Tuono Bastards Deel 21

Iemand met een originele uitlaat overigens wel eens voor de race mapping gegaan? Of met een andere demper?

Ik twijfel er over namelijk men zegt dat er best wat voordelen aan zitten.
* zuiniger lopen
* soepelere gas reactie
* meer vermogen in het lage toeren gebied

Klopt dit en zijn er nog meer voordelen?
 
Ah dat klinkt minder fijn mbt Roke. Wel fijn dat ze het oplossen maar het was beter geweest dat ze het voorkomen hadden. Ik heb hem ook in de winter gebracht en zaten ze ongeveer duimen te draaien omdat ze niet veel te doen hadden en misschien dat er dan net wat minder druk op staat.

Ik vond vooral de kennis van de monteurs erg fijn bij Roke, bij zaken zoals een Goedhart wisten ze bijvoorbeeld niet eens dat er series waren met een dunnere ketting en nog wat modificaties en gaven aan dat ik gewoon door kon knallen 🙈. Toen heb ik ze er maar op geattendeerd dat het ook in de stuklijsten van aprilia gewoon staat als om genummerde artikelen, maar ik durfde m'n motor er niet meer achter te laten zoals je zult begrijpen hahaha.
Ik heb een er in 2012 een nieuwe Tuono v4 gekocht...... Goedhart heeft hem 3 jaar prima onderhouden...... en de nodige reparaties onder garantie uitgevoerd.
 
Ik heb een er in 2012 een nieuwe Tuono v4 gekocht...... Goedhart heeft hem 3 jaar prima onderhouden...... en de nodige reparaties onder garantie uitgevoerd.
Ja maar dat is zo'n 10 jaar terug. Of dezelfde kennis/personen nog in huis zijn weet ik niet. Ik weet wel dat mijn ervaring wat natuurlijk ook een moment opname is, maar niet zo positief was. Maar het zal vaak ook wel goed gaan anders waren ze niet zo groot.
 
Laatst bewerkt:
De eerste V4 1000 blokken, waarbij de drijfstanglagers in het rond vlogen op de introductiedag?

Je kunt de Zwart motoren eens bellen en Gabro en Amauri eens vragen op het AF1 forum wat hun denken van de 1100 vs 1000 blokken.
Bij het 2014 model Tuono zijn er dikkere nokkenas-kettingen geplaatst, omdat de dunnere/oude type vaak zijn opgerekt voor de eerste kleppenstel-beurt. Verdere details ken ik niet.

Hier zie je nog wat updates die zijn doorgevoerd op het 2014 model:
Mja...... bij de eerste testritten met de RSV V4 zijn er bij een enkel exemplaar een drijfstang gebroken.
De verhalen werden steeds verder aangedikt.
Het probleem werd snel aangepakt en verholpen.
Kheb er overigens 44.000 km probleemloze km's meegereden.
Onder garantie de nokkenas ketting spanners vervangen
 
Wat kost zo'n standaard kleppenstel-beurt ongeveer?
Afhankelijk wat er aan mankeert.
Als alles goed staat denk ik dat je rond de 600 tot 850 kwijt bent. Moet er gesteld worden dan kost dat wat extra uren en zul je ongeveer tussen de 750 en 1100 kwijt zijn afhankelijk hoe veel ze moeten stellen.

Zijn de kettingen de dunne variant kun je deze ook beter laten vervangen dat kost ongeveer 60 per ketting en wat extra arbeid kost dat dus ongeveer 175.

En dan voor het mooie moet je wel even de Nokkenaskettingspanners vervangen a 70 euro per stuk dus 140 totaal.

Heb je een versie waar de buitenste laag van de nokkenas los laat kost dit je ongeveer 500 per kant dus 1000 als ze beide kapot zijn ex arbeid. (dit komt heel weinig voor maar de kans bestaat)

Zit alles tegen zul je snel een 2500 tot 3000 zijn, maar zonder de nokkenassen 1500 tot 2000 en dat is wel zo realistisch gezien die kapotte nokkenassen zelden voorkomen en zit alles mee dan ongeveer 750. Het blijft een beetje Russisch roulette omdat niemand weet wat er in zit tot ze het los halen hahahaha....😇

Als je nog een fiets ga kopen hou een beetje rekening met het ergste kwa budget. Valt het dan mee heb je heel veel euro's voor benzine over. En die zul je nodig hebben wat hij zuipt als een ketter! 😜 Maar daar krijg je wel 1 van de best sturende fietsen aller tijden en het mooiste geluid ever bij elke keer dat je gas geeft... 😇
 
Laatst bewerkt:
Afhankelijk wat er aan mankeert.
Als alles goed staat denk ik dat je rond de 600 tot 850 kwijt bent. Moet er gesteld worden dan kost dat wat extra uren en zul je ongeveer tussen de 750 en 1100 kwijt zijn afhankelijk hoe veel ze moeten stellen.

Zijn de kettingen de dunne variant kun je deze ook beter laten vervangen dat kost ongeveer 60 per ketting en wat extra arbeid kost dat dus ongeveer 175.

En dan voor het mooie moet je wel even de Nokkenaskettingspanners vervangen a 70 euro per stuk dus 140 totaal.

Heb je een versie waar de buitenste laag van de nokkenas los laat kost dit je ongeveer 500 per kant dus 1000 als ze beide kapot zijn ex arbeid. (dit komt heel weinig voor maar de kans bestaat)

Zit alles tegen zul je snel een 2500 tot 3000 kwijt zijn en zit alles mee dan ongeveer 750. Het blijft een beetje Russisch roulette omdat niemand weet wat er in zit tot ze het los halen hahahaha....😇

Als je nog een fiets ga kopen hou een beetje rekening met het ergste kwa budget. Valt het dan mee heb je heel veel euro's voor benzine over. En die zul je nodig hebben wat hij zuipt als een ketter! 😜
Dat ie veel zuipt boeit me helemaal niets. Veel plezier is wat je ervoor terugkrijgt.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik beter wat extra euro's kan uittrekken voor een "nieuwer" model.
Als ik gok bij een spel verlies ik altijd dus voor mijzelf ga ik er eigenlijk automatisch vanuit dat ik altijd pech heb en het dus maximaal tegenzit_O-
 
Dat ie veel zuipt boeit me helemaal niets. Veel plezier is wat je ervoor terugkrijgt.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik beter wat extra euro's kan uittrekken voor een "nieuwer" model.
Als ik gok bij een spel verlies ik altijd dus voor mijzelf ga ik er eigenlijk automatisch vanuit dat ik altijd pech heb en het dus maximaal tegenzit_O-
Ook bij het nieuwere model kun je beter vroegtijdig kleppen stellen dat is voor alle jaartallen een kwaaltje. Sommige op het af1 forum doen het al rond de 12000 mijl en dan staan ze ook niet goed. Kortom met het oude model pak je alleen het gokje van de kettingen dat is max 200 euro extra tov het nieuwe model.

Of je moet echt de bittere pech hebben en zo'n kapotte nokkenas te treffen die kans is minimaal en vaak alleen bij de eerste serie dus 2011. Aprilia had dit vrij snel door zegt men waardoor je het bij de latere modellen eigenlijk nooit meer hoort.
 
De v4 is een droommachine maar ik zie hier bedragen voorbij komen die ik in 10 jaar nog niet heb uitgegeven aan mijn V2. Doe ik wel alles zelf elk jaar 😬

Klopt na de eerste keer kleppen stellen is het aan te raden dit elke 15000 a 17500 km te doen. Stel dit kost 1000 euro. Dan kost elke gereden km je alleen al 5ct aan kleppen stellen haha 😂. Verder zijn ze aardig onderhoudsvrij dus dat is wel het enige maar wel duur hahaha.

En natuurlijk zijn er altijd mensen die veel later kleppen laten stellen of helemaal niet en dat gaat ook "goed" . Maar als het mis gaat of de staat van de motor bij 40k of 60k km word vaak niet gedeeld.

Maar dat is het nadeel van een v4 t.o.v andere machines. Daarin tegen kwa motor vind ik hem zowel motorische als kwa geometrie/stuurgedrag met kop en schouders boven andere motoren uitsteken. En dan moet men voor zichzelf afwegen: is mij dat het onderhoud geld waard? 😇
 
Klopt na de eerste keer kleppen stellen is het aan te raden dit elke 15000 a 17500 km te doen. Stel dit kost 1000 euro. Dan kost elke gereden km je alleen al 5ct aan kleppen stellen haha 😂. Verder zijn ze aardig onderhoudsvrij dus dat is wel het enige maar wel duur hahaha.

En natuurlijk zijn er altijd mensen die veel later kleppen laten stellen of helemaal niet en dat gaat ook "goed" . Maar als het mis gaat of de staat van de motor bij 40k of 60k km word vaak niet gedeeld.

Maar dat is het nadeel van een v4 t.o.v andere machines. Daarin tegen kwa motor vind ik hem zowel motorische als kwa geometrie/stuurgedrag met kop en schouders boven andere motoren uitsteken. En dan moet men voor zichzelf afwegen: is mij dat het onderhoud geld waard? 😇
€ 1.000,-- voor kleppen stellen.
Hoe lang is een beetje monteur daar mee bezig ........ 1 dag ??? 8 arbeidsuren ???
Da's € 120,-- per uur met een beetje materiaal kosten !!!
 
Iemand met een originele uitlaat overigens wel eens voor de race mapping gegaan? Of met een andere demper?

Ik twijfel er over namelijk men zegt dat er best wat voordelen aan zitten.
* zuiniger lopen
* soepelere gas reactie
* meer vermogen in het lage toeren gebied

Klopt dit en zijn er nog meer voordelen?
Een race map met standaard uitlaat is niet de mooiste combinatie. Je zit met de katalysator en de uitlaatklep die in bepaalde gevallen dicht zit met de originele mapping. Met een racemapping staat de klep open en wordt er van uit gegaan dat de kat weg is.

Ik heb de mijne gekocht met een standaard uitlaat, K en N luchtfilter en Race mapping en zeker wanneer het kouder is loopt hij niet mooi. Stinkt naar onverbrande benzine en gas hendel is aan-uit. Er zit sinds kort een Leovince demper op zonder kat.
In theorie is het slecht voor je kat, omdat het blok rijker gaat lopen. Ik heb daar verder niet genoeg verstand van om inhoudelijk daar iets over te zeggen.

Op het AF1 forum is veel te lezen over de mapping. Het is de moeite wel waard, die race map.

Je kunt met IAW reader en writer zelf je originele map downloaden van de motor en de race map uploaden. Lonelec verkoopt kabels, de software is gratis. De race map is te verkrijgen via AF1 forum. Ik kan je wel op weg helpen daar.

Ziet er ongeveer zo uit:

20220110_154417.jpg

20220110_154412.jpg
 
€ 1.000,-- voor kleppen stellen.
Hoe lang is een beetje monteur daar mee bezig ........ 1 dag ??? 8 arbeidsuren ???
Da's € 120,-- per uur met een beetje materiaal kosten !!!
Hij zegt 'stel'. Schorpioen zeker, dol op prikken :+

Toen ik een jaar terug op zoek was naar een V4 hoorde ik vaak het bedrag 'rond de 550 euro'.
Exclusief beurt.
Hoppa -O-

Roke of de Zwart even bellen, dan heb je het beste antwoord.
 
€ 1.000,-- voor kleppen stellen.
Hoe lang is een beetje monteur daar mee bezig ........ 1 dag ??? 8 arbeidsuren ???
Da's € 120,-- per uur met een beetje materiaal kosten !!!
moet zeggen dat dit wel een hels karwij is mijne met 13000 ( 9 vd 16 stonden te strak ) en 25000 km laten stellen toen stonden er nog 2 te strak welke we met 13000 km hadden laten zitten
motor verkocht met 28000 km rij nu een KTM Superduke GT sinds 2020

en nog een oer tuono voor de fun , zal altijd Aprilia fan blijven
 
€ 1.000,-- voor kleppen stellen.
Hoe lang is een beetje monteur daar mee bezig ........ 1 dag ??? 8 arbeidsuren ???
Da's € 120,-- per uur met een beetje materiaal kosten !!!
Nou voor het mooie pak je even de pakkingen mee en roke was iets meer dan 1 dag bezig bij mij. Dus opzich ergens rond de 1000 euro niet zo gek denk ik incl onderdelen....
 
De 1e blokken, zijn de beste

Startwin zegt juist vermijden als de pest, de eerste 1000 RSV/Tuono is ook de reden dat ze geen appie dealer meer zijn. Ook als ik het AF1 forum mag geloven is het de moeite waard om voor de 1100 te sparen, meer koppel, iets betrouwbaarder en abs.

Een race map met standaard uitlaat is niet de mooiste combinatie. Je zit met de katalysator en de uitlaatklep die in bepaalde gevallen dicht zit met de originele mapping. Met een racemapping staat de klep open en wordt er van uit gegaan dat de kat weg is.

Ik heb vorig jaar op een V4 1000 proefgereden met standaard uitlaat en race map maar ik vond het bijzonder soepel! Het aan/uit herken ik niet terwijl ik daar aardig gevoelig voor ben.
 
Laatst bewerkt:
Startwin zegt juist vermijden als de pest, de eerste 1000 RSV/Tuono is ook de reden dat ze geen appie dealer meer zijn. Ook als ik het AF1 forum mag geloven is het de moeite waard om voor de 1100 te sparen, meer koppel, iets betrouwbaarder en abs.



Ik heb vorig jaar op een V4 1000 proefgereden met standaard uitlaat en race map maar ik vond het bijzonder soepel! Het aan/uit herken ik niet terwijl ik daar aardig gevoelig voor ben.
Ik denk niet dat jouw proefrit bij 2 tot 8 graden was, hoop het in ieder geval niet voor je. Bij een graad of 20 loopt ie vrij soepel inderdaad.
 
Ik denk niet dat jouw proefrit bij 2 tot 8 graden was, hoop het in ieder geval niet voor je. Bij een graad of 20 loopt ie vrij soepel inderdaad.
Zo koud brrr dan ga ik er zeker niet mee rijden! Heb je een pb gestuurd mbt het wisselen van die mappings.
 
Mijn Tuono 1100rr uit 2015 gaat morgen naar Zwart motoren voor een beurt en kleppenstellen. Staat nu op 17.500km ongeveer. Hele hoop goede verhalen gehoord, dus ik heb er alle vertrouwen in. Ik zal jullie op de hoogte houden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan