Tuono Bastards / Leipe Shit! Deel 20

Status
Niet open voor verdere reacties.
@duc750: ik meen me te herinneren dat bij de versie zonder APRC níet geswitched kan worden tussen mappings... maar dat weet ik niet zeker en moet je anders maar even navragen...

Wat ik wél weet is dat je de mapping (als de motor loopt en in stilstand) kunt switchen met die start knop meen ik 2 x in te drukken

De niet-APRC versies kun je ook gewoon switchen tussen mappings. Je moet het gas dicht hebben (maakt niet uit of je rijd of stil staat), dan 1 keer drukken op de start knop en als het vakje met de map (T, S of R) wit op zwart ipv zwart op wit is druk je binnen 2 seconden nog een keer op de startknop om naar de volgende map te gaan. De timing is in het begin wat ruk en komt vrij precies. Te snel drukken werkt niet en te langzaam (> 2 sec) ook niet.
 
Laatst bewerkt:
De niet-APRC versies kun je ook gewoon switchen tussen mappings. Je moet het gas dicht hebben (maakt niet uit of je rijd of stil staat), dan 1 keer drukken op de start knop en als het vakje met de map (T, S of R) wit op zwart ipv zwart op wit is druk je binnen 2 seconden nog een keer op de startknop om naar de volgende map te gaan. De timing is in het begin wat ruk en komt vrij precies. Te snel drukken werkt niet en te langzaam (> 2 sec) ook niet.


Klopt idd wat Daanzzzzzzzegt. Dat heb ik ook ervaren. Nu switch ik vrij makkelijk tussen de verschillende modes. Moet zeggen dat ik zelfs nog niet in T gereden heb. Hij staat bij mij bijna alleen maar op S en als je een keer in de regen rijdt of een tochtje gaat doen waarbij je veel in lage toeren rijdt (niet teveel doen want is niks aan :P ) dan kun je hem in R zetten. Dan bokt hij iets minder onderin.
 
Duidelijk verhaal! Bedankt allemaal. Nog een vraag wat zou het kosten om een aftermarket quickshifter te monteren waar de bak niet van aan gruzelementen gaat? En kan ik dat met 1 linker en rechter hand? Of heb je daar echt 2 rechter exemplaren voor nodig? Iemand de healtech al is gebruikt, lijkt me een goedkope oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van alle 4 de connectoren van de injectoren los halen en daar een stekker tussen proppen en vaak nog een 5e kabel voor het RPM/snelheid signaal en uiteraard de sensor zelf installeren.

Het beste is een module die injectie + ontsteking regelt. Voor een Powercommander ben je dan grofweg 600-800 euro kwijt. Je kunt ook voor een Bazzaz of vergelijkbaar gaan, die zijn iets goedkoper maar doen geen ontsteking (ignition module bij een PC is ook optioneel). Ik heb het op mijn Tuono V4 nooit hoeven installeren, maar de V4 een beetje kennende gaat het nog wel wat werk kosten om bij die injector connectoren te komen. Sommige versies hebben maar 1 kabel om in te prikken dus misschien heb je geluk, maar dat is een kwestie van uitzoeken.

Goedkoper en sneller alternatief: trek het gas open, zet met de bovenkant van je voet wat druk op het koppelingspedaal (maar niet zo hard dat hij uit de versnelling schiet) en draai heel snel het gas dicht en weer open. Motor zal in de volgende versnelling schieten en bijna net zo snel als met een quickshifter.

Edit:
hier kun je zien dat dit geen bullshit is :+
Edit 2: 1 kabel per injector, een draad voor de krukaspositiesensor en draden voor spanning. Zie http://www.powercommander.com/downloads/10-006/install/pcv/engI10-006.01.pdf voor installatieinstructies voor een PC. Zullen vergelijkbaar zijn voor een Bazzaz/vergelijkbaar.
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,
Zaterdag goed geschrokken. Na een paar korte flitsen van het oliedruklampje bij stilstand en doven van het lampje als ik weer ging rijden. Kwam ik thuis met een achterband die aan de rechterkant onder de olie zat.Tijdens rijden geen lampje gezien alleen kort tijdens stilstand bij twee keer voorrangsweg oprijden. Klein schuivertje achter op rotonde dicht bij huis, weet ik aan het zebrapad. Toen ik mijn achterband zag mijn beschermengeltje maar even bedankt. Na verwijderen bellypan, bleek het rubber op de oliedrukmeter gescheurd en daar kwam olie uit. Iemand hier ooit meegemaakt? Ga morgen maar een nieuwe regelen, maar vraag me wel af hoe deze zo kapotgegaan kan zijn dat hij echt olie lekt. Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
@duc750: persoonlijk vind ik de zwarte aprc met Akra’s ook ietsje mooier dan de andere.. én die meerprijs is het qua extra elektronica ook wel waard dacht ik zo.. ik zou het wel weten!
 
@chasseur; dan heb je nog mazzel gehad met een ‘kleine schuiver’... had erger kunnen aflopen met olie op je achterband!!

Welk model Tuono heb je eigenlijk?
Succes ermee en hopelijk had je niet teveel schade..
 
2003 oertuono. Geen enkele schade(behalve besmeurde achterband) , achterwiel schoof weg, maar hield hem recht. Vraag me nu alleen af of het lekken kan komen alleen door het gescheurde rubber, of dat het ruber gescheurd is, omdat er te veel druk op gekomen is door een defect sensor en waardoor die sensor dan weer kapot zou zijn gegaan. Motor heeft afgelopen winter langer dan anders stil gestaan, dus kan zeker met uitdrogen te maken hebben. Vond het ook wel apart dat lampje alleen onbelast aan ging en niet bij gewoon rijden.
 
Laatst bewerkt:
Kwestie van alle 4 de connectoren van de injectoren los halen en daar een stekker tussen proppen en vaak nog een 5e kabel voor het RPM/snelheid signaal en uiteraard de sensor zelf installeren.

Het beste is een module die injectie + ontsteking regelt. Voor een Powercommander ben je dan grofweg 600-800 euro kwijt. Je kunt ook voor een Bazzaz of vergelijkbaar gaan, die zijn iets goedkoper maar doen geen ontsteking (ignition module bij een PC is ook optioneel). Ik heb het op mijn Tuono V4 nooit hoeven installeren, maar de V4 een beetje kennende gaat het nog wel wat werk kosten om bij die injector connectoren te komen. Sommige versies hebben maar 1 kabel om in te prikken dus misschien heb je geluk, maar dat is een kwestie van uitzoeken.

Goedkoper en sneller alternatief: trek het gas open, zet met de bovenkant van je voet wat druk op het koppelingspedaal (maar niet zo hard dat hij uit de versnelling schiet) en draai heel snel het gas dicht en weer open. Motor zal in de volgende versnelling schieten en bijna net zo snel als met een quickshifter.

Edit:
hier kun je zien dat dit geen bullshit is :+
Edit 2: 1 kabel per injector, een draad voor de krukaspositiesensor en draden voor spanning. Zie http://www.powercommander.com/downloads/10-006/install/pcv/engI10-006.01.pdf voor installatieinstructies voor een PC. Zullen vergelijkbaar zijn voor een Bazzaz/vergelijkbaar.

Ik heb vandaag ff gekeken maar ik kan het koppelingspedaal niet vinden op de mijne..
 
Ja is inderdaad een mooi ding maar ik wil geen 14 aan een fiets uitgeven als ik de 848 inruil moet er dan nog 8 bij denk ik zo...

Het is ook veel geld. APRC is super mooi maar als ik een v4 zou nemen zou ik ook lachend 1 zonder APRC kopen als ik hem mooi vind en de prijs goed is!

Ik heb op mijn Triumph Speed Triple zelf een quickshifter gezet van Healtech. Installatie is een eitje en werkt als een trein. Zelf af te stellen en te tweaken met een app voor de telefoon. Kost 350 euro.
 
Het is ook veel geld. APRC is super mooi maar als ik een v4 zou nemen zou ik ook lachend 1 zonder APRC kopen als ik hem mooi vind en de prijs goed is!

Ik heb op mijn Triumph Speed Triple zelf een quickshifter gezet van Healtech. Installatie is een eitje en werkt als een trein. Zelf af te stellen en te tweaken met een app voor de telefoon. Kost 350 euro.

Helemaal mee eens, zo'n Healtech werkt perfect..... zeker voor het geld een aanrader.
 
Doet een 2011/2014 model trouwens echt maar 150 km op een tank? Ook na afstellen op een bank en een andere demper?

Aprilia's zuipen sowieso. Het lampje van mijn gen 2 begint ook te branden bij 160-180km. Dan zit er nog wel een aantal reserve liters in, maar toch. De Aprilia Dorsoduro die ik had was met 150km ook leeg.

Het v4 blok staat bekend om zijn vermogen en vermogensafgifte, maar ook om zijn brandstofverbruik. En dat is ook zo bij de v4's van Honda, Ducati en zelfs de crossplane 4 in lijn van Yamaha. :)

Persoonlijk stel ik rij plezier en fun factor altijd boven verbruik maar dat is persoonlijk voor iedereen!
 
Aprilia's zuipen sowieso. Het lampje van mijn gen 2 begint ook te branden bij 160-180km. Dan zit er nog wel een aantal reserve liters in, maar toch. De Aprilia Dorsoduro die ik had was met 150km ook leeg.

Het v4 blok staat bekend om zijn vermogen en vermogensafgifte, maar ook om zijn brandstofverbruik. En dat is ook zo bij de v4's van Honda, Ducati en zelfs de crossplane 4 in lijn van Yamaha. :)

Persoonlijk stel ik rij plezier en fun factor altijd boven verbruik maar dat is persoonlijk voor iedereen!
Ik ook maar na 150 km peentjes zweten of je moet gaan duwen is geen plezierige bezigheid voor mij. In het buitenland, dolo's alpen e.d. zijn de tankstations nog al dun bezaaid.
 
Laatst bewerkt:
Je ruilt de fiets van je vrouw in om zelf een Tuono aan te schaffen :} :P (als ik je onderschrift lees is die van je vrouw???)?
Gaat ze daar blij mee zijn? -O-
Haha ja dat klopt... wat zal ik zeggen ik heb de beste vrouw ooit! Zij gaat op mijn monster 1100 rond tuffen en wil tzt een duke 790 of hyper 821/939 zo hoef ik nog geen afscheid te nemen van mijn geliefde monstertje.
 
Laatst bewerkt:
Ik doe afhankelijk van hoe ik rijd 120 tot 180km totdat de reserve aan gaat. 120 als ik hard door trek, 140-150 als ik in de Eifel aan het rijden ben en 180-190 op de autobaan. Reserve heb je dan nog, maar die is beperkt, ongeveer 30-40km. Mijne heeft een Gabro map met SC-Project oval open demper, maar voorheen met standaard map en standaard demper was het verbruik niet anders. Het nieuwe model heeft de tank iets groter en dan kom je op ongeveer 20km extra dus nog steeds niet geweldig.

In de praktijk is het niet ideaal, maar ook geen ramp. Ik rijd vaak in groepen en je bent gegarandeerd de eerste die moet tanken. Als het reserve lampje aan gaat is het vaak wel rijden met een klamme naad, maar tot nu toe nog nooit de pomp niet gehaald *klopt af*.
 
@Chasseur: misschien is de rubber teveel uitgehard en gescheurd ja.. succes ermee in ieder geval!

@duc750: ik heb hiervoor een ouder model Tuono gehad (‘gen 2’ uit 2006) en heb diverse trips in Europa gemaakt waaronder de Dolemieten, maar ben nog nooit stil komen te staan..

Met een V4 2011 zal bij sportief gebruik het lampje wel aangaan bij circa 140km maar dan Kun je nog wel 30km rijden..
 
Ik doe afhankelijk van hoe ik rijd 120 tot 180km totdat de reserve aan gaat. 120 als ik hard door trek, 140-150 als ik in de Eifel aan het rijden ben en 180-190 op de autobaan. Reserve heb je dan nog, maar die is beperkt, ongeveer 30-40km. Mijne heeft een Gabro map met SC-Project oval open demper, maar voorheen met standaard map en standaard demper was het verbruik niet anders. Het nieuwe model heeft de tank iets groter en dan kom je op ongeveer 20km extra dus nog steeds niet geweldig.

In de praktijk is het niet ideaal, maar ook geen ramp. Ik rijd vaak in groepen en je bent gegarandeerd de eerste die moet tanken. Als het reserve lampje aan gaat is het vaak wel rijden met een klamme naad, maar tot nu toe nog nooit de pomp niet gehaald *klopt af*.


Ik heb ook een sc-project met sindskort de 'race' mapping, maar hij loopt er niet zuiniger door. Bij 150km gaat toch echt het lampje branden.
En dan is het gelijk de eerste de beste tankstation tanken ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan