 model gekocht met onderhoud volgens het boekje.

Bij mijn motor blijft hij koelvloeistof lekken op de slangenklemmen. Nieuwe klemmen hebben niks opgelost. Hij gaat naar de dealer, die lossen het op onder garantie.

Met die leeftijd is de achtershock vaak toe aan een servicebeurt. Puf is eruit van de demping.

Verder ben ik weinig geks tegen gekomen.
Vermogen en geluid is verslavend, echt verschrikkelijk :D
 
Goed, hier ook maar even introduceren. In September 2020 reed ik een ritje waar iemand met een Tuono gen1 mee reed. Ik begon te kijken naar de moto en vond 'm absoluut wel iets hebben, ook na de rit bleef dat gevoel hangen. Ik had tot dan enkel op een CB600F hornet uit 2002 gereden en had wel eens zin in iets totaal anders. Voor mij was het enige hekelpunt het feit dat het "Italiaans" was. Zelden tot nooit binding gehad met het land op auto/motovlak, al kan ik niet ontkennen dat ze bloedmooie machines maken op 2 of 4 wielen.
Ben me beginnen inlezen en had al snel door dat de Rotax blokken op zich een heel betrouwbaar stuk mechaniek was. Op wat gekende problemen na doorheen de gen1 en gen2 Tuono zijn er eigenlijk amper echte "kwaliteitsproblemen" met het blok zelf bekend. Kennissen van me rijden al jaren circuit met Mille's, en die hadden niets anders te melden.

Van het één kwam het ander en rond de Herfst heb ik dan ook de klik gemaakt dat ik 2021 zou aanvatten met een Tuono, gen2 dan wel. Met geduld op zoek gegaan en uiteindelijk eind November 2020 deze gen2 gaan halen in Duitsland, van de 3de eigenaar. Kilometerstand 61.000km, maar in algeheel mooie en eerlijke staat met een ruim gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis. Er zaten wat extra's op (Wilbers instelbare achtervering, setje aanpasbare voetsteunen, Hepco & Becker bagageplaat, met aanwezigheid van alle originele delen), die het voor mij heel interessant maakten. Ik kom uit België en hier is het aanbod nihil. Vaak genoeg Nederlandse dealer gecontacteerd die een gen2 hadden met 30.000km minder (en 2500€ duurder), maar onderhoudshistorie was vaak onbekend of niet compleet (verkregen via inruil...). En op de factory versies na moest ik altijd compromissen maken wat de kleurstelling betreft. Uiteindelijk de "gok" gewaagd en toch besloten deze gen2 mee te nemen. Bij thuiskomst grote grote onderhoudsbeurt gegeven, klepspeling nagekeken en eigenlijk niets verkeerd tegen gekomen op wat ouderdoms/gebruikverschijnselen na (stukje vacuum darm die steenhard was geworden en afbrak, wat bekabeling die wat te verduren had gekregen). Al met al hoop ik komend seizoen bevestiging te krijgen van mijn 'gok'.





Ik wou me in 2021 ook wat meer toe leggen op recreatieve (vrij rijden) circuit dagen. Echter wist ik dat de overstap van de Tuono gen 2 naar de CB600F (die ik uitsluitend voor circuit zou inzetten) een wereld van verschil zou zijn. Ik zou de Honda technisch naar een punt willen brengen waar hij eigenlijk nooit voor gemaakt is. Dan is het idee beginnen opkomen om een gen1 te zoeken. Ook al is een 'Mille' misschien een logischer idee op vlak van positie en "track readyness", ik wist in de buurt een gen1 staan van iemand die op zoek was naar iets nieuws en het leek mij de ideale combo om in dezelfde positie op het circuit en op de baan "ervaring" te kunnen delen. Zo gezegd, zo gedaan. Tuono gen1 gaan ophalen en deze ga ik de komende 2 maanden klaar zetten voor circuit gebruik.




Waar ik begin September nog geen flauw idee had van 'ooit' met een Italiaan te rijden, staan er nu 2 Italianen in de garage.. Als dat maar goed afloopt :-D..
 
Er is nu wel een model dat vergelijkbaar gemonteerd wordt als de originele. Die heeft ook mijn voorkeur. Begrijp je punt wel mbt noodzakelijk. Hij komt wel makkelijk omhoog maar het voelt niet oncomfortabel. Vering is inderdaad in orde maar komt ook omdat de tandwielverhouding iets is aangepast en door de volledige akra iets sterker middengebied.

Ik heb ook nog een 954rr en die had hem meer nodig inderdaad. Het insturen lag niet aan de stuurdemper ben ik achter. Na demonteren vond ik hem nog steeds niet na zin insturen. Voorband gaat richting vervangen, vering ga ik nog even compleet nalopen en anders vervang ik preventief het balhoofdlager gewoon.

Bedankt!

@Chasseur
Mijne geeft van neutraal naar 1 ook een grotere klik of klak dan overige versnellingen. Meerdere motoren hebben daar last van m.i. normaal.
daar waren ze toen al mee bezig, dus die is er ook gekomen, ik vond dat mooie dempers toen .
eigenlijk als je de gen 1 beetje makkelijker wilt laten sturen, is een andere shock monteren die in lengte verstelbaar is ( de Ohlins of een RSV mille en die laten reviseren)en die maximaal zetten en dan de voorpoten een ring of 3 door de kroonplaat steken om mee te beginnen. En kijken/voelen hoe je dat vind sturen, en dan eventueel nog een ring extra doorsteken, maar daar van vond ik hem te zenuwachtig van worden.
niets gaat natuurlijk werken als je voorband versleten is, of je balhoofdlagers niet lekker meer lopen.
ik vond mijn tuono gen 1 erg lekker sturen met e Rosso 3, met de Dunlops wat minder.
Nu de Metzeler M9RR op de 1100 liggen en dat stuur echt zo goed, en heel stabiel. slaat gewoon nergens op hoe goed dat rijd en grip is er zoveel.
dit jaar hoop ik toch de 1100 een keer op het circuit uit te laten met deze banden, kijken hoe ze het doen.
 
Vraagje:

Als ik bij mijn Tuono 2003 van neutraal naar 1 (of 2 maar dat doe ik normaal niet, was ter controle) schakel maakt dit echt kabaal, niet een tik, maar echt een harde klak. Tussen de versnellingen schakelen ook van 1 naar 2 of 2 naar een door neutraal heel gewoon heel beschaafd klikje. Vanuit neutraal naar 1 is echt een kabaal waarbij je denkt gaat dit wel goed? Da is ook mijn vraag is dit iets wat normaal is, of is dit iets om me zorgen over te maken? Volgens mij doet ie dit altijd al, maar normaal met helm en oordoppen niet zo in de gaten, nu toevallig een keer zonder iets op mijn hoofd even de motor verzet en toen schrok ik er gewoon van. Bij anderen ook zo? Of toch iets om na te laten kijken?
Hey, hoe is je olie? Juiste dikte en recentelijk ververst? Uit eigen ervaring, de juiste en verse olie heeft bij mij het "klakken" sterk doen verminderen....
 
Iemand hier ervaring met remschakelsetjes van bijvoorbeeld Gilles als oplossing voor de zeer matige achterrem?
 
Iemand hier ervaring met remschakelsetjes van bijvoorbeeld Gilles als oplossing voor de zeer matige achterrem?
Geen ervaring met een Gilles setje.

Ik heb de uitlaat demper gedemonteerd, zodat ik de remklauw zo hoog mogelijk kon ophangen om hem te ontluchten. Schrikbarend hoeveel lucht eruit kwam. Daarna is hij ruim een jaar goed gebleven en heb ik de motor verkocht.
 
Iemand hier ervaring met remschakelsetjes van bijvoorbeeld Gilles als oplossing voor de zeer matige achterrem?
Heb op mijn Gen1 Tuono, 15 jaar terug, een rem-schakelset van Robby Moto gezet.
Hierbij wordt de rempomp verticaal op het rem-schakel setje geplaatst.
Buiten het verversen bij regulier onderhoud, nog nooit hoeven ontluchten.
 
  • Leuk
Waarderingen: AW__
Iemand hier ervaring met remschakelsetjes van bijvoorbeeld Gilles als oplossing voor de zeer matige achterrem?
Ja, ik. Na montage van de Gilles set nooit gezeik meer gehad met de achterrem. Nu is hard intrappen zelfs blokkeren van de achterband.

Dat maakt het rijden op sommige bochtige wegen toch een stuk makkelijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: AW__
Klinkt goed. Ducati rempomp heb ik ook aan zitten denken en behoort ook tot de opties. Thanks voor de reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan