Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
@Martin: Merci voor je tips.. ik zal hem bij Vos no op de roller laten zetten..

Kunnen zij (Motoport Echt) ook iets veranderen aan die A/F verhouding? Of zou ik dan weer terug moeten naar Jarno bij de Zwart motoren?

Vandaag trouwens eens voor het eerst kunnen rijden op mijn nieuwe 1100RR... had maar weinig tijd, maar wát een motor... had hem vandaag alleen nog maar in de ‘R’ modus gebruikt.. en dat was al een stuk heviger dan mijn Gen2 Tuono. Ben nog nooit mijn rijbewijs kwijt geraakt (afkloppen) maar het is toch wel mega verleidelijk het gas soms open te gooien, man man wat een blok!!!!

Maar het meest opvallende vond ik eigenlijk het geluid... om eerlijk te zijn heb ik heel even getwijfeld of een Akrapovic wel nodig is... zó heftig is het geluid vd standaard demper!! Heb al meerdere motoren gereden maar nooit een met zo’n standaard uitlaat geluid ...

Maar ga toch uiteindelijk voor de Akra met db killer en die open mapping...

Nope, Vos kan, behalve testrun maken verder ook niks met je A/F. Jarno ook niet trouwens.
Dealers kunnen alleen de door Piagio aangeleverde mappen flashen, thats it.
Voor custom aanpassingen heb je hele andere, dure software nodig. Paar tuners in NL maar die dat kunnen, of ze allemaal even goed zijn is subjectief. B|


Qua rijden is de Tuono idd een kandidaat brommer voor een artikel 5 of cursus. })
Beetje opletten dus waar en wanneer je het koppel aanspreekt.

[me="Mar1tin"]heeft gearing 2 tandjes verlengd, blijft ie iig in 4 aan de grond.[/me] :$


Ik denk dat een AKRA met killer, stiller is als de originele "demper"


:^

Weet ik wel zeker, iig bij de RSV4 en de Tuono mét klep in de demper. :o
 
Laatst bewerkt:
@Evo27 en Martin: nu brengen jullie me ernstig aan het twijfelen (waarvoor dank, want ik geef natuurlijk niet graag voor niks €700 uit..)

Maar als ik het van jullie dus goed begrijp, is het geluid vd motor zoals nu met originele uitlaat BETER dan met Akrapovic en db killer!?!?!?

Ik rij namelijk altijd in de Eifel (woon in Z-Limburg) en ben dan dus genoodzaakt ALTIJD MÉT db killer te rijden... als ze je namelijk aanhouden zonder db killer krijg je een mooie boete Óf je mag je motor laten staan...

Dus mijn opties zijn of met standaard uitlaat of Akra met db killer...

Dan kan ik dus wellicht het beste het hele gebeuren staken en met de standaard uitlaat doorrijden...??

Nog maar even een nachtje over slapen nu... maar als ik het monteren vd Akrapovic bij Mile Pajic wil afzeggen moet ik het wel morgen doen... is wel zo netjes...

@Martin: je schrijft dat de standaard uitlaat van ‘Tuono met klep in de demper’ dus beter klinkt dan de Akra met db killer, maar als ik het goed begrijp bedoel je daarmee mijn uitlaat / model? Dus dat mijn 2015 1100RR nu een beter geluid heeft (heeft toch een klep in de uitlaat..?)
Bedankt voor de tip...
 
Laatst bewerkt:
@Evo27 en Martin: nu brengen jullie me ernstig aan het twijfelen (waarvoor dank, want ik geef natuurlijk niet graag voor niks €700 uit..)

Maar als ik het van jullie dus goed begrijp, is het geluid vd motor zoals nu met originele uitlaat BETER dan met Akrapovic en db killer!?!?!?

Ik rij namelijk altijd in de Eifel (woon in Z-Limburg) en ben dan dus genoodzaakt ALTIJD MÉT db killer te rijden... als ze je namelijk aanhouden zonder db killer krijg je een mooie boete...

Dus of met standaard uitlaat of Akra met db killer...

Dan kan ik dus wellicht het beste het hele gebeuren staken en met de standaard uitlaat doorrijden...??

Nog maar even een nachtje over slapen nu... maar als ik het monteren vd Akrapovic bij Mile Pajic wil afzeggen moet ik het wel morgen doen... is wel zo netjes...

Bedankt voor de tip...

Geluid is niet alles he.. Akra ziet er stukken mooier uit en levert ook nog eens meer vermogen en koppel.

Ik rij altijd zonder db killer(s) in Nederland en met in Duitsland. Dat mijn motor erg stil is tijdens die ritten maakt me niks uit, beter dan die enorme boetes!

Ik heb mijn vorige motor laten afstellen door Ruud Fredriks in Goes. Die man is een kunstenaar.
Eerste run kwam op 119 pk, de laatste na afstellen en ontsteking aanpassen kwam op 132 pk aan het wiel. Speed Triple met volledig Zard uitlaatsysteem, Pipercross filter en Healtech QS.
 
Laatst bewerkt:
@Hinzu86: ja ik vind een Akrapovic zeer zeker mooier dan de standaard uitlaat... maar als het me €700 kost (minimaal dat bedrag maar waarschijnlijk méér) en het GELUID WORDT MINDER (omdat ik met db killer móet rijden) dan is het in mijn geval wellicht verstandiger het plan te staken...

Want vermogen heb ik genoeg..

Had nog niet gereden op Mn 1100RR, maar verwachtte zoals bij al mijn voorgaande motoren dat de originele demper minder mooi zou klinken... dus regelde alvast dat ik zo gauw als mogelijk een Akra erop zou krijgen..

maar de originele demper bleek vandaag dus boven verwachting mooi...zou misschien nog ietsje meer mogen, maar kan nu eenmaal niet met een Akrapovic zónder db killer rijden...

Dus ben even in dubio....
 
Laatst bewerkt:
Laat nou eens lekker je racemapping laden bij een dealer, en rij daar maar eens mee.
Zolang je niet het circuit opgaat kan dit best
Die Akra ziet er mooi uit, maar de originele van een 2015 1100 is ook niet mis.
De toeter die ze op de 2017 gebouwd hebben is weer een ander verhaal.
Ik zou het niet doen.
 
@Evo27: bedankt voor je tips

Maar nog een vraag.. ik begreep (als het goed is) uit eerdere uitleg van Daanzzzzz en Mart1n op dit forum dat het niet zo goed is voor het blok om met een race mapping te rijden terwijl de standaard uitlaat erop ligt of andersom met een Akra uitlaat en standaard mapping...???
 
Heb inderdaad ook gehoord dat de standaard uitlaat vanaf 2017 modellen ontzettend ruk klinken, alleen die 2015/2016 modellen hebben standaard mooi geluid
 
Andersom; een slip-on uitlaat zonder race mapping is een minder goed idee. De standaard map is gemaakt zodat de motor voldoet aan milieu en geluidseisen. Met de race map heb je dat niet en je motor gaat er een stuk beter van rijden.

Ik heb zelf een SC-Project oval, en zelfs met db-killer is het geluid een stuk mooier dan de standaard demper. Dit is het geluid van de SC-Project MET db-killer: MOV_1124.mp4

Blijft persoonlijk natuurlijk.
 
@Daanzzzzz: dus... het kan geen kwaad om met standaard uitlaat een race mapping te flashen.. als ik het goed begrijp heb ik dan zelfs een soepeler lopend blok en ook iets beter geluid??

Dan ga ik dit zeker doen...
 
Nee, het kan geen kwaad.

De map doet wel wat met het geluid, maar dat komt omdat de klep in de uitlaatbochten anders werkt bij de race map. Bij de standaard map staat deze meer dicht (de geluidseisen waar ik het eerder over had), ook tijdens het rijden, en bij de race map staat deze alleen dicht wanneer de motor in zijn vrij staat (dus geen gezeur bij een eventuele geluidsmeting) en anders gewoon vol open. Hier heb je niet perse race map voor nodig; je kunt ook de kabels van die klep los halen aan de kant van uitlaat en dan staat de klep gewoon altijd open.

Wil je het beste, ga dan voor die Akra + een race of Gabro map. Dan heb je prestaties, looks en geluid. Ga je voor alleen de race map, dan krijg je iets prestatiewinst (maar waarschijnlijk iets minder dan met die Akra) en ook iets geluid door de andere werking van die klep (maar geen looks).

Die SC-Project is zonder db-killer vrij heftig ja. Heb hem vorige week gemonteerd en 1 rit kunnen maken met db-killer. Het is vergelijkbaar met het standaard geluidsniveau. Wel stationair getest zonder db-killer, en er komt wel herrie uit dan. Volgende week als het weer wat beter is maar eens testen zonder db-killer, maar denk dat het mij te hard is.
 
Laatst bewerkt:
@Daanzzzzz super bedankt weer...

Ga Pajic voorlopig afzeggen en eerst die race mapping laden... dan even kijken hoe dat bevalt en evt later alsnog een Akrapovic...

Als het geluid dus na het flashen van een race mapping nog een tikkeltje harder is dan denk ik eigenlijk al dat het geluid verder prima is...

Kan ik even sparen om evt later die Akra te kopen ;)

Thanks
 
Laatst bewerkt:
Noujah......, ff snel dan maar.
Geluid is idd "zachter" met Akra mét db-killer. Wél mooier want "donkerder". Vind ik dus.
Race/Akramap met standaard uitlaat niet doen! Zijn echt andere parameters die dan veranderen, weet niet of ie dan beter loopt? Katalysator speelt ook een rol hè.

Met 2014/2015 uitlaat/demper klinkt ie idd ook mooi, die heeft echter géén klep in het systeem. Is wel iets luider/mooier maar wat scherper qua geluid. Harder is niet mooier dan. Mijn RSV4 demper ook pasgemaakt voor de 2017 brommer, plug & play voor wanneer ik de Eifel in ga. :)


misc.php
 
@Martin: ok.. kan me wel iets voorstellen wat je met ‘donkerder geluid’ bedoeld..

Mooie bike trouwens! Ook nog met de standaard uitlaat zie ik?

Tsja.. nu neig ik er dan toch weer heen wél de Akra te nemen bij Pajic.. voor €39 exc btw kan Jarno v De Zwart Motoren ‘een open mapping’ laden.. vraag me dan dus alleen af hoe je erachter komt of zijn geflashte mapping wel goed is voor mijn Akra/motor..?

Wil overigens de ietwat kortere Akrapovic hexagonal nemen.. is dat ook wellicht van invloed op de mapping? (Gezien er dus een minder lange uitlaat is kan er ook een andere benzine/lucht verhouding zijn.. of niet)?

Gezien Jarno bij de Zwart motoren ook geen vermogensbank heeft is het lastig te checken in hoeverre de motor dan dus ‘goed’ afgesteld is...

Met Akra rijden zonder die db killer zit er voor mij in ieder geval niet in hier in de Eifel..
 
Martin, je zegt dat je jouw eigen demper ook ‘pas gemaakt’ hebt, maar wat heb je er dan aan veranderd?

En wat bedoel je met 'plug and play?'
 
Laatst bewerkt:
Martin, je zegt dat je jouw eigen demper ook ‘pas gemaakt’ hebt, maar wat heb je er dan aan veranderd?

En wat bedoel je met 'plug and play?'

Hij heeft een nieuwer model waar er geen klep meer in de uitlaatbochten zit maar in de demper. Hij heeft de demper van een ouder model gepakt zodat de klep weg is.

De hoek waar de uitlaatbochten eindigen is op het nieuwe model anders, dus je kan er niet zo maar een demper op zetten van een ouder model. De hoek op de demper zal wel aangepast zijn zodat het aansluit op de uitlaatbochten van het nieuwere type.
 
Ik denk dat een AKRA met killer, stiller is als de originele "demper"

Daarnaast vind ik dat er ook weinig mooiere aftermarket dempers zijn dan de originele.
Enkel de korte Austin Racing demper vind ik nog wel mooi staan. Maar dat is uiteindelijk een kwestie van smaak natuurlijk. Geluid van std demper is echt al heerlijk.
 
Noujah......, ff snel dan maar.
Geluid is idd "zachter" met Akra mét db-killer. Wél mooier want "donkerder". Vind ik dus.
Race/Akramap met standaard uitlaat niet doen! Zijn echt andere parameters die dan veranderen, weet niet of ie dan beter loopt? Katalysator speelt ook een rol hè.

Met 2014/2015 uitlaat/demper klinkt ie idd ook mooi, die heeft echter géén klep in het systeem. Is wel iets luider/mooier maar wat scherper qua geluid. Harder is niet mooier dan. Mijn RSV4 demper ook pasgemaakt voor de 2017 brommer, plug & play voor wanneer ik de Eifel in ga. :)


[afbeelding]

Plaatje hoor :}
 
Originele kachelpijp (mét klep) is geen porum, vind ik.

misc.php


Dus......., omdat ik nog de standaard RSV4 Factory demper had liggen deze gemodificeerd/aangepast zodat die gewoon op de 2017 past. :) Ook nog mooier dus en klinkt netjes ondankt inpandige kat.

misc.php


Om er hier mee rond te toeren (nog geen Akra centjes) een KTM 690 Duke demper, die ik voor weinig vond, met behulp van een 60 mm Ali titanium buis pasgemaakt in de positie waar ik hem wilde hebben, kort en hoog én in lijn met achterkant. "Stil" met db-killer maar "illegaal" voor Duitsland want typegekeurd voor de Duke. B|
Zonder killer eigenlijk te luid maar wél mooi soundje. :t
Zo rij ik momenteel dus, in "winteroutfit". O-)

misc.php


Jouw keuze voor Mile is de juiste, zorg wél voor (gelaserde) E-keur aanduiding op de klemband van de Akra, zonder doen ze in de Eifel wellicht moeilijk, ondanks de db-killer!
Voorbeeld;

misc.php


Met Mile/Akra (open of met db-killer) demper en een/de Akramap geladen zit je safe qua A/F. Of het ideaal is of een grensgeval weet je pas als je hem op de bank zet!
Blijkt dan toch dat hij niet naar behoren/wens loopt ben je aangewezen op...., laten voor wat het is, andere map die misschien beter/anders is voor jouw brommer of alsnog een custom map bij een van de voorheen genoemde tuners te laten maken. (€'s!)
 
@Martin: Vette bike hoor :Y

En heeel erg creatief opgelost met die uitlaat..! Daarbij is de Akra v die Duke ook echt strak hoor... eigenlijk zou ik exact zo een model zoeken, alleen dan in carbon versie.. staat inderdaad mooi hoog/schuin naar achteren.. nice hoor :}

Heb vandaag gebeld met Pajic en mijn bezoekje aan hem voor volgende week donderdag afgezegd/uitgesteld... twijfel nog te zeer naar het nut van de Akra... heb ook pas één ritje gemaakt op mijn 1100RR en ga denk ik eerst eens een paar keer rijden voordat ik echt de beslissing maak...als ik in Duitsland zónder db killer kon rijden was de keus gauw gemaakt, maar dat ga ik niet riskeren..

Heb tussendoor ook nog even een mail gestuurd naar Ruud Freriks in Goes met de vraag wat de kosten ongeveer zouden bedragen als hij mijn Tuono 1100RR zou afstellen en wat daarvan de opties zijn.. zijn vrouw (Ria volgens mij) gaf telefonisch aan dat de 2015 1100RR nog niet afgesteld kon worden.. haar man (Ruud zelf) was deze week niet thuis, dus heb maar ff een mail gestuurd want het lijkt me sterk dat hij dit type nog niet afgesteld heeft of daarvoor iets anders in huis heeft...

Tenslotte nog even bedankt voor je tip dat de Akra's van Mile Pajic dat e-keur gelaserd in de klemband v.d. Akra moeten hebben i.v.m. politie in Duitsland.. als ik alsnog naar Mile toe zou gaan vraag ik hem dit eerst even per mail voordat ik 200+km ga rijden richting Gelderland...

Super bedankt voor jullie hulp guys..

Dit weekend helaas weer vrieskou verwacht in Z-Limburg ( -6 graden zelfs :/ ) dus hoop niet dat ze weer gulzig met pekel gaan strooien want anders moet ik nog wel wat langer wachten voordat ik mijn 2e ritje op Tuono kan maken... wellicht intussen maar eens de rimstriping aanbrengen en mijn 'alleen ongelode benzine tanken' sticker eraf halen.. heb ik wat te doen..
 
Er zijn ook meer dempers he.. Akra is super maar ook achterlijk duur, Leovince maakt bijv ook mooie pijpen en de prijs/kwaliteit verhouding is super.
Hetzelfde geld voor SC Project en Remus.
 
Laatst bewerkt:
Ivoschrien,

mijn dealer, Engels Filip Moto's Engels Filip Motos - Officiële Aprilia Dealer Oost-Vlaanderen / Kalken van België geeft ook een vermogen bank staan en kan alle Aprilia's ecu's programmeren, is een officieel Aprilia dealer/hersteller. Is natuurlijk wel ver, maar als je een afspraak maakt kan het een mooi dag uitstapje zijn worden. Hij geeft tevens ook de Akra software in zijn pc staan, en kan hem op uw originele ecu programeren zodat je geen andere ecu hoeft te monteren, dacht dat dit rond de 250euros koste. Had het hem al eens gevraagd,vb voor als ik een Leovince of dergelijke wou kopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan